Klió 1996/3.
5. évfolyam
Norvégia és Dánia kollaborációja (1940–1945)
A másik világháború kirobbanásának idején az északi államok: Dánia (perszonálunióban Izlanddal), Norvégia, Svédország és Finnország helyzete csaknem azonos volt. Bár a húszas évek elején bizonyos habozások közepette valamennyien a Népszövetség tagjaivá váltak, lépten-nyomon semlegességüket hangoztatták. Következetesen visszautasítottak mindenféle szövetségi rendszerhez való csatlakozási javaslatot, akár a nyugati államok, főként Nagy-Britannia, akár a Szovjetunió részéről. A megnemtámadásról szóló német javaslatot csak Dánia írta alá 1939 májusában. Semlegességüket a fenti államok olyannyira védték, hogy még a helyi, skandináv védelmi szövetség létrehozására tett kezdeményezések is kudarcot vallottak (Erre a Szovjetunió Finnország elleni, 1939 novemberében végrehajtott agresszióját követően történtek próbálkozások).
A
történészek ennek okát eddig főként abban keresték, hogy az északi államok az
első világháborúban szerzett tapasztalataikra támaszkodva igyekeztek kiállni
semlegességük mellett. A politikusok egy új háború küszöbén is eredményesnek
vélték a húsz esztendővel korábbi álláspont képviselését. Úgy tűnt, hogy
egyedül a szigorú semlegesség és a fegyverkezés visszaszorítása védi meg a
kicsi és katonailag gyenge államokat a háborúba való belesodródástól.
A
politikai „egységfront” ellenére az északi államok sorsa 1939 és 1945 között
mégis különbözően alakult. Egyedül Svédországnak sikerült a háború befejezéséig
formálisan is megőriznie semlegességét. Finnország a Harmadik Birodalom oldalán
harcolt a keleti fronton, Dánia (legalábbis 1943 közepéig) Németország
szövetségesének számított. Norvégiát megszállták a fasiszták, ami nagyrészt a
norvég nemzet árulójának, Vidkun Quislingnek volt „köszönhető”.
A
formálisan semleges, de gazdaságilag Németországtól nagymértékben függő
Svédország a Harmadik Birodalommal szemben igen gyakran kettős politikát
folytatott. Mivel a teljes semlegesség megőrzése a háború körülményei között
lehetetlenné vált, Svédország kezdetben Németország, majd pedig a szövetségesek
befolyása alá került.
Finnország a Harmadik Birodalom oldalán vett részt a
háborúban, de korántsem ideológiai okokból. Az 1942-től 1944-ig tartó szakaszt
a finn történészek a „folytatólagos háború” korszakának nevezik, amelyet az
1939/40-es háború folytatásaként, a Szovjetunió által bekebelezett területek
visszaszerzéséért vívtak. Formálisan azonban a háború végéig független maradt,
így a Harmadik Birodalommal való együttműködés csupán történelmi vagy politikai
mérlegelés tárgyát képezheti.
Másképpen nézett ki Dánia és Norvégia helyzete.
Tulajdonképpen csak ezen államok viszonylatában használhatjuk a „kollaboráció”
kifejezést olyan értelemben, ahogyan azt a szakirodalom tárgyalja. A kérdés
közelebbi vizsgálata nagy jelentőséggel bír a dánok és norvégok megszállókkal
való együttműködésének megítélésében.
A kollaboráció terminus már a háború alatt megjelent. Azt a tevékenységet
jelentette, amelyet az egyén bizonyos előnyök megszerzéséért folytatott olyan
politikai helyzetben, amit a Harmadik Birodalom katonai sikerei hoztak létre. A
kollaboránsok többé-kevésbé szabad akaratukból, bár a háború pszichikai nyomása
alatt működtek. A szó emocionális töltete kezdettől fogva egyértelműen negatív
volt, és gyakorlatilag egyenlőségjelet tett a kollaboráns és a nemzet árulója
közé. Ezt az érzelmi hozzállást képviselték a történészek a második világháború
után. Kollaboránsnak és árulónak tartották mind a norvég nácit, Vidkun
Quislinget, mind a dán nácikat, és a keleti fronton harcoló skandináv
önkénteseket. A kollaboránsok ebben az értelemben valamennyien automatikusan a
Harmadik Birodalom és a nácizmus szimpatizánsai voltak.
A kollaboráció azonban nem képezhette a dán kormány német
megszállókkal szembeni politikájának alapját. A dán történészek az „együttműködés
politikája” vagy a „megegyezés politikája” terminust használják. Érdemes
megjegyeznünk, hogy a dán nyelvben nem létezik az angol collaboration megfelelője,
amely a fasisztákkal való együttműködést jelentené.
A történészek fokozatosan arra törekedetek, hogy a kollaboráció
terminust megszabadítsák az
ideológiai és a második világháborúra emlékeztető negatív emocionális tehertől.
Egyre gyakrabban azt a társadalmi viselkedésformát kezdték így emlegetni, amely
mindenféle elnyomás hatására alakul ki a közösség soraiban. Ezt ma a
körülményekhez való alkalmazkodás szociológiai koncepciójának nevezzük.
A széles értelemben vett politikai elnyomáshoz való
alkalmazkodás folyamatait elemezve, napjainkban a politikai kollaboráció két
fajtáját különböztetjük meg. Ha fő célja a megszállás alatt lévő ország
állampolgárainak védelme, legjellemzőbb vonása pedig a belső politikai egység,
és az „aki időt nyer, életet nyer” koncepció követése, attentizmusról,
azaz passzív kollaborációról beszélünk. Másik fajtáját aktivizmusnak
nevezzük, ennek célja, hogy a megszállás vagy elnyomás körülményeit
kihasználva, mély strukturális változásokat hozzon létre a megszállt
területeken.
A kollaboráció mindkét formájának megszervezését politikai
intézmények végezték: a kormány, a parlament és az államfő, ahogy az például
1943-ig történt Dániában. Más helyzettel állunk szemben, ha a megszállók
megfosztják a hatalomtól a legális politikai intézményrendszert, vagy az
emigrációba kényszerül. A kollaboráció terhe ilyenkor az államigazgatás
különböző szintjeinek vállán nyugszik, mint Norvégiában 1940-től, vagy Dániában
1943 második felétől. Természetes, hogy a kollaboráció konkrét programját
nemcsak a megszállók intézkedései határozták meg, hanem legalább ilyen
mértékben az adott ország belső tényezői: a politikai kultúra és hagyományok, a
gazdasági és politikai helyzet, sőt, még a földrajzi elhelyezkedés is.
A fentiek szerint értelmezett kollaboráció 1939 és 1945
között a németek által megszállt országok mindegyikét jellemezte. Tehát nemcsak
az említetteket érintette, hanem vonatkozik Belgiumra, Csehországra és
Moráviára, Franciaországra, Hollandiára és Lengyelországra. Az ok, ami miatt a
továbbiakban csak a dán és norvég modellt vesszük nagyító alá, egyszerű: a náci
ideológusok szerint az északiak a szláv és román népeknél magasabb pozíciót
foglaltak el, így velük a németek etnikai és történelmi közösséget
vállalhattak. Ennek megfelelően a jövőben együtt kellett volna alkotniuk a
Pángermán Birodalmat. Vajon a germán közösség ideológiája – amely iránt érdeklődést
mutattak a norvég és dán náci pártok – hatott ösztönzően a kollaborációra? Vagy
esetleg más tényezők játszottak nagyobb szerepet? A kérdés megválaszolásához
vizsgáljuk meg közelebbről, milyen formákat öltött a kollaboráció a dán és
norvég nemzet esetében.
Dánia Németországhoz fűződő viszonyának kettősségét egyrészt
az igen rossz XIX. századi történelmi hagyományok, másrészt a nagyszámú dániai
német kisebbség határozta meg. A múlt század dán nemzedékei jól ismerték a
német pángermán törekvéseket, amelyek szerint a jövőben egész Dániának a
németekhez kellett volna csatlakoznia. Ha figyelembe vesszük, hogy Dánia kisebb
és gyengébb német szomszédjánál, könnyű megértenünk, hogy a dánok joggal
aggódtak szuverenitásuk miatt. A dániai német kisebbség körüli konfliktusok már
a harmincas években kiéleződtek. Nemcsak a versailles-i békeszerződések
revíziójának követelése jelentett veszélyt, hanem Hitler azon lépései,
amelyeket már Csehszlovákia esetében alkalmazott: kiaknázva a helyi náci pártok
befolyását, hatalmát az ország több területén sikerült megszilárdítania. Dánia
egyre inkább veszélyben érezte magát. A skandináv államok között az egyetlen
volt, amely úgy vélte, a semlegesség folytonos hangoztatása nem elegendő
szuverenitásának megőrzéséhez. Az szintén világos volt, hogy Nagy-Britannia egy
esetleges német agresszió esetén nem fog Dánia segítségére sietni. Ezért a
harmincas évek közepétől Dánia arra törekedett, hogy semmilyen konfliktusba ne
kerüljön a Harmadik Birodalommal. Nemzetközi fórumokon nem szavazott a
Németországra nézve előnytelen kezdeményezések mellett, 1939. május 31-én pedig
az együttműködés szorosabbá fűzésének jegyében megnemtámadási szerződést
kötött vele. A dán kormány lavírozó politikája 1940 kezdetéig eredményesnek
tűnt. A Harmadik Birodalom nem tekintette Dániát stratégiai célpontnak. Sokkal
fontosabb volt számára Norvégia, amelyen keresztül a svéd vasércszállítmányok
érkeztek Németországba. Norvégia esetleges megszállása azonban Nagy-Britannia
blokádját is lehetővé tette volna. Ezért 1940 januárjában a német vezérkar
Norvégia lerohanásának tervén kezdett dolgozni, amely a „Weserübung” fedőnevet
kapta. A terv Dánia „útközbeni elfoglalását” is tartalmazta.
1940. április 9-én hajnalban a német csapatok Dánia
területére léptek. Alig ütköztek ellenállásba. Tizenhat fő vesztette életét, és
húszan sebesültek meg. Thorvald Stauning szociáldemokrata miniszterelnök már
reggel hat órakor döntött Dánia kapitulációjáról. Hangsúlyozta, hogy Dánia
kész szuverenitásának védelmére, de a szó valódi értelmében vett háború
vívására nincs lehetősége.
A dán hatóságok további döntéseit a német agresszorok lépései
határozták meg. Április 9-én és 10-én a németek két memorandumot nyújtottak át
a dán kormánynak. Hangsúlyozták bennük, hogy a megszállás nem jelenti Dánia
szuverenitásának és területi integráltságának megsértését. Kifejtették továbbá,
hogy a német egységek nem ellenséges szándékkal léptek dán földre. Ellenkezőleg,
az angol invázió ellen védték Dániát... Kötelezték magukat, hogy nem avatkoznak
a dán belügyekbe. Valamennyi intézmény, így a parlament és a kormány
akadálytalanul működhet.
Ezt a „békés megszállásnak” nevezett, a Harmadik Birodalom
számára propagandacélból is előnyös koncepciót a dánok szintén akceptálták.
Lehetővé tette számukra a háború elkerülését és bizonyos függetlenség megőrzését.
A fiktív semlegesség mindkét részről való elfogadása formális egyezmények megkötésében
realizálódott. A megszállással összefüggő valamennyi kérdést a német
Auswärtiges Amt és a dán külügyminisztérium folyamatosan egyeztette.
A politika terén a fiktív semlegesség és szuverenitás lehetőséget
teremtett egy bizonytalan és erősen korlátok közé szorított, de mégis reális
mozgástérre. Eredményességéhez az addigi demokratikus rendszert hozzá kellett
igazítani a „békés megszállás” körülményeihez. Mindenekelőtt a döntéseket hozó
személyek számát kellett radikálisan csökkenteni. Ez gyakorlatilag a parlament
kikapcsolását jelentette. E célból már 1940. április 9-én életre hívták a nagy
koalíciós kormányt. A szociáldemokrata kabinethez csatlakoztak a két legnagyobb
ellenzéki párt képviselői, a liberálisok és konzervatívok júliusban
megalakították az együttműködés parlamenti bizottságát, melynek feladata a
kormány és parlament közti közvetítés volt. A politikai egységfront
megteremtésének igénye olyannyira erős volt, hogy többen az összes politikai erő
egy pártban való tömörülésének koncepcióját forgatták a fejükben.
Ennek a dán politikai kultúrára jellemző kompromisszumnak a
politikusok által is deklarált célja a demokratikus egységfront létrehozása
volt. Kifelé a megszállókkal szembeni irányvonalat képviselte, a belpolitika
terén a németekkel összefonódó politikai erőket próbálta egyensúlyban tartani.
A németekhez leginkább a Dán Nemzeti Szocialista Párt és a Dán Kommunista Párt
közeledett. Ez utóbbi egészen a Szovjetunió megtámadásáig hangoztatta a
Harmadik Birodalommal szembeni semlegességét.
A koalíciós kormány megteremtését azonban egyéb tényezők is
motiválták A kormányon lévő szociáldemokraták kollaboráció miatti felelőssége
ugyan megnövekedett, de az 1929-től kormányon kívül rekedt ellenzék számára
ismét lehetőség nyílt a hatalom gyakorlásában való részvételre.
A passzív kollaboráció Franciaország eleste után, 1940
májusában és júniusában öltött aktív formát. A kormányból eltávolították az erősen
németellenes álláspontot képviselő minisztereket, mindenekelőtt a történész
külügyminisztert, Peter Munchot. Utódjának, Eric Scaveniusnak, 1940. július
8-án deklarálnia kellett a Harmadik Birodalommal szembeni lojalitását. A dán
politika alapvető célként Dániának a háborútól mindenáron való megmentését
jelölte meg. Az új miniszter a Harmadik Birodalom egész világot csodálatba
ejtő nagy győzelmeiről beszélt. Hangoztatta a németekkel való együttműködés
szükségességét. Deklarációját az a fontos kijelentése zárta, miszerint a dán
nép abban bízik, hogy a születendő új európai rendben megőrzi szuverenitását.
Reméli, megértésre találnak mind különállási törekvései, mind pedig az a
hagyományosan békés mód, amellyel eddig megoldotta társadalmi és politikai fejlődéséből
eredő problémáit. Ezen utolsó megjegyzést a német tudósítások sorra
kihagyták...
A belpolitika terén az aktivizmus bizonyos strukturális
változásokban nyilvánult meg. A liberálisok a harmincas években bevezetett
szociális törvényeket igyekeztek hatályon kívül helyezni. A jelentős
munkanélküliséget azzal próbálták mérsékelni, hogy németországi munkára toborzó irodákat nyitottak. 1940 decemberéig
huszonkilencezer önkéntes munkás hagyta el az országot. 1942 végén már több
mint százezer dán dolgozott Németországban.
A német–szovjet háború kirobbanása újabb deklarációra kényszerítette
a dán kormányt. A keleti frontot olyan küzdelemnek nevezte, amelyet a
jólétet és biztonságot hosszú évek óta fenyegető nagyhatalom ellen kell
vívni. 1941 őszén a dán kormány alkotmányellenes dekrétumában delegalizálta a
kommunista pártot. A keleti frontra dán önkénteseket vezényeltek.
Természetes,
hogy a kollaboráció politikája, amelynek célja az önállóság minimumának megőrzése
volt, ellentétben állt az ellenállási mozgalom minden formájával. A kormány
mégis a társadalom támogatását élvezte. Az 1943. március 23-i parlamenti választásokon
a jogosultak kilencven százaléka vett részt, és az addigi koalíció mellett
foglalt állást. Csak az olasz front eseményei és a romló gazdasági helyzet
osztotta meg a dánokat. 1943 nyarán számos sztrájk robbant ki, amelyek
általános sztrájkká fejlődtek. A kormány képtelen volt úrrá lenni a helyzeten
és megnyugtatni a társadalmat. A megszállók 1943. augusztus 29-én
felfüggesztették a kormány és a parlament működését. Rendkívüli állapotot
vezettek be, és átvették a kormányzást. A politikai kollaboráció vereséget
szenvedett.
Ezek
után vizsgáljuk meg Norvégia helyzetét. A csatlósállamok között példaképpé
kellett volna válnia, mert a náci ideológiában épp a norvégok voltak a tiszta
és ősi germán kultúra képviselői, illetve továbbvivői. A terv mégsem vált
valóra, mert az agresszív német nacionalizmus nem birkózott meg a nem kevésbé
erős, de izolációra törekvő és a XIX. századi nemzeti ideológiában gyökerező
norvég nacionalizmussal.
Amikor
1814-ben felbomlott a dán–norvég unió, és Norvégia Svédországgal kötött
perszonálunió keretein belül kapott korlátozott szuverenitást, a norvégok
fontos kérdést tettek fel önmaguk számára: vajon megőrizték-e nemzeti
identitásukat a Dániával való négyszáz esztendős kapcsolat során. Az akkori
történészek középkori és újkori forrásokra hivatkozva igyekeztek megadni a
pozitív választ. Arra a következtetésre jutottak, hogy egyedül a norvégok az
igazi skandináv kultúra képviselői, szemben a dánokkal és svédekkel, akiket már
más kulturális hatások „fertőztek” meg. Ezen nézet a törékeny norvég nemzeti
öntudatot volt hivatott erősíteni, de végeredményben komplexusokkal terhelt
izolációhoz és xenofóbiával fűszerezett nacionalizmushoz vezetett. Ugyanakkor
elősegítette azon intézmények védelmét, amelyeket a norvég nép a norvégság hordozójaként
tisztelt. Paradox módon a norvég nacionalizmus szülte Vidkun Quisling
(1887–1945) torz ideológiáját.
Karrierje
az első világháború éveiben kezdődött, amikor Szent-Pétervárott a dán követség
katonai attaséjaként dolgozott. Több forrásból ismeretes, hogy lelkesítette az
orosz forradalom és a kommunisták hatalomért folytatott harcának módszerei.
1933-ban megalapította a norvég náci pártot (Nasjonal Samling), amelynek
eszmeiségében nem pusztán a német nácizmust másolta, hanem eredeti koncepciót alkotott.
A XIX. századi norvég történelmi iskola téziseiből kiindulva fogalmazta meg
saját elképzeléseit a norvégok missziójáról. Szerinte Norvégiának kell a világ
élén járnia, szoros együttműködésben Németországgal. Röviddel kivégzése előtt
mondta: Politikai értelemben Németországtól és Adolf Hitlertől függtem, de
eszmeileg Hitlert csak eszköznek tekintettem.
A norvég társadalom egyértelműen elutasította Quisling
világot átalakító terveit. Pártja nem szerzett mandátumot, őt magát labilis
idegrendszerű különcnek tartották. Az NSDAP ideológusaival már 1930-ban
felvette a kapcsolatot, 1939-ben pedig, amikor a németek Norvégia megszállását
készítették elő, a hatalom átvételének gondolatával foglalkozott.
Az 1940. április 9-én bekövetkezett német támadásra a norvégok
elkeseredett harccal válaszoltak. Meg kell jegyeznünk, hogy Dániához képest
Norvégia önvédelem szempontjából lényegesen kedvezőbb földrajzi adottságokkal
rendelkezik. A hegyek, sziklák és fjordok valódi segítséget jelentettek, azon
kívül Norvégia nem viselte a németektől a XIX. században elszenvedett vereségek
pszichikai terhét és az abból eredő komplexusokat. A Blücher cirkáló
elsüllyesztése csaknem tíz órával késleltette Osló elfoglalását; aminek
köszönhetően a király, a parlament és a kormány elhagyhatta a fővárost. A
kormány később visszautasította a „Norvég Királyság fölötti német gondoskodás”
tervét. VII. Haakon királyt sem lehetett rávenni, hogy Qislinget
miniszterelnöknek nevezze ki, aki ugyan már előző esti rádióbeszédében
közmegdöbbenésre úgy nyilatkozott, hogy ő Norvégia új miniszter-elnöke, és
megadásra szólította fel a lakosságot. A megszállók nem számítottak rá, hogy a
harcok hatvankét napig fognak tartani. (Lehet, hogy épp a norvégok ellenállása
miatt mutattak a németek nagyobb szándékot a dánokkal való együttműködésre.) A
norvég király és kormány 1940. június 7-én Nagy-Britanniába menekült. A
parlament maradt a politika porondján, amelynek lehetősége nyílt a kollaboráció
rendszerének kiépítésére. Ez annál is nyilván-valóbb volt, mert a katonai
vereség után a norvégok jelentős része hajlott a megszállás körülményeihez való
alkalmazkodáshoz. Az agresszorral való megegyezésre már a kormány evakuációja
előtt történtek próbálkozások a norvég egyház és a legfelsőbb bíróság elnökének
részéről. Úgy tűnt, a németeknek fontos a legális hatalommal való
együttműködés. Quislinget április 15-én eltávolították, és megalakították az
ideiglenes Közigazgatási Tanácsot, amelyet a Legfelsőbb Bíróság szintén
elismert. Az önjelölt Quislinggel szemben a tanács intézkedéseit a teljes
norvég közigazgatási rendszer akceptálta és teljesítette.
A
kollaborációt elősegítették a megszállók bizonyos lépései. Tolerálták a
politikai pártok tevékenységét, szabadon engedték a norvég hadifoglyokat,
eltekintettek a kötelező beszolgáltatásoktól, és viszonylag elnézően bántak a
norvég állampolgárokkal.
A
király és a parlament emigrációba vonulása után Hitler és az általa kinevezett
helytartó nyomást gyakorolt a parlamentre, hogy mondja ki a király
trónfosztását és az emigrációs kormány delegalizását. Egy új kormány
megalakításában a nácik is részt kívántak venni. A kérdés kardinálissá vált,
mert egyben a norvégok megszállók iránti engedékenységének fokát is mutatta. A
németek számukra kedvező fordulatot reméltek. A nemzet érdekében folytatott
kollaboráció gondolata ugyanis már 1940 júniusában foglalkoztatta a norvég
politikai köröket: a parlament elnöksége azonnali lemondásra szólította fel a
királyt. Az uralkodó ennek nem tett eleget, ezért súlyos támadások érték. A
lemondást sürgetők szerint az össznemzeti érdekeket háttérbe szorítva,
kizárólag egyéni motívumoktól vezérelve nem akar megválni a tróntól.
A
„józan ész által diktált” kollaborációt az összes parlamenti párt támogatta: a
liberálisok, konzervatívok, a parasztpárt és a szociáldemokrata irányvonalat
képviselő Munkapárt. Úgy tűnt, a parlament, cserében a norvég jog tiszteletben
tartásáért, a háború idejére hajlandó felfüggeszteni tevékenységét.
Az
1940. szeptember 10-i szavazáson 92-52 arányban mégis az abdikációt követelők szenvedtek
vereséget. Megszűnt a „békés” együttműködés, azaz a széles kollaboráció további
lehetősége. A megszállók szeptember 25-én feloszlatták a Közigazgatási
Tanácsot, és a nemzeti szocialisták híveiből toborozva megalakították az
Államtanácsot. Feloszlatták továbbá a parlamentet és a náci párt kivételével az
összes politikai pártot. 1942 februárjában ezt a tanácsot is megszüntették. A
megszállók által kinevezett kormány váltotta fel, amelynek élén Quisling állt.
A
Közigazgatási Tanács törvényen kívül helyezése után Norvégiában a politikai
kollaboráció tevékenysége a náci párt tagjaira és szimpatizánsaira
korlátozódott. Érdemes azonban figyelembe vennünk, hogy a párt tagjainak száma
1941 és 1945 között hétezerről negyvenhét ezerre növekedett. Ezen kívül a párt
rendelkezett saját fegyveres testületekkel (Germanske SS Norge, Hird), valamint
a frontra vezényelt katonák is számos egyéb náci egységhez tartoztak. Ezek közt
megemlítendő az SS Panzer-Grenadier-Regiment Norge, a Den norske Legion, az SS
skijeger bataljon (ez volt a sí-hadosztály) valamint a Standarte Nordland,
amelyek mintegy hétezer főt számláltak. Azokat, akik 1940. április 9. után
léptek a fenti egységek soraiba, a norvég emigrációs kormány egyértelműen
hazaárulónak bélyegezte.
Grażyna Szelągowska:
W obronie państwa dobrobytu. Kolaboracja w państwach nordyckich w latach II
wojny światowej (A jóléti állam védelmében. Kollaboráció az északi államokban a
II. világháborúban). Mówią Wieki, 1996/1. 21–25. p.
Nagy László Kálmán