Klió 1998/1.
7. évfolyam
Az orosz birodalom új megközelítésben
A sapporoi Hokkaido Egyetem Orosz Intézete a Japánban folyó Oroszország-kutatás legfontosabb központja. 1994. július 13–15. közt tartottak nemzetközi konferenciát az orosz birodalom XIX–XX. századi történetéről. Ennek a konferenciának igen érdekes előadásait teszi közzé az itt ismertetett kötet.
Laura Engelstein (Princeton) az egyik oroszországi szekta, a szkopci
elsősorban múlt századi megítélését tárgyalja. A szekta első említése 1772-re
tehető. Az óhitűek egyik szektájából, a Hrisztovscsinából alakult ki, amely azt
hirdette, hogy sok Krisztus van, minden közösség („hajó”) vezetője az, és
mindegyik „hajóban” megtalálható egy Istenanya. Tartózkodtak a hústól, az
alkoholtól, minden profán dologtól, és a szextől is. Nagyobbrészt parasztokból
kerültek ki, de akadt köztük textilmunkás, sőt gazdag kereskedő is. Szó szerint
vették az evangéliumi tanítást és ivartalanították magukat, vagy a szekta más
tagja hajtotta végre ezt a műveletet. Összejöveteleiken tánc közben extázisba jutottak.
Az első ismert vezető Kondratyij Szelivanov, aki azt hirdette, hogy ő Krisztus
egyetlen reinkarnációja. Az egyik hajó Istenanyja, Akulina Ivanovna elismerte,
hogy ő az Isten fia. De Megváltó Atyának is nevezték. A hatóságok Szibériába
száműzték, azt állította, hogy ekkor látta Pugacsovot, ami természetesen
lehetetlen, mert őt akkorra már kivégezték. Olykor III. Péternek adta ki magát.
Leírta szibériai szenvedéseit. I. Pál visszaengedte Szibériából, I. Sándor
alatt egy ideig Szentpéterváron élt, de 1820-ban száműzték egy szibériai
kolostorba. Állítólag 112 évesen halt meg 1832-ben, azt állítva, hogy még
visszatér. A megváltó (iszkupityel) és a szkopityel (kiherélő) szavak
egybecsengése is lehetett a tan oka. 1819-ben brosúrát adtak ki felvilágosításuk
érdekében. 1845-ben négy kötetet adtak ki a szektákról, a 3. tárgyalja a
szkopcit. A szerző, N. Nagyezsgyin ekkor 1700-ra teszi a számukat, de
valószínűleg többen voltak. 1909-ben egy német szerző 100 000-re becsüli a
számukat.
Közismertek voltak arról, hogy
jól és megbízhatóan dolgoznak. Az 1845-ös kötet azért tartja veszedelmesnek a
szektát, mert összetartanak, támogatják egymást, elkülönülnek a társadalomtól,
mintegy belső mérgezést jelentenek, a cárt sem ismerik el uruknak. 1872-ben
Jevgenyij Pelikanov orvosi szempontból tárgyalta őket könyvében, részletesen
leírta az operáció különböző válfajait (kis pecsét, cári pecsét). De azt is
megállapította, hogy épeszűek. Pénzvágyóknak mondta őket, mint a zsidók. Ezért
is terjedt el velük kapcsolatban is a vérvád hiedelme. Még az 1920-as években
is üldözték őket. Az egész történet nehezen érthető.
Joszifura
Csuhija (Nihon) a késő császárkori
munkások műveltségéről, kultúrájáról ír. Jellemzőnek tartja rájuk a társulásra
való törekvést (sociabilité). Szokásaik közé tartozott, hogy az új munkásnak
meg kellett vendégelnie vodkával a többieket, még ha nem is volt hozzá elég
pénze. Emellett az ökölvívás volt kedves időtöltésük. Az önsegélyezés is
hozzátartozott létükhöz. Bár többnyire faluról jöttek, sokan már nem hordták a
paraszti öltözéket. Igyekeztek művelődni, többnyire a városban megtanultak írni
és olvasni, de csak a férfiak. Az 1860–70-es években az értelmiség által
fenntartott vasárnapi iskolákba jártak. Az 1870-es években már akad köztük
művelt, de politikailag passzívak. 1905-ben a vasárnapi iskolákban 112 000 volt
a hallgatók száma. Több százan voltak, akiknek már nem jutott hely. Ilyen erős
volt a művelődés iránti igény. Idővel a politikai érdeklődés is megjött.
Általános volt a szekularizálódás. De szektások is akadtak köztük. Sokan
olvastak, kölcsönkönyvtárakban, de egyre kevésbé vallási irodalmat, viszont
egyre több szépirodalmat a társadalmi témák rovására.
Borisz
Kolonyickij (az Akadémia Orosz
Történeti Intézetének szentpétervári fiókja) az „orosz eszme” és a februári
forradalom kapcsolatait elemzi. Az orosz eszme lényege, hogy Oroszország
fejlődése eltér a Nyugatétól, teljesen egyedi. Politikailag persze ez
sokféleképpen volt értelmezhető. A hivatalos ideológiában is volt valami ebből
az orosz eszméből. A februári forradalmat idegen elemnek tekintették, vagy
sikertelen modernizációs kísérletnek. Valójában sokféle összetevője volt:
polgári demokratikus, hatalomellenes, háborúellenes, antimilitarista. A
paraszti forradalom nyugatellenes és modernizáció-ellenes volt. A kortársak
úgy értékelték, hogy erkölcsi forradalom volt a passzivitás ellenében.
Általános volt a változások igénye, még az egyházon belül is. Volt bizonyos
összefonódás is a forradalommal. Az ukrán és a grúz ortodox egyház autokefáliát
igényelt. Sokszor előfordult, hogy papok is a szovjetekhez folyamodtak
ügyes-bajos dolgaikban. De ellenállás is volt a forradalommal szemben, mert az
istentelen. A forradalom viszont maga is vallási formákat vett fel, úgy
tekintették, mint feltámadást, húsvétot. A szerző szerint sajátos orosz
jelenség volt a februári forradalom, nincs analógiája másutt. Nemzeti
forradalom volt, győzelmet jelentett a belső ellenség felett. De németellenes
is volt, egyúttal burzsoá-ellenes. Volt valamiféle keresztényszocialista jellege
is.
Az ukrán Orest Subtelny (York, Canada) a
Habsburg-birodalom és az orosz birodalom hasonló vonásait és különbségeit
világítja meg. A birodalmat úgy határozza meg, hogy az sokféle etnikum feletti
uralmat, rövid hódítási időszak után hosszas stabilizációt jelent. Az uralmon
lévők és a társadalom között valamiféle „valamit valamiért” megegyezés jött
létre, az uralkodó engedelmességet és adót kívánt, ezzel szemben biztonságot,
jogot és rendet adott. Amíg ezt sikerül biztosítani, a birodalom megmarad. A
birodalom integrációt is jelent, központosítást és egyfajta standardizációt. A
hadsereg, a bürokrácia és az udvar jelentik az összekötő kapcsot. Ilyenek
voltak az ókor ismert birodalmai. Ez a klasszikus birodalom, a Habsburgoké és a
Romanovoké is ebbe a kategóriába sorolható. Van persze a birodalomnak egy
másik, európai típusa, a kereskedelmi-koloniális. Geopolitikai, illetve
gazdasági ösztönzők hozzák létre. Az imperializmus összekapcsolása a
kapitalizmussal a baloldali értelmiség megközelítése. A háborúzás ösztönösnek
tekinthető. Újabban az imperializmust az államok közti verseny
megnyilvánulásának tekintik, a modernizációval kapcsolják össze. A közös
vonások közt Subtelny első helyen az imperiális örökséget sorolja fel: mindkét
birodalom egy korábbiból szakadt ki, melynek eredetileg a perifériája volt, a
német-római birodalomé, illetve az Arany Hordáé. Ezek bukása után jöttek létre,
nemzeti korszakuk nem volt. Eredetét mindkettő a római birodalomig vezette
vissza. Mindkettő kontinentális hatalom, ezért nincsenek oly nagy különbségek
az alattvalók közt, mint a gyarmatok esetében. Az alávetettek fejlettebbek is
lehetnek az uralkodó etnikumnál, mint a lengyelek vagy az ukránok. A
meghódított eliteket befogadták az uralkodó elitbe. További közös vonás a határ
biztosításának szükséglete, erre külön társadalmi csoportok jöttek létre, mint
a kozákok vagy a Katonai Határőrvidék lakossága. Mindkét birodalom a
kereszténység védelmezőjének látta magát a tatárokkal és a törökökkel szemben.
Mindkét birodalom szembefordult
a demokráciával és a nacionalizmussal. A nyugati technikát szívesen látták, de
az ottani eszméket nem. Bizonyos idő után már egyik birodalom esetében sem volt
járható ez az út. A modernizáció itt is, mint egész Kelet-Európában, felülről
jött. A különbségek sorában az első ideológiai és politikai. A
Habsburg-birodalom német, katolikus és feudális volt, lakosságát sohasem
sikerült teljesen alávetnie. Az orosz szláv, ortodox, bizánci és mongol. Sokkal
kiterjedtebb is volt, és reális uralmat gyakorolt az alávetettek felett. Itt
nincs feudális ellenfél (ti. a rendek), az egyház is támogatja. A második
különbség a fizikai és a társadalmi környezetben található. A
Habsburg-birodalom a szomszédok miatt nem lehetett nagy kiterjedésű.
Oroszország viszont határtalan, a Föld egyhatoda. A terjeszkedés a Habsburgok
esetében házasságok útján valósult meg, az orosz erőszakos volt, ígéreteit nem
tartotta be. A terjeszkedés indoklása a Habsburgok esetében a legalitás volt, a
kereszténység védelme, vagy a hódítás joga, mint Magyarország esetében, vagy a
hatékonyabb kormányzás, mint a lengyeleknél. A legalitás az oroszoknál is
megvolt, de törékenyebb alapon, mert a kijevi Ruszra meg Dzsingisz kánra
vezették vissza. Messianisztikus érvelés is volt, a 3. Róma elmélete, a szlávok
egyesítése, később a proletariátus egyesítése.
A Habsburg-birodalom
racionálisabb jelenség. A rendszer fenntartása érdekében a Habsburgok
kénytelenek voltak egyezkedni, lásd az osztrák–magyar vagy az 1868-as galíciai
kiegyezést a lengyelekkel. A rendszer nem volt túl elnyomó, a németesítés csak
a kommunikáció érdekében került elő. Egyetlen nemzet sem volt domináns.
Oroszország autokrácia volt, egyetlen központtal, a helyi eliteket sikerült
megnyernie. Az oroszosítás sikerét komolyan remélték. A politikai és nemzeti
ellenállást üldözték, lásd az ukránok példáját. A modernizáció kihívására adott
válasz eleve ellentmondásos volt. A Habsburgoké eredményesebb, hiszen közelebb
volt a Nyugathoz, az adaptáció az 1780-as években kezdődött, tehát eleve
hosszabb volt. A birodalmi keret alkalmas volt a modernizációra, az egyes
nacionalista törekvéseket egymás ellen lehetett fordítani, s akkor Bécs
játszotta a döntőbíró szerepét. A birodalom átalakulóban volt. Oroszországban a
modernizáció gyorsabb és ellentmondásosabb volt. Az 1890-es években egy évtized
alatt ment végbe. Itt alakult ki ezért a legradikálisabb forradalmi mozgalom.
Az ország tele volt ellentmondásokkal: a kiváló egyetemek mellett az
analfabéták tömege, ipari szigetek az agrár-óceánban, öntudatos értelmiség és
apatikus tömegek. A nacionalizmust a hatalom elnyomta. Itt a szocializmus volt
a fő ellenfél, mert az értelmiség a nem-oroszokat is meg tudta győzni. Az
értelmiség sem fogadta el a diverzitást. Az orosz birodalom mégis képes volt
reinkarnálódni a Szovjetunió formájában.
Kövér György (BKE) a piaci integráció, az állam beavatkozása
szempontjából hasonlítja össze a két birodalmat. Bemutatja a Monarchia hatalmi
szerkezetét a tízévenkénti gazdasági kiegyezések viszonylatában, ez volt a
dinasztikus elem. Oroszországban viszont nőttek a centripetális erők, itt is
volt piaci integráció. Magyarország külkereskedelme deficites volt Ausztria
vonatkozásában, de az egész Monarchiáé is. Ez a helyzet 1913-ban kezdett
megfordulni. Az orosz kivitel az agrárexport miatt mindig pozitív volt. A
Monarchia nem gazdasági okokból esett szét. Itt német típusú iparosítás ment
végbe a bankok révén, Oroszországban ezt az állam valósította meg. Ausztriában
a gazdasági fejlődés egésze német típusú volt, Magyarországon orosz. Oroszország
költségvetésének a háború előtt 6%-át tették ki a hadikiadások, a háború idején
ezek és ezzel együtt az adók is mérhetetlenül megnőttek. A háború alatt az
állami beavatkozás a Monarchiában eredményesebb volt, mint Oroszországban,
jobban meg is tudta oldani például a közellátást. Itt ez a beavatkozás pótolta
a hiányzó piaci tényezőket.
Pavel Zirjanov (Akadémiai Orosz Történeti Intézet) az orosz
államapparátus fejlődését mutatja be a múlt században és századunk elején. A
miniszteri rendszer bevezetése 1802-ben nem hozott eredményt a visszaélések
elleni küzdelemben. Szperanszkij tervezete, I. Sándor 1821-es alkotmányterve és
a dekabrista Muravjov alkotmánytervezete egyaránt megvalósulatlan maradt. I.
Miklós alatt megnőtt a bürokratikus apparátus, a század elején még csak 16-17
ezer főből állt. 1857-re már 86 000 volt a létszám. Ez persze szembeszegült
minden alkotmányos törekvéssel. De Miklós alatt Szperanszkijnak sikerült az
orosz törvények kiadását megvalósítania. II. Sándor reformjai nagy változásokat
hoztak. Utána a felső körökben általános volt az alkotmányosság igénye. Sándor
ezt ellenezte. III. Sándor éppen ellenreformokkal csökkentette atyja
reformjainak hatékonyságát. A század végén Witte pénzügyminiszter iparfejlesztő
politikája létrehozta a paraszti származású munkásosztályt, ennek radikalizmusa
az 1905-ös forradalomban nyilvánult meg. Sztolipin reformjai hoztak bizonyos
modernizációs változásokat. 1907 után a nemesség már konzervatívvá vált.
Alkotmányos monarchia vagy autokrácia közt még mindig nem történt döntés. A
nemesség álláspontja változó volt, de csak eleinte állt ki a modernizáció
mellett. A bürokrácia által végrehajtott modernizáció viszont egyoldalú volt. A
század elején a parasztság hajlandó volt az együttműködésre a hatalommal a modernizáció
érdekében. Felülről azonban nem jött érdemi változás, ezért a parasztság is a
forradalom felé fordul. A parasztok bíznak a városba került sorstársaikban,
ezért a proletariátus hegemóniája a forradalomban reális. De a parasztság
hajlamos arra, hogy higgyen a demagógiának. Az értelmiség sokáig távolt állt a
politikától, de türelmetlenül szemlélte a lassú változásokat. Ezért
kritikátlanul elfogadta az utópikus tanokat, dogmatikus volt, egyszerre akart
minden problémát megoldani. Az alkotmányosság kétszer szenvedett vereséget,
1825-ben és 1881-ben, III. Sándor trónra lépésével.
Yutaka Takenaka (Osaka) a nemesség és a zemsztvo-rendszer viszonyát
vizsgálja politikai szempontból. A japán történetírás elsősorban a
parasztkérdés iránt érdeklődött, meg az intellektuális fejlődés iránt, mert
ehhez több volt a hozzáférhető forrás. De ezeket a kérdéseket túlértékelte, és
sokat moralizált. Ezért a progresszívek, vagyis a narodnyikok mellett foglalt
állást, hozzájuk hasonlóan elhanyagolta a reális reformlehetőségeket. Az orosz
államnak is szüksége volt a társadalom együttműködésére. Hangsúlyozza, hogy a
bürokraták már elkülönültek a nemességtől. Az 1864-es zemsztvo-törvény a
központi és a helyi hatalom kettősségét teremtette meg, ami meg is felelt a
reális helyzetnek. A fennmaradó rendi megoszlás viszont akadályozta a nemzeti
öntudat kialakulását. A nemesség és a parasztság volt a két legfontosabb rend.
A nemességen belül különböző rétegek voltak. A magot a középbirtokos nemesek
tették ki. A zemsztvón belüli tevékenységhez presztizsre és politikai
tevékenységre volt szükség, a nemesség egyikkel sem rendelkezett, sokan amúgy
is urbanizálódtak. A zemsztvókban nem voltak aktívak, de az arisztokrata
ideológia is távol állt tőlük. A populizmus és a nacionalizmus voltak az uralkodó
irányzatok, de egyik sem felelt meg az arisztokratikus felfogásnak. A központi
kérdés persze a földtulajdon volt, itt a nemesek és a parasztok élesen
szembekerültek egymással, ezért nem volt köztük harmónia. A kormányzat számára
a század végén már nem volt fontos a nemesség támogatása. Nem sikerült a
zemsztvo révén független elemet kialakítani. A Japánnal való összevetésben
kiderül, hogy Japánnak ebben a korszakban nincs erős földbirtokos rétege, az
angol és a porosz minta itt nem érvényesült. De van erős paraszti birtokos
rétege. Japánban a politikai reform megelőzte az iparosítást, Oroszországban ez
fordítva történt. A japán kutatók előtt még sok kutatási lehetőség áll.
A következő tanulmányok már a
szovjet korszakkal foglalkoznak. Takeshi Tomita (Seikei) a politikai
bizottság (Politbüro) döntéshozási mechanizmusát tárgyalja néhány konkrét
esettanulmánnyal, elsősorban agrártörténeti vonatkozásban. Részletes táblázatot
közöl az 1923–39 közti évekből, ebből kiderül, hogy a tagok egy része időnként
nem volt jelen az üléseken. Elvben havonta háromszor kellett a testületnek
üléseznie, de a valóságban ennél ritkábban üléseztek. Egy-egy ülésen 20–40
napirendi pont szerepelt. Az ülések egy-két óráig vagy hosszabb ideig is
tartottak. A Politbüro 5–15 fős bizottságokat küldött ki minden egyes kérdés
előkészítésére, ezek javaslatokat fogalmaztak meg. Gazdasági kérdések
eldöntésével a minisztertanácsot is megbízták. A mezőgazdaság irányításába a
helyi szerveket is bevonták. A politikai bizottságnak külön állandó bizottságai
voltak a katonai, a szállítási és a szovhoz-ügyekre. A bizottság tagjai
kormányfeladatokat is elláttak. A nagy terror idején azonban csak néhány fő
döntött, vagy bizottságok. A szerző részletesen az 1932 novembere és 1933
májusa közti üléseket vizsgálta, a kollektivizálás tetőpontján. 1932 végén
Kaganovics vezetésével küldtek ki egy bizottságot az Észak-Kaukázusba, ahol a
gabonabeszolgáltatás tervét csak 37,8 százalékra teljesítették. A bizottság
három héten át a helyszínen dolgozott, a rosszul teljesítő falvakról
feketelistát készítettek. 1933 januárjára a tervet teljesítették, de 63 500 főt
deportáltak, 16 000 embert pedig letartóztattak. Szükséges esetekben tehát
különbizottságok útján avatkoztak be a helyi ügyekbe, ebben a konkrét esetben
még gabonát is küldtek az ínséges falvakba. A politikai bizottság tehát ilyen
részletekig menően is foglalkozott a problémákkal, a kollektivizálást túlbuzgón
végzőket meg is büntették. Az is világos a levéltári anyagokból, hogy Sztálin a
politikai bizottság jóváhagyása nélkül, egymaga nem dönthetett, és hogy
időnként a helyi pártszervek ellenvéleményét is figyelembe vették.
Jonathan Haslam (King’s College, Cambridge) a külpolitika irányítását
vizsgálja Sztálin idején. Sztálin felelős a terrorért, gonosz volt. De a
külpolitikában nem egészen így volt. Persze a közvélemény nem befolyásolta, de
ez Nyugaton is így van. A politológusok túlbecsülik Sztálin személyes szerepét.
Emberei útján kijátszotta egymás ellen a pártot, a hadsereget, a bürokráciát.
Viszont ezekre az emberekre hallgatott. 1929-től ő is csatlakozott a rapallói
politikához, a Németországgal való együttműködéshez. Itt is látható mások
befolyása, hiszen a kollektív biztonság politikáját ellenezte, vagy a Komintern
VII. kongresszusa előtt ellenezte a népfrontpolitikát. Molotovnak volt rá
befolyása. A külügyi kérdésekben egymaga bizonytalan volt, pl. az 1931-es
mandzsúriai japán támadás esetében; vajon békíteni kell-e a támadót, vagy
ellenállni? Az alárendeltek egymás között is vitatkoztak. 1945 után is voltak
viták, Molotov és Zsdanov a támadó politikát javasolta, Berija és Malenkov a
mérséklet mellett szólt. Varga Jenő is úgy látta, a kapitalizmus stabilizálódni
fog, ezért mérsékletre van szükség, mert akkor nem alakul ki nyugati blokk.
Mindig szüksége volt eltérő véleményekre, hogy azok között választhasson.
Persze nem kell attól félni, hogy ez a mozzanat rehabilitálná Szálint.
Kimitaka Matsuzato (Hokkaido) a tér kérdését vizsgálja, gyakorlatilag a
közigazgatási beosztás kérdéseit a kései birodalmi és a szovjet korszakban.
Abból indul ki, hogy az orosz történeti földrajz fejletlen, nyugaton szinte
földrajzi nihilizmus uralkodik. Nincs történeti atlasz, csak 1810-ből, 107
résztérképpel, 100 mm:70 verszt mértékarányban. A kutatás nehézsége, hogy a
szovjet korszakban sok terület idegenek számára tilos volt. A cári korszak
végén 51 kormányzóság volt, 511 kerület (ujezd) és 10 257 járás (voloszty).
Rendőrség vidéken alig volt, ma ugyanez a helyzet. Ezért sok közigazgatási
feladatot nem lehet ellátni (idősek gondozása), vagy a lakosság maga végzi ezt
öntevékenyen, pl. a tűzoltást. A kutatóknak nincs térérzékük. A szovjet
korszakban a voloszty helyére lépő rajon nem felel meg az USA-beli countrynak,
mert alacsonyabb a népsűrűsége.
Az 1920-as években nagy viták
voltak arról, hogyan egyeztethető össze a demokratizmus a közigazgatás
hatékonyságával, hiszen falun kevés a lakos. A régi Oroszországban a
közigazgatási felosztás demográfiai alapon történt, hogy az egyes egységek
lélekszáma nagyjából azonos legyen. A szovjet korszakban a beosztásnál inkább
az etnikai összetételt és a gazdasági tényezőket vették alapul. Ezért különösen
Ukrajnában sok változást hajtottak végre, igyekeztek követni a gazdasági
vonzáskörzetekben létrejött változásokat. 1917–22 közt a közigazgatási egységek
száma megnőtt. 1923–29 között vezették be az új közigazgatást, a kormányzóságok
helyébe az oblaszty vagy kraj lépett, az ujezd helyére az okrug, és a voloszty
helyére a rajon. Az okrug kisebb volt a régi kormányzóságnál, de nagyobb az
ujezdnél, a rajon pedig az ujezd és a voloszty közt helyezkedett el. 1930-ban
az okrugokat megszüntették; az 1930-as években pedig az oblasztyokat
kormányzósági méretekre csökkentették.
Az 1950-es években Hruscsov
megkezdte a kis falvak összevonását, 1962-ben pedig a rajonokat vonták össze.
Hruscsov után az orosz köztársaságban a rajonokat ismét összevonták, de
Ukrajnában meghagyták a hruscsovi reformot. Ezért itt több az ún. szelszovjet,
ami a mi fogalmaink szerint a községnek felel meg. Ezeken belül kevés a tényleges
települések száma, de nagyobb a népességük. Oroszországban három egység is
volt, a szelszkie obscsesztva, a pozemelnie obscsesztva és a földrajzi
egységek, szelo vagy gyerevnya. A szelszovjet a hármat egyesítette. Szelo
általában a központ, amelyhez több gyerevnya tartozik, az átlagos távolság
köztük 5,3 km. Szelónak tekintik azt a települést, amelyben van templom és
piac. A parasztok számára ez az egység a legfontosabb. A szelszovjeteket
térségi alapon szervezték meg, az Orosz és a Belorusz Köztársaságban, ahol
alacsony a népsűrűség, a számuk csökkent, több falut egyesítettek.
A mai helyzetben centralnie
uszagybi vannak, ez nagyjából a korábbi szelónak felel meg. A cári korszakban
rendi, nem területi egységek léteztek. 1917 után egységesen szelenyiének nevezték
a falusi településeket. Az 1930-as években hozták létre a szelszovjeteket, ezek
megfeleltek egy szelenyiének. A korábbi upolonomocsenniét (meghatalmazottakat)
sztarosztáknak nevezték el, a lakosság összejövetelei (szhodi) megmaradtak. Az
1993-as rendezés szerint is megmaradt a sztaroszta és a szhod. Egy 1991-es
törvény a vidéki közigazgatásban elválasztotta a törvényhozó és a végrehajtó
hatalmat, de ez nem bizonyult járható útnak. (Más országokban sincs ilyen
elválasztás községi keretben.) Ma a munkaképes lakosság a szelókban lakik, a
nyugdíjasok a gyerevnyában. Az új beosztás szerint a rajon nagyobb a régi
volosztynál, de kisebb a régi ujezdnél. Törekedtek arra, hogy a közigazgatási
beosztást összhangba hozzák az egyéb egységekkel (agronómiai, állategészségügyi),
amelyeket ucsasztok-oknak nevezték. Ez a beosztás volt a modernizáció alapja,
kapcsolatot jelentett az ujezd és a voloszty közt. Az 1917-es februári
forradalom a volosztyokban is bevezette a zemsztvo intézményét, tehát
választott testületet, de ebből csak zavar támadt. Az etnikai különbségek miatt
is erősebbek voltak a centrifugális erők. 1917–22-ben a volosztyok száma nőtt,
a polgárháborúban a bolsevikok ezekre alapoztak. Brezsnyev alatt a hivatalnokok
képzettsége növekedett. A szerző szerint végül is a térérzékenység a történelmi
realizmus alapja. A tanulmányhoz csatlakozó térképek az 1917 előtti és a mai
területi beosztást mutatják, és külön térképek a népsűrűséget. Két táblázat a
közigazgatási egységek nevét és egyéb adatait mutatja be, 1917 előtt és a mai
helyzet szerint.
A szerkesztők a bevezetőben
felvetették, vajon a megközelítések csakugyan újak-e és ami új, az jó is? A
fenti tartalmi ismertetés alapján azt mondhatjuk, hogy a (rész)megközelítések
valóban sok új információt adnak, és jók is.
Empire and Society. New Approaches to Russian History (Az orosz történelem új megközelítésben). Ed. by Teruyuki Hara – Kimitaka Matsuzato. Sapporo, 1997, Slavic Research Center, Hokkaido University, III,l, 218 l.)
Niederhauser Emil