Klió 1997/1.
6. évfolyam
II. Sándor egyházi reformja
Az 1860–70-es évek reformjait, mint Sz. V. Rimszkij megállapítja, az egyházi kivételével az orosz és a nyugati tudósok jelentőségüknek megfelelően értékelték. Sajnos az egyházi reformról csak I. Smolitsch és G. I. Freeze műveit lehet kiemelni, holott ennek jóval nagyobb súlya volt az orosz történelemben. Mintegy államvallásként a pravoszláv egyház volt az egyetlen legitim vallási szervezet, az állam és az egyház, a polgári törvényhozás és a kánonjog kapcsolatrendszerének alakulása lényegesebb volt, mint más országok esetében. Az orosz törvények szigorúan őrizték a pravoszlávia érdekeit. A hit elhagyása személyi, vagyoni jogok elvesztésével (büntetéssel) járt, míg fordítva: a pravoszláviára való áttérés különféle előnyökkel. Külön törvények szabályozták a cár és az egyház viszonyát. Valójában az abszolutizmus korától az orosz uralkodó korlátlan hatalma – az irányító szerveket, a főhivatalnokokat eligazító rendeletei révén – ezen a területen is érvényesült.
Különösen a legfelső egyházi
igazgatás és a főpapok (a jelölési procedúrától tevékenységükön át egyházi
ügyekben történő befolyásukig) konfesszionális kérdésekben való megnyilatkozásainak
beszűkülése mutatta a növekvő állami befolyást. Az egyházi adminisztratív
struktúra felső része az orosz világi szervek (minisztériumok) mintájára épült
fel. A Szinódus hatásköréből I. Miklós korában kivették a gazdasági ügyeket,
most még a tisztán vallási ügyek is a főügyész és világi hivatalnokokkal működő
kancelláriája hatáskörébe kerültek. Az állami gyámkodást elősegítette, hogy a
birodalom egyházmegyei felosztása lényegében egybeesett a kormányzósági
határokkal. N. A. Protaszov főügyész változtatásai az 1840-es évek elejétől
csak fokozták az állami beavatkozást (köztük saját ellenőrző szerepét a főpapok
felett) és a világi hivatalnokok önkényeskedését. A korabeli hivatalos
egyházpolitika célja (jogi, igazgatási, tanügyi vonatkozásban) az egyeduralom
alapjainak megszilárdítása volt. A monarchiára veszélyes eszmék nem hatolhattak
be az országba; ezért a bürokráciának az alattvalók élete minden szféráját –
köztük a vallásit is – ellenőriznie kellett. A kánonjogot több tekintetben
megsértették. Rimszkij kiemeli pl. a főpapoknak a kijelölése körüli világi
berkekben dúló harcokat, gyakori áthelyezésüket (ami a kánonjog szerint
kivételszámba ment, az Oroszországban szokásos jelenségnek számított), az
állami beavatkozást a plébániapapság életébe és végül (jogi és politikai
eszközökkel) a papi réteg „tudatos zárttá tételét”.
A
papságnak múlt századbeli rétegszerű elkülönültségét jól mutatja, hogy
Oroszországban kb. a teljes utánpótlás saját soraiból származott, míg a más
vallású európai országokban csak 20–30 százalékuk. Az állami egyházpolitika
negatív sajátosságú rétegmentalitást eredményezett. A Szinódus egyes tagjai
mintegy kiszolgálták a főügyészt, és a főpapok egy része főleg az anyagi javak
felhalmozásával törődött, és életmódjában a nemességhez igyekezett hasonulni.
Közben az egyházközségi kiadások fokozatosan nőttek. A kutatók máig nehezen
tudják megmagyarázni, hogy az egyház éves dotációját hogyan és miért tartotta
fenn az állam a XIX. sz. közepén a közel kétmilliárd rubeles deficit mellett.
Rimszkij egyértelművé teszi, hogy II. Katalin korától (a XVIII. sz. második
felétől) a szekularizált egyházi javakkal a kincstár rendelkezett, amely
viszont a pénz hiányában (a leírt változtatások ellenére) képtelen volt
finanszírozni az egyházat. I. Miklós 1828. jan. 11-i rendelete az egyházközségi
hívek száma szerinti dotációt rendelte el, aminek fő célja a papság és a hívők
közti konfliktusok elhárítása és a lelkészek tekintélyének növelése volt.
Politikai megfontolásokból 1842-től a támogatás már az egész birodalomra
kiterjedt, azonban 1861-ben az eszközhiány miatt a papságnak kb. a fele
részesülhetett kis dotációban. Maga a rendszer alkalmat adott a még nagyobb
állami beavatkozásra az egyházi ügyekbe. Pl. a Szinódus költségvetésével és a
templomokban összegyűlt nagyobb összegek állami bankokba való kötelező
átutalásának előírásával kapcsolatban. Rimszkij arra is rámutat, hogy az állam
az Egyházi Tanügyi Igazgatóságra oktatási feladatokat bízott, az orosz
törvények értelmében viszont az egyházi pénzeket a kincstár „nyelte el”. A múlt
század közepén az egyházi tőke így történetírói mítosznak, semmint realitásnak
tekinthető.
A
múlt század első felének orosz főpapjai távol álltak attól, hogy az egyház
(akár oktatási téren) a mindenkori belpolitika függvénye legyen. Ennek ellenére
M. M. Szperanszkij egyházi tanintézeti reformja (1814) a világi iskolák
szabályzataira épült. I. Miklós és I. Sándor alatt az egyházat russzifikációs
céllal a nyugati kormányzóságokban a lengyel katolicizmus visszaszorítására próbálták
felhasználni. A jobbágyfelszabadítás (1861) és az egyházi élet kapcsolatát
(európai tapasztalatokon is érzékelve) P. A. Valujev (belügyminiszter 1861 és
1868 között) állította előtérbe. Rimszkij hangsúlyozza, hogy már korai
írásaiban föllelhető a jobbágy- és az egyházi reform kapcsolata (ti. a papságot
az állam oldalára állítva valósítható meg az első). Valujev szerint fel kell
oldani a papi réteg zártságát, be kell vonni őket a népoktatásba, és
csökkenteni kell az egyházi életbe való direkt politikai beavatkozást. „Az
egyházi reform atyja” belső megrázkódtatások nélkül, törvényhozási úton, sőt
más rétegek szolidaritásával számolva akarta véghezvinni a változásokat. Az
egyházi átalakulásnak és az Államtanács reformjának azonban komoly ellenzői
voltak. A pravoszláv főpapok (Filaret moszkvai metropolitával az élen) az
állami befolyás erősödésétől tartottak, míg egyes politikusok más okokból
támadták Valujev elképzeléseit. Filaret megnyugtatására Valujev az egyház
hatáskörében hagyta tanintézeteit és levette napirendről az Államtanács
„szinodálisokkal” való bővítését. 1861. nov. végén Konsztantin Nyikolajevics
nagyherceg vezetésével megalakult a reformbizottság. Rimszkij is bemutatja,
hogy Valujevnek a reform véghezvitelével kapcsolatban voltak bizonyos illúziói.
Pl. a főpapoktól függő alsópapság nem képezhetett ellensúlyt velük szemben.
Furcsa
módon a reform fő kerékkötője maga a bizottság vezetője, a nagyherceg volt. Így
Valujev ügyes lépésként, amikor az előbbit 1862 tavaszán kinevezték
Orosz-Lengyelország helytartójává, június közepén új rendelettervezetet
nyújtott be a cárnak, ami a bizottság helyett új intézményt, más összetételt
irányzott elő, s ezt a cár a hónap végén jóváhagyta. A dokumentum szerint
javítani akartak a plébániapapság anyagi helyzetén, bővíteni polgári jogaikat,
gyerekeik előtt megnyitni a civil pályákat, és a papságnak lehetővé tenni az
alsófokú oktatásban a részvételt. A kincstári pénzhiányra való korai utalás
azonban már különböző reagálásokat váltott ki a reform kezdetétől. Az alsópapság
pozitívan, a főpapok fordítva: elégedetlenségüket kifejezve viszonyultak az
átalakuláshoz. A Valujev vezetése alatti időszakban (lásd pl. az ülések számát)
a megreformált testület igen aktív volt. A főpapok nagy része kezdettől az
egyháznak a bürokrácia általi még nagyobb alávetésére gyanakodott, és a reform
a kánonjog szerinti egyházirányítási restaurációs reményeiket hiúsította meg;
így ellenállásuk nem meglepő. Ez csak erősödött, amikor Valujev a
valláspolitika liberalizálására tett gyakorlati lépéseket. A reformtestület
tudta, hogy a plébániapapság egészének anyagi helyzetét egyformán nem
javíthatja, ezért eltérő és fokozatos javulásra gondoltak. A kincstár helyzete,
a Szinódus és a pénzügyminisztérium magatartása azonban még e tekintetben is csalódást
okozott.
Az
egyházi reform fő célja a pravoszláv alsópapság nép közötti tekintélyének
növelése volt. A jobbágyfelszabadítás és az 1863. évi lengyel felkelés hatásai
miatt (és a russzifikációs lehetőségek kihasználása céljából is) feltétlenül
foglalkozni kellett a nyugati kormányzóságok pravoszláv alsópapsága romló
anyagi helyzetével. A felkelés leverésére kinevezett M. N. Muravjov főkormányzó
egyébként 1864-től növekvő segélyeket eszközölt ki a kormányzattól. Nagy vitát
váltott ki az ún. egyházi tanácsokról készülő törvény és ekkor figyeltek fel
jobban a vallásos tárgyalásokra is. Valujev és M. P. Korf (a II. ügyosztály
vezetője, akinek részlegében folyt minden jogi munkálat) az államnak az
egyházra való eredményesebb ráhatását helyezte előtérbe, a főpapok viszont az
első formát ez egyházi ügyekbe történő, már a legalacsonyabb szinten való
beavatkozásnak tekintették. Végül az 1864. aug. 2-ai, a plébánia-gondnokságokról
szóló törvény kompromisszumot tükrözött; az egyházközség lelkipásztora eleve
tagja (vagy akár elnöke) lett a testületnek. Anyagi alapforrás az adakozás
lett, a hívek azonban templomokra inkább, míg a papság ellátmányára kevésbé
áldoztak. Ezt látva, 1865-ben az egyházi reformok irányítói a plébániai
közösségekhez, 1866-ban pedig a zemsztvóhoz fordultak. Segélyfelhívásuk azonban
nem talált visszhangra. Rimszkij szerint azért, mert az oroszok hallottak a
papság segélyezésének állami programjáról, félhivatalos személyiségeknek
tartották őket, azt remélték a kormány maga oldja meg a kérdést, míg az
elszegényedő hívek újabb terheit a reformerek és a papság találta ki, s ez
ráadásul túlmutatott anyagi lehetőségeiken.
II.
Sándor egyházi reformjából a legsikertelenebb az 1869. ápr. 16-ai, a plébániák
és papjaik számának csökkentését előirányzó rendelet volt. Az egyházközségek
organikusan szerveződtek meg, míg itt önkényes kvótákat állapítottak meg.
Csökkent a perselyadomány, az alsópapságnak a hívektől a mezőgazdasági munkához
nyújtott segítség; azaz Rimszkij szerint sem az anyagi helyzet, sem a papság és
a hívek viszonya nem javult. A reformnak a jogi vonatkozásai a II. ügyosztályra
tartoztak. Az 1869. máj. 26-ai törvény eltörölte a réteg zártságát, ugyanakkor
amikor az egyházi vezetők látták, hogy tanintézeteik a művelődésügyi
minisztérium hatáskörébe kerülhetnek, a további intézkedéseknek már a vitáját
is akadályozták. Az alsópapság gyermekei az 1871. ápr. 30-ai törvény alapján
polgári pályára is mehettek. A réteg mentalitása csak fokozatosan változott.
Először inkább az egyházi iskolákban maradtak, majd fokozatosan egyre többen
civil szolgálatba és polgári felsőoktatási intézményekbe léptek. Mint
említettük, az egyházi oktatási intézetek reformja és a művelődésügyi
minisztériumnak való alávetése nagy akadályokba ütközött. Ezt a Szinódus új
főügyésze, D. A. Tolsztoj (később művelődésügyi miniszter) 1866 áprilisától
mozdította ki a holtpontról. 1867-től életbe lépett az egyházi iskolák, majd
1869-tó1 a hittudományi akadémiák reformja, világi minták alapján, amiért a
főpapság Tolsztojt keményen támadta. A cél az volt, hogy a pravoszláv pap
egyszerre legyen jó lelkipásztor és pedagógus is, amit azonban nem sikerült
elérni. A cár ugyan nem hagyta jóvá az egyházi-plébániai iskolák
megszüntetését, de Tolsztoj alárendelte őket hivatalának, illetve népiskolák lettek.
Rimszkij megállapítja, hogy – mivel a papság nem akarta világi intézménnyel
összekötni a sorsát – Tolsztoj
erőfeszítései a fentiek ellenére sem jártak kellő eredménnyel. Az egyházi
reform sajátosságai hasonlóak a világi reformokéhoz, ezért az egységesítő
program miatt egy reformról lehet beszélni. Sikertelenségét mutatja, hogy a
korábbi feladatokkal (tehát nem ellenreformként), de más taktikával újra
felmerült az 1880-as évek közepén és századunk elején.
Sz. V. Rimszkij: Cerkovnaja reforma Alekszandra II. (II. Sándor egyházi reformja), Voproszi Isztorii, 1996. 4. 32–48. p.
Kurunczi Jenő