Klió 1996/3.
5. évfolyam
Az európai kispolgárság társadalomtörténete
A polgárság és a polgárosodás múltja iránt újabban hallatlanul megnőtt a történészek érdeklődése. Ám kevés ma még az olyan munka, amely kilépve egy-egy ország keretéből, tágabb regionális perspektívában vizsgálná ennek a társadalmi csoportnak a történetét. Ezen belül kivált kevés érdeklődést kelt a polgársághoz lazán kapcsolódó kispolgárság, melyet hagyományosan önállótlan, köztes helyzetű rétegként értékelve, érdemesnek sem tartottak a történészek a külön vizsgálatra. Ennek fényében több mint meglepő, hogy éppen a kispolgárságról született az első számottevő európai társadalomtörténeti monográfia, melynek — Pilbeam nem kifejezetten társadalomtörténeti európai polgárságtörténetén és a Kocka által szerkesztett tanulmányköteten kívül — nincs igazi és méltó párja a szorosabban vett polgárság vagy középosztály társadalomtörténeti irodalmában.
Mindezt az tette lehetővé, hogy egy angol, Geoffrey Crossick és egy német,
Heinz-Gerhard Haupt kispolgárság-specialista az 1970-es évtizedben megindította
a nemzetközi kispolgárság-kutatást. A lazán szervezett kutatócsoport 1979 és
1990 között kerekasztal jellegű konferenciák sorozatának a megszervezésével
kellő nemzetközi kutatási eredményt és tapasztalatot halmozhatott
fel. Ennek bázisán fogott a két szerző a komparatív monográfia
megírásába, melynek tárgya négy nyugat-európai ország, Anglia, Franciaország,
Belgium és Németország kispolgári társadalmainak 1780—1914 közötti elemzése. A
szerzők emellett számos esetben utalnak osztrák és olasz adatokra,
bár az áttekintés még ezáltal sem válik hiánytalanul összeurópaivá.
Ám ezzel együtt is a szerzőpáros könyve tartós hatással lesz minden ezután megszülető polgárság- és kivált kispolgárság-történeti szakmunka szerzőjére.
A könyv tíz fejezetre oszlik.
Az elvi kérdéseket, a kispolgárság fogalmát boncolgató bevezető fejezetet követi az előzményként tekinthető (céhes) korporációk átalakulását és felbomlását taglaló
áttekintés. A szorosabban vett téma tárgyalását a szerzők a kisvállalkozás gazdasági helyének a bemutatásával kezdik
meg. Ebben a fejezetben elemzik, hogy miképpen hat a gyáriparosodás a kézműves
műhelyekre; mi a szerepe az urbanizációnak a kiskereskedelem szervezeti
alakulására (áruház-fejlődés); hogyan érintik a
kisüzemeket a ciklikus gazdasági válságok; mi jellemzi eközben a falusi
kisvállalkozásokat, és mi vár az önállóságukhoz makacsul ragaszkodó
kispolgárokra a kíméletlen piaci verseny múlt századi körülményei között.
A
kifejezetten társadalomtörténeti megközelítés nyomán a könyv újabb fejezetéből képet kap az olvasó a kispolgárrá válás gazdasági
feltételeiről, arról, honnan nyeri ez a társadalmi csoport az
utánpótlását, és miféle mobilitási esélyek válnak elérhetővé a kispolgári családi miliőben
felnevelkedő utódok számára, valamint hogy milyen vagyoni hierarchia
tagolja a kisüzemek világát. A kispolgárság az a társadalmi csoport, amely a
parasztbirtokosokkal egyetemben a legteljesebb mértékben családi keretekben
szervezi meg életének teljességét: náluk a munka és a fogyasztás egy családi
közösség osztatlan részét képezi. Ezért nyer a könyvben nagy hangsúlyt, kap
önálló fejezetet a család és a háztartás, amely részben a megélhetés tényleges
szervezeti formája, részben pusztán társadalmi eszmény, a kispolgári élet és
mentalitás szimbóluma.
A
kispolgárosodás számára a városfejlődés biztosítja a
legkedvezőbb terepet, kivált a szolgáltatóiparok itteni térnyerése
szolgál gazdasági lehetőségekkel a
kisvállalkozások számára. Indokolt tehát külön fejezetet szentelni a
kispolgárság és a város kapcsolatának. Egyik döntő
pontja e kapcsolatnak a kisiparosok és főként a kiskereskedők élénk szerepe a szűkebb városi szomszédsági kapcsolatok
rendszerében, melynek ők képezik a magját.
Emellett mint városi ingatlantulajdonosok, a városi érdekképviselet, közvetve a
helyi önkormányzatok képviseleti testületeiben is jut nekik tér, bár azoknak
nem ők a hangadói.
A
kispolgárság és a politika, a kispolgárok és az állam viszonyát gyakran
egyértelmű képletekre szokták leegyszerűsíteni: egyes XX. századi tapasztalatokra
építve a kispolgárságot konzekvensen a konzervatív, sőt a jobboldali (fasiszta) politikai erők fő támogatójaként
ábrázolva. Ha történeti alakulásában kísérjük nyomon ezt a viszonyt, látjuk,
hogy a XVIII. század végi, XIX. század eleji „népmozgalmakban”, radikális
tömegmozgalmakban a még nem modern kispolgárok játszották az egyik meghatározó
szerepet. Majd csak a múlt század végére dőlt el, hogy a kisüzemek
tulajdonosai nagyobb támogatóját képezik a status quo fenntartásában érdekelt
államnak és politikai pártoknak, mint ellenlábasaiknak. Ám még ekkor sem
beszélhetünk egységes kispolgár politikai beállítottságról, hiszen itt-ott
létezett kispolgári liberális elkötelezettség (Anglia), sőt kispolgári szociális radikalizmus is (Olaszország).
A
kispolgárok polgár volta attól függött, hogyan és milyen mértékben voltak
képesek megkülönböztetni magukat a közönséges bérmunkásoktól. A kispolgár
identitásának ezért döntő eleme a munkásokkal
szembeni magasabb státusz megőrzése, és kifelé történő folytonos demonstrálása. Erre gyakran saját alkalmazottaival
szembeni viszonyának tudatos alakítása teremtett lehetőséget, amely azonban fölöttébb ambivalens kapcsolat is egyúttal.
A legények ugyanis potenciális mesterek, akik sokáig reménykednek majdani
kispolgárrá válásukban. Mindez munkaadó és munkavállaló, bárha törékeny,
patriarchális viszonyát tartotta fenn. Külön érdekes történet az osztályharc
behatolása ebbe a zárt körbe, amely a gyakori munkaviszályok egyik lehetséges
megnyilvánulása, főként a vizsgált kor vége felé. Mindamellett hatott a
munkaadót munkavállalóval integráló szolidaritás eszméje is, gondoljunk arra,
hogy a kispolgár (pl. a kiskereskedő) mennyire ráutalt munkás
vevőire, akiket folytonos hitelnyújtásával szinte életben tart.
De a szolidarizálásnak más formái is léteztek, pl. amikor sztrájkok idején a
kiskereskedők vagy kisiparosok anyagilag támogatták az átmenetileg
fizetésképtelen munkáscsaládokat. Mégis: a kisüzemek tulajdonosai soha nem
adták fel az őket a bérmunkásoktól előnyösen megkülönböztető státus igényét, és ragaszkodtak ebből fakadó identitásukhoz.
Annak
ellenére, hogy ők magukat mindig a polgársághoz tartozónak vélték, mások, főleg a felettük állók őket pusztán a polgári lét
utánzóiként érzékelték. Ami viszont magát a kispolgár szellemi világát,
mentális univerzumát illeti, semmi kétség, hogy jellegzetesen polgári erények
szerint alakult a családok élete. Vagyis: a kispolgári értékrend csúcsán a
szorgalom, a kemény munkavégzés és a családi bensőségesség
álltak, azaz talán ők képviselték a
legtöretlenebbül a polgárság fogalmához kapcsolt értékeket. Volt azonban
különbség a kisiparosok és a kiskereskedők között. Az előbbiek bizton építhettek a hagyományos céhes kézműves
mentalitásra, de a kiskereskedők számára nem álltak
rendelkezésre ilyen történeti kulturális hagyományok. A kézműves értékrendben
mindig is megbecsült hely jutott a munkának, ami a kisiparosságot, e
hagyomány letéteményeseit, jobban szembeállította a tulajdonképpeni polgárokkal,
mint kiskereskedő társait, és inkább rokonította őket a kétkezi dolgozók erkölcsi világával.
A
kispolgár kulturális univerzumának központjában a család, a helyi beágyazottság
(lokalizmus) és a tulajdon mindenekfölöttisége állt. Az ebből fakadó individualizmus és provincializmus, térbeli és
társadalmi beágyazottság mind-mind kispolgárként való intengrálódása, e
kispolgárság akár apolitikus szervezeti keretek közötti csoporttá szerveződése ellen hatott. A szociabilitás terén nehéz felfedezni
bármilyen, csak erre a társadalmi csoportra jellemző mintát és szervezeti formát. Az egyedüli kivételt e téren
Anglia jelenti, ahol elsősorban 1820 és 1840
között a kispolgárság aktívan részt vett az egyesületi életben.
Nehéz
egy kategóriaként kezelni egy annyira heterogén csoportosulást, mint amilyen az
európai kispolgárság. Mégis kétségtelenül létezett ilyen társadalmi minőség, melynek identitását döntően a
kisiparosok és kiskereskedők városi osztályközösségi
keretekben betöltött társadalmi szerepe biztosította forrás gyanánt. Ebben a
fölöttébb mobil, instabil és egzisztenciális bizonytalanságokkal, státus
ambivalenciákkal teli modern nagyvárosi miliőben a
kispolgárok képviselték a látszólag egyedüli állandóságot. Életük centrumában a
vállalkozás, mint családi ügy, s az ezen nyugvó egzisztenciális önállóság
álltak, csupa olyan dolog, ami polgárrá avatta őket.
Közvetlen beágyazottságuk a kisszerű és munkások alkotta nagyvárosi
szomszédsági közösségi struktúrákba ugyanakkor el is távolította őket mind politikai, mind kulturális szempontból, mind pedig
életvitel tekintetében a modern polgári középosztálytól. Folytonos
egzisztenciális veszélyeztetettsége állandósította a kispolgár szorongását,
melynek politikai megnyilvánulása, a történeti helyzettől függően, a baloldali
radikalizmus (a XIX. század derekáig), a status quo konzervativizmus
(századforduló), vagy a jobboldali radikalizmus, a fasizmus támogatása (a két
háború között). S jóllehet a fasizmus (mindenekelőtt a
nácizmus) kispolgári társadalmi bázishoz kötésének közismert és népszerű tézise
ma már némi finomításra szorul, nem vitás: a XX. századi politikai jobboldal
sokat meríthetett a kispolgár gazdasági-társadalmi instabilitásának örök
adottságából. S ezzel hatásos csoportintegráló tényezőként hatott vissza a politika arra a szétfolyó és messzemenően atomizált társadalmi jelenségre, melyet hagyományosan
kispolgáriként tartott számon a közvélemény.
Persze
a kispolgárságnak nemcsak a politikailag definiált értelme módosult az idők folyamán, de szociológiai összetételében is végbement némi
változás. A hagyományos kisiparos-kiskereskedő
kispolgárság mindinkább kiegészült az alkalmazotti kispolgárság dinamikusan
gyarapodó táborával. Az ő növekvő számbeli súlyuk a kispolgárság teljes szemantikáját jelentősen befolyásolta, hiszen a tisztviselőként, rutin szellemi munkásként magát kispolgárnak
kvalifikáló személy viszonya a családhoz, a tulajdonhoz és az egzisztenciális
önállósághoz merőben más, mint kisiparos és kiskereskedő társaié.
Crossick
és Haupt négy országra kiterjedő társadalomtörténeti
áttekintése mintaszerű komparatív analízis, amely gyakorta szemben találja
magát azzal a problémával, hogy mi legyen az összehasonlítás alapegysége.
Statisztikai adatok esetében ez nem lehet más, mint a vizsgált nemzetállamok szintje
(így állnak az adatok rendelkezésre), de a kvalitatív variánsok
megállapításakor, midőn a nemzetállami
politikai meghatározottságok egyébként sem játszanak közvetlen szerepet, a
szerzők előnyben részesítik a kisebb
régiók, sőt a városok szintjére leereszkedő komparációt. Ami szakítás az összehasonlító történeti
feldolgozások eddigi gyakorlatával.
Geoffrey Crossick—Heinz-Gerhard Haupt: The
Petite Bourgeoisie in Europe 1780—1914. Enterprise, Family and Independence. (A
kispolgárság Európában 1780—1914 Vállalkozás, család és függetlenség)
Routledge, London—New York, 1995. 295 p.
Gyáni Gábor