Klió 1997/1.
6. évfolyam
Az ún. „irokéz befolyás” kérdése
Az amerikai forradalom és függetlenségi háború eszmetörténeti hátteréről bontakozott ki a hetvenes-nyolcvanas évek egyik legérdekesebb történetírói vitája az Egyesült Államokban. Ennek lényege az, hogy a hatvanas évektől megkezdődött kutatások eredményeként, a szakemberek megkérdőjelezték azt az ötvenes években uralkodónak nevezhető felfogást, hogy az amerikai forradalom, valamint az amerikai köztársaság létrehozásának eszmetörténeti hátterét a kizárólagosan értelmezett locke-i liberalizmus alkotta volna. Kiderült, hogy inkább eltérő ideológiai paradigmák egyidejű hatásáról lehet beszélni, amelyek közül csak az egyik volt a liberális hagyomány, s amely mellett feltétlenül számba kell venni az európai, de legfőként a skót felvilágosodás, az angol jogi és történeti hagyomány, a protestáns vallásosság, az antikvitás, valamint az ún. „valódi vagy igazi whig” (real whig, true whig) angol ellenzéki gondolkodás hatását is, mely utóbbi Sir Robert Walpole (1676–1745) kormányzati módszereivel szemben fogalmazódott meg, alig néhány évtizeddel az amerikai konfliktus kiéleződését megelőzően. A kutatók véleménye persze számos ponton eltér arról, hogy melyik áramlatnak volt hangsúlyosabb szerepe az Egyesült Államok kormányzati struktúrájának kialakulásában ám az olyasfajta kizárólagosságra való törekvés, amely az ötvenes évek felfogását jellemezte, sokkal kevésbé fedezhető fel. Az utóbbi években örvendetesen gyarapodó szakirodalomnak köszönhetően a magyar közönség is a korábbinál jóval árnyaltabb képet alkothatott az Amerikai Egyesült Államok kormányzati rendszerének kiformálódásáról.1
A fentebb említett vita egyik
eleme azonban még mindig szinte ismeretlen Magyarországon. A hetvenes évek
végén, a nyolcvanas évek elején egyes kutatók felvetették, hogy az irokéz
törzsszövetség (Iroquis League) berendezkedése bizonyos hatást gyakorolhatott
a federalisztikus amerikai kormányzati szisztéma kialakulására. A „William and
Mary Quarterly”, a korai amerikai történelemmel foglalkozó legtekintélyesebb
folyóirat 1996. júliusi különszámát azon kérdés vizsgálatának szentelte, hogy
az indiánok – újabb keletű egyesült államokbeli kifejezéssel élve őslakos
amerikaiak (native Americans) – milyen hatást gyakoroltak a korai amerikai
történelem alakulására. A szerkesztők elérkezettnek látták az időt, hogy e szám
keretében a legszélesebb szakmai fórum mondhassa el véleményét az ún. „irokéz
befolyás” téziséről. A lehetőséget két fiatal kutató, Philip A. Levy és Samuel
B. Payne jr. ragadta meg, akik tanulmányukban kétségbe vonták, hogy az
irokézeknek bármilyen formában is szerepük lett volna az Egyesült Államok
kormányzati rendszerének kialakulásában. A kihívásra közös írásban válaszolt a
tézis két legismertebb képviselője, Donald A. Grinde jr. és Bruce E. Johansen.
Ők a hetvenes évek vége óta számos cikkben és tanulmányban fejtették ki
álláspontjukat, melyet az „Exemplar of Liberty: Native America and the
Evolution of Democracy” (Los Angeles, 1991.) című, közösen írott
monográfiájukban foglaltak össze. E munka állt a két ifjú történész
kritikájának középpontjában.
Az irokéz törzsek szövetsége a
XVI. század közepén jött létre. Eredetileg öt törzs (mohawk, szeneka, oneida,
kajuga, onandága) volt a tagja, majd 1722-ben meghívták a tuszkarórákat is,
akik 1750 körül váltak a szövetség teljes jogú tagjaivá. Az öt eredeti törzs
ötven főnöke minden évben összegyűlt a központilag elhelyezkedő onandágák
törzsénél az ún. „nagy hosszú házban”, hogy megújítsák a szövetséget, és
biztosítsák egymást a békés és baráti kapcsolatok fenntartásáról. A
tanácskozáson eszmecsere folyt, amelynek alapvető célja az egymás közötti
ellentétek elsimítása volt. Ez azt jelenti, hogy ezek a tárgyalások esetenként
nem korlátozták az egyes törzsek cselekvési szabadságát, például a fehérekkel
fenntartott kapcsolatokat illetően sem, amelyet azok földrajzi elhelyezkedése
is nagyban befolyásolt. Így például a legkeletebbre élő mohawkok általában
angolbarát, míg a legnyugatabbra lakó szenekák inkább franciabarát politikát
folytattak. Összességében azonban azt lehet mondani, hogy a törzsszövetség
egyensúlyozó szerepet igyekezett játszani a két európai hatalom ellenséges
viszonyát, a szövetség viszonylagos erejét, valamint az irokéz törzsek
stratégiailag kulcsfontosságú elhelyezkedését kihasználva.2
Az irokéz tézis hívei szerint,
a szövetség belső felépítése nagyon hasonlított a föderatív jellegű kormányzati
berendezkedéshez, s ezért joggal tehető fel, hogy ez a példa hatást
gyakorolhatott az Egyesült Államok szövetségi struktúrájának kialakulására is.
Grinde és Johansen érvelésének
középpontjában annak igazolása áll, hogy az amerikai forradalom vezető
személyiségei (Thomas Jefferson, John Adams), illetve az 1787. évi
philadelphiai alkotmányozó konvenció meghatározó képviselői (James Madison,
Benjamin Franklin) közül jópáran nem egyszerűen ismerték az irokéz
törzsszövetség berendezkedését, hanem azt fel is használták nézeteik
megfogalmazásakor, amelyek viszont döntő hatást gyakoroltak az Egyesült Államok
kormányzati rendszerének létrejöttére. E folyamatban kulcsszerepet
tulajdonítanak Benjamin Franklin 1754-ben kidolgozott, ún. Albany Plan-jének
(albany-i tervezet). Az 1750-es évek közepén már érezhetően küszöbön állott a
Nagy-Britannia és Franciaország közötti háború, amely 1756-ban valóban ki is
robbant. A brit gyarmatok lakóinak terjeszkedése egyre nagyobb aggodalommal töltötte
el az irokézeket, s ezért a fenyegető háború árnyékában a brit kormány
utasította a gyarmati kormányzatokat, hogy próbáljanak megegyezésre lépni a
törzsszövetséggel. A tárgyalásokra Albany-ben került sor az irokéz vezetők és a
leginkább veszélyeztetett új-angliai gyarmatok (Massachusetts, Connecticut,
Rhode Island és New Hampshire), valamint New York, Pennsylvania és New Jersey
küldöttei között. A tárgyalások nem vezettek eredményre, ám a küldöttek így is
különféle javaslatokat terjesztettek elő a franciák elleni védelem
összehangolására. Egy bizottságot is kineveztek, amely Franklin vezetésével
kidolgozta a fentebb említett tervet. Eszerint a gyarmatokat érintő olyan külső
ügyek intézése, amilyen az indiánokkal kapcsolatos politika és a közös védelem, egy, az egyes gyarmatok törvényhozó gyűlései
által választott Nagytanács (grand council) hatáskörébe tartozott volna, élén a
Korona által kinevezett általános
elnökkel (president general). A tervet végül egyetlen gyarmat törvényhozása sem
fogadta el, s így azt sohasem terjesztették a londoni parlament elé.
Az irokéz befolyás tézisének
képviselői szerint Franklin a tárgyalások során beható ismereteket szerzett az
irokéz kormányzati struktúráról, s fenti tervezetét alapvetően ez alapján
dolgozta ki. Véleményük szerint az Albany Plan jelentette a kiindulópontját
annak a javaslatnak is, amelyet Franklin 1775. július 21-én terjesztett a
Második Kontinentális Kongresszus elé.
Ez szolgált aztán az ún. Konföderációs Cikkelyek, az Egyesült Államok
tulajdonképpeni első alkotmánya alapjául, hiszen az egykamarás Kongresszus
felállításáról rendelkezett, amelynek hatáskörébe lényegében a külkapcsolatok
intézése tartozott. Az irokéz törzsszövetség politikai berendezkedése tehát
ilyen áttételeken keresztül lényeges hatást gyakorolt az Egyesült Államok első
alaptörvényének a kiformálódására.
Samuel B. Payne jr. ezzel
szemben rámutat arra, hogy a gyarmatosok már jóval azt megelőzően jól ismerték
a föderatív jellegű kormányzati berendezkedést, hogy az irokézekkel diplomáciai
érintkezésbe léptek volna. Erre először csak 1677-ben került sor, miközben az
új-angliai gyarmatok már 1643-ban a gyakorlatban is létrehoztak egy ilyen
szövetséget az indiánok elleni közös védelem összehangolására. Ez volt az
Új-angliai Konföderáció (New England Confederation), amelyet Új-Anglia Egyesült
Gyarmatai (United Colonies of New England) néven is emlegettek, s amely egészen
1684-ig funkcionált. Ám ezen túlmenően is, 1634 és 1775 között húsz, alapvetően
konföderációs jellegű tervezetet dolgoztak ki a gyarmatok valamiféle egyesítése
vagy egységesítése céljából. S bár minden jel arra utal, hogy ezen tervek
megfogalmazói közül Franklin rendelkezett a legjobb ismeretekkel az
irokézek kormányzati viszonyairól, ám ő
maga egyetlen helyen sem említette,
hogy akár az Albany Plan, akár az 1775-ben beterjesztett javaslatának
kidolgozása során felhasználta volna az irokéz tapasztalatokat. Egyébként is
jelentős eltérések vannak az Albany Plan és Franklin későbbi beterjesztése
között. Ráadásul, ez utóbbi csak az egyike volt azoknak a tervezeteknek,
amelyeket az említett bizottsághoz benyújtottak, s amelyek alapján a bizottság
kidolgozta a maga változatát az ún. „Dickinson tervet”. Végül ezt terjesztették
a Kontinentális kongresszus elé, s ez csak kevéssé hasonlított Franklin
elgondolásához. A Konföderációs Cikkelyek pedig úgy jöttek létre, hogy a
Kongresszus némely ponton módosította a „Dickinson tervet”.
Az irokéz befolyás tézisének
igazolása szempontjából még döntőbb jelentőségű annak bizonyítása, hogy az irokéz
törzsszövetség kormányzati struktúrája lényeges hatást gyakorolt az Egyesült
Államok 1787. évi alkotmányának kialakulására. Grinde és Johansen ezzel
kapcsolatban azt igyekeznek kimutatni, hogy az irokéz szisztéma jelentős
befolyással bírt James Madison gondolkodására, akit az alkotmányozó konvención
betöltött meghatározó szerepe miatt az amerikai hagyományban az „alkotmány
atyjának” is szokás nevezni. Madison ugyanis 1784. tavaszán látogatást tett az
oneida törzs egyik falujában, a New York állambeli Fort Stanwix mellett. Grinde
és Johansen azt hangsúlyozzák, hogy Madison, belefáradva a virginiai politikai
csatározásokba, mintegy kikapcsolódási célzattal kereste fel az irokézek
szállásterületét, valamint azért, mert nagyon kíváncsi volt az amerikai indiánok
kormányzati módszereire. Madison ugyan csak egyetlen éjszakát töltött a
kérdéses faluban, ám ezt követően hosszas beszélgetést folytatott két, hosszabb
ideje az irokézek körében élő európai emberrel, s tőlük beható ismeretekhez
jutott az indiánok kormányzati rendszeréről. Az így szerzett tapasztalatok
pedig szervesen beépültek politikai gondolkodásába. Philip A. Levy viszont
felhívja a figyelmet arra, hogy az útról fennmaradt visszaemlékezések tanúsága
szerint Madison eredetileg nem is akarta felkersni az irokézeket, hanem csak
Lafayette márki beszélte rá a New York-i kitérőre, s Madison csak ott határozta
el magát véglegesen a fenti kirándulásra. Szerinte szó sem volt tehát előre
megfontolt tanulmányozási szándékról. Az említett visszaemlékezések arról sem
számolnak be, hogy a mindössze egyetlen éjszakányi látogatás során bármiféle
szó esett volna a törzsszövetség kormányzatáról. A kimerült utazók leginkább
pihenni vágytak, ám meg kellett várniuk a tiszteletükre bemutatott tánc végét,
s másnap reggel már távoztak is. Ami az irokézek között élő európaiakkal való
találkozást illeti, arról a szintén a „kirándulók” között lévő francia
nagykövet, Francois de Barbé-Marbois márki számolt be egyik, az említett
látogatásnál néhány nappal későbbi keltezésű levelében. Levy szerint semmilyen
közvetlen bizonyíték nincs tehát arra vonatkozóan, hogy azon Madison is jelen
lett volna. Payne mindezt még azzal egészíti ki, hogy Madison sem az
alkotmányozó konvenció üléseiről készített jegyzeteiben, sem pedig más írásaiban
sohasem utalt arra, hogy az irokéz szövetségi struktúra bármiféle hatást
gyakorolt volna rá. Ő maga a konvención mindössze egyetlen alkalommal említette
„az amerikai vadak fennálló viszonyait”, ám akkor is „a civilizáció olyan
lépcsőfokaként” hivatkozott arra, „amelyben az egyéni erőszak érvényesülésének
csak nagyon csekély mértékben szab gátat egy hatékony kormányzat” (617.o.). A
fennmaradt beszámolók tanúsága szerint, rajta kívül mindössze Gouverneur Morris
említette kétszer az indiánokat. Először azt jegyezte meg, hogy mivel az
indiánok körében nem létezik nyugati értelemben vett tulajdon, ezért valódi
kormányzatokkal sem rendelkeznek; míg másodszor arra utalt, hogy egyes indián
népek körében divatozik az a szokás, hogy a látogatók számára felkínálják feleségeik
és leányaik szexuális szolgálatait. Ezek pedig Payne értékelése szerint
egyértelműen elmarasztaló, mintsem pozitív példát állító megjegyzések voltak.
Ezzel szemben az alkotmányozó konvenció résztvevőinek, az „Alapító Atyáknak”,
valamint az amerikai forradalom más vezető személyiségeinek az írásai telve
vannak a különféle ókori, középkori és kora újkori európai politikai
rendszerekre való hivatkozással. De ez jellemezte az alkotmány ellenzőinek, az
ún. antifederalistáknak az írásait is. A többezer oldalt kitevő antifederalista
pamflet-irodalomban mindössze két rövid hivatkozás található az amerikai
indiánokra, s bár ezek alapvetően pozitív színben tüntetik fel az indiánok
„demokratikus” viszonyait, ám egyik sem utal az irokézekre, sern pedig azok szövetségi
rendszerére.
A folyóirat természetesen
lehetőséget biztosított Grinde és Johansen számára, hogy válaszolhassanak a
fenti kihívásra. Ők legfőképpen azt igyekeztek hangsúlyozni, hogy az „irokéz
befolyás” tézisének felvetésével nem állt szándékukban tagadni az európai és
más hatások fontosságát az Egyesült Államok kormányzati berendezkedésének
kialakulásában. Mindössze azt akarták igazolni, hogy bizonyos mértékig Amerika
őslakosai is hozzájárultak e demokratikus politikai rendszer kialakulásához. Ami
az irokéz kormányzati struktúra Benjamin Franklinra és „Albany Plan”-jére
gyakorolt hatását illeti, Franklinnak egy, még 1751-ben született levelére
hivatkoznak, amelyben az irokéz példa követésére, vagyis az egyesülésre
szólította fel gyarmatos társait, s amelyet köröztetett is barátai körében.
Véleményük szerint, Franklin 1775-ös tervezete és a „Dickinson terv” sokkal
közelebb állnak egymáshoz, mint azt Payne állítja. A kérdésre vonatkozó
álláspontjukat akként összegzik, nem annak bizonyítására törekedtek, hogy az
Egyesült Államok kormányzatának szövetségi struktúrája kizárólagosan az irokéz
szisztéma hatásra alakult volna ki, de mindenesetre ez is belekerült abba a
„gondolatáramba”, amely hozzájárult annak kiformálódásához. Felhívták a
figyelmet arra is, hogy a korszak számos vezető személyisége pozitív példaként
hivatkozott az indiánok társadalmi és politikai viszonyaira. Így Thomas
Jefferson is, aki egy Madisonhoz írott levelében éppen 1787-ben, tehát az alkotmány kidolgozásának évében jegyezte
meg, hogy „Elképzelhető, hogy az indiánok körében is létező, kormányzat nélküli
társadalmak a legjobbak. Mégis azt hiszem, hogy (azok) összegyeztethetetlenek
egy nagyobb létszámú népességgel” (630.
o.).
A vita napjaink amerikai
közéletének egyik rendkívül kényes témáját feszegeti. A hatvanas évektől kezdődően jelentős
kormányzati erőfeszítések történtek
arra, hogy nagyobb figyelemben részesítsék az addig mellőzött, háttérbe
szorított vagy leigázott kisebbségi csoportokat, illetve hogy bizonyos mértékig
kompenzálják őket veszteségeikért és szenvedéseikért. Ezzel párhuzamosan az amerikai történészek is „felfedezték”
ezeket a csoportokat, illetve azokat,
amellyekkel korábban is foglalkoztak
(feketék,indiánok), új szempontok szerint kezdték vizsgálni. Az Amerikai
Egyesült Államok mai kultúrájának kialakulását például már nem a fehér
„civilizáció” diadalmas előrehaladásaként ábrázolják, amely olvasztótégelyként
fogadta magába az eltérő elemeket, hanem olyan mozaikszerű
struktúraként,amelyben a kép egészének létrejöttéhez minden egyes elem
hozzájárult, azonban úgy, hogy közben megőrizte sajátos különállását is. E
megváltozott felfogás érdekes fejleményeként értékelhető az „irokéz befolyás”
tézise is, amely lényegében arra tesz kísérletet, hogy az indiánokat is „beemelje”
az amerikai állam „Alapító Atyái” közé. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a
kérdéssel foglakozó kutatók között egyre nagyobb számban vannak indián
származású szakemberek, akik ebből a perspektívából szemlélik a prob-lémát.
Mindez oda vezetett, hogy az alapvetően szakmainak indult vita az évek során
erősen átpolitizálódott. A tézis ellen szakmai érvekkel fellépő történészek –
így Levy és Payne is – arról panaszkodnak, hogy a tézis a fenti „korszellem”
következtében máris a középiskolai tankönyvekben megtestesülő ortodoxia részévé
kezd válni, miközben a szakma legnagyobb része nem fogadja el azt, vagy legalábbis szkeptikus vele kapcsolatban.
Arról pedig végképp nem lehet beszélni, hogy az elmélet egyértelműen bizonyított
lenne. Ráadásul a fentebb említett „kompenzációs politika” szellemében,
kormányzati részről is kedvező a tézis fogadtatása, amit az is mutat, hogy
1987-ben, az alkotmány elfogadásának kétszázadik évfordulója alkalmából az
Egyesült Államok Szenátusa határo-zatban „...ismerte el az irokéz nemzetek
konföderációjának hozzájárulását az Egyesült Államok alkotmányának
kialakulásához” (589. o.). Az egész Kongresszus pedig 1988 októberében
egyhangúlag fogadta el, hogy „...az
eredeti tizenhárom gyarmat egységes köztársasággá alakulására befolyással
volt az irokéz törzsszövetség által kifejlesztett politikai rendszer, amint az
hatott számos olyan demokratikus elv kialakulására is, amelyek végül az
alkotmányban öltöttek testet” (606. o.). Vagyis a tézist ért kritikákat nem
szakmai érvekkel igyekeznek megcáfolni, hanem a bírálókat „rasszistáknak, a
kulturális sovinizmus híveinek vagy a professzionâlis elit védelmezőinek”
(589–90. o.) állítják be, különösen, ha a megbírált történész indián
származású. Ugyanakkor, a tézis hívei azt vetik fel, hogy a szakma jelentős
része nem szakmai meggyőződése alapján tiltakozik olyan vehemensen a tézis
ellen, s hogy a politika hagyományos reflexei továbbra is a kisebbségi
csoportok kárára működnek és avatkoznak be, még ha csak egy ilyen „tudományos”
kérdésről van is szó. A korai amerikai történelemmel foglakozó tudományosságot
domináló történészek körében még mindig erősen él az amerikai történelmet a
fehérek történetével azonosító felfogás, s a szakmai fórumokat uraló –
természetesen európai származású – történészek „...azon fáradoznak, hogy
megállítsák az amerikai történelem de-európaizálásának folyamatát. Az ilyesféle
erőfeszítéseket a XXI. századból nézve, az angolszász kulturális álca
fenntartására tett végső utóvédharcként fogják értékelni, amely arra törekedett,
hogy egy gyorsan változó intellektuális és társadalmi közegben is dominanciája
alá vonja az újabb tudományosságot. Ez az eurocentrikus felfogás a maga
őrállóival egyetemben annak a tudatalatti késztetésnek a kezére játszik, amely
jelen van napjaink politikai életében is” (590.o.).
The William and
Mary Quarterly, 1996. július: Philip A. Levy: Exemplars of Taking Liberties:
The Iroquois Influence Thesis and the Problem of Evidence. (Minták a
szabadságjogok biztosításához: az irokéz hatás tétele és a bizonyítékok
problémája) 588–604.o. Samuel B. Payne Jr.. The Iroquois League, the Articles
of Confederation, and the Constitution. (Az irokéz szövetség, a konföderáció
cikkelyei és az alkotmány) 605–620. o.
Donald A. Grinde Jr.–Bruce E. Johansen: Sauce for the Goose: Demand and Definitions for „Proof” Regarding the Iroquois and Democracy. [Ami jó az egyiknek... (jó lesz a másiknak is.) Az „irokézek és a demokrácia” téma bizonyításának igénye és értelmezése] 621–636. o.
Lévai Csaba
l.
A fenti szemléletbeli váltásra vonatkozóan magyarul lásd: Joyce Appleby: A
függetlenség egy másik fajtája: a korai Amerika történeti tanulmányozása a
II. világháború után. (Ismerteti:
Lévai Csaba ), KLIÓ 1995/1. 37–46. o., Michael Merrill: A „kapitalizmus”
helyretétele. Az újabb irodalom áttekintése.(Ismerteti: Lévai Csaba), KLÓ
1996/l. 31–37. o. Az utóbbi időben megjelent, jól használható magyar nyelvű
irodalomra vonatkozóan lásd: Ralph Michell: Az Egyesült Államok alkotmánya.
Történet, dokumentum, mutatók. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1995., J. W.
Davidson – M. H. Lytle: A függetlenség kikiáltása. A dokumentum analízisének
stratégiái. In: Uők. A tények nyomában. Panem-Mc Graw-Hill, Bp., 1995. 31–55.
o., Gordon S. Wood: A demokrácia és az amerikai forradalom. In: A demokrácia, befejezetlen utazás Kr. e. 508–Kr. u. 1993. Szerk. John
Dunn. Akadémiai Kiadó, Bp. 1995. 143–164. o., J. M. Berry – J. Goldman – K.
Janda: Az amerikai demokrácia. Osiris,
Bp., 1996. Továbbá a vonatkozó cikkek az alábbi két munkából: Politikai
filozófiák enciklopédiája. Kossuth, Bp., 1995., A politikai filozófia
története. II. kötet. Szerk.: L. Strauss–J. Cropsey. Európa, Bp., l994. A
magyarul az utóbbi években megjelent művek némelyike, vagy azért, mert az
ötvenes években megjelent munkák
fordításai, vagy pedig történetfelfogásuk miatt a korábbi szemléletet közvetíti: D. J. Boorstin: Az
amerikaiak – A gyarmatosítás kora. Gondolat, Bp., 1993. Boorstin tagadja, hogy
az amerikaiak gondolkodásrnódjának – így politikai gondolkodásának –
kialakulásában az európai hatások bármiféle szerepet játszottak volna. A műre
vonatkozóan lásd: Lévai Csaba: Az amerikaiak és a történetírás. BUKSZ–Budapesti
Könyvszemle, 1993–Tél, 434–443. o. Továbbá: Urbán Aladár: Köztársaság az
Újvilágban. Az Egyesült Államok születése, 1763–1789. Nemzeti Tankönyvkiadó,
Bp., 1994. Urbán elhanyagolja a forradalom eszmetörténeti hátterének elemzését.
Még a Függetlenségi Nyilatkozat esetében is csak futó utalást találhatunk
Locke-ra és a szerződéselméletre (117–118.o.), míg az Alkotmányról mindössze
azt a sommásan leegyszerűsítő és ezért ebben a formában téves megállapítást
közli, hogy „Az amerikai alkotmány a felvilágosodás terméke” (286. o.). A
könyvre vonatkozóan lásd Lévai Csaba recenzióját. (BUKSZ-Budapesti Könyvszemle,
1995–Tavasz, 94–96. o.)
2. Az Irokéz
Törzsszövetség létrejöttére, történetére és belső viszonyaira vonatkozó magyar
nyelvű irodalom: Indiánok és ősi kultúrák Észak-Amerikában. Helikon, Bp., 1993.
227–236. o.