Klió 1997/1.
6. évfolyam
Háború és nemi erőszak
Egy történelemkönyv – ami nem az. Nem az a szó klasszikus értelmében. Nem az a történelem klasszikus értelmében. Borzasztó könyv. Borzaszt, mert olvasása közben a hideg futkos a háton, mert a sikoly kihallatszik a könyvből. Borzaszt, mert reális. A jelen a mindenkori realitás. A történelem a mindenkori realitások összessége. Ez a borzadály is történelem.
Persze
van történelmi, politikai, gazdasági, gazdaságpolitikai háttér. A politikai
képződmény – Holm Sundhausen szerint kísérlet1
–, amit Jugoszláviának (is) hívtunk, viszontagságos hetven éve során nem volt
képes a benne élő népeket egy nemzetté olvasztani. Az SHS-állam alkotmányos
vajúdásából2 1929 elején megszületett diktatórikus Jugoszláv
Királyság sem tudta az államalapítás első órájának félreértését: a „háromnevű
nemzet” mítoszát igazolni. A közös állam – a „népek börtönének” osztrák–magyar
variánsánál szélsőségesebb formája – egyre határozottabban a nem szerb lakosság
diszkriminálásának eszközévé vált.3 A következő
évtized hivatalos jugoszlávizmusa sem hozta meg a remélt megbékélést.
Cvetkovic és Macek „sporazuma” (1939. augusztus 26.), a második
világháború előestéjén már késve érkezett. A belső szétesés már
előrehaladottabb volt annál, mintsem, hogy ezzel a sok kérdést nyitvahagyó
kiegyezéssel a horvátok és szerbek között tátongó szakadékot át lehetett volna
hidalni. Annak ellenére, hogy Jugoszlávia 1941. március 25-én belépett a
Háromhatalmi Egyezménybe , az aláírást követő belgrádi puccs kitűnő alkalmat
kínált Hitlernek, hogy a problémát a maga módján oldja meg. A „divide et
impera” alapján történő felosztás azonban csak részben elégítette ki az olasz,
a magyar, a bolgár, az albán és a horvát követeléseket. Az új-régi sebek
hatalmas erőszakpotenciált szabadítottak fel. A XIX. századi nagyhorvát
demagógiára (vö. Ante Starcevic) épülő fasisztoid ideológiát a
szerbellenességgel, antikommunizmussal és antiszemitizmussal ötvöző usztasaprogram,
illetve –mozgalom képezte az április 10-én „Hitler és Mussolini
kegyelméből” proklamált Független Horvát Állam alapját.
A
két háború közötti időben a veterántársaságok által ápolt és táplált szerb
szabadcsapat- (csetnik)hagyomány az áprilisi események után töretlen
vitalitással éledt újjá. Noha homogén koncepciót nem mondhatott magáénak, az
eljövendő (vagy feltámadó) Jugoszláviát mindenképpen egy nemzetiségileg
homogenizált, megtisztított Nagyszerbia köré képzelte el. Központi jelentőségű
a csetnikmozgalom számára a bosszú gondolata: „Nem bosszút állni annyit
jelent, mint a faj kisebbrendűségét elismerni. Csak a kollektív és szervezett
bosszú érhet fel a fajbosszú (kiemelés tőlem – S. L.) hatásával. A
bosszú a szerb faj becsületbeli ügye. (...) Egy ilyen bosszú a gyakorlatban a
következő módon kell hogy végbemenjen: népbíróságokat kell szervezni, amelyek
az ítéleteket meghozzák, valamint speciális egységeket, amelyek ezeket az
ítéleteket végrehajtják.” – idézi Sundhausen az egykori csetnik propagandát.4
A
megszállás utáni politikai helyzetet a tény csak súlyosbította, hogy mind a
horvát usztasák, mind pedig a szerb csetnikek a szembenálló mozgalommal egyben
a népet is azonosították: minden horvát (és Bosznia-Hercegovina
lakossága5) usztasa, illetve minden szerb csetnik. A
kölcsönös népirtások igazolják a sztereotípiák veszélyességét. A Tito vezette
felszabadító partizánharc, ami egyre inkább reguláris formációt nyert, nemcsak
a megszállók ellen vette fel a harcot, hanem napról-napra egyre inkább a „belső
ellenséggel is”. A győzelmet leszámolás követte: az usztasákkal, a horvát
Honvéddel, csetnikekkel, egyházzal, szlovén „fehérgárdistákkal”, stb. A háború
áldozatait nehéz számszerűleg kifejezni. Nemcsak az emóciók miatt, hanem a
számok megbízhatatlansága miatt is. Főleg akkor, ha a halottak ismét szerephez
jutnak: a nacionalista színezetű pszeudotudományos elemzések a saját
áldozatokat illetően egyre nagyobb számokkal operáltak, ezzel is egy esetleges
elégtétel jogosságát alátámasztva. Valójában az áldozatok száma egymillió körül
mozog. Ebből is a nagyobb arány a tagköztársaságok összlakosságára
vonatkoztatva Bosznia-Hercegovinára esik 10 százalékkal. Az abszolút számokat
tekintve a szerbek veszítettek legtöbb embert: több, mint félmilliót.6
A
Tito nevével fémjelzett „népi demokratikus” és látszatföderális köntösbe
öltöztetett szocialista jugoszlávizmus ugyan kiegyenlítettebb, sőt humánusabb
viszonyokat teremtett a bonyolult társadalmi struktúrák terén, ideálisnak
azonban semmiképp sem volt tekinthető. A háború után Jugoszláviában öt, ill.
hat államalkotó nemzet létezett: szlovének, horvátok, szerbek, montenegróiak,
macedónok; 1963-tól pedig a boszniai muzulmánok nyertek nemzeti és kulturális
egyenjogúságot.
„Testvériség
és egység” mottója alatt a föderatív államszövetség és a szocialista társadalmi
rend bevezetésével megoldhatónak látszott a nemzetiségi kérdés, ami amúgy is a
„polgárikapitalista osztálytársadalom” egy maradványának tekintetett. Bratstvo
i jedinstvo: a nemzeti sajátosságok áthidalása egy jövendő, szocialista
nemzet irányába.7
1978-ban,
Tito utolsó amerikai útján, az elnököt még a háborús időkből ismerő professzor,
George Hoffmann megkérdezte, hogy mit tart a legnagyobb politikai kudarcának.
Tito válaszában bevallotta, hogy sajnos nem sikerült Jugoszlávia népeit igazi
közösséggé kovácsolnia.8 1981-ben, a több mint 22 millió lakosból mindössze
5,4% vallotta magát, „jugoszláv” nemzetiségűnek. Ezen belül is érdemes
megjegyezni, hogy az arány az egyes tagköztársaságokat tekintve Horvátországban
volt a legmagasabb (8,2%), ezt követte Bosznia-Hercegovina (7,9%). Szerbia
4,7%-kal a középmezőnyben foglalt helyet; míg a Vajdaságban 8,2% vallotta magát
jugoszlávnak, addig Koszovó lakosságának csupán 0,2%-a. A tulajdonképpeni
Szerbia lakossága (85,4% szerbek) is inkább ragaszkodott nemzeti mivoltához,
hiszen csak 4,8% adta fel azt egy jugoszláv nemzetiség ellenében.9
Hogy a következő hetven esztendő ebben az irányban mit hozhatott volna –
tekinthető-e az 5,4% egy szocialista nemzet alapjának –, spekulatív kérdés
marad. Tito sajnálkozása érthetővé válik, ha figyelemmel követjük (ki sem
tudjuk kerülni) Jugoszlávia tragédiáját: a műgonddal, de csak csekély
eredmény-nyel befedett népek közötti szakadékok újra beszakadtak, sőt a
történtek miatt még mélyebbé váltak.
Az
utóbbi évek eseményeiről számtalan tudományos, áltudományos elemzés látott
napvilágot. Számtalan újságíró – sokszor életét kockáztatva – próbált meg képet
adni az eseményekről. Ezeknek a képeknek a morális megítélése, az újságírói
etika szenzációhajhászásra cserélése, a mindent behálózó profitéhség elítélése
nem e lapokra tartozik. Tény azonban, hogy az újságírók tollából gyorsabban és
több elemzés jelent meg, mint a történészek vagy politológusok tollából. A sok
jószándékú zsurnaliszta művét azonban annak kell tekinteni, ami. Nem tudományos
szintű elemzés, sok esetben azonban tudományoskodó.
Alexandra
Stiglmayer szintén újságíró. Műve
azonban a szakma erényeit mutatja. Adatai, forrásmegjelölései korrektek. Nem
tudományoskodik, nem hajszol szenzációt. A történelmi bevezető elismert
történészek (pl. Jens Reuter, Holm Sundhausen, Edgar Hösch, Klaus-Detlev
Grothausen, Peter Bartl u.a.), a régió kiváló ismerőinek megállapításain
nyugszik. Így részletes, plasztikus képet kapnak az események hátterében
meghúzódó évszázados kulturális, társadalmi, politikai feszültségekről –
amelyeknek betetőzéseként a század nyolcvanas éveire nyilvánvalóvá váló gazdasági
szétesés magának a társadalomnak a szétesését is elősegítette – azok az olvasók
is, akik elsősorban nem a történelmi, vagy a politikai aktualitás miatt veszik
kezükbe a könyvet.
Ez
történelemkönyv – pedig nem az. 1993-as, de nem elavult. Ez nem fog elavulni,
ezt nem fogják megcáfolni. Ehhez nem lehet hozzátenni (hacsak nem újabb
eseteket), ebből nem kell elvenni, nem kell későbbi kutatások fényében
differenciáltabban nézni vagy látni. Nehéz ezt a könyvet ismertetni. Ha most
néhány interjúból idéznék, amiket nagyrészt Stiglmayer készített az
áldozatokkal, jobban mondva túlélőkkel,10 kényelmetlenül érezném magamat, és talán kényelmetlen helyzetbe
hoznék másokat, főképp az áldozatokat, akikre nézve az 1992-től egyre szaporodó
híradások a különböző médiumokban – amelyek egy adag „voyeurisztikus
erőszakképzelgéstől” sem voltak mentesek – inkább megalázóan hatnak, mintsem
felszabadítólag.11 Kényelmetlenül érezném magamat, mint maga a szerző,
aki kislányoknak, fiatalasszonyoknak – de idősebbeknek is – tette fel kérdéseit.
Legalábbis azoknak, akik hajlandók voltak, vagy egyáltalán tudtak még
válaszolni. Mert nem könnyű ezekről a dolgokról sem beszélni, sem pedig
kérdezni, de még olvasni sem. Azt csak visszavonultan, apránként lehet. Nem
lehet még olvasóként sem objektíven közelíteni a témához. De talán nem is kell.
A bűnt néven kell nevezni, még a történésznek is.
A
rövid kommentárokkal ellátott interjúk önmagukért beszélnek. A lábjegyzetek
pontosan dokumentálják az ellenőrzéshez szükséges adatokat. Képet kapunk a szenvedésről,
a szennyről, a hogyanról, s mikéntről – csak a miértről nem. Arról nem
is lehet. Stiglmayer ugyan megpróbálta könyvét úgy összeállítani, hogy a
különbözó írások különbözó aspektusokból12
közelítsenek a jelenséghez – választ a miértre mégsem kapunk.
Az
etnopszichoanalitikus13 Paul Parin írásában (Das Bluten aufgerissener
Wunden) – ugyan hangsúlyozza, hogy az etnopszichoanalízis ok-okozati
összefüggéseket nem képes kimutatni, illetve nem képes ilyen magyarázatokkal
szolgálni – megpróbál néhány hipotetikus, feltételes értelmezést találni a
lélektani tényezőkre, amelyek szerepet játszhattak a jelenség kialakulásában és
későbbi alakulásában. Így szerepet játszhatott a feldolgozatlan múlt: a fentebb
említett kölcsönös népirtások a második világháború alatt, illetve után. Sem
publicisztikailag, sem jogilag, sem pedig parlamenti viták során nem derült
fény a tényekre, illetve nem tisztázták azokat. Ezek az események a túlélőkön,
hátramaradottakon keresztül továbbra is a jugoszláv társadalom felett lebegtek.
A háború utáni jugoszláv történelemtudomány (és politika) jótékonyan hallgatott
a tragédiákról – elhallgatta, agyonhallgatta őket. „Hagyd a múltat elmúlni – a
begyógyult sebeket ne szakítsd fel, az alvó kutyát ne ébreszd fel!”14
Tito
halála után ugyan számtalan irodalmi mű foglalkozott az elmúlt évek
visszásságaival, a kölcsönös fasiszta tömeggyilkosságok azonban tabuként
kezeltettek. A hatóságok kezére játszott a történészek, újságírók, közírók
egyfajta öncenzúrája, ami talán a viszonylag rövid idővel, az „élmények” még
friss voltával, a szörnyűségek szinte érzékszervileg észlelhető közelségével
magyarázható. Ezek a faktorok és a várható represszáliák az „emlékeket a
történelem fagyasztószekrényébe” utalták.
Slobodan
Milosevic emelkedését intenzív propagandahadjárat kísérte. Ennek során
bukkantak fel ismét az ellenségképeket, sztereotípiákat kialakító, tápláló
emlékek: a koszovói albánok állítólagos rémtettei hamarosan a horvát usztasák
rémtetteivel vetekedtek. A Tudjman vezette jobboldali HDZ pedig édeskeveset
tett ez ellen. Sőt, a katolikus Horvátország nagy és dicső múltjának
emlegetésével, a régi szimbólumok feltámasztásával csak táplálta a feléledt
félelmeket. A begyógyultnak hitt sebek felszakadtak, az alvó kutya felébredt.
A
huszadik század nagy találmánya, a tv kiválóan alkalmas ellenségképek
alkotására, azok fokozására. A projektív valóság – „mi vagyunk a jók, az
igazságosak, a fenyegetettek, a másik oldal a gonosz, veszélyes, igazságtalan”
– ugyan még támaszkodik valós tapasztalatokra, az általa létrehozott ellenségképek
azonban már szinte jóvátehetetlenül torzítják – politikai hatásfokuknál,
tartósságuknál fogva – a realitást. A vakon lefutó folyamat az aktuális
valóságról nem vesz tudomást, a kritikus magatartást mind az egyének, mind
pedig közösségek esetében kizárja. Marco Altherr, a Nemzetközi Vöröskereszt
jugoszláviai delegációjának vezetője mondja, hogy „ha az emberekkel beszélünk,
akkor mind a két oldal abszolút meg van győződve arról, hogy a másik oldal el
akarja őt pusztítani. Ez mind a propaganda hatása.”15 Az objektív tudósítók kikapcsolásával a „borzasztó valóság, ami
esténként a képernyőkről az érzékekre hatott, nem más, mint célzatos
konstrukció eredménye, ami mindennemű szembesítés lehetőségének kizárásával
alkalmatlan a kritikus befogadásra. A hamisított képnek ezáltal lesz
valóságértéke.”16
A
szégyen, a megalázás, ami egy népet történelme során vereségek képében éri,
szintén lecsapódik valahol. Különösen egy nép esetében, amelyik olyan nagyon
ősei, elődei bűvöletében él. Parin ugyan nem tér ki rá, de szerintem érdemes
lenne vizsgálatokat folytatni annak irányába, hogy melyik nép mire emlékszik;
melyik, és miért látja meg küzdelmes történelmén keresztül is a pozitívumokat,
és melyik (és miért) őrzi oly makacsul a vereségeket, kapaszkodik beléjük, és
alakítja ki aztán végül magáról az örök üldözött és létében veszélyeztetett
képét. Nemzetkarakterisztikai vizsgálatok – még ha oly ambivalens is velük
szemben az elvárás – hozzájárulhatnának a kérdés megválaszolásához: miért itt
és itt, miért ilyen intenzitással robbant ki az ellentét a különböző (?)
népcsoportok között. Sokféleképpen lehet a magyarázatot keresni, sok
megközelítésből lehet helyes magyarázatokat (is) leszűrni, de ha őszintén
bevalljuk, nem tudjuk a magyarázatát meglelni a ténynek, hogy miért kell egy
tizenkét éves kislányt tíz nap alatt kilencszer „párosával” megerőszakolni az
anyja szemeláttára, vagy éppen az anyjával együtt.17 Ha elszigetelt tényről volna szó, akkor kriminalisták,
pszichológusok, pszichiáterek dolga volna a felderítés, nem pedig történészeké
vagy tágabb értelemben vett társadalomtudósoké. Itt viszont tömeges fenoménről
beszélhetünk, amit Stiglmayer riportalanyai is igazolnak – ha a tettesek
szándékát, azok elejtett mondataiból18 rekonstruálni
tudjuk -, és amit bizonyos médiumok ilyen, vagy olyan indítékból világgá is
kürtöltek. Amennyiben a szándék tisztességes volt – mármint az, hogy a világot
a Balkánon történtekről informálják, rezignáltságából felrázzák -, úgy a csak a
szemünk elé került esetek is meggyőzhetnek bennünket arról, hogy
szisztematikus, a stratégiába illeszkedő jelenségről beszélhetünk. (Emberjogi
szervezetek figyelemmel kísérték ugyan az eseményeket, dokumentálták is azokat,
a nagyhatalmak és az ENSZ azonban nem, vagy csak késve vettek tudomást róluk.)
Történelem – ez is, az is.
De
a miért, és a miért így?!
A
nacionalizmus elméletével foglalkozó megállapítások,19 még ha oly helytállók is, a jelenség magyarázatakor nem bírnak
kitörni az egymással szorosan összefüggő történelmi, gazdasági, társadalmi,
államelméleti tényezők gyűrűjéből, amelyek a valóban beindult iparosodással,
illetve az általa mozgásba hozott tendenciákkal, az úgynevezett modern ipari,
de nemzetekre töredezett társadalmakat – időbeli, térbeli, intenzitásbeli
eltolódásokkal – létrehozták, s magyarázzák a tizenkilencedik és huszadik
század nemzetiségi, illetve az azokból adódó társadalmi problémákat. Ezek a
megállapítások találóak és helyénvalók, de az igazságnak csak egy részét fedik.
Ez legkésőbb most, a balkáni háború során kellett, hogy tudatosuljon – és
ezáltal további kutatásokra ösztönözzön. A fentebb említett elméletek empirikus
kutatásokon alapszanak, korrekt módon, az általánost az egyeditől megkülönböztetve
vonják le következtetéseiket. A Stiglmayer által elénk tárt sorsok viszont rá
kell döbbentsenek bennünket arra, hogy a történelem több mint ami
empirikusan kimutatható. Ahogy a tizenkilencedik század pozitivistái, a
húszas-harmincas évek idealistái, az annalisták, a történelmi materialisták
vagy napjaink kiváló történelemtudósai nagyban hozzájárultak a múlt alapos
elemzésén, feltárásán keresztül jelenünk jobb megértéséhez, úgy el kell
gondolkodnunk azon, hogyan tovább. Edward Hallett Carr írja: „ma már köztudott,
hogy az emberek cselekedetei nem mindig, sőt talán többnyire nem tökéletesen
tudatos és fennen hirdetett indítékokon alapulnak, és ha nem vesszük figyelembe
ezeket az öntudatlan vagy mások előtt elhallgatott indítékokat, olyan, mintha
fél szemünket szándékosan behunynánk.”20 Mert „a
történelem nem csinál semmit, nincs óriási vagyona, nem vív csatát. Az ember, a
hús-vér, élő ember csinál mindent, ő az, aki birtokol, s aki harcol” – idéz
Carr a továbbiakban Marx-Engels Összes Műveiből.21
Itt,
a Balkánon is többről van szó (van szó, és nem volt szó: ez a
háború nem 1991-ben kezdődött és nem 1995-ben ért véget). A nacionalizmus (mint
olyan), a szocializmus (mint olyan), illetve ennek jugoszláv variánsa, a
szocializmus bukása, az ezt követő szétesése a társadalomnak, az anómia, a
regresszió, mind-mind igazak. De igaz és jogos a kultúrtörténeti háttér, a
kulturális hagyományok különbözőségének, a szocializáció hagyományának és
fokának, a civilizációs foknak, a vallási aspektusoknak, a konfliktuskezelés,
indulatkezelés hagyományának és még sok másnak a vizsgálata is. Többek között
annak is, hogy a háború mindig is a férfinép „játéka” volt, és az is marad. A
nő ebben a játékban vagy áldozat vagy eszköz, vagy hadizsákmány, de
mindenesetre mellékszereplő. Ha védeni kell, azért, ha meg elrabolni, azért. Ez
a „katonadolog”. De lehet a nő fegyver is: az ellenfél terrorizálásának,
megalázásának „kiváló” eszköze.22 Hogy mennyire
így van, ahhoz érdemes elolvasni Hans Peter Duerr az obszcenitás és az
erőszak összefüggéseit vizsgáló könyvét,23 amelyben
a szerző évszázadok történelméből, vagy akár napjaink primitívnek bélyegzett
társadalmaiból vett példákkal illusztrálja ennek a jelenségnek a mindenkori, és
földrajzilag sem behatárolható meglétét. „A modern háború nem lovagi torna”-
mondja Birckenbach.24 A balkáni háború pedig totális, megsemmisítő háború.
Így aztán Duerr által az elmúlt korokból citált példák is sokszorozva értendők:
a megerőszakolás mint politikai szimbólum nem korlátozódik területre
vagy meghatározott személyek körére, hanem az egész ellenséget, az egész népet
célozza.
Ha
a nacionalizmusok alapja az etnocentrizmus (amire a gazdasági, politikai,
kulturális stb. feltételek építkeznek), és annak okai az ember bioszociális
felépítésében gyökereznek,25 akkor ennek analógiájára annak is nagy a
valószínűsége, hogy a konfliktusok kezelésének, az arra való reagálásnak a
mintái is kultúránként, társadalmanként a génekben rögzültek. Így lehetséges,
hogy határhelyzetekben a magatartás-szabályozás rég elfeledett, sőt archaikus,
de valahol a tudat alatt vegetáló eszközökhöz nyúl. Ez természetesen nem menti
fel sem az egyes tettest, sem pedig az ezt tűrő, sőt erőltető vezetőket a
felelősség, illetve a felelősségrevonás alól, hisz a modern államelméletek
egyetértenek egymással abban, hogy „az állami berendezkedésnek a maga összességében,
a viselkedés-szabályozásnak pedig egyéni szinten számolnia kell a cselekvések irracionális
(kiemelés tőlem – S. L.) mozgatóival, a hatalomvággyal, az önfenntartási
ösztönnel, a szexualitással és az aggresszióra való készséggel. Különösen az
állami rend(szer) kell, hogy megfelelő ellenőrző apparátussal rendelkezzen az
állami szervezeteken belül, valamint a társadalom egyéb hatalmi gócpontjai
közelében, mind a szexualitást a közösség által elviselhető mederbe terelni,
mind pedig az aggresszivitással szemben hatásosan fellépni” – mondja Zippelius,
majd folytatja: „Nem utolsósorban kell, hogy keresse (az államapparátus) a
demagóg módon vezethető közvetlen demokrácia bizonytalansági tényzőit megelőző
megoldást.”26 Határhelyzetekben azonban nincs modern állam, nincs
államelmélet, de van demagógia és főleg van irracionalizmus.
„Van
valami a történelmi események természetében, ami olyan irányba tereli a
történelem menetét, amelyet senki sem akart.”27 – mondta Butterfield 1944-ben. Van. De az csak „élveboncolással”
érhető utol. A történelem dinamikus folyamat, a benne egymásra ható
erőket csak ott és akkor lehet autentikusan megnevezni. Ebben
lehet a történészek segítségére Stiglmayer könyve, amelyben a közreműködő
szerzők a tényfeltárás, elemzés munkáját női (de nem félreértelmezhető
feminista) mivoltukból adódó, a téma és az áldozatok iránti empátiával tudták
teljesebbé tenni.
Alexandra Stiglmayer (Hg.): Massenvergewaltigung. Krieg gegen die Frauen (Tömeges nemi erőszak. Háború a nők ellen). Kore Verlag, Freiburg, 1993.
Sipőcz László
1. Sundhausen, Holm: Experiment Jugoslawien. Von der Staatsgründung bis zur Staatszerfall, Mannheim/Leipzig/Wien/Zürich 1993.
2. Az államalapítástól 1928 végéig, ill. a királydiktatúra bevezetéséig (1929. január 6.) 24 kormánykabinet váltotta egymást. Sundhausen. 56.
3. Vö. Sundhausen, 57.
4. Sundhausen, 84.
5. Horvátország (Bácska és Dél-Baranya nélkül) Bosznia-Hercegovinával együtt alkotta a Független Horvát Államot.
6. Sundhausen, 95.
7. Vö. Sundhausen, 100–102.
8. Meier, Viktor: Wie Jugoslawien verspielt wurde, München 1995, 11.
9. Sundhausen, 101.
10. A három „tettessel” Georg Rodrigue, a Dallas Morning News tudósítója készített interjút.
11. Vö. Hanne-Margret Birckenbach: Das Verbrechen beschreiben, analysieren und ihm vorbeugen. Zur Vergewaltigung im Krieg aus der Sicht der Friedensforschung, in: Stiglmayer, 233–245.
12. Pszichiátria, katonai szociológia, nemzetközi jog, békekutatás, etnopszichoanalízis.
13. Az etnopszichoanalízis megpróbál a néprajz és a freudi lélekelemzés módszereinek együttes alkalmazásával az ember és az őt körölvevő társadalom viszonyainak kérdéseire válaszokat keresni. Stiglmayer, 57.
14. Parin, Paul: Das Bluten aufgerissener Wunden. Ethnopsychoanalytische Überlegungen zu den Kriegen im ehemaligen Jugoslawien. Eredetileg in: Aufrisse, 13. Jg., 3/1992, itt: Siglmayer, 61.
15. Stiglmayer, 65.
16. Stiglmayer, 66.
17. Pl. a kis Velvida esete, Stiglmayer, 144–148.
18. Nagyon sok esetben hivatkoznak vagy hivalkodnak a tettesek tettük elkövetése közben vagy után valamilyen felsőbb utasításra.
19. Pl. Anderson, Hobsbawn, Gellner nagyszerű nacionalizmus-elméletei, többek között.
20. Carr, Edward Hallett: Mi a történelem?, Budapest 1995, 45.
21. Carr 46.
22. Vö. Seiferth, Ruth: Krieg und Vergewaltigung. Ansätze zu einer Analyse, in: Stiglmayer, 85–108.
23. Duerr, Hans Peter: Obszönität und Gewalt (Der Mythos vom Zivilisationsprozeß Bd. 4), Frankfurt am Main, 1993.
24. Stiglmayer, 240.