Klió 1997/1.
6. évfolyam
Remete Péter szerepe az első keresztes háború meghirdetésében
Jean Flori, a középkori lovagság történetének szakavatott francia kutatója, legújabb tanulmányaiban a XI. század egyik legfigyelemreméltóbb vállalkozásának, az első keresztes háborúnak már ismert forrásait veszi revízió alá. Remete Péter szerepét vizsgálja a háború meghirdetésében és a hadjáratban. Azt kívánja megállapítani, vajon minek köszönhető a népi irányzat vezetőjének rossz megítélése a krónikások többségénél.
Az első keresztes háború
tényei már jól ismertek, s immáron jobban lehet érzékelni a háttérben meghúzódó
okokat. A kutatók nagy többsége egyetért abban, hogy a kor lelki
beállítottságának, a szent háború és a zarándoklat egymástól eltérő, de nem
ellentétes eszméjének alapvető fontossága van a vállalkozás létrejöttében. Vita
van azonban a történettudományban afelől, hogy a kettőből melyiknek kell
nagyobb fontosságot tulajdonítani.
Abban is egyetértés mutatkozik
a szakemberek között, hogy a keresztes háború elindításában II. Orbán pápáé a
vezetőszerep, míg Remete Pétert teljesen alárendelt, sőt majdnem hogy
anekdotikus szereplőnek mutatják be. A XIX. századi történészek, ezzel
ellentétben, a vállalkozás kezdeményezőjének tartották, még ha az értékelésben
némelyek bizonyos túlzásokba is estek. Ily módon a múlt században, elsősorban Tyrusi
Vilmos (Guillaume de Tyr) krónikájára hivatkozva, számos tudós látott
Péterben egy jámbor, vízióktól vezetett remetét, aki a szentföldi hadjárat
igazi lelki vezetőjeként isteni parancsot követve, elsőként prédikált a
keresztes háborúról. Orbán pápa csak ezután kapcsolódott volna be az
eseményekbe. Mások sokoldalú, nagytehetségű személyiségnek látták Remete
Pétert: írástudó, kiváló szónok, hercegek nevelője, nemesi származású lovag,
stb. Ezeket a nyilvánvaló túlzásokat már megjelenésük idején komoly bírálat alá
vették olyan jeles tudósok, mint H. Hagenmeyer vagy P. Riant.
Alapos forráskritikai munkájuk befejeztével azonban nem látnak mást Péterben,
mint egy kissé fanatikus remetét, aki csak II. Orbán clermont-i kezdeményezése
után kezdi el a keresztes eszmét hirdetni.
Az utóbbi esztendőkben azonban
született néhány olyan munka, mely megkísérelte ennek a véleménynek a
kétségbevonását. Ez természetesen nem jelenti a Hagenmeyer által már
véglegesen megcáfolt tézisekhez való visszatérést, hanem a szerzők felvetik:
vajon az elődök nem vitték-e túlzásba a kritikát? Ily módon aztán O. Blake
és C. Morris aláhúzzák Aacheni Albert beszámolójának
értékét. M. D. Coupe emlékeztetett arra, hogy Komnénosz Anna
Remete Pétert tartotta a keresztes vállalkozás kezdeményezőjének. Szerinte
Péter célja, hogy elfeledje azt a szégyent, ami egy korábbi zarándoklat
alkalmával érte, amikor nem tudta elérni szándékát, a szent helyek
meglátogatását. Ez megmagyarázná személyes bekapcsolódását a keresztes eszme
hirdetésébe, hiszen részben a sajátjának érezte az ügyet. Flori egy
korábbi cikkében már utalt arra, hogy a remeték prédikációja a szentföldi
hadjáratokban sokkal személyesebb, tudatosabb motivációkkal is rendelkezhet,
mint amit a clermont-i zsinati beszámoló és néhány pápai levél sugall. Ezek a
különbségek elegendőek ahhoz, hogy az első keresztes háborút inkább több
különböző hadjárat összességének tartsuk, melyeknek kezdetben saját ideológiai okaik
voltak, ne pedig olyan közös háborúnak, melyet egységes eszmerendszer
irányított. Ebben a korábbi tanulmányában azonban Flori még nem érinti
Péter kezdeményező szerepét, ezért most újraolvassa a róla szóló forrásokat. A
dokumentumokat csoportosítja és négy kategóriát állít fel aszerint, hogy azok
mit írnak Remete Péter szerepéről:
a) A „közvetlen” nyugati
források. Ezek a legrégibb
beszámolók, melyeket még a XII. század elején fogalmaztak meg olyan szerzők,
akik a leírtakat részben vagy egészében látták. Ilyen pl. a Gesta Francorum
névtelen szerzője, Pierre Tudebode, Raymond d’Aguilers, Foucher de Chartres.
Ezek a „francia” források nem sokat beszélnek Remete Péterről, csupán jelzik
prédikációs tevékenységét és jelenlétét a keresztesek első kontingensének élén.
Semmit sem szólnak Clermont előtti tevékenységéről, tehát II. Orbánt teszik a
keresztes háború egyetlen kezdeményezőjévé. Az ebbe a típusba tartozó források
régisége és a tanúságok minősége vezette Hagenmeyert arra, hogy
kizárólagosságig menő elsőbbséget adjon nekik.
b) A másodlagos nyugati
források. Ezek lényegében olyan
szerzetesek történeti művei, akik nem vettek részt a hadjáratban, és sokszor az
a) típusú forrásokból merítenek, főként a Gestá-ból és Foucher de
Chartres-tól. Különösen ez a helyzet Baudri de Bourgueil-jel, akinek
műve teljesen a Gestá-n alapul, melyhez csak moralizáló megjegyzéseket
fűzött. Ugyanakkor Baudri túlzottan egyszerűnek, vidékiesnek találta a Gesta
szerzőjének stílusát, ezért pompázatos módon újraírta, ami viszont nem használt
a történeti hűségnek. Szerzetes Róbert 1107 előtt írja Bernát
marmoutiers-i apát kérésére a keresztesek tetteiről szóló művét, mely ugyancsak
a Gestá-n alapul, de más forrásokból is hozzátesz. Guibert de Nogent
kíváncsi, kritikai érzékkel megáldott krónikás, aki szintén használja a Gestá-t,
Foucher de Chartres-t, a keresztesek néhány levelét és a Szentföldről
hazatérők emlékezéseit is. Hű visszhangja tehát az 1104–1108 közötti időszakban
még élénk szóbeli hagyománynak.
Ezeknek a forrásoknak az az
értéke, hogy másképpen interpretálják az a) kategória már ismert tényeit, és
néhány új információt is adnak.
c) A „német” források. Többségében ezek a források őrizték meg azt a
hagyományt, amely Remete Pétert a keresztes háború kezdeményezőjévé teszi.
Például Aacheni Albert, aki 1113–1140 között gyűjti össze a résztvevők
emlékeit, és eddig nem ismert adatokkal is szolgál, főleg azokról a
keresztesekről, akik Remete Péterrel és Bouillon Gottfrieddel Németországon
keresztül közelítették meg a Szentföldet. Forrása valószínűleg egy azóta már
elveszett lotaringiai krónika, melyet Bouillon Gottfried egyik keresztese írt.
Egy másik mű, a Historia belli sacri 1130 körül keletkezett, forrása
szintén a Gesta és a szóbeli hagyomány. Tyrusi Vilmos 1170–1184
között átveszi és továbbviszi Aacheni Albert beszámolóját, de számos
Közel-Keletről eredő elbeszéléssel gazdagítja a történetet. Krónikájának
francia fordítása hozzájárul Remete Péter alakjának, mint a keresztes háború
kezdeményezőjének a mítoszához. Helyet kell biztosítani ebben a felsorolásban
egy sokat vitatott forrásnak, a Chanson d’Antioche-nak is. Kritikai
kiadója szerint szerzője Szerzetes Richárd, a hadjárat egyik
résztvevője. Egy későbbi kiegészítése tartalmazza a keresztes háború kezdetét
és Remete Péter látomását a Szent Sírnál. Ennek eredményét, a hadjáratot,
egészen a Nicea melletti mészárlásig a clermont-i zsinat elé helyezi az
ének. A zsinat célja egyébként itt a sikertelen expedíció „foglyainak”
kiszabadítása lenne. A Chanson pontos szerzősége és létrejöttének
körülményei azonban nem eléggé tisztázottak ahhoz, hogy figyelembe vegyük
állításait. Ebből a forráscsoportból Aacheni Albert beszámolóját lehet a
legmegbízhatóbbnak tekinteni.
d) Egyéb források. Ide olyan dokumentumokat sorol a szerző, melyek nem
merítenek az előzőekből, viszont mégis adnak bizonyos többlet információkat a
felvetett problémáról. Elsősorban Komnénosz Anna Alexiaszáról van szó,
valamint az átvonuló keresztesekről tudósító német évkönyvekről, és a
mészárlásokról beszámoló zsidó forrásokról.
A problematika
A források Remete Péterre
vonatkozó állításainak vizsgálatánál Hagenmeyer egyetlen számára
mindennél döntőbb elvet alkalmazott: az a) csoport dokumentumai a többinél
korábbiak és közvetlen tanúktól származtak, ezért hitelesek. Ez komoly és
szilárd kritérium. De vajon döntő jelentőségű-e? – veti fel a kérdést Flori.
Egyáltalán nem bizonyos. Szerinte néhány adat egyenesen arra utal, hogy ez az
érv nem áll teljesen szilárd alapokon. Az a) kategória szerzői ugyanis nem
térnek el a többi forráscsoport alkotóinak módszerétől, bár valóban a
legeredetibb művek szerzőiről van szó, de ők is csak válogatnak a már előttük
meglévő szóbeli és írásos hagyományból, hogy az ízlésüknek legjobban megfelelő
változattal álljanak elő. Ily módon a következő alternatívát lehet felállítani:
az a) kategória krónikásai azért beszélnek keveset Remete Péter szerepéről a
keresztes háborúban, mert vagy a korban rendelkezésre álló dokumentumok és
beszámolók sem szólnak erről, vagy pedig léteztek ilyen dokumentumok, de még
fel nem tárt okok miatt kihagyták őket a krónikákból.
A két alternatíva közül Flori
az utóbbit tartja valószínűbbnek. A Remete Péterrel kapcsolatos tradíciót három
csoportba osztja:
1. Remete Péter mint a
keresztes háború kezdeményezője. Ez a
c) kategória forrásainak közös pontja. Közülük a legmegbízhatóbb, Aacheni
Albert elmeséli, hogy Remete Péter egy jeruzsálemi zarándoklat alkalmával
megbotránkozott a hitetlenek viselkedésén, akik kifosztották a zarándokokat,
megbecstelenítették a szent helyeket, és gyötörték a helyi keresztényeket. A
jeruzsálemi pátriárkának elmondta azt a szándékát, hogy hazatérése után megkéri
a fejedelmeket, jöjjenek a szent helyek és a keresztények megszabadítására. A
Szent Sírnál imádkozás közben elaludt. Álmában megjelent neki Jézus, és
egyetértéséről biztosította. Remete Péter ezután elhajózott Bariba, majd Rómát
is érintve hazatért. A Szent Városban beszámolt a pápának isteni küldetéséről,
s ígéretét vette, hogy segít ennek végrehajtásában. Ez az oka annak, hogy a
pápa Clermont-ban meghirdeti a keresztes háborút. Ezt követően Albert elmeséli
a legelső expedíció indulását. Péter buzdítására először Nincstelen Vilmos
indul útnak, majd őt követi maga a remete is egy olyan sereggel, mely „annyi
harcost számlált, mint a tenger homokja”. Albert szerint tehát Péter a
keresztes eszme első prédikátora és vezetője, s mögéje gyűlnek a püspökök,
apátok, szerzetesek, hercegek, nemesek, közemberek, bűnözők, sőt még nők is.
Milyen szerepet tulajdonít
Péternek a többi forráscsoport? A d) kategória dokumentumai szerint Péter az
első expedíció vezetője, ő biztatott fel másokat is, közvetett vagy közvetlen
módon. Fontos, hogy a missziót mindenki isteni és nem pápai eredetűnek tartja.
Ezt támasztja alá Komnénosz Anna is, aki nem említi sem II. Orbánt, sem
a clermont-i zsinatot, annak dacára, hogy atyjának jó kapcsolatai voltak a
pápával. Anna szerint Remete Péter a törökök miatt nem tudta befejezni
zarándoklatát, így amikor hazament, az összes latin országban prédikálni kezdett
a kapott isteni parancsról, Jeruzsálem felszabadításáról.
Az a) kategória forrásai
hallgatnak Péter kezdeményező szerepéről. Egyetlen hivatkozás sincs
zarándoklatra, látomásra, de prédikációra sem. Mi az oka ennek a hallgatásnak?
– teszi fel a kérdést a szerző. Az, hogy ezek a dokumentumok az Itálián
átvonuló keresztesekről szólnak, s nem az északiakról, akik Németországon
vágtak át. Tehát számukra Péter nem tűnt lényeges figurának. Például Raymond
d’Aguilers művének elején ki is jelenti, hogy nem akarja az olvasót az
összes részlettel untatni, ezért csak Toulouse-i Rajmond és Le Puy-i Ademár (a
pápai legátus) útját meséli el. Meg kell azonban jegyezni, hogy ezek a
krónikások más alkalommal sem túl részletesek. Egyedül Foucher de Chartres
írja le a clermont-i zsinatot, a háborút megelőző prédikációkat. De ő is minden
dicsőséget a pápának tulajdonít. Ő a kezdeményező. Ennek a forráscsoportnak más
szerzői is hasonló nézetet vallanak.
Az a) kategória álláspontja
természetesen befolyásolja a belőle merítkező b) csoport krónikásait is.
Például Baudri de Bourgeuil, aki valószínűleg jelen volt a clermont-i
zsinaton, kétszer is utal a pápai beszéd felidézése kapcsán a törökök által
elkövetett kegyetlenkedésekre, aminek a hírét a térségből nemrégiben visszatérő
zarándokok hozták el, s akik közül néhányan a zsinaton is jelen voltak. Ez
utalás lenne Remete Péterre és a pápának előadott beszámolójára? Tyrusi
Vilmos krónikája szerint igen. Guibert de Nogent is arról számol be,
hogy a hadjárat kezdeményezője II. Orbán. Péterről megállapítja, hogy isteni
küldetése volt: kiemeli szent életét, ami révén olyan nagy tiszteletnek
örvendett, mint még korábban senki sem. Ugyanakkor Guibert nagyon
kritikusan nyilatkozik a népi jámborságról, különösen az ereklyék túlbuzgó
imádatáról, így nem nézi jó szemmel a Remete Péter körül kialakuló kultuszt: ez
odáig fajult – írja -, hogy még öszvérének a szőrét is kitépdesték, hogy
ereklyeként megőrizzék. A három krónikás közül egyik sem említi meg Péter
korábbi jeruzsálemi zarándoklatát, sem mennyei látomását.
Mivel magyarázható az a) és b)
típusú források hallgatása erről a kérdésről? A fentebb már említetteken kívül
még vannak mások is. Nyilvánvaló például, hogy a különböző seregtestek
ellentéte kiéleződött az út folyamán. Az egyedüli egyesítő erő a pápai legátus
személye lehetett, aki a vállalkozásnak morális alapot adott, s akiből utólag
az egész hadjárat vezetőjét kreálták.
Ezenkívül Remete Péter
hadjáratának kudarca, és a hozzá közelálló seregtestek németországi
fosztogatásai hozzájárultak ahhoz, hogy sokak – de különösen a klerikusok –
szemében vezetőjük személyének jelentősége is csökkenjen, hiszen csapatainak
kudarcát a résztvevők erkölcsi gyengeségével magyarázták. Ily módon a
kikezdhetetlen Orbán pápa személyére helyeződött át a hangsúly, míg a sokkal
kétesebb eredetű, látomásos, fanatikus rajongásban égő remetét csend vette
körül. Egyébként vannak más jelek is, amelyek arra mutatnak, hogy Péter
szerepét tudatosan ferdítették el. Ezt különösen a konstantinápolyi eseményekre
vonatkozó szövegrészekben látjuk.
2. Remete Péter
Konstantinápolytól Civitot-ig. Péter
csapatai 1096. augusztus 1-jén érkeztek Konstantinápolyba és 6–7-én keltek át
a Boszporuszon, bár a pápa augusztus 15-ére határozta meg a keresztesek
indulási idejét. Nagyon érdekes, hogy Péter a pápa által megadott indulás időpontjánál
hamarabb érkezett Konstantinápolyba . Gottfried 1096. december 23-án
érkezett a birodalom fővárosába, azaz több mint négy és fél hónap késéssel, a
többiek még később. Fel lehet tehát tenni a kérdést: vajon csakugyan függő
viszonyban volt-e Péter keresztes háborúja az Orbán pápa által meghirdetettől,
ahogy eddig hittük?
Mit tudunk Péter
konstantinápolyi tartózkodásáról? Itt is az a jellemző, hogy az Aacheni
Albert és az a) csoport által nyújtott információk eltérnek egymástól. Albert
úgy mutatja be Alexis görög császárt, mint aki nagyon szeretett volna
találkozni Péterrel; követeket küld elé, nagy jóindulattal fogadja,
kérdezősködik a csapatok állapotáról, élelemmel látja el őket. Megengedi, hogy
a keresztesek a főváros körüli mezőkön táborozzanak. Amikor át akarnak kelni a
Boszporuszon, hajókat is rendelkezésükre bocsát. Kis-Ázsiába érve a csapatok
Nicea közelében állapodnak meg. A császár folyamatosan küld utánuk élelmet,
hírnökök útján figyelmezteti őket a rájuk leselkedő veszélyekre. Mindezt
szívesen fogadják a keresztesek. A Péter és Alexis közötti egyetértés teljesnek
tűnik. Semmilyen fosztogatásról, rendzavarásról nem értesülünk, míg Péterék
keresztény földön tartózkodnak. Ilyenek csak később fordulnak elő, és akkor is
a Nicea környéki muzulmán lakosság kárára. Komnénosz Anna, akit nemigen lehet
Péter iránti szimpátiával vádolni, kiemeli, hogy a császár a keresztesek
megérkezésekor azt tanácsolja neki, hogy várja be a „többi grófot” de Péter
bízott seregének nagy létszámában és átkelt a Boszporuszon.
A hangnem teljesen más az a)
típusú források esetében. Fontos, hogy egyetlen krónikás sem volt jelen az
eseményeknél, így mindannyian csak egy korábbi szövegre támaszkodnak, a Gesta
és Tudebode már említett közös forrására. Ennek görögellenes
hangneme szembeszökő. Eszerint a keresztények szerencsétlenségének fő oka
Alexis császár, de Péter és csapatai is részesek ebben, mivel már
Konstantinápolyban elkezdtek fosztogatni, ezért kellett gyorsan továbbállniuk,
de Kis-Ázsiában sem hagyták abba a rendzavarásokat.
E változat szerint a bukásnak
két egymással összefüggő oka van: 1) Remete Péter, aki nem tudta megakadályozni
csapatait a fosztogatásban, 2) Alexis császár, akit ezek a tettek annyira
felbosszantottak, hogy veszélybe sodorta a „frankokat” azzal, hogy a számbeli
fölényben lévő törökök karmai közé küldi őket. A szerzők szerint, amikor Péter
seregének pusztulásáról hírt kapott, a császár nagyon megörült.
Az itt megjelenő görögellenes
ideológia jól érzékelhetően keveredik a Péter iránti ellenszenvvel, egészen
olyan mértékig, hogy megmásítják az Aacheni Albert és Komnénosz Anna
által sokkal hitelesebben közvetített adatokat. Különösen nyomon követhető ez a
konstantinápolyi fosztogatások leírásánál, amikről Komnénosz Anna bizonyára
nem feledkezett volna meg, ha megtörténnek.
Mi lehet ezeknek a szövegeknek
az eredete? Aacheni Albert beszámol róla – egy lotaringiai krónika
alapján -, hogy Bouillon Gottfried Konstantinápolyba érkezése után élénk vita
keletkezett Gottfried és Alexis között. A frankok ugyanis napokon keresztül
fosztogatnak a főváros környékén. Végül a két fejedelem egyezséget kötött, és
Gottfried csapatait a Boszporuszon át Kappadókiába szállítják, mert – mondja a
krónikás – a javíthatatlan katonák nem hagyták abba a birodalom épületeinek
rombolását.
Az a) típusú krónikák
beszámolója és Aacheni Albert történetének hasonlósága szembeszökő. A Gesta
és Tudebode közös forrása kölcsönvette ezt a Gottfried-Alexis
konfliktust, és átformálta Péter–Alexis ellenségeskedéssé. Flori szerint ez a
bizonyíték arra, hogy ez a közös forrás számtalan történetből állt, melyeket a
szerző szabadon felhasznált, elvetett vagy átalakított, főleg ideológiai
motívumoktól vezérelve.
3. Remete Péter útja
Konstantinápolytól Jeruzsálemig.
Nicea előtt Péter csapatait szétverik a szeldzsuk törökök, de a vezér túlélte a
mészárlást. Ennek az epizódnak több változata is ránk maradt, melyek szintén
tele vannak torzításokkal.
Itt is Aacheni Albert verziója
tűnik a legpontosabbnak. Elmeséli, hogy a szeldzsuk törökök támadására akkor
került sor, amikor Péter Konstantinápolyba utazott, hogy a császárral a
számukra juttatott élelmiszer árának csökkentéséről tárgyaljon. Távollétében
csetepaté keletkezett a törökök és a keresztények között. A tömeg arra biztatta
a vezéreket, hogy támadják meg a muzulmánokat. A vezérek semmibe sem akartak
fogni Péter visszatérte előtt, de végül mégis kénytelenek voltak csatát
kezdeni. Az ütközet elveszett, és a Nincstelen Valter által vezetett keresztényeket
lemészárolták, a maradékot pedig foglyul ejtették. Csupán néhányan tudták
magukat bevenni egy elhagyott erődítménybe, melyet a törökök azonnal ostrom alá
vettek. Az egyik keresztény kijutott a táborból és Konstantinápolyba ment, hogy
Pétert értesítse. Alexis itt is nagylelkűnek mutatkozott: parancsot adott
csapatainak, hogy szabadítsák fel az ostromlott erősséget, és hozzák
Konstantinápolyba a túlélőket. E változat szerint Péter tekintélyén nem esik
csorba, az Alexis–Péter egyetértés marad a régi, és a császár újra csak
jóindulatúnak tűnik, élelmezi, kiszabadítja, hazaszállítja a Péter távollétében
néhány felelőtlen miatt veszélybe került keresztényeket.
Komnénosz Anna nem említi Péter jelenlétét Konstantinápolyban, és
atyja szerepére helyezi a hangsúlyt. A mészárlás után Péter az említett erődbe
menekült. A császár kiszabadítja őket, s a fővárosban Péter szemére hányja,
hogy nem követte a tanácsait. Péter ekkor saját követőit vádolja
engedetlenséggel. Természetesen ebben a változatban Alexisé a pozitív szerep,
és a felelősség áthárul Péterre, aki jelen van a történteknél, de nem tudja
megfékezni fosztogató csapatait. Úgy tűnik, hogy Szerzetes Róbert
habozik a két hagyomány között. Először megemlíti, hogy Péter ott van a
mészárlásnál, később viszont azt állítja, hogy Konstantinápolyban tartózkodik.
Péter távozására semmilyen magyarázatot nem ad, így az dezertálásnak tűnik. A Gesta
és Tudebode közös forrása szerint Péter nem volt ott a török
támadásnál, s már korábban lemondott a fővezérségről, csapatai engedetlensége
miatt. Ő is megemlíti Alexis kárörvendő viselkedését. Guibert de Nogent is
hasonlóképpen számol be a történtekről.
A fenti dokumentumok nagyon
erős Alexis- és Péter-ellenes hangot ütnek meg. Ennek egyik oka az lehet, hogy
Remete Péter csapatainak lehangoló pusztulása kétségtelenül hozzájárul a vezető
hírnevének csökkenéséhez, sőt bizonyára a keresztes eszme elhalványodásához is
vezetett. Néhány krónikás azért fogott tollat, hogy elfeledtesse a Péter
seregének bukása által okozott rossz benyomásokat. Éppen ezért élesen el
kellett különíteni a két hadjáratot: a Péterét és a bárókét. Szerintük a remete
által irányított előőrs elbukott vezetőjének hibái, tehetetlensége, sőt
gyávasága miatt, valamint a görög császár árulása révén. Az igazi keresztény
sereg, a báróké, melyet II. Orbán buzdított fel, kiállta az isteni próbatételt
és legyőzött minden akadályt.
Flori tézise szerint
Remete Péter hírnevét szándékosan csökkentették bizonyos krónikások. Ehhez jó
alkalmat szolgáltatott Péter antiochiai szökésének története.
1098. januárjában Antiochia
ostromakor olyan nagy volt a hideg, a betegség, az éhség, hogy néhány keresztes
dezertált. Ez történt Remete Péterrel és Vilmossal, Melun őrgrófjával is. A
történetről Guibert de Nogent részletesen beszámol, s egy verset is
komponál, melyben a remete bukását az Apokalipszisban említett
hullócsillagokhoz hasonlítja. Baudri de Bourgeuil és Szerzetes Róbert
szintén leírják a két személy szökését, de a hangsúlyt Vilmos gróf esete kapja.
A Péterre történő utalás szintén csak futólagos. Ezek a krónikák mind a Gestá-t
használják forrásul, mely a két személy szökésének említése után kizárólag
Vilmossal foglalkozik. Viszont a Historia belli sacri, mely ugyancsak a Gestá-ból
merítkezik, már Pétert teszi meg a történet főhősének, egy az egyben átvéve a Gesta
amúgy Vilmosra vonatkozó megjegyzéseit. Itt tehát Remete Pétert Krisztus
katonáinak elárulójaként látjuk.
A c) kategória forrásai, így Aacheni
Albert vagy Tyrusi Vilmos nem tesznek említést a remete szökéséről.
Kihagyták volna? Vagy éppen ellenkezőleg: a többiek emelték be ezt a kétes
hitelű történetet? Az az igazság, hogy bármilyen sokan is írnak Péter
dezertálásáról, mind az a) kategória közös forrásából merítenek: egyetlen ettől
független dokumentum sem említi. Emiatt lehet kételkedni Péter szökésének
valóságtartalmában. Az ok nem abban rejlik, hogy a dezertálás „nem lenne hozzá
méltó”, ahogy azt a múlt században bizonygatták. Inkább abban, hogy az egyetlen
szerző, aki erről számot ad, s akit oly sokan átvettek (azaz a Gesta és Tudeode
közös forrása), feltehetőleg polemikus célzattal illesztette be ezt a részt
a szövegébe. Világos, hogy amennyiben Remete Pétert gyávának állítják be, az
csökkenti a hírnevét. Ezzel együtt pedig azok a hagyományok is hitelüket veszítik,
amelyek Pétert a keresztes háború lelki vezetőjeként tartják számon.
És mégis... Úgy tűnik, hogy
gyávasága egyáltalán nem befolyásolta a remete hírnevét a róla megemlékező
források szerint! Antiochiában ugyanis a keresztes vezérek őt választják ki,
hogy menjen követségbe a törökökhöz. Erről a momentumról minden forrás
megemlékezik, még azok is, amelyek nem sokkal előbb gyávaságáról írtak, tehát
feltétlenül hitelesnek kell tartani. Ő lesz az egész keresztény hadsereg
szószólója egy nagyon fontos tárgyaláson! Mi ennek a meglepő fordulatnak az
oka? – teszi fel a kérdést Flori. Meglehetős bizonyossággal lehet
állítani, hogy Péter menekülése Antiochia ostromakor kitalált történet.
Valószínű, hogy a Gestá-tól független források által nem is ismert
dezertálás ténye később került be a hagyományba. Más adatok is megerősítik a
Péterbe vetett bizalmat. Raymond d’Aguilers beszámol arról, hogy a
remete volt felelős a szegényeknek szánt adományok őrzéséért és szétosztásáért.
Jeruzsálem elfoglalása után, mikor a keresztesek Askalonnál megütköznek az
ellenük jövő muzulmán sereggel, a görög és latin rítusú papság együtt kéri
Isten segítségét az ügyben. Akit pedig a szertartások lebonyolítására
felkérnek, nem más, mint Remete Péter.
Összegzésében Flori arra az álláspontra jut, hogy az a) és b) kategória
krónikásai tudatosan változtatták meg azt a hagyományt, mely szerint Remete
Péter volt az általa vezetett keresztes háború kezdeményezője. Ez a hagyomány
ugyanis irányíthatalannak tűnt egy olyan pillanatban, amikor a pápaság az egész
kereszténység feletti vezető szerepre törekedett, s a katonai arisztokráciát
megpróbálta saját érdekeinek szolgálatába állítani azzal, hogy szentséggé
emelte a háborút, különösen a muzulmánok ellen. Hogy kiemeljék a vállalkozás
intézményességét, fel kellett erősíteni a pápa és legátusa szerepét és
mérsékelni kellett Remete Péterét. Ez az, amit a pápai ideológiával átitatott
nyugati források megtettek.
Ugyanezt tették, amikor Pétert
és a görög császárt igyekeztek lejáratni, anélkül azonban, hogy tökéletesen
elsimították volna azokat a nyomokat, amelyek még náluk is tanúsítják a remete
különleges megbecsültségét a hadjárat elejétől a végéig. Talán azért nem
rendelkezünk elég adattal ahhoz, hogy tisztán elkülönítsünk az első keresztes
háborúban két, egymástól eltérő gyökerű és célú mozgalmat, mert már nagyon
korán megpróbálták meghamisítani az egyikre vonatkozó hagyományokat és előnyben
részesíteni a másikat.
Jean Flori: Faut-il réhabiliter Pierre I’Ermite? Une réévaluation des sources de la premiere croisade (Rehabilitálni kell-e Remete Pétert? Az első keresztes hadjárat forrásainak újraértékelése) Cahiers de Civilisation Médiévale, XXXVIlI (1995), 35–54.
Györkös Attila