Klió 1997/1.
6. évfolyam
Kultúrharc a szlovénoknál
A kötet szerzője a Szerb–Horvát–Szlovén Királyság időszakának szlovén szempontból legfontosabb kérdéseit, a konzervatív-klerikális tábor és a liberálisok ellentéteit, a szlovén politikusok és a belgrádi központi kormány viszonyának kérdését, valamint a szlovénok autonómiára irányuló törekvéseit vizsgálja oly módon, hogy középpontba a kultúra, mindenekelőtt az iskolaügy problémáját állítja. Bár a szerző alapvetően az 1918 és 1929 közötti időszak eseményeit és összefüggéseit taglalja, a téma által megkívánt mértékben kitér az egyes problémák XIX. századi gyökereire, az akkor körvonalazódó ellentétekre, sőt nemegyszer kitekintést ad a harmincas években bekövetkezett eseményekre is.
A szerző először arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen ellentmondásos
helyzetbe kerültek a szlovénok az új államban, milyen sajátosságok jellemezték
az egyik birodalomból a másikba való átmenet időszakát. Az Osztrák–Magyar
Monarchiában politikai önállósággal rendelkező szlovénok mindenképpen nyertek
azzal, hogy az új államban államalkotó nemzetnek számítottak, s megszűnt a
németesítés fenyegető veszélye. A közös délszláv királyságban nemcsak a már
meglévő kulturális intézmények fejlődhettek, de létrejöhettek az
intézményrendszer igen fontos hiányzó elemei is. Ebben az összefüggésben
mindenekelőtt az önálló szlovén egyetem létrehozását kell kiemelni. Ugyancsak a
kultúra helyzetének erősödését mutatja, hogy amíg a XVIII. század végétől
1918-ig terjedő időszakban 419 lapot indítottak útjára a szlovén értelmiségiek,
a két világháború közötti mintegy húsz év alatt 740 új lap látott napvilágot.
Az átmenet egyik igen markáns mutatója volt, hogy a német nyelvű iskoláztatás
helyét átvette a szlovén tannyelvű alap- és középfokú iskolarendszer. Az új
rendszer kiépítésekor a német és németes irányultságú oktatókat elbocsátották,
helyükre igen gyakran az Ausztriához került Karintiából „bevándorolt” szlovén
oktatók kerültek.
A szlovénok az új államban komoly kulturális előnnyel indultak, amit jól
mutat, hogy 1928-ban, egy évtizedes kiegyenlítő törekvések után, az új állam
déli területein 1000 lakosra még mindig csak 67 tanuló jutott, míg ugyanez a
szám a szlovénoknál 116 volt. Amíg 1921-ben a szlovénok 90 százaléka volt
írástudó, addig az állam déli területein csupán mintegy 40 százalék, sőt Crna
Gorában, Macedóniában és a muzulmánok lakta területeken a lakosság több mint 94
százaléka írástudatlan volt. Jelentős különbségek voltak az iskolarendszerben:
Szerbiában és Bosznia-Hercegovinában az iskolakötelezettség négy év volt,
Horvátországban öt, Dalmácia és a Vajdaság területén hat, míg Szlovéniában
nyolc.
A belgrádi központi kormány – amely természetesen
szerette volna megszüntetni az ország egyes területei közötti, nem csupán az
iskolaügyre kiterjedő különbségeket – erőteljesen centralizáló, egységesítő
szempontokat tartott szem előtt. A szlovén politikusok ezzel kapcsolatos
magatartását erőteljesen befolyásolta a XIX. század hatvanas éveiben kialakult
katolikus (klerikális) liberális megosztottság. Bár a két irányzat között
időről időre megújultak az összecsapások – 1873-tól komoly kulturális harc
folyt –, a nyolcvanas évek közepéig ezeket erőteljesen fékezte, hogy mindkét tábor
fontosnak tartotta a németek elleni összefogást. 1882-től azonban a klerikális
tábor immár határozottan megkövetelte a világos elhatárolódást, s az élesedő
küzdelemben, a kilencvenes években megalakultak a pártok.
A katolikusok azt követelték, hogy „a tudomány, a
művészet, a nevelés, a felvilágosító eszközök (az újságok) szociális és
politikai tevékenységükben a katolikus elvek szerint működjenek...” E
kizárólagos szemlélet egészen az első világháború kezdetéig érvényben maradt,
hogy azután az új államban ismét megjelenjen. A meglehetősen gyenge erőt
képviselő liberálisok 1896 és 1908 között a tartományi parlamentben a szlovénok
jelentős része szempontjából ellenfélnek számító német liberálisokkal fogtak
össze. E magatartásuk különös módon köszönt vissza az 1918. december elején
megalakult királyságban. A szerbiai liberálisokkal összefogó szlovén
liberálisok hajlottak arra – nemegyszer kifejezetten szorgalmazták –, hogy
valamennyi délszlávot egy nemzet tagjának kell tekinteni, s hogy a szlovénok e
nemzeti egység megvalósítása érdekében mondjanak le nemzeti különállásukról,
fogadják el a szerb-horvát irodalmi nyelv primátusát, s a centralista
szemléletű liberális szerb politikusokhoz hasonlóan, egyéb tekintetben is
szerették volna elősegíteni a minél gyorsabb egységesülést. Ez a szempont, a
klerikális követelésekkel szembeni küzdelem, a haladásba vetett hit fontosabb
volt számukra, mint az egyes délszláv területek sajátosságainak figyelembe
vétele. Mivel a liberálisok a szlovén lakta területeken gyengék voltak,
elképzeléseiket csak a szerbiai liberálisokkal összefogva tudták megvalósítani.
Ez utóbbiak tevékenysége a modern államberendezkedés kiépítésére irányuló
erőfeszítések, valamint az erőszakos módszerek és az elmaradott szerb
hagyományok továbbélésének igen különös keveréke volt. Ebben az összefüggésben
érdemes kiemelni, hogy 1922-ben a jugoszláv püspöki konferencia úgy értékelte,
hogy a belgrádi kormány ellenséges magatartást tanúsít a katolikus egyházzal
szemben, bizonyos területeken előnyben részesíti a pravoszláv egyházat, s a
régi szerb gyakorlatnak megfelelően a lelkészeket és a papneveldék hallgatóit
is behívta katonai szolgálatra.
A szlovén klerikális tábor, hagyományaihoz híven, ebben az időszakban is
szerette volna megszerezni a tanuló ifjúság feletti ellenőrzést, ragaszkodott
az iskolai hitoktatás fenntartásához, s az iskolaügy minden területén szerette
volna fenntartani a katolikus szemléletű oktatók, vezetők és az egyház
befolyását.
Erős szlovéniai pozícióik birtokában, odahaza egyedül is képesek lettek
volna elképzeléseiket megvalósítani, ehhez azonban szükség lett volna a
Belgrádtól való minél nagyobb függetlenségre. Ezért, néhány kisebb politikai
erőt nem számítva, a katolikusok voltak a legerőteljesebb szorgalmazói annak,
hogy Szlovénia az egységes államon belül egyfajta autonómiával rendelkezzen. A
katolikusok konzervatív nézetrendszert és gyakorlatot képviseltek – s ilyen
értelemben valóban a modern állami és iskolai berendezkedés létrehozásának
akadályát jelentették –, ugyanakkor azonban ők voltak azok, akik a szlovén
sajátosságok, az önálló vallási intézmények, s a nemzeti öntudat megőrzésére
törekedtek.
A szerző igen részletesen mutatja be, hogy a húszas években
bekövetkezett gyakori kormányváltások következtében (1918 decemberétől 1929 januárjáig
10 kormány váltotta egymást Belgrádban) hogyan kísérelte meg, hol az egyik, hol
a másik tábor, hogy az iskolaügyet és a kultúrát érintő elképzeléseit valóra
váltsa. A kormányváltások azonban nem csupán koncepcióváltásokat jelentettek,
hanem egyúttal azt is, hogy hatalomra kerülésekor mindkét tábor arra
törekedett, hogy politikai ellenfelének embereit a lehető legnagyobb mértékben
eltávolítsa, nem csupán a vezető pozíciókból, de még az iskolaszékekből is. A
politikai váltások egyik különös következménye volt, hogy amikor a liberálisok
1925-ben ellenzékbe kényszerültek, fokozatosan feladták keményvonalas
centralista és unitarista politikájukat, míg a radikálisokkal 1927-ben
koalícióra lépő szlovén katolikusok számos politikai célkitűzésüket feladták annak
érdekében, hogy kormányon maradhassanak és megőrizhessék a szlovéniai oktatási
rendszer felett gyakorolt ellenőrzésüket. Ilyen módon a kultúra kérdéseit
tekintve a szlovén liberálisok sokkal inkább közeledtek klerikális ellenfeleik
elképzeléseihez, mint amennyire ez utóbbiak hajlandóak voltak figyelembe venni
a liberális megfontolásokat.
Az iskolával kapcsolatos politikai küzdelem kiterjedt a liberálisok, a
katolikusok és a marxisták által szervezett és támogatott ifjúsági művelődési
és testnevelési mozgalmakra is, amelyek fejlődését a szerző a kötet harmadik
nagyobb fejezetében mutatja be.
Ervin Dolenc: Kulturni boj. Slovenska kulturna politika v Karaljevini SHS 1918–1929 (Kultúrharc. A szlovén kultúrpolitka az SZHSZ Királyságban, 1918–1929), Cankarjeva založba, Ljubljana, 1996, 407 p.
Szilágyi Imre