Klió 1997/1.
6. évfolyam
Az angol nagyáruház
A modern áruház mint a polgári és a nagyvárosi élet és fogyasztási kultusz szimbolikus megtestesülése Zola ismert regénye, A hölgyek öröme lapjairól is jól ismert. Aligha véletlen, hogy az író által tartósan és gondosan tanulmányozott párizsi Bon Marché, az első igazi nagyáruház lett a tárgya a máig leghatásosabb áruháztörténeti feldolgozásnak. Az amerikai Michael B. Miller A Bon Marché. A polgári kultúra és a nagyáruház. 1859-1920 című, 1981-ben megjelent, ma már klasszikus műve azért is kelthetett méltán nagy feltűnést, mert meggyőzően mutatta be a századforduló francia polgárságának új identitását, a fogyasztáson át átélt és demonstrált középosztályi státust. Éppen olyan időben látott napvilágot a Bon Marchéről szóló monográfia, amikor angol történészek egy csoportja (McKendrick, Brewer, Plumb) „felfedezték” a XVIII. századi Angliában a fogyasztói társadalom kezdeményeit. A fordulat, amely ekkor vette kezdetét a nyugati kapitalizmus, az ipari forradalom és mindezzel együtt a modern polgárság történetírói értékelésében, röviden ebben összegezhető: a kereslet, a fogyasztói magatartás nem következménye, de előfeltétele, kezdettől integráns eleme az európai polgári fejlődésnek. Ez a szemléleti váltás értékelte föl a nagyvárosi áruházak eddig kevés érdemi figyelemre méltatott múltját; ebben az intézményben kezdték a történészek felismerni a sajátosan polgári fogyasztási kultúra igazi médiumát, a polgári státus ambíciók intézményes letéteményesét.
Különös, hogy noha állítólag
Anglia volt e fogyasztási forradalom úttörő országa, francia és amerikai
áruházak példáival szemléltették az imént vázolt tételt. Sokáig váratott magára
az a munka, amely azt mutatta volna be, hogy mi a helye és szerepe a londoni, a
glasgow-i, az edinburgh-i és a többi vidéki városi áruháznak az angol polgári
társadalom és kulturális univerzum megalkotásában. Ez ad különleges
jelentőséget Lancaster könyvének, amely azon nyomban összefoglaló igénnyel szól
a brit áruházak társadalomtörténetéről.
A könyvből közvetve arra is
választ kapunk, hogy „a polgárság annyi mint fogyasztás” tézis jegyében miért
nem taglalták eddig kellőképpen az angol áruházakat. Az ok bizonnyal abban
keresendő, hogy a londoni áruházak egyrészt valóban csak követték a párizsi
vállalkozó, Boucicaut, a Bon Marché tulajdonosának intézményt forradalmasító
újításait; másrészt a londoni és a többi angliai áruház soha nem vált annyira
eggyé a középpolgárság világával mint az intézmény párizsi megfelelője.
London és a városi Anglia
tehát csak késve követte Párizst az áruházfejlődés terén. Az áttörést ebbe az
irányba végül a londoni vállalkozó, William Whiteley tette meg Westbourne Grove
nevű áruházának párizsi mintára történő felfejlesztésével az 1870-es éveket
követően. Ugyanakkor már ez az első párizsias londoni áruház is elütött a Bon
Marchétól és társaitól. Először is azért, mert nem a belváros szívében állt,
mint a legtöbb párizsi áruház, így vevőköre is tágabb volt a nagyvárosi
középosztály igényesebb vásárlóinál. Másodszor azért, mert vonzereje nem
bizonyult tartósnak, ami megint csak itteni sajátosság (a híres múlt századi
párizsi áruházak még ma is működnek, jóllehet kisebb ma a presztizsük, mint egy
évszázada.
Mindamellett az elővárosi
környezetben modern áruházzá fejlesztett Whiteley-féle intézmény hatására mind
London belvárosában, mind számos vidéki városi központban egyre-másra nyitották
meg kapuikat a mindent árusító áruházak a XIX. század utolsó negyedében. Mégis:
a párizsi minta követése sehol sem volt maradéktalan. Lancaster értékelése
szerint a brit áruházak a francia grands magasins egy sajátos hibrid
változatát honosították meg a szigetországban. Árukínálatuk és az áruházi
enteriőr maga nem volt olyan fényűző és látványos, mint a fogyasztás
katedrálisaiként csodált párizsi (és amerikai) áruházaké és számos áruház
továbbra is az alsó-középosztály fogyasztási igényeit tartotta szem előtt.
Századunk elejére az intézmény
Anglia-szerte elterjedtnek számított, bár egyenlőtlenül honosodott meg az egyes
területeken. Londonban az elővárosi kezdetek után a belváros lett az áruházak
övezete. Vidéken azok a nagyobb városok jártak e téren az élen, ahol kellően
nagy számú középosztály és jól fizetett szakmunkásréteg lakott (Glasgow,
Manchester, Newcastle, Cardiff), vagy a turisták által felkapott kisebb
tengerparti városok (Bath, Chester) adtak helyet áruház-alapításoknak.
Új korszak kezdődött az angol
áruházak történetében a század elején, midőn Selfridge áttelepült Londonba, és
1909-ben megnyitotta a belvárosban máig működő áruházát. Selfridge abból a
Chicagoból érkezett az angol fővárosba, amelyik az 1893-as világkiállítás óta
az amerikai áruházfejlődés motorja volt. A Marshall Field’s áruház egyik vezető
menedzsereként a marketing technika agresszív reklámtevékenységen nyugvó
modernizálásának volt az egyik élharcosa. Londoni megtelepedése azt ígérte,
hogy a konzervatív angol kereskedelmi szokások megújítójaként modernizálja,
amerikanizálja a nagyáruházakat is. S ez többé-kevésbé be is következett. Igaz,
saját áruháza, a Selfridge’s nem lett első számú londoni áruházzá, mert a
hanyatló Whiteley-féle intézmény helyét a Harrods vette át, de a háborút
megelőző évek páratlan konjunktúráját kihasználva Solfridge áruházi menedzsmentet,
reklámtevékenységet és áruházi belsőépítészetet egyaránt gyökeresen megújító
törekvéseinek a hatására az angol áruházak közelebb kerültek az immár
Amerikából érkező normákhoz.
A két háború között viszont
folytathatatlannak bizonyult az áruházak XIX. századi klasszikus korszaka,
melyhez az angol áruházak igencsak késve, a századforduló táján kezdtek
felzárkózni. Ennek a klasszikus jelzőnek a felső-középosztályi, a jómódú
középosztályi vevők fogyasztási mániáján alapuló luxusköltekezés felelt meg.
Ami csak annyiban eredményezett demokratizálást, amennyiben egyrészt valóban
kitágította a feltűnő fogyasztásba bekapcsolódók körét, másrészt magát a
fogyasztást tette meg a társadalmi státus indikátorának. A gyakorlatban ez azt
jelentette, hogy a fogyasztás mérvén és módján át közölt és észlelt státus
meghatározásában ettől fogva különleges hely illette meg magát az áruházat,
ahol ezt a státust kijelölő fogyasztást az illető lebonyolította.
Következésképpen az áruházak rangját is az szabta meg, hogy milyenek eladási
stratégiáik, miféle imázst alakítanak ki magukról a lehetséges vásárlók
körében. Ez az utóbbi határozta meg az áruházaknak, mint vállalkozóknak a
sikerességét; oda tódultak mind a fizetőképes, mind az erejükön felül vásárló,
státusukat ily módon javítani igyekvő vevők, ahol megkaphatták a
középosztályiság áruba csomagolt szentesítését.
Ez az, ami átalakul 1920-at
követően. Ennek egész egyszerűen az az oka, hogy a két háború között jelentősen
megemelkedik az angol társadalom életszínvonala és mind nagyobb munkásrétegek
lépnek a tüntetően fogyasztó társadalom potenciális táborába. S ezzel mintegy
leszáll az áruházhasználók társadalmi értéke, csökken középosztályi
indikátorként betöltött szerepe. Amit elősegít magának az áruháznak a lényegi
sajátossága, hogy tudniillik a tömegfogyasztás éppen ennek az intézménynek a
révén, általa vált legitim és kereskedelemtechnikai értelemben is lehetséges
valósággá. A tömegfogyasztás szociológiai határainak a hirtelen kitágulása
tehát érzékennyé tette az áruházi menedzsmentet a jövedelmi viszonyok általános
változásai iránt, és ezzel az áruház a két háború között már kevésbé a polgári
(középosztályi) jólét és mentalitás tükreként és generálójaként, mint a
fogyasztói tömegtársadalom adekvát intézményeként tesz szert új funkcióra.
Ebbe az irányba szorítja az
angliai áruházakat számos egyéb kereskedelmi forma fokozatos térhódítása is,
amelyek mindegyike új kihívásként hat a számukra. Így a szövetkezeti áruházak
mellett komoly konkurenciát jelent ebben az időben az áruházláncok expanziója
is (Littlewoods, Marks and Spencer). Érdekes ugyanakkor, hogy az érdekkörök
gondos elkülönítése miatt az akár egymás szomszédságában álló londoni áruházak
nem támasztanak egymással szemben komoly konkurenciát. Már csak azért sem, mert
erre az időre elvált egymástól az angol áruházak két típusa. Az egyik típusba
azok az intézmények tartoztak, amelyek pozitív módon válaszoltak az imént
említett kihívásokra és irányt vettek az alsóbb rétegek (kispolgárság, városi
szakmunkások) vásárlóként való megnyerésére (pl. Debenham’s, Selfridge’s,
Lewis’s). Az áruházak másik típusát azok alkották, amelyek hűek maradtak a
klasszikus eszményekhez és egész működésük a módos polgári rétegek
luxusigényeinek a kiszolgálását célozta (Harrods, a Fenwick Newcastle-ban).
Ha emlékezetünkbe idézzük újra
Zola regényét, feltűnhet, hogy milyen szoros a kapcsolat az áruházak és a nők
világa között. Ez a kapcsolat két síkon is fennáll: az áruház és a női munka,
valamint az áruház és a polgári fogyasztás mint női aktivitás
egymásrautaltságának az értelmében. Ezért is szentel a szerző külön fejezetet
mind az előbbi, mind az utóbbi kérdésnek. A kereső női munka egyik elit
szakmájának számító áruházi eladóként történő alkalmaztatás több szempontból is
érdekes jelenség. Egyrészt azért, mert mutatja, hogy a kereső munka a
házon-családon kívül milyen szorosan összefonódik a munkahelyi
paternalizmussal. Aminek alacsonyabb szinten a cselédkedés, magasabb szinten az
áruházi eladószemélyzet képes a legmesszebbmenőkig megfelelni; hogy úgy válik a
nő a nyilvános élet, vagyis a munka világának aktív részesévé, hogy közben nem
kerül ki valamilyen atyai felügyelet hatálya alól. Az áruházi munkaszervezet
patriarchális jellegét erősítette a vállalkozások családi tulajdonosi háttere,
amely századunkban is sokáig megőrződött. Ugyanakkor az általános paternalista
áruházi szellem mintegy megelőlegezte a munkahelyi jóléti gondoskodás modern
technikáit.
A nők, mint vásárlók és az
áruházak kapcsolatát érintő másik probléma már Zola regényében előtérben állt
és abban összegezhető: a tüntető fogyasztás a nők irracionális lelki alkatának
megfelelve, az áruházak által cinikusan kihasználva tör magának utat a modern
nagyvárosi társadalomban. Ennek a korabeli megítélésben is érvényes áruházi
feminitásnak volt kulcsmozzanata az áruházi női kleptománia, melyről nemcsak
Zola rajzolt érzékletes képet, de amely azóta számos izgalmas történetírói
feldolgozást is szült, pl. Abelson amerikai tárgyú könyvet. Mi a helyzet ezen a
téren Angliában?
Lancaster óvatosabb a dolog
megítélésében és inkább azok véleményét osztja, így az amerikai Leach-ét, akik
szerint legalább annyira hatott felszabadítóan a nőkre az áruház vásárlói
használata, mint amennyire a fogyasztás rabjaiként kiszolgáltatottá tette őket
vele szemben. Ez a fajta fogyasztói viselkedés hozzájárult a nőket sújtó
társadalmi kirekesztések oldásához, s egyáltalán: fontos szerepe volt egy új,
életerős női individualitás életre segítésében. Sőt: még a harcos feminizmus is
partnerre talált az áruházakban. Az áruház, ebben az értelemben, megint csak
több puszta polgári középosztályi intézménynél, s nem írható le pusztán a
viktoriánus polgári patriarchalizmus egyszerű kiterjesztéseként, mint ahogy a
modern fogyasztói kultúra sem értékelhető csupán negatív terminusokban.
Bill Lancaster: The Department Store. A Social History (A nagyáruház. Társadalomtörténet), Leicester University Press, London – New York, 1995. 212 p.
Gyáni Gábor