Klió 1997/1.
6. évfolyam
Szlovákia integrációs problémái
A fiatal szlovák történész-politológus, Svetoslav Bombík a tanulmányait, cikkeit, történelmi és politikai esszéit tartalmazó kötetben (Bliie k Európe, Közelebb Európához) azt vizsgálja, hogy mennyire felkészült Szlovákia az euro-atlanti szervezetekbe való belépésre, és hogy erre vonatkozóan az országnak, a társadalomnak és a nemzetnek milyen belső és külső problémákkal kell megküzdenie.
Svetoslav Bombík 1963-ban
született, a legfiatalabb szlovák történészek és politológusok generációjához
tartozott, de 1995-ben autóbalesetben meghalt. Az 1989. novemberdecemberi
szlovák diákmozgalmak élén állt, és mint ilyen került be képviselőként a
szlovák parlamentbe, ahol történelem szakos hallgatóként a nemzetközi
problémákkal és a szlovák külpolitika kérdéseivel kezdett foglalkozni. 1991-től
a szlovák Nemzetközi Kapcsolatok Minisztériumában kezdte meg pályafutását, ahol
mindenekelőtt a szlovák kérdés és a nemzetközi politika összefüggéseire
keresett válaszokat. E törekvéseinek eredménye a Slovenský intitút
medzinárodných tudií (Nemzetközi Tanulmányok Szlovák Intézete), valamint az
intézet rendszeres kiadványa, a Medzinárodné otázky (Nemzetközi kérdések) című
külpolitikai folyóirat.
Rövid munkásságának legnagyobb
érdeme, hogy Szlovákia, a szlovák nemzet és társadalom sorsát mindig a
nemzetközi, és főként európai kontextusokban vizsgálta, s ilyen alapokról adott
választ azokra a kérdésekre, amelyek a mai napig is meghatározzák nemcsak
Szlovákia mint állam, hanem az egész közép-európai térség helyzetét és jövőjét
is. Kevés olyan szlovák történész, politológus és politikus akad, aki hozzá
hasonlóan világosan és következetesen tudná indokolni elképzeléseit.
Bombík a szlovák
nemzetfejlődés, a szlovák történelem és a szlovák szellemi-kulturális fejlődés
lényegét a KeletNyugat reláció hátterében vizsgálja; nála ez olyan paradigma,
amelynek segítségével értelmezi nemcsak a szlovák, hanem az európai történelmet
is. Azon ritka szlovák történészek közé tartozik, akik a cirilli-metódi keleti
keresztény missziónak a Nagymorva Birodalomban és e térségben való működését a
Frank Birodalom és a Bizánci Birodalom közötti hatalmi harcként (tehát a Nyugat
és a Kelet közötti ellentétként) fogja fel. Pozitívan értékeli a latin nyelvű
nyugati keresztény kultúrát és ennek szláv-szlovák területeken való
megmaradását, mert ennek tényére lehet alapozni a nyugat-európai civilizáció és
értékrend elterjedését.
Számára a keleti misszió a
keleti ortodoxia importját jelenti, aminek, sajnos, a mai napig vannak
hagyományai Szlovákiában. Ô ezt úgy értelmezi, hogy már a két bizánci hittérítő
korában megvoltak azok a politikai szándékok, hogy Szlovákia geopolitikai
gravitációját Kelet felé billentsék ki. Bombík ezért a kötetnek szinte minden
írásában azt bizonyítja, hogy azóta is ez a legnagyobb nagyhatalmi
geopolitikai-geostratégiai tét ebben a térségben, különösen pedig Szlovákia
jövőbeli politikai sorsát illetően.
Bombík a szlovák
történelemértelmezésbe, történetfilozófiába, politikai filozófiába és
politikába sajátos, újszerű, fiatalos, egyedi és erősen kritikus
problémaérzékelést, problémalátást hozott. Ez jellemezte mind a történelmi,
mind a politikai problémák értékelésében és magyarázatában. Ezért nem illett
bele sem a nemzeti-nacionalista, sem a liberális-demokrata értelmiségi
csoportokba. Az egyik oldalon azért számított eretneknek, mert élesen bírálta a
szent nemzeti ereklyéket, ide sorolva źudovit túr és híveinek egész
munkásságát is; élesen elutasította a szlovák nacionalisták pánszláv teóriáit
és azon elképzeléseit, hogy Szlovákia majd híd lesz Kelet és Nyugat között. A
másik oldalon ellentétben állt a liberális demokraták azon csoportjaival, akik
ellenezték Szlovákia önálló államiságát. Meggyőződéses híve volt annak, hogy a
szlovák nemzeti emancipáció végső szakasza az önálló államiság elérése.
Mindeközben arra hívta fel a
figyelmet, nem mindegy, hogy az önálló Szlovákia milyen állam lesz. Ennek szerinte
olyannak kell lennie, amely egyértelműen Nyugatra orientálódik, és olyan
emancipált és demokratikus társadalommal rendelkezik, amely ellen tud állni
saját történelme mitologizálásának, amely nem értékeli túl magát, s nem
szenved súlyos kisebbségi komplexusban. Ennek az államnak azon hagyományos
nyugati értékrenden kell alapulnia, amelyhez hozzátartozik a demokrácia, a
jogállamiság, a polgári társadalom. Bombík ezek mellett fontosnak tartotta a
nyugati kereszténység olyan értékeit is, mint az emberek iránti tisztelet, az
igazságszeretet és a lelkiismereti felelősség.
Nagyon jól ismerte saját
nemzetét, saját társadalmát, mert az imént felsorolt, általa nagyra tartott
értékeket olyanokként mutatatta fel, amelyeket a szlovák társadalomban aktívan
el kell ültetni, arra kell törekedni, hogy ezeket a kulturális-civilizációs
értékeket elsajátíttassák a szlovák társadalommal. Erre azért is nagy szükség
lenne, mert a közvélemény-kutatások szerint a szlovák társadalom több mint
felének bizonytalan (tehát a nyugati és a keleti civilizációs értékek között
ingadozó) a civilizációs azonosságtudata.
Ilyen konkrét politikai
megfontolásokból is sokat foglalkozott a szlovák történelem és a szlovák
társadalom jellemzőinek összefüggéseivel. Kutatta többek között azt, hogy a
liberalizmus és a konzervativizmus, különösen pedig a katolikus
konzervativizmus értékei milyen mélyen gyökereznek a szlovák társadalomban, és
e témára vonatkozóan a hagyományos, a szlovák nemzetet kedvező színben
feltüntetett megállapításoknál sokkal kritikusabb és elmarasztalóbb
megállapításokat tett. Különösképpen elmarasztalta a szlovák nemzet azon
vezetőit, akik a keleti pravoszlávia, a pánszlávizmus és a russzofil eszmék
bűvöletében, Kelet felé irányították a szlovák nemzetfejlődés, társadalomfejlődés
és politikai fejlődés értékrendjét. Az írókról, költőkről, politikusokról,
nemzetébresztőkről, hazafiakról rövid, de velős esszékben, publicisztikai
írásokban és cikkekben formálta meg a véleményét. Közéjük sorolhatók a
túr-iskola tagjai: Milan Hoda politikus, aki Bombík számára a legnagyobb
szabású olyan szlovák politikus volt, aki egyértelműen azt a nyugati
értékrendet képviselte és közvetítette, amire a szlovák társadalomnak a mai
napig is szüksége volna (ide sorolható Vladimír Mináč író, Ján Čarnogurský
kereszténydemokrata politikus és mások).
A kötet Bombík legfontosabb
írásait tartalmazza. Ezeket a szerkesztők (Pavol Lukáč és Miroslav Wlachovský)
tematikusan három csoportra osztották.
Az első témakör a szlovák
történelem és a szlovák jelen összefüggéseiről szól, különös tekintettel azokra
a szellemi és politikai hagyományokra, amelyek a szlovák államiság eszméjét és
az 1990 és 1995 között megvalósított szlovák politikát meghatározták,
befolyásolták. Ezekben a cikkeiben gyakran követelte a szlovák nemzeti érdekek
világos megfogalmazását, sőt erre többször kísérletet is tett.
A második témakör az európai
biztonság és Szlovákia helyzetének összefüggéseit taglalja, különösen abból a
szempontból, hogy milyen Szlovákia viszonya az EU-hoz és a NATO-hoz.
A harmadik témakörbe beosztott
írások az 1990 és 1995 között lezajlott (cseh)szlovák politikai eseményekhez
kapcsolódnak.
Svetoslav Bombík: Bliie k Europe. túdie a články (Közelebb Európához. Tanulmányok és cikkek) Bratislava, 1995. 195 o.
Hamberger Judit