Klió 1996/3.
5. évfolyam
Spanyolország
Franco után
A „Transición”, a békés átmenet folyamata a csaknem 40 évig tartó tekintély-uralmi rendszerből liberális parlamenti demokráciába a diktátor, Franco halála után egycsapásra felkeltette a nemzetközi érdeklődést Spanyolország iránt. Az utóbbi évek politikai eseményei pedig – a legtöbb latin-amerikai állam visszatérése a demokratikus viszonyokhoz, illetve a kommunizmus összeomlása Kelet-Európában és a Szovjetunióban – többekben annak kérdését vetik fel, nem tekinthető-e példaértékűnek a spanyol eset a békés rezsimváltás számára.
Walther
L. Bernecker,
akinek nevét Spanyolországról írott munkák sora fémjelzi, szerzőtársával, Carlos
Collado Seidellel arra vállalkozott, hogy spanyol, illetve német szerzők e
kérdéskörben tett vizsgálódásait gyűjtse egy kötetbe. Elemzéseikben a
tulajdonképpeni átmenet időszakára koncentrálnak, melynek kezdete és végpontja
azonban vitatott kérdés. Ennek magyarázatát nemcsak a különböző tudományos
periodizációkban kell keresnünk, hanem az egyes szerzők politikai szerepében
is. A kötetben publikáló német szerzők ugyanis történészek, illetve
politikatudománnyal foglalkozó kutatók, akik a spanyol rendszerváltást
tudományos oldalról közelítik meg, a könyv szerkesztőinek azonban sikerült
spanyol részről olyan szerzőket is megnyerni, akik tudósok, de a Franco halála
utáni időszakban nem egy esetben igen magas politikai pozícióban voltak, azaz nem
kis mértékben befolyásolhatták az átmeneti kor eseményeit.
Közéjük
tartozik E. F. Quintana, aki a kötet gazdaságtörténeti fejezetét írta,
és aki az első demokratikus kormány gazdasági minisztere, illetve a gazdasági
kérdések helyettes miniszterelnöke volt; A. Vińas, a külpolitikai rész
szerzője, aki először külügyminisztériumi tanácsadó, majd egészen napjainkig az
EG illetve az ENSZ jelentős hivatalainak tagja; F. R. Llorente, aki az
alkotmány létrejöttének körülményeit vizsgálja, jogi tanácsadóként az alkotmánytervezet
kidolgozásánál töltött be jelentős szerepet, illetve később 3 évig az
Alkotmánybíróság alelnökeként tevékenykedett; J. Busquets, aki a
hadsereg szerepét elemzi, maga is katona volt, akit többször letartóztattak
Franco-ellenes tevékenysége miatt, 1977 óta a Szocialista Párt parlamenti
képviselője, illetve évek óta helyettes elnöke a védelmi kérdésekkel foglalkozó
parlamenti bizottságnak; és végül J. Tusell, aki az átmeneti kor
kultúrtörténeti vonatkozásaival foglalkozik, Suárez kormányzata idején a
kulturális ügyek főigazgatója volt. Nem kisebb érdem fűződik nevéhez, mint
Pablo Picasso „Guernica” című képének visszahozatala New Yorkból Madridba.
Mivel
az itt felsorolt spanyol szerzők kivétel nélkül egyetemi tanárok is, cikkeik
mindenekelőtt tudományos elemzések, amelyek létrejöttében szerepet kapott a
demokratizálódási folyamatban szerzett tapasztalatuk is. Az pedig, hogy
különböző politikai pártok tagjai voltak, lehetővé teszi, hogy egyazon korra
vonatkozó vélemények széles skáláját ismerjük meg.
A
kötet bevezető cikke a gazdaság szférájában történt változások okaira illetve
körülményeire világít rá. E rész szerzője, Enrique Fuentes Quintana elsősorban
azokat az aspektusokat vizsgálja, melyek a politikusok számára 1975 után jelentőséggel
bírtak a demokráciába való átmenet biztosítása szempontjából. Hangsúlyozza az „egészséges
ökonómia” fontosságát ebben a folyamatban, párhuzamot vonva a Második Spanyol
Köztársaság (1931–36/39), illetve az elemzett kor nemzetközi gazdasági
viszonyai között. Az átmeneti kor első szakasza Quintana szerint 1979-ig
tartott. Ekkorra ugyanis megszülettek a legfontosabb politikai reformok, és
reálisnak tűnt az az elvárás is, hogy a gazdasági krízisen úrrá legyenek. E
folyamat csúcspontját a szerző 1986-ra teszi, amikor Spanyolország tagja lett
az Európai Közösségnek.
Az
átmeneti kor gazdaságpolitikájának tárgyalásánál Quintana említést tesz az ún.
Moncloa-paktumról, melyet a kormányzat 1977 őszén kötött a demokratikus
ellenzékkel. A kompromisszumhoz csatlakozók a békés demokratikus átalakulás
érdekében áldozatkészségüknek és felelősségérzetüknek adtak hangot. A paktum
reformintézkedései 5 fő célt követtek: az államháztartás mielőbbi reformját,
kormányzati reformokat, a tőkepiac szabályozását, egy ún. „munkás statútumot”,
illetve a vállalkozások szabályozását kívánták megvalósítani.
A
várt hatás nem maradt el, hiszen a gazdaság, ha fokozatosan is, a korábbinál
megnyugtatóbb stabilitást ért el. Ezenkívül a paktum elősegítette fontos és már
régóta halogatott reformok megvalósulását is. 1986-ig, az EG-hez való csatlakozásig
azonban még hosszú és rögös út vezetett. Az 1979–82 közötti gazdasági krízis
ugyanis jelentős mértékben megrázta Spanyolországot, a mélypontról csak a
szocialisták kormányra kerülése után tudott elmozdulni az ország. Ezt az
eseményt többen a demokratizálódási folyamat sarkpontjaként értékelik.
A
szocialista kormányzat által meghirdetett „Középlejáratú Gazdasági Program”
négy cél elérését irányozta elő: az inflációs ráta EG-elvárásoknak megfelelő
csökkentését, a vállalkozások hasznának növelését, a gazdasági élet
liberalizálását, valamint a piacgazdasági rendszer bevezetését. A szanálási
intézkedések jelentős előrelépést eredményeztek a gazdasági stabilitás terén.
Ennek egyik bizonyítéka, hogy az inflációs ráta, amely 1982-ben 14,2% volt,
1985-ig 8,2%-ra esett vissza.
Ugyanakkor olyan negatív kísérőjelenségekkel is számolnunk
kellett, mint pl. a munkanélküliség növekedése, melynek kvótája, szemben az
1982-es év 16%-ával, 1985-ben 22,1% volt.
Mindezt figyelembe véve azonban a szerző leszögezi, hogy a „Középlejáratú
Gazdasági Program” jelentős reformokat eredményezett. Mindenekelőtt az iparban
végbement strukturális átalakulás, illetve ezen ágazat energiaszektorhoz való
igazítása volt döntő fontosságú. A kormányzatnak sikerült elérnie, hogy a
lakosság akceptálja ezen intézkedések szükségességét. Quintana összegzésként
megállapítja, hogy habár a spanyol gazdaság a 80-as évek közepén még számottevő
problémákkal küzdött, alkalmasnak bizonyult arra, hogy beléphessen az Európai
Közösségbe.
A gazdasági életben végbement átalakulás elősegítette a
társadalmi, politikai szféra mobilizálódását is. A békés demokratizálódási
folyamatban óriási jelentőséggel bírt a hadsereg állásfoglalása. A szociológus,
Julio Busquets tanulmányában azt elemzi, hogy a hadsereg milyen
mértékben befolyásolta a „Transición” menetét. Másrészről arra is kíváncsi,
hogy az átalakulási folyamat a haderőn belül milyen visszhangot váltott ki. A
szerző származása és az átmenet alatt viselt tisztsége lehetővé teszi, hogy
cikkét személyes tapasztalataival is színesebbé tegye. A Franco-évekre visszatekintve
felvázolja a katonaság alapvető szociológiai jellemvonásait, magyarázatot adva
a haderő extrém konzervativizmusára is.
Busquets cikkének súlypontját azon kérdés megválaszolása
jelenti, hogyan illeszkedett be a hadsereg a demokratikus Spanyolországba. Arra
a kérdésre, hogy a spanyol haderő az átalakulásnak motorja vagy inkább
hátráltatója volt egyértelműen válaszol: Uruguayhoz, Argentínához, Brazíliához vagy
éppen Chiléhez hasonlóan a spanyol katonaság fékező faktorként hatott.
A hadsereghez hasonlóan az egyház is központi jelentőséggel
bírt az átmenet alatt. A francóizmus idején befolyása óriási volt, amit az is
bizonyít, ahogyan a rendszer önmagát meghatározta: „nemzeti és katolikus”. A
katolikus hit állami védelem alatt állt, a katolikus egyház pedig „államegyház”
volt. Carlos Collado Seidel a spanyol egyház átalakulásáról ír, egy
olyan időszakban – 1975 után –, amikor az számára teljesen új helyzettel volt
kénytelen szembesülni. Jelentősége, társadalomra tett befolyása azonban,
természetesen ma is egyértelmű.
A fent tárgyalt kérdéseknél volt két fontosabb, vagy
legalábbis a spanyol politikai életet igen érzékenyen érintő terület: a
regionalizmus, illetve politikai
decentralizáció problémája, valamint az alkotmány kidolgozása.
Andreas Hildenbrand a decentralizálódási folyamat történelmi-deskriptív
elemzését adja, kitérve azokra a specifikus sajátosságokra, melyek végül a „mindenki
számára biztosított politikai autonómiához” vezettek.
A regionális autonómia követelése 1975 után minden kétséget
kizáróan a kulcsfontosságú témák egyike volt, melynek előfutárai a „történelmi
nemzetiségek”, a baszkok, katalánok, illetve gallegók voltak. Hildenbrand
körültekintően mutatja be a regionalizmus problémájának alakulását Franco
halálától egészen napjainkig, kitérve az egyes nemzetiségek, illetve politikai
pártok koncepcióira is. Eszerint a PSOE illetve PCE/PSUC elképzelésében olyan
föderális állam létrehozása szerepelt, amelyben az egyes régiók politikai
autonómiát élveznek, a CDC katalán nacionalistái pedig a három „történelmi
nemzetiség” (katalánok, baszkok, gallegók) számára akart a lehető legnagyobb
mértékű politikai autonómiát kiharcolni, azonban a többi régiónak csak
másodlagos szintű autonómiát biztosított volna.
Az alkotmánytervezet végül a PSOE-t illetve PCE/PSUC-t
igazolta. Második pontja ugyanis kimondta a „nemzetek a nemzeten belül” elvét,
ami annyit jelentett, hogy a különböző nemzetiségek és régiók egy korona alatt
élnek, mint ahogyan ez már egyszer megtörtént Spanyolország történelmében a
XVI-XVII. században.
Az alkotmányelőkészítő munka során a legsúlyosabb problémát
kétségtelenül a territoriális felosztás jelentette. Francisco Rubio
Llorente, aki ezt a kérdést vizsgálja, bevezetőjében megállapítja, hogy a
francóista rezsim fennállása alatt soha nem rendelkezett alkotmánnyal, csupán
egy ún. „alaptörvénnyel”. Ez is magyarázza, hogy Adolfo Suárez kormánya 1976
közepétől rendkívüli hangsúlyt fektetett arra, hogy alkotmányt adjon az
országnak. Hangsúlyozza a két fő párt, az UCD és a PSOE együttműködésének
jelentőségét ebben a folyamatban, és habár – így a szerző – az elért
kompromisszum tartalmazott hiányosságokat, mégis megállapítható, hogy mind a
korábbi alkotmányokhoz képest, mind pedig nemzetközi szinten megállta a helyét.
Ez utóbbi annál is inkább kiemelendő, mivel az alkotmány szövegének szerzői a
legsürgetőbb célként az európai mérce elérését tűzték ki.
Llorente cikke második felében kitér az alkotmány egyes
pontjaira, az ebben leszögezett alapvető jogokra, a központi állami szervekre,
illetve az állam territoriális felépítésére. Erre vonatkozólag kiemeli, hogy
habár a hatalom területi felosztása a francóizmus centralizmusával szemben
óriási előrelépést jelentett, megválaszolatlan maradt azonban annak kérdése,
hogy ez a felosztás mindenhol azonos mérvű vagy különböző legyen-e.
Szinte valamennyi elemzés, amely Spanyolország
demokratizálódási folyamatával foglalkozik, a strukturális aspektusok jelentőségét
hangsúlyozza: a gazdaságét, a társadalomét, a hadseregét, az egyházét és a
különböző politikai szervezetekét, illetve a nemzetközi kapcsolatok valamint a
szupranacionális kényszerek szerepét. Sajnos azonban, csak kevés kutató
vizsgálódása terjed ki egyes személyek szerepének bemutatására. Walther L.
Bernecker közéjük tartozik. Cikkében a király, János Károly helyét elemzi
az átmenet időszakában, arra keresve választ, hogyan járulhat hozzá a politikai
rendszer egy része – nevezetesen a Korona – a demokratikus átalakuláshoz.
Bevezetőjében a „monarchiához vezető igen hosszú és
nehézségekkel övezett utat” vázolja, mely már a francóizmus alatt elérte „végcélját”.
Ezt követően Bernecker a monarchia államjogi pozíciójával foglalkozik Franco
halálától az alkotmány életbe lépéséig (1978). János Károlyt a demokrácia
megszilárdítása szempontjából úgy értékeli, mint az „átalakulás motorját.”
Végül pedig kitér a király alkotmányban rögzített pozíciójára, illetve a
királyság és demokrácia viszonyára. Mindent összevetve a szerző megál-lapítja,
hogy a János Károly által választott stratégia és a demokratizálódási folyamat
sikerei a rendszert legitimálták és stabilizálták. A monarchia a demokrácia
megvalósításában döntő részt vállalt, szerepe kiemelendő a parancsuralmi
rendszer legyőzésében.
Az átmenet időszakának kulcskérdései közé tartozott, hogy
szemben a francóizmus egyetlen legitim pártjával, milyen új politikai csoportok
alakulnak, illetve ezek milyen eséllyel startolnak a választások előtt. Stefan
Jost a jobbközép (UCD) kialakulásával és politikai szerepével foglalkozik,
illetve a politikai közép pártjai közül kitér még a Baszk Nemzeti Párt valamint
a Katalán Convergencia i Unió (CiU) bemutatására is. Az UCD esetében kiemeli
annak fontosságát, hogy ez a párt nem volt klasszikus értelemben vett „egységpárt”,
sokkal inkább választási koalícióként jött létre, ezáltal ideológiailag is
rendkívül heterogén volt. Másik jellegzetessége, hogy minden más pártnál jobban
orientálódott karizmatikus vezére, Adolfo Suárez felé. A Suárez nevével
fémjelzett politika (a konszenzusok politikája) 1979-ig eredményesnek
bizonyult, hiszen a párt másodízben is győztesen került ki a választásokból,
azonban 1979-től az erózió jelenségei voltak tapasztalhatók, amelyek az 1983-as
felbomlásához vezettek. Az UCD felemelkedése, sikere, történelmi teljesítménye
egy konkrét történelmi szituáció eredménye, nevezetesen a Transicióné; a párt
demokratikus átalakulásban betöltött szerepe, érdeme nem lebecsülendő –
összegzi észrevételeit Jost. Az UCD mellett a kötetben a baloldali pártok
szerepének értékelésére is sor kerül. Peter A. Kraus és Wolfgang Merkel
kíséri nyomon ezen pártok formálódását, programját egészen 1982-ig, a
szocialisták hatalomra kerüléséig.
A belpolitika eseményeinek változása mellett szót kell ejteni
a külpolitika alakulásáról is, hisz az átmenet létrejöttében nem kis szerepe
volt a nemzetközi elvárásoknak. Angel Vińas cikkében felhívja a
figyelmet arra, hogy a „Transición” külpolitikai téren csak a 80-as évek
közepén, a szocialisták kormányzata alatt zárult le. Bevezetőjében a szerző a
francóizmus örökségének terheit vázolja, magyarázatot keresve arra a kérdésre,
miért húzódott el Spanyolország belépése az Európai Szövetségekbe (EG, NATO,
WEU).
A továbbiakban Felipe Gonzáles stratégiáját és a spanyol
külpolitika folytonosságát, illetve változásait elemzi, utalva Spanyolország
állásfoglalásaira az egyes nemzetközi „konfliktusokban” (pl. német egység
létrejötte).
Összefoglalóan Vińás megállapítja, hogy a Franco halála utáni
külpolitikában minden kétséget kizáróan a változtatás igényének elemei voltak
túlsúlyban a kontinuitás elvével szemben.
A Franco halála utáni változások nemcsak a gazdaság,
társadalom, illetve politika szféráját érintették. Legalább olyan fontos volt a
kulturális életben lezajlott „áttörés” is, mely lehetővé tette új jelenségek,
irányzatok megjelenését. Javier Tussell és Genoveva Garcia Queipo de
Llano véleménye szerint a spanyol kulturális élet a 60-as évek közepén
végre felébredt „Csipkerózsika-álmából”. A kultúra az átmeneti kor „lendítő
kereke” volt, amely azáltal, hogy többen a „szabadsággal” azonosították, döntően
befolyásolta a társadalmi és politikai folyamatokat. A szerzők hangsúlyozzák,
hogy a kultúra szónak soha nem volt olyan „hatalma”, mint az átmenet évei
alatt.
A kulturális életnek a politika szemszögéből nézve két fő
feladata volt: egyrészről visszatérni azokhoz a tradíciókhoz, melyeket a
francóizmus megszakított, másrészt pedig új intézmények – többek között egy
kulturális minisztérium – létrehozásával a változásokat ösztönözni. Az átmeneti
kor lényeges eseményei közé tartozott a száműzetésben élő spanyol művészek
rehabilitálása. Így térhetett vissza Spanyolországba többek között Salvador de
Madariaga, Claudio Sánchez Albornoz, Juan Larrea vagy Rafael Alberti. A szerzők
kiemelik János Károly szerepének fontosságát abban, hogy a spanyol kultúra
érzékelhetően pezsgésnek indult a Transición korában.
A szerkesztők, Walther L. Bernecker és Carlos
Collado Seidel azon törekvése, hogy betekintést nyújtsanak a Franco halála
utáni spanyol gazda-sági, társadalmi, politikai és kulturális élet
változásaiba, sikeresnek bizonyult. Egy ilyen volumenű vállalkozásnál talán
elfogadható, hogy nem tudott az átmenet valamennyi fontos aspektusára kitérni.
A kötet végén található kronológia, illetve igen gazdag
bibliográfia azonban kiindulópontját képezheti további e témában végzett
vizsgálódásoknak.
Spanien nach
Franco. Der Übergang von der Diktatur zur Demokratie 1975–1982, Herausgegeben
von Walther L. Bernecker und Carlos Collado Seidel. (Spanyolország Franco után.
Az 1975–1982 közötti átmeneti időszak.) Szerkesztette: Walther L. Bernecker és
Carlos Collado Seidel) R. Oldenbourg Verlag, München, 1993.
Pallagi Mária