Klió 1997/1.
6. évfolyam
Az Augustus-kori kultúra
A római történelem és kultúra legnagyobb érdeklődést kiváltó korszaka kétségtelenül Augustus uralma volt. Monográfiák sora (V. Gardthausen, W. Weber, R. Syme, H. Bengtson, D. Kienast, E. Simon, P. Zanker művei) foglalkozik a korszak történeti, művészeti, irodalmi és vallási kérdéseivel. Ennek magyarázata részben abban rejlik, hogy a római kultúra legtermékenyebb időszaka volt, részben abban, hogy a nyugati civilizációra ez gyakorolta a legnagyobb hatást. Mindemellett megítélése rendkívül ellentmondásos, ami nemcsak a korszak ellentmondásosságából fakad, hanem a mindenkori kutatók sajátos történelmi környezetéből is.
A monográfia-szerzők neveit
látva azonnal feltűnik, hogy mind a mai napig a németek dominálnak köztük.
Augustus a múlt század második fele óta a német történetkutatás kedvelt
történeti személyisége volt birodalomteremtő és határozott birodalomirányító
tevékenysége következtében. Az ő impériuma és imperátorsága volt a mintája a
20-as, 30-as évek Európája torzult hatalmi törekvéseinek is. Nehéz volt ennek
hatása alól kivonni magukat a kor történészeinek. Ennek a következménye, hogy
R. Syme a nagy történelmi korszakváltás elemzése során (Roman Revolution.
Oxford, 1939) Augustusban csupán egy sikeres pártvezért lát, akinek legfőbb
célja a hatalom megszerzése és megőrzése, nem pedig az állam megmentése.
Szerinte minden morális és kulturális törekvése csupán az előbb említett célok
elérését szolgálta. (Emlékeztetőül jegyezzük meg, hogy a könyv megjelenése
előtt két évvel ünnepelték Rómában Augustus születésének bimillenáriumát óriási
rendezvényekkel és nyilvánvaló politikai célzattal.)
Bár már elég távol vagyunk
ezektől az eseményektől, a német és az angolszász kutatás közt kialakult
nézetkülönbség máig érezteti hatását. (Ennek egyik jellemző példája volt az
Aeneis főhősének, Aeneasnak gyökeresen eltérő megítélése.) Mivel a német
szakemberek mindig is az augustusi kultúra gazdagságát, sokoldalúságát
vallották, érthető, hogy azóta is több ilyen szellemben készült monográfiát
jelentettek meg, különösen a 80-as években. Ennek hiánya az angolszászoknál
bizonyára azzal magyarázható, hogy nehezen tudnak túllépni a 30-as években
kialakult előítéletükön. Fokozódó érdeklődésük jele – elsősorban az Egyesült
Államokban – több, gyűjteményes kötet megjelentetése, ugyancsak főleg a 80-as
években (F. Millar és E. Segal; T. Woodman és D. West; R. Winkes; K. A.
Raaflaub és M. Toher szerkesztésében). K. Galinsky monográfiája az augustusi
kultúráról tehát nem előzmények nélküli, mégis úttörő jellegű a maga nemében és
szemléletmódjában az angolszász nyelvterületen.
Ami a nemét illeti:
szinoptikus monográfia, mely a korszak eszméinek (I-III. fejezet),
képzőművészeti (IV. fejezet), irodalmi (V. fejezet) és vallási (VI. fejezet)
jelenségeinek párhuzamos elemzését adja. Ez az egyébként kézenfekvő vizsgálati
módszer azért valósul meg ritkán, mert a filológusi és a régészi felkészültség
a legritkább esetben találkozik olyan szinten egy személyben, hogy mindkettőt
szuverén módon tudja használni. Galinsky esetében ez fennáll. Monográfiájának
bármelyik fejezetét olvassuk, érdekes és eredeti megfigyelésekkel
találkozhatunk benne, melyek ugyanakkor mértéktartók és távol állnak az
extremitásoktól.
Ami szemléletmódját illeti:
gyökeresen szakít a Syme-ival, amit bevezető fejezete címével is kifejezésre
juttat (The Augustan Evolution). Augustusban nem a köztársasági értékek
felszámolóját látja, hanem éppen megmentőjét annak, ami még menthető volt. A res
publica eredményes működésének feltétele az irányításban résztvevők jó
szándéka és együttműködési készsége. A köztársaság kor végén ez már nem
működött. Az irányításnak ezen a struktúráján tehát változtatni kellett.
Augustus ezt úgy igyekezett megoldani, hogy közben tudatosan állította vissza a
hagyományos erkölcsi és társadalmi értékeket. A mores maiorum meghirdetése
és érvényesítése mellett a legfontosabb a magántulajdon és az egyén védelme és
létbiztonsága, a polgárháborúk folyamán oly gyakori visszaélések felszámolása
volt. Ezekből fakadt Augustus auctoritas-a, melyet ő hatalma alapjának
tartott. Ezek voltak a principátus népszerűségének és legitimitásának igazi
forrásai, nem pedig a hadsereg, még ha fontossága kétségbevonhatatlan is. Az
augustusi program nem volt más, mint azon problémák sikeres és innovatív
megoldása (hadsereg, városi plebs, provinciák, birodalomirányítás), melyeket a
szenátori arisztokrácia nem tudott vagy nem akart megoldani.
Már ez a történelmi szerep is
elegendő volna ahhoz, hogy az augustusi korszak a római történelemben
kitüntetett helyet kapjon. Legalább ekkora azonban a jelentősége kulturális
szempontból. Az irodalom és a képzőművészet nem pusztán a hatalom eszközei és
kiszolgálói voltak, mert ez esetben nem hoztak volna létre maradandó értékeket.
A könyv szerzője azt bizonyítja, hogy ez a kultúra nem volt monolitikus, amely
egy ember akaratától függött. A köztársaság kor második felének szerves
fejlődéseként alakult ki. Az i. e. III. sz. végétől kezdett ugyanis Róma
kulturálisan elgörögösödni. Ha egy görög turista Augustus idején meglátogatta
Rómát, hellenisztikus városban érezhette magát. A kor költői is arra voltak
büszkék, hogy ők Kallimachos, Homéros, Alkaios vagy Sapphó nyomdokain járnak,
az ő költészetüket honosítják meg Rómában. Egy-egy újonnan készült
szoborcsoport megtévesztésig hasonlított görög mintáira. Gyakran nehéz
megállapítani, hogy egy műalkotásnak hol végződik görög, és hol kezdődik római
volta.
A sok példa közül idézzük azt,
amire már utaltunk: Aeneas alakjának vitatott megítélését. A szerző összetett,
ellentmondásos egyéniségnek tartja, ami nyilván a költő szándékának megfelelően
vált ilyenné. Egyrészről homérosi hős, a menekülő trójaiak legvitézebbike,
másrészről lelkét a szociális felelősség etikája hatja át. Ennek hatása alatt
vívódik az ifjú Lausus (Aen. 10, 825–830.) és a már kiszolgáltatott helyzetben
lévő Turnus (12, 940–941.) megölésekor. Míg Achilleus Hektor holttestét a
kutyák és keselyűk elé készül vetni, Aeneas maga segít Lausus holttestének
kimentésében, hogy az azt megillető végtisztességben részesülhessen. Aeneas
tehát nemcsak epikus hősként, hanem filozofikus ember módjára is viselkedik és
gondolkodik.
Az Augustus-kor jellemzője a
régi és az új között végbemenő változás rendkívüli intenzitása. Ez termékeny
feszültséget teremtett, és tág teret biztosított a kísérletezésre (pl. a görög
minták másolásától a teljes átdolgozásig terjedő fokozatok között). A görög
elődökkel és a kortársakkal való versengés (aemulatio) vezetett a kor
rendkívüli teljesítményeihez. Ennek a magas fokú szellemi pezsgésnek és
alkotókedvnek a kormányzás stabilitása, illetve az emberek stabilitásba vetett
hite biztosított megfelelő hátteret. Maga Augustus, még ha nem is volt
karizmatikus egyéniség, alkalmas volt arra, hogy benne a béke, a biztonság és a
rend megteremtőjét (auctor) lássák.
Az augustusi kultúra megismeréséhez
és megértéséhez kiválóan használható könyv felhívja arra is a figyelmünket,
hogy a történelmi folyamatokban nem csak a materiális tényezőknek – mint
gazdaság, társadalom, politika, hadsereg – van szerepe, hanem a lelkieknek,
illetve eszmeieknek is. Ez különösen az első fejezetben kifejtett auctoritas
koncepcióból és az etikai értékekkel foglalkozó (Ideas, Ideals and Values)
harmadik fejezetből derül ki. A történettudomány ezeket a propagandajelszavakat
nem tekinti többnek, mint szépségtapasznak a burkolt katonai diktatúrán.
Valójában viszont, ha ezek az eszmék át tudják hatni az egész társadalmat,
Rómától a provinciákig, a szenátori arisztokráciától a plebsig (részint mert
van alapjuk rá, részint mert hinni is akarják), akkor ez olyan hatóerővé tud
válni, ami pótolhatja a hadsereget.
Karl Galinsky, Augustan Culture. An Interpretiv Introduction. Princeton University Press, Princeton, New Jersey 1996. XI + 474 p., 174 fekete-fehér ábra, 6 színes tábla.
Gesztelyi Tamás