Klió 1996/3.
5. évfolyam
A szláv kölcsönösség a századfordulón
A kötet szerzője, mielőtt ismertetné a szláv népek bizonyos politikusainak 1897 és 1912 közötti együttműködési kísérleteit, röviden összefoglal néhány kulcsfogalmat. A fent említett időszak előtt több olyan elképzelés volt, amely a szláv népek egymás közötti együttműködésére vonatkozott. Ezek központi gondolata az volt, hogy vajon miképpen védhetik magukat a szláv nemzetek az offenzívában lévő pángermán törekvésekkel szemben. Két fő irányzat figyelhető meg. Az első képviselői az oroszok felé fordultak. A romantikus pánszlávizmus hívei – amely mindenekelőtt a csehek, a horvátok és a szlovénok között talált követőkre – abból az elképzelésből indultak ki, hogy a német veszéllyel csak az orosz állam, illetve az orosz nép képes szembeszállni, csak ez védheti meg a többi szláv nemzet kulturális, gazdasági és politikai érdekeit. A pánszlávizmus a határoktól függetlenül, a térség valamennyi államának szlávjai számára a közös kulturális térség, a szláv kölcsönösség és a közös szláv öntudat kialakításának vízióját vázolta fel. Egyesek olyan össz-szláv föderáció kialakítását szorgalmazták, amelybe Oroszország is bekapcsolódhatna, ha tiszteletben tartja az egyes szláv nemzetek jogait. A russzofilizmus ezen annyiban lépett túl, hogy a siker érdekében kifejezetten szorgalmazta az orosz nyelv, a ciril ábécé, a pravoszláv egyház és egyéb orosz sajátosságok átvételét.
A
másik elképzelés az ausztroszlavizmus volt. E gondolat csírái a szlovén A. T. Linhartnál
jelentek meg először, s a cseh F. Palacký dolgozta ki véglegesen.
Eszerint a szlávoknak meg kell maradniuk Ausztria keretében, de mivel ők
alkotják a lakosság többségét, Ausztriának el kell ismernie a szlávságot, mint
az ország egyenrangú alkotóelemét, gondoskodnia kell zavartalan nemzeti,
kulturális, politikai és gazdasági fejlődéséről. Ennek érdekében radikálisan át
kell alakítani az államszerkezetet, s az abszolút monarchia helyett a
decentralizáció és a föderalizmus elvén alapuló, modern államot kell
létrehozni. Palackýnak a frankfurti parlamenthez intézett levele a szlávoknak
megmutatta, hogy a német politikai és kulturális túlsúllyal szemben nemcsak
nyelvi-kulturális téren van szükség határozottabb együtt-működésre, de a
politikai tevékenységben is. Ugyanakkor a németek, számára figyelmeztetés volt,
hogy a szlávok immár komolyabb részt kérnek az állam irányításából.
Az
ausztroszlavizmus külön változata volt a neoszlavizmus, amit főleg 1905 után
szorgalmazott az ifjúcsehek vezetője, K. Kramař.žNémetország növekvő
gazdasági és politikai súlyától félve azt szerette volna elérni, hogy a szlávok
együttműködve kényszerítsék rá Ausztriát, hogy ismerje el őket államalkotó
nemzetként, biztosítsa politikai és nemzeti jogaikat, majd az ilyen módon
megújult Ausztria alakítson ki szoros együttműködést Oroszországgal, és így
akadályozza meg a német előretörést.
Az
össz-szláv együttműködés kérdésében alapvető problémát jelentett a vallás
kérdése. A pánszlávizmus ellenfelei – ide tartozott például a lengyel és a
szlovén értelmiségiek többsége – tartottak a pravoszlávia túlsúlyától, és az
ausztroszlavizmusban látták a katolicizmus megfelelő védelmét. Ezzel szemben
Palacký és a cseh értelmiségiek a cseh huszitizmus hagyományaiból indultak ki,
és többnyire a katolicizmus ellenfelei voltak.
Már
ez is jelzi, hogy ami az elvek megvalósítását, a szlávok együttműködését
illeti, a gyakorlatban komoly nehézségek jelentkeztek, hiszen a szláv
politikusok és értelmiségiek között komoly nézeteltérések voltak. Nem csupán az
egyes szláv nemzetek között voltak bizonyos ellentétek, de az egy nemzeten
belüli politikusok között sem alakult ki teljes nézetazonosság. A csehek között
például az említett Kramař a csehek állami-történeti jogai mellett állt ki, míg
Masaryk – aki rendkívül szkeptikus volt az oroszokkal kialakítandó
együttműködést illetően – a természetjog érvényesítése mellett szállt síkra.
Emiatt az államisággal korábban nem rendelkező szlovénok között az utóbbi volt
a népszerűbb, bár Kramařnak is akadtak hívei. Ebből a szempontból érdekes, hogy
nem csupán egyes liberális szlovén politikusok támogatták Kramař elképzelését,
de 1898-ban az egyik legjelentősebb katolikus szlovén politikus, Janez
Evangelist Krek is szorgalmazta az Ausztria és Oroszország közötti
együttműködést. Ugyanakkor a szlovén katolikusok másik része ellenezte az
együttműködést a „hitetlen ifjúcsehekkel” és a katolikus lengyelekkel
kialakítandó kapcsolatot szorgalmazta. A szláv együttműködés gondolata erőteljesen
jelen volt az állami jogot és a katolicizmust hangsúlyozó lengyel politikusok
körében is, akik azonban a leghatározottabban elutasítottak bármiféle
együttműködést Oroszországgal. A lengyeleknek a ruszinokkal és az ukránokkal is
komoly ellentéteik voltak. A lengyelek e népekkel szembeni nacionalista
politikájának következményeit érzékletesen írta le M. Hruševski ukrán
történész: „A neoszlavizmus lényege az, hogy a német nemzet ellen irányul. Ez a
nemzet azonban semmi rosszat nem tett az ukránok ellen. Ugyan miért kellene
nekünk, akiket elnyomnak a lengyelek és az oroszok, a németek ellen
harcolnunk?” Ugyancsak erőteljesen kritizálta a lengyelek ruszinokkal szembeni
politikáját a szabadgondolkodó szlovén F. Podgornik.
Az együttműködést szorgalmazó politikusok azonban 1897 és
1912 között ennek ellenére is elkönyvelhettek bizonyos sikereket. Az első
jelentős lépés 1897-ben történt. A szlovén liberálisok ekkor azt szorgalmazták,
hogy parlamenti képviselőik működjenek együtt a dalmáciai és isztriai
horvátokkal, valamint a monarchiabeli szerbekkel az úgynevezett jugoszláv
klubban (frakcióban). Az ügy érdekessége, hogy nem kis politikai küzdelem után
a kezdeményezést átvette a szlovén katolikusok pártja, s az 1897 április 1-jén
létrejött Szláv Keresztény Nemzeti Szövetség (Slawisch–christlicher National
Verband) programja már a keresztény értékeket emelte ki, valamint a cseh és
lengyel küldöttekkel való együttműködést szorgalmazta. A szövetségbe a
liberális és katolikus szlovén parlamenti képviselőkön kívül belépett 11
horvát, 7 ruszin is. A csehek közül csak egy képviselőt sikerült megnyerni, a
két szerb képviselő pedig a katolicizmus túlzott hangsúlyozása miatt végül is
független maradt, a szavazásoknál pedig az ifjúcseheket támogatta. A Szövetség
megalakulása után rögtön kapcsolatba lépett a lengyel és cseh parlamenti
képviselőkkel, de már az első konkrét kérdésben, a valamennyi nemzet és nyelv
egyenjogúságát elismerő törvényjavaslat ügyében nézeteltérésre került sor a
Szövetség képviselői, valamint a cseh és lengyel politikusok között.
Az ekkor kialakuló cseh és lengyel együttműködés eredménye
volt az 1897 decemberében megtartott krakkói találkozó. Ezen az ifjúcsehek 9 és
a lengyelek 20 képviselőjén kívül két horvát és egy ruszin képviselő vett
részt, míg a szlovénok közül senki. A Krakkóban elfogadott határozat, néhány, a
szlávokra vonatkozó általános ponton kívül, jogokat követelt a Sziléziában élő
csehek és lengyelek számra. A következő esemény az 1898-ban, Palacký
születésének 100. évfordulóján, Prágában megrendezett össz-szlávkong-resszus
volt. A kongresszust egyedül a ruszinok bojkottálták, tiltakozásul amiatt, hogy
a csehek és a lengyelek az oroszok felé közeledtek. A jelenlévőkre a legnagyobb
hatást Komarov orosz tábornok beszéde gyakorolta, amelyben biztosította az
ausztriai szlávokat, hogy Oroszországban erős és hűséges szövetségesre találnak.
Ezzel egyidőben tartották meg az első össz-szláv
újságírókongresszust, amelyen 138-an vettek részt. Mindenekelőtt a szlovén és a
cseh újságírók vágya volt, hogy a szlávok hozzanak létre egy lapot, amely
ellensúlyozná a német újságok túlsúlyát, és hozzájárulhatna a szláv
kölcsönösség erősítéséhez. Mindkét kongresszuson arra törekedtek, hogy minél
jobban hangsúlyozzák a közös érdekeket, és minél kevésbé jelenjenek meg az
ellenétek. Az újságírókongresszuson 5 pontból álló határozatot hoztak az Osztrák-Magyar
Monarchia szlávjainak közös érdekeiről.
A
Prágában elért sikerek eredményeként 1912-ig tizenegy össz-szláv
újságírókongresszust rendeztek különböző városokban, az utolsót ismét Prágában.
Mind az újságírókongresszusokon, mind az 1908-ban megtartott első neoszláv
kongresszuson, mind az 1910-ben Szófiában megtartott össz-szláv kongresszuson
arra törekedtek, hogy megvalósítsák Kramař elképzelését. Kétségtelen, hogy az
együttműködésben értek el bizonyos részeredményeket. Így például 1909-ben cseh
és délszláv parlamenti küldöttek létrehozták a Kramař által nagyra értékelt,
rövidéletű Slovanksa jednotát, amelybe a lengyeleken és néhány ruszin képviselőn
kívül a Monarchia valamennyi szláv parlamenti képviselője belépett.
Az
egyes szláv nemzetek között állandóan jelenlévő ellentétek – lengyel–orosz,
lengyel–ruszin, szerb–horvát, szerb–bolgár, többek oroszellenessége – és
vallási nézeteltérések azonban lehetetlenné tették a hatékony együttműködést.
Amint a szerző megjegyzi, a neoszlavizmus sikertelen-ségéhez végül is a
legnagyobb mértékben maguk a szláv nemzetek járultak hozzá.
Irena Gantar
Godina: Neoslavizem in Slovenci (A neoszlavizmus és a szlovénok), Znanstveni
inštitut, Filozofske fakultete, Ljubljana, 1994.
Szilágyi Imre