Klió 1997/1.
6.
évfolyam
Üzletemberek a vilmosi Németországban: valóban „feudalizálódtak”?
Dolores L. Augustine II. Vilmos kora üzleti elitjének anyagi és társadalmi életét vizsgálva a jól ismert „feudalizáció-tézist” kívánja cáfolni. A szerző – saját kutatásai eredményeire támaszkodva határozottan cáfolja azt, hogy a német polgárság a XIX. század végéi társadalmilag teljes mértékben kapitulált volna az arisztokrácia előtt, és ily módon „feudalizálttá” vált volna. Augustine magáévá teszi David Blackbourn és Harfmut Kaelble azon állítását, mely szerint a rendszerint a nemességet jellemző viselkedésmód mintáinak átvétele a polgár-ság részéről nem feltétlenül jelenti az identitástudat elvesztését; tükrözheti az új elitek azon hajlamát is, hogy a tradicionális elitekre jellemző társadalmi viselkedésmód egyes elemeinek saját magatartásukba történő beolvasztásával törvényesítsék saját pozíciójukat. Véleménye szerint bár a nagypolgárság egyre inkább elkülönült a középosztálytól, ez nem jelentett szükségszerűen feudalizáciát. A vilmosi haute bourgeoisie számos olyan jellegzetessége, amelyet az arisztokrácia által nyújtott modell utánzásaként értelmeztek, valójában az állam iránti lojalitás jele volt; az iránt az állam iránt, amely nem csupán a preindusztriális elit, hanem a kapitalista burzsoázia érdekeit is képviselte.
Tanulmányának első részében a gazdasági elit
változó lakóhelyi mintáit vizsgálja, illetve azt, hogy mindez mennyiben
jelentett „valódi feudalizációt”. A vagyonos üzletemberek szuburbiákba történő
kiköltözése a századfordulón általános jelenséggé vált; ez különösen Berlinben
volt így, ahol Grunewald fokozatosan a milliomosok lakónegyedévé vált: olyan
hellyé nőtte ki magát, ahol egész évben aktív társadalmi életet lehetett élni,
és így alkalmassá vált arra, hogy állandó lakóhelyként szolgáljon az elit
számára.
A vagyonos üzleti elit kastély- és
uradalomvásárlásai szintén a vizsgált társadalmi réteg szegregációját mutatják,
ám nem árt megnézni, melyek voltak a birtokvásárlások tényleges indítékai. A
szerző kvantitatív vizsgálata azt mutatja, hogy a birtokot vásárló üzletemberek
fiainak csak körülbelül hat százaléka vált kizárólag gazdálkodással foglalkozó
nagybirtokossá, tehát csak jelentéktelen mértékben asszimilálódtak a
földbirtokos osztályba. Akárcsak a fényűző palotaépítések, a kúriavásárlások is
elsősorban arra szolgáltak, hogy hatásos formában hirdessék tulajdonosuk
vagyonát és társadalmi pozícióját; az arisztokratikus építészet és az
életstílus elemei felhasználásának hátterében a viszonylag újkeletű vagyon és
státusz legitimációja állt. Ez azonban nem jelentette a hagyományos polgári
értékek teljes megtagadását: jól példázza ezt Emil Rathenaunak, az AEG
elektronikai vállalat megalapítójának esete, aki több mint egy évig nem volt
hajlandó beköltözni 1912-ben elkészült házába, annyira mérges volt magára az
összeg miatt, amit a házra fordított. Számos burzsoá földbirtokos olyan
racionalitással igazgatta birtokát, mint ahogyan üzletét vezette: Wilhelm von
Finck müncheni bankár, aki csak vasárnaponként látogatott ki birtokára, kedvét
lelte abban, hogy farmokat vásároljon, és azokat nyereséges vállalkozásokká
tegye. A földbirtok tehát a hatalmi igazolás mellett a befektetések
változatossá válását is jelezte. Mindezek mellett a személyes élvezet
szempontja is szerepet játszott; összességében azonban a valódi feudalizáció,
vagyis birtokvásárlás, majd kivonulás az üzleti életből és visszavonulás a Rittergut-ra,
igen ritka jelenség volt.
Két fontos gazdasági
központ, Berlin és Rajna-Vesztfália üzletembereinek társadalmi élete áll a tanulmány
központjában. A két régió vállalkozói elitje meglehetősen eltérő képet mutat:
míg a berlini milliomosok körében igen magas volt a zsidók aránya, addig
Vesztfáliában és a Rajna-vidéken a többség protestáns, kisebb részben katolikus
volt. A gazdasági elitben alig voltak zsidók. A leggazdagabb berlini
üzletemberek majdnem fele bankár volt; ezzel ellentétben Rajna-Vesztfáliában a
legvagyonosabb üzletemberek mintegy felét az ipari vállalkozók tették ki.
Sok tekintetben
természetszerűnek látszik, hogy a főváros üzleti szférájának társadalmi
kapcsolatrendszere sokkal szélesebb köröket foglalt magában, mint
Rajna-Vesztfália nehézipari vállalkozóinak világa. Bár a berlini üzletemberek
is elsősorban más üzletemberekkel érintkeztek, itt rendkívül figyelemreméltóak
a hagyományos porosz elittel való kapcsolatok is. Augustine azonban nem ért
egyet Lamar A. Cecil ama nézetével, mely szerint ezek a kapcsolatok
odáig vezettek, hogy a zsidó polgárság kapitulált volna a „régi gárda”, vagyis
a preindusztriális elit előtt; szerinte a berlini zsidó elit valójában sohasem
vesztette el identitástudatát, olyan kapcsolatokat ápolt, melyeket
mozgósíthatott társadalmi és politikai érdekei támogatásához. Kortárs
megfigyelők azt is észrevették, hogy az arisztokrata vendégek gyakran dekoratív
funkcióval bírtak: „egyesek számára még mindig felemelő érzés, ha katonai
egyenruhákkal és nemes emberekkel vannak körülvéve. Mások hiúságának hízeleg,
ha X herceg vagy Y gróf nála vendégeskedik. Vannak, akik vonzó körítésként
használják a tiszteket; meghívják őket, mert szellemesek és jól táncolnak.”
Néhány üzletember II. Vilmossal is személyes
kapcsolatban állt, és így a legfelsőbb szintű döntéshozatal befolyásolására is
alkalmuk nyílt. Valójában azonban csak három vállalkozó, (von Stumm-Halberg,
Alfred Ballin és Friedrich Albert Krupp) tartozott a császár közvetlen
kíséretébe, és a II. Vilmossal való kapcsolat amúgy sem volt feltétlenül
egyenlő az udvari körökbe való bejutással. Még egy olyan neves (nem~zsidó)
bankár, mint Carl von des Heydt is áthatolhatatlannak találta a speciális
akadályokat: „Közrendűként ki voltunk zárva az udvarból, vagyis nem válhattunk
annak az udvari társadalomnak a részévé, mely az udvarban összesereglő
diplomatákat, a legelőkelőbb udvari hivatalnokokat és a néhány módfelett gazdag
nemesi családot jelentette”.
Feltűnő jellegzetessége volt a berlini zsidó
társadalomnak az üzleti és kulturális szférát összekapcsoló kötelékek erőssége.
Gazdag zsidó kereskedőcsaládok fontos szerepet játszottak a századforduló neves
intellektuális szalonjainak életében. Carl és Aniela Fürstenberg például a
korszak legjelesebb művészeivel, zeneszerzőivel, íróival és tudósaival – többek
között Richard Strausszal, Max Reinhardtal, Gerhart Hauptmannal és Bertha von
Suttner békeharcossal – ápolt kapcsolatokat. A Mendelssohn bankárfamília, amely
egyébként Felix Mendelssohn-Bartholdy családjának volt egyik ága, tovább ápolta
a zenei hagyományokat: a család tagjai különböző hangszereken játszottak, és
társas összejöveteleken időnként ismert zenészekkel együtt álltak ki a
nyilvánosság elé.
A berlini üzletemberek társasági életében
azonban gyakran nem a kultúra, illetve annak esetleges támogatása volt a
legfontosabb: a fő szempont a pazarló életmód megvalósítása volt. A társadalmi
kötelezettségek teljesítése tekintélyes szórakozásra fordított kiadást
jelentett. Az már az egyén habitusától függött, mennyiben jelentett számára a
napi program fárasztó nyűgöt. Bár az elbűvölő, kifinomult házigazda vagy
háziasszony nem számított ritka jelenségnek a pénzügyi elit körében, voltak
akik sohasem tudtak igazán megbarátkozni a pazarló életmóddal és a társadalmi
kötelezettségek által szabályozott életstílussal. Arnold von Siemensről például
ezt jegyezték fel: „partijain udvarias és barátságos volt minden vendéggel, bár
feltehetően nem érezte magát velük túl jól”. Testvére, Georg von Siemens
életstílusa megőrzött egyfajta középosztálybeli puritánságot: vidéki útjai
során egyszerű öltözete és szerény poggyásza miatt a hotelportások nem egyszer
a legkisebb, legrosszabb szobákban helyezték el. „Aztán persze előbb-utóbb
kiderült, miféle vendéggel állnak szemben, és hirtelen az összes alkalmazott
udvariassá vált, s a legjobb szobák is a rendelkezésére álltak.”
Rajna-Vesztfália vállalkozóinak egy része
életszemléletét tekintve ugyanabba a csoportba volt sorolható, mint Georg von
Siemens: többre tartotta a szórakozás azon formáit, amelyek inkább művelőjük
örömére, mintsem a társadalom figyelmére számítottak. Ennél a csoportnál
megmaradtak a középosztály viselkedésmintái; érződött eredeti osztályuk,
illetve főként kisvárosi, nem-elit gyökereik hatása. Carl Poensgen düsseldorfi
acélgyárost például leginkább a kertészkedés kötötte le, a társas szórakozás
ugyanakkor nem igazán érdekelte. Voltak persze olyanok is, akiknél együtt járt
az elegancia, a luxus és az aktív társasági élet: Carl Duisberg, akit
életművésznek tartottak, időnként Berlinből vagy Hamburgból hozatott
ínyencfalatokkal lepte meg vendégeit, Paul Reutsch pedig, aki parkjában
I.(Bajor) Lajos Regensburg melletti ‘Valhallájának’ mintájára ‘nagy németek’
szobrait állíttatta fel, imádta „a társasági életet, a kulturált társalgást, a
jó borokat és az erős szivarokat”. Mindennek ellenére a rajna-vesztfáliai
gazdasági elit társadalmilag nagy mértékben elszigetelt volt. Csak két
fegyvergyáros, Heinrich Ehrhardt és Friedrich Alfred Krupp érintkezett a
hagyományos preindusztriális elittel, mivel ők nagy mértékben függtek az állami
megrendelésektől. (A Krupp-dinasztia amúgy is teljesen külön kategóriának
tekinthető.) Ebben a régióban az üzletemberek egymás közötti barátságainak volt
a legnagyobb jelentősége, a kulturális élet képviselőivel való kapcsolataik nem
tűnnek olyan jelentősnek, mint a berlini üzleti elit esetében.
Összességében Augustine úgy találja, hogy a
„feudalizáció-tézis” néven ismertté vált elmélet a német polgárság
társadalomtörténetének jelentős torzítását képviseli, mivel nem vesz
tudomást arról az önbizalomról és társadalmi önállóságról, amely azt a
társadalmi csoportot jellemezte, amelyik Németországot gazdasági világhatalommá
tette és a sikerekből származó haszon legnagyobb részét lefölözte. A vilmosi
gazdasági elit a felső osztályba beáramolva elkülönült ugyan a középosztálytól,
ám mindez nem jelentette azt, hogy elveszítette volna identitását, vagy
egybeolvadt volna a nemességgel.
Dolores L. Augustine: ‘Arriving in the upper
class: The wealthy business elite of Wilhelmine Germany’. (Beérkezés a felső
osztályba: a vilmosi Németország vagyonos üzleti elitje.) in: David Blackbourn
és Richard J. Evans, (eds.), The German Bourgeoisie. Essays on the social
history of the German middle-class from the late eighteenth to the early
twentieth century. Routledge, London and New York, 1994.
Timár Attila