Klió 1997/1.
6. évfolyam
Bevezetés a kánonjogi tudománytörténetbe
A kánonjog története, melynek önálló tudományággá válása a Kánonjogi Kódex 1917-es kihirdetésétől számítható, egymástól többé-kevésbé elkülönített szakterületekre oszlik. Így megkülönböztethető forrástörténet, intézménytörténet, irodalom-, vagy helyesebben kánonjog-tudománytörténet és az utóbbi időben a kánoni jogszolgáltatás története is. A bemutatásra kerülő könyv – melyet a Buenos Aires-i katolikus egyetem nemrégiben mint saját tankönyvet adott ki – a kánonjog tudománytörténetébe kíván bevezetést nyújtani, a kánonjogtörténetnek éppen abba az ágába, mely pillanatnyilag az említett tudományok között a legszűkebb és igen elszórtan található irodalommal rendelkezik.
Mint
arra a szerző előszavában felhívja a figyelmet, a mű nem kívánja teljes
egészében pótolni az említett hiányt, azaz nem törekszik a kánonjog tudománytörténetének
átfogó bemutatására. Ehelyett célja aktív kapcsolat kialakítása egyrészről a
hatályos kánonjog teológiai-elméleti megállapításai, másrészről a kánonjog
tudománytörténetének eredményei között, mely belső összefüggés szem előtt
tartása hozzásegíthet az egyházi jogalkotás megfelelőbbé válásához.
A
bevezetőben megtaláljuk a kánonjog tudománytörténetének fogalmi meghatározását,
felosztását és mai helyzetének rövid bemutatását. A kánonjogtudomány
történetének periodizációja azoknak az egyházi jogforrásoknak a fejlődéséhez
igazodik, melyeket a tudományos irodalom az egyes korokban kommentált. A
kánonjog kezdeti korszakaiban nem lehetett elkülöníteni a szó szorosabb
értelmében vett törvényszöveget a tudományos magyarázattól, mely az előbbivel
összefonódva képezte a forrást.
A
bevezetés a kánonjog tudománytörténet jelenlegi helyzetére vonatkozó
reflexióval zárul, melyben a szerző kifejti a szóban forgó tudomány jelenlegi
művelésének hasznosságát, sőt szükségességét annak megállapításához, hogy
milyen messzire mehetnek el a reformok az egyházfegyelem terén.
A
könyv hat fejezetre oszlik, melyek mindegyike megfelel a kánonjogi
tudománytörténet egy-egy nagy periódusának.
Az
első fejezet Gratianus Dekrétumáig (kb. 1140) tárgyalja a témakört, ezen
időszakon belül három további periódust megkülönböztetve: patrisztikus kor,
karoling kor, valamint a császári- és gregoriánus reform kora. Ezen első
korszak jellemzője egyrészt a szisztematikus tudományos feldolgozás hiánya,
másrészt viszont – az egységesülés jeleként – hasonló tartalmú elméleti elemek
jelennek meg a különböző gyűjteményekben.
A
Gratianus korát követő időszak a kánonjog történetének egyik legrövidebb de
talán legfontosabb szakasza. A Concordia discordantium canonumban alkalmazott
módszer ismertetését a klasszikus dekretisztika (azaz a kánonjogot a Decretum
szövege alapján művelő egyetemi oktatás) és az imént említett alapmű aktív
tanulmányozásából kifejlődő kánonjogi iskolák bemutatása követi. A Decretum
tanulmányozása újabb irodalmi műfajok kialakulásához vezetett, amilyenek
mindenekelőtt a glossza és a summa.
A
következő fejezet a korai dekretalisztika korával foglalkozik, bemutatva a XII.
sz. végének pápai törvényhozását és az abból kialakuló gyűjteményeket. A
korszak elnevezése a pápai dekretálisokból ered, melyek kiadása a Decretum
kiegészítését célozta olyan különös esetekre, melyekre a Gratianus-féle mű nem
adott megfelelő eligazítást. A gyűjtemények ezen újabb csoportjának kialakítói
és magyarázói – akik nem egy esetben a korábbi dekretisztikának is kiemelkedő
alakjai voltak, hogy például csak Bernardus Papiensist vagy Pisai Hugucciót
említsük – a sajátos dekretalista irodalomnak is elindítói voltak, melynek
jellemző műfajai a glosszák és glosszaapparátusok, a címsummák, a notabiliák, a
brokardiák, a dekretális kázusok és kérdések, melyekkel a mű külön-külön
foglalkozik.
A
következő periódus, melyet a klasszikus dekretalisztika korának szoktak nevezni
– a IX. Gergely féle Liber Extrától (1234) a dekretális jog utolsó nagy
alakja, Johannes Andreae haláláig (1348) terjed. A szerző külön tárgyalja a
klasszikus dekretalisztika általános jellemzőit, a korszak glosszáit és
glosszaaparátusait, valamint más jellegzetes irodalmi műfajait.
A
Trienti Zsinatig tartó posztklasszikus kor nem hoz igazi új eredményeket a
kánonjogtudományban. Jellemzője viszont a kánonjogi ismeretek széleskörű
terjedése a gyakorlati jellegű műveken keresztül (például különböző summák,
gyóntatói valamint eljárásjogi kézikönyvek).
A
Trienti Zsinattól a francia forradalomig terjedő időszakban jelentősen
megélénkül a jogalkotás, ami a kánonjogtudomány fellendülését is magával hozza.
E kor jellegzetes jogforrásai a pápai jogot tartalmazó magángyűjtemények
(bulláriumok), illetve a kúriai kongregációk határozatainak gyűjteményei. Az
időszak elején alakul ki római jogi mintára a kánonjogi instituciók irodalmi
műfaja is.
A
szerző által tárgyalt két utolsó periódus központi eseményei az 1917-es Codex
Iuris Canonici kihirdetése, valamint a II. Vatikáni Zsinat nyomán lezajlott
legújabb kodifikáció.
A könyv tizennégy egységből
álló függelékkel zárul, mely különböző korokból származó, jellegzetes, eltérő
műfajú szövegszemelvényeket tartalmaz.
A munka érdeme a találó
időrendi és a szisztematikus felosztás, valamint a tárgykör érdekes bemutatása.
Mindez hatékonyan elősegítheti a kánonjogi tudománytörténettel való könnyebb
megismerkedést. A műfajok meghatározása itt összességében egyedülálló érték.
Összegezi a terület utóbbi évtizedekben elért, új kutatási eredményeit. Ezen sajátosságok
– különös tekintettel arra, hogy a kánonjogi tudománytörténetről szóló első
önálló művel állunk szemben – az itt bemutatott könyvet a kánonjogtörténet
klasszikus műveivel állíthatják egy sorba.1
Erdő Péter: Introducción a la historia de la Ciencia Canónica (Bevezetés a kánonjog történetébe). Colección Facultad de Derecho Canónico 1, Buenos Aires 1995, 198 p.
Szabó Péter
1. Van HOVE, A., Prolegomena ad Codicem iuris canonici (Commentarium Lovaniense in CIC, I/1), Mechliniae-Romae 1945; STICKLER, A., Historia iuris canonici latini, I, Historia fontium, Torino 1950; FEINE, H. E., Kirchliche Rechtsgeschichte, I, KöIn-Wien 51972.