Klió 1998/1.
7. évfolyam
Nemzet és társadalom Németországban (XIX–XX. század)
Hans Ulrich Wehler, a német társadalomkutatás doyenjének 65. születésnapja alkalmából állították össze barátai és tisztelői a most megjelent történelmi esszékötetet. A könyvben elsősorban a „Sozialgeschichte” mellett elkötelezett történészek, az úgynevezett bielefeldi történeti iskola képviselői kapnak szót. A témájuk szerint rendkívül szerteágazó esszék három fő területet érintenek: I. a német nemzettudat problémáit; II. a német társadalom XIX. és XX. századi kríziseit és konfliktusait; III, a történettudomány jelenlegi helyzetét.
I. Az 1980-as évek végének
politikai és társadalmi változásai a nemzet, az állam és a polgári társadalom
fogalmait új megvilágításba helyezték; bebizonyosodott, hogy ezek a hatalomért
és az adott politikai-szociális rendszer önértelmezéséért folyó harc
konfliktusainak eredményei, és csak időleges konszenzust tükröznek. A
definíciók, fogalmi keretek gyakran változnak és a problémák súlypontja is
áthelyeződik: tíz évvel ezelőtt Németországban arról vitatkoztak, hogy vajon a
két német állam egy nemzetet alkot-e, ma sokkal inkább az a kérdés aktuális,
hogy az egyesített Németországban egy vagy két társadalom létezik-e.
A nemzeti kérdés azonban az
újraegyesítés után sem veszített aktualitásából. A megoldatlan belső egység, az
európai integráció, a multikulturális társadalom, az állam-, Európa- és
nemzettudat harmonizálása újabb és újabb kihívásokat jelentenek a változó
nemzeti identitás számára. A kötet szerzői különböző nézőpontból kutatják a
német nemzeti probléma történelmi gyökereit. James J. Sheehan kronológiailag
elemzi a nemzeti identitás kialakulásának fázisait. A történeti fejlődést
vizsgálva kiemeli az egységes nemzetállam hiányát, és a nemzetet egy imaginált
közösségként határozza meg. Véleménye szerint a nemzeti eszme erőssége abban
rejlik, hogy képes a kis közösségek belső tapasztalatát egy személytelen
társadalom méreteire kiterjeszteni. Egyes nemzetek támaszkodnak a lokális
közösségek és a család nyújtotta kötelékekre, másoknak azonban először azokat
az intézményeket kell létrehozniuk, amelyekből a nemzet fogalma konstruálható.
A nacionalizmus politikai ideálja a nemzet és az állam egységét, tehát az
elképzelt és az állampolgári közösség identitását hangsúlyozza; Németország
esetében ez az egység sokáig nem valósult meg. Amikor a bismarcki nemzetállam
létrejött, a nemzeti és állami lét között feszülő ellentmondás még
nyilvánvalóbbá vált. A nacionalisták a közösségi érzést fegyverként használták
fel azok ellen, akik szerintük a valódi, magasabb elképzelt közösség és a
tiszta nemzetállam útjában álltak. Mindenesetre a nemzeti attribútum
Németországban mindvégig erősen etnikai és kulturális tényező maradt.
Dieter Langewiesche a kulturális nemzetképződés sajátosságaira és
korlátaira hívja fel a figyelmet. A föderatív nemzettudat korai kifejeződései a
birodalom alapítása előtti évtizedben a nemzeti ünnepek voltak. Langewiesche
bemutatja ezek lefolyását, szerepét és külön kitér a nemzeti szimbólumrendszerükre.
Egy városon kívüli, külön erre a célra elkerített területen gyűltek össze a
polgári lövész, tornász és dalárda egyletek képviselői. Ezek gyakran a
szomszédos Belgiumból, Hollandiából és Svájcból is érkeztek, s az egész
nemzetet hívatottak reprezentálni. A kereszt alakú ünnepi csarnok, a
Germánia-emlékművek és a történelmi játékok elengedhetetlen részei voltak az
ünnepségnek. Az ünneplő-nemzet a nép fogalmát kulturális normaként, és nem
szociális kategóriaként értelmezte, emiatt az alsóbb néposztályok ezekre az
ünnepségekre nem nyerhettek bebocsátást. Számukra az ezzel egyidőben
megrendezett hagyományos évi vásár jelentett szórakozási lehetőséget. A közös történelmi emlékezet a nemzeti
emlékművekben is manifesztálódott. Langewiesche érdekes összehasonlítást végez
a XIX. század eleji Germánia-alakoktól a Bismarck korabeli katonaportrékon át
az első világháborús hősi emlékművekig. Végül utal a nemzetképződés
legfontosabb korlátaira is: a német nemzeti eszme elsősorban városi képződmény
volt, döntő részben protestáns hatás jellemezte és a férfiak jogait és eszméit
tükrözte.
Hans Mommsen a nemzetiszocializmus által lejáratott nemzetfogalom
újraértelmezési lehetőségeit vizsgálja a Hitler elleni német ellenállás
vezetőinek gondolatai tükrében. A korai oppozíció (Carl Goerdeler, Ulrich von
Hassel, Ludwig Beck és Johannes Popitz) még nem lépett túl a konzervatív
nemzeti államhatalom tradícióján. Ellenzékiségük abból fakadt, hogy úgy látták,
a hitleri háborús vezetés hübrisze veszélyezteti a rendszer kezdetben elért
politikai sikereit. A későbbi ellenállók és összeesküvők (Helmut James von
Moltke, Peter Yorck von Wartenburg, Claus Schenk von Stauffenberg és Adam von
Trott zu Solz) belátták, hogy a vereség elkerülhetetlen feltétele Európa
fennmaradásának. Ők az új berendezkedést a nyugati keresztény kultúra alapjaira
támaszkodó összeurópai kooperációban képzelték el, s így felvetették a vám- és
pénzügyi unió, egy közös bíróság és az európai állampolgárság gondolatát is.
Elképzelésük, mely szerint a nemzetállamokat nagy önkormányzatokká kellene
átalakítani, bizonyos tekintetben a régiók Európája gondolatot is
megelőlegezte. Az összeurópai kooperációtól azt remélték, hogy az konstruktív
beleszólási jogot, az autonómia bizonyos fokát nyújtja majd a németek számára.
Bár ezek a remények nem váltak valóra, mégis hozzájárultak ahhoz, hogy
megkönnyítsék 1945 után Németország beilleszkedését az új európai rendszerbe.
Klaus von Beyme esszéje a nemzeti identitás útjait, lehetőségeit járja
végig a korai nacionalizmustól az alkotmányos patriotizmusig. A
nacionalizmusban Beyme a modernizációval párhuzamosan jelentkező olyan
jelenséget lát, mely a tradicionális állami, vallási és politikai legitimitás
erodálásával keletkezett. A felvilágosodás patriotizmusa még a felvilágosult
abszolutizmus ideológiája szerint jött létre, és több kozmopolita elemet is
tartalmazott. Később a politikai pártok megalakulása után egyre nagyobb
hangsúly esett a nacionalizmus kizáró jellegére. A kulturális nemzetfogalom,
amely eredetileg az értelmiségi réteg számára jelentett vigaszt a nemzetállam
hiánya miatt, radikalizálódott és politikai tömegmozgalom kiindulópontjává
vált.
Beyme megkísérli tipologizálni
a különböző német politikai rendszerek legitimitási alapjait. A jogállamiság
kiépülését a nemzetállam, a demokratikus állam és a jóléti állam megteremtése
követte. Megállapítja, hogy ezt a négy legitimációs forrást csak az NSZK-nak
sikerült kellő mértékben összhangba hoznia. A második német köztársaság a
nemzeti eszmét a demokrácia és a szabadság értékeivel próbálta összekötni, s a
politikai nacionalizmusról lemondva megkísérelt egy republikánus nemzeti érzést
kialakítani. A hatvanas évek fiatal értelmisége azonban a negatív történelmi
tapasztalatokkal terhelt nemzeti kérdést teljes mértékben ki kívánta kapcsolni
a posztnacionális azonosulási mintákat és értékeket előnyben részesítve,
egyesek a nemzetállamok létjogosultságát is megkérdőjelezték. E folyamat
eredményeképpen – főleg baloldali körökben – kialakult egy olyan
posztnacionális alkotmányos patriotizmus, amelyben az egyetemes értékek, a
szabad demokratikus berendezkedés, az alkotmány elsőbbséget élveztek a
partikulárisnak ítélt nemzeti értékek és érdekek felett.
Beyme szerint a legitimitás
bázisai az európai egységesülési folyamat felgyorsulása miatt már régen
túlléptek a szűk nemzetállami kereteken, és ennek a változásnak az alkotmányos
patrióta beállítottság, azaz a jogállamiság, a pluralizmus, az alapvető emberi
jogok biztosítása felel meg a leginkább. Óva int azonban attól, hogy ez egy
újabb német, ezúttal posztnacionális „Sonderweg” vagy misszió kiindulópontja
legyen, hiszen a nemzeti attribútumokról, a történelmi, kulturális és
geopolitikai sajátosságokról való lemondás is veszélyeztetheti az egészséges
nemzeti tudat kialakulását. A nemzet identifikációs faktorként azonosulási
mintával szolgál, a demokratikus nemzetállam pedig továbbra is a polgárjogok
őrzőjeként, valamint a döntéshozatal fórumaként működhet.
Jürgen Habermas, aki maga is a posztnacionális identitás híve volt a
nyolcvanas évek elején, szintén hangsúlyozza egyrészt a nemzeti értékek,
másrészt a jogállamiság és a demokrácia közötti egyensúly megteremtésének
fontosságát. Filozófiai nézőpontból tekint vissza a népszuverenitás eszméjére,
amely szerinte egyaránt magában hordoz etnonacionális és államjogi értelmezési
lehetőséget. A nyelvi és leszármazási közösségben, valamint a narratív módon
konstruált történelmi vagy sorsközösségben gyökerező nemzeti identitás
egyidejűleg záloga lehet a republikánus szabadságjogok jövőbeli megvalósításának.
Habermas felteszi a kérdést,
hogy a nacionalizmus milyen mértékben előfeltétele és velejárója a demokratikus
folyamatnak, azaz az állampolgári lojalitás a tradíciókban, a kultúrában vagy a
demokratikus intézményekben gyökerezik-e. A prioritás kérdését két eltérő
filozófiai tradíció bemutatásával kísérli megválaszolni. A Carl Smidt nevével
fémjelezhető irányzat szerint a nemzeti demokrácia, azaz a nemzet állami
megtestesülése már önmagában garancia az individuális szabadságjogokra. E felfogás
szerint az egyén szabadsága kollektív-etnikai-vérségi fogalom lesz és a nemzet
lép fel közvetítőként a jogállam és a demokrácia között. A demokratikus
önmeghatározás ezen ismérvei szerint az azonos jogokra való alapvető igényét
egyetlen állampolgár sem tudja a nemzeti kontextuson kívül, vagy attól
függetlenül érvényesíteni.
A privát szférától
elkülönített és kizáró jellegű szubsztanciális népi demokrácia ellentétben áll
a természetjogi értelmezés demokrácia felfogásával. A rousseau-i megfogalmazás
a nép és a nemzet fogalmát felcserélhetőnek tartja; az alapjogok a társadalmi
szerződés produktumai, s a demokratikus törvényhozás jogi intézményesülésében
gyökereznek. Ezt megelőző, kulturális homogenitásra épülő alapkonszenzusra így
nincs szükség, hiszen a demokratikus akarat- és véleménynyilvánítás folyamata
akár idegenek között is lehetővé teszi a normatív megegyezést. Kant és Rousseau
a minden polgárt egyaránt magában foglaló demokratikus törvényhozás és
intézményrendszer prioritását hangsúlyozzák. A külső függetlenség, a nemzet
szabadsága annyiban fontos, amennyiben az egyén szabadságjogának biztosítékul
szolgál.
Habermas rámutat az e
gondolatokban rejlő veszélyekre. Ezek szerint ugyanis csak egy homogén – vagy
önmagát homogénként definiáló – népnek lenne joga a nemzeti létre. Ez a
valóságban ahhoz vezet, hogy egy nemzet számára mindenféle önértelmezésnél
fontosabb lesz az a tényleges hatalomnak a biztosítása, amivel a határait
kontrollálni képes. Habermas ugyanakkor felhívja a figyelmet a természetjogi tradíció
hiányosságaira. Tagadja, hogy a társadalmi érdekek etnikai és morális
szempontjai minden esetben közös nevezőre hozhatók a politikai
akaratnyilvánítás során. Túlságosan leegyszerűsítettnek véli az egyénekről
alkotott képet: a nemzeti identitás kialakulásában döntőnek találja a nevelési
folyamat, az interperszonális kapcsolatok és a szociális miliők szerepét is.
Habermas szerint az
alkotmányozó folyamat során megalakuló állam önmagában megválaszolatlanul
hagyja a legfontosabb kérdést az azonos jogokkal rendelkező állampolgárok
legitím összetételéről, azaz a nemzet alapegységének definíciójáról. A probléma
különösen a vitás határkérdések esetében éleződik ki, hiszen a legtöbb nemzet
nem homogén etnikumból, békés úton jön létre, hanem gyakran más régiót, szubkultúrát,
nyelvi és vallási közösséget is magába foglalva. A történelemben előforduló
leggyakoribb két kísérlet, a szecesszió és az erőszakos asszimiláció nem minden
esetben jelentenek kiutat a helyzetből. A diszkrimináció általában nem
szüntethető meg a nemzeti függetlenség elérésével, Habermas a megoldást egy
olyan inklúzióban látja, amely eléggé érzékeny az individuumok közötti
kulturális különbségekre. A multikulturális társadalmaknak ezért fokozott
figyelmet kell fordítani a demokratikus szabadságjogok biztosítására, a
föderalisztikus hatalommegosztásra, a kulturális autonómia biztosítására,
csoport- és rétegspecifikus jogalkotásra valamint hatékony kisebbségvédelemre;
csak ez adhat lehetőséget arra, hogy a társadalom és a nemzet tagjai valamennyi
identitásukat megőrizhessék.
Ezen tendenciák ellenére a
német nemzeti kérdésnek létezik egy olyan területe, amely a nemzethez tartozás
kritériumaként kizárólag a leszármazást, az etnikai hovatartozást veszi
figyelembe. A nemzettudat az állampolgárságban is objektiválódik és
Németországban az állampolgárjogi törvény az 1913-ban elfogadott birodalmi
indítványon alapszik. Wolfgang J. Mommsen a törvény keletkezési körülményeit
vizsgálja. Bemutatja, hogy az addig bevált gyakorlatot, miszerint az egyes
tartományok saját felelősségi körükön belül dönthetnek a nemzeti
hovatartozásról, azért emelték birodalmi szintre, hogy megkönnyítsék a
birodalom területén kívül élő német népcsoportok repatriálását illetve
állampolgársághoz jutását. Mommsen szerint a XIX. század vége óta felismerhető
törekvés, hogy ezzel ugyanakkor a nagy számban dolgozó idegen nemzetiségű
lakosok és leszármazottaik állampolgársághoz jutását is gátolták. Ennek fő okát
abban látja, hogy a birodalom kénytelen lett volna ezeket a szociálisan alul
elhelyezkedő rétegeket ellátni. Az állampolgárjogi törvény liberalizálása
egészen a mai napig várat magára.
II. A társadalom kríziseit és problémáit érintő esszék
középpontjában a polgári társadalom, azon belül elsősorban a szociáldemokrácia
és a polgárság közötti viszony áll. A tanulmányok súlypontja a weimari
köztársaság időszakára esik, utalnak azonban az előzményekre, s a jelenlegi
tendenciákra is. Gerhard A. Ritter tanulmánya a XIX. század elejére
nyúlik vissza, amikor a polgári liberális és korai szocialista mozgalmak
törekvéseit még egyaránt a szabadságért, a demokratikus jogállamért folytatott
küzdelem jellemezte. Az elképzelések közötti különbségek azonban hamar
nyilvánvalóvá váltak, s ez a munkásmozgalom gyors leválásához, és pártba
szerveződéséhez vezetett. A bismarcki szocialistaellenes törvény, és az
1870-es évek gazdasági válsága tovább mélyítette az ellentéteket, ekkorra a
polgárság nagy része az autoritárius állam mögé sorakozott fel. Ritter utal a
szocialista mozgalom dilemmájára, mely abban állt, hogy a mozgalom egyrészt
része volt a fennálló társadalmi rendnek, s azt valamiféle szociális demokrácia
irányában akarta megváltoztatni, másrészt azonban kihívást jelentett számára,
mert a fennálló rendszert hosszabb távon akár forradalmi úton is meg kívánta
dönteni. A revolucionista elmélet és a reformista gyakorlat közötti szakadék
világosan tükröződött a gothai és az erfurti programokban. A fejlődés nem volt
egységes Németország különböző területein. Dél-Németországban ellentétes
tendencia is megfigyelhető volt, amely sokáig a munkás és liberális polgári
pártok együttműködéséhez vezetett. Ennek okát Ritter abban látja, hogy a
munkásság felső része és a polgárság között nem volt éles szociális
választóvonal, sőt a munkásság egy része a polgári értékrendet is átvette.
Az első világháború után a
szociáldemokrácia kiszabadult politikai izolációjából és a polgársággal
valamint a katolikus centrummal szövetségben a weimari kormány fontos
alkotóeleme lett. A proletárdiktatúra azonnali megvalósulását célul kitűző
radikális forradalmi szárny leválása immár a munkásmozgalmon belüli szakadáshoz
vezetett. Azonban a szociáldemokrata párt programja sem szabadult meg teljesen
a marxista jegyektől, s ez továbbra is jelentősen megnehezítette a polgári
erőkkel való együttműködést. A pártnak nem sikerült integrálni az új
középrétegeket, a katolikus érzelmű munkásságot, az akadémikus értelmiséget és
a parasztokat. Ritter a választói magatartást elemezve kiemeli, hogy a tagok és
szavazók túlnyomó többségben a protestáns városok szervezett munkásaiból
kerültek ki. A húszas években főleg e társadalmi réteg körében sajátos miliő
kezdett kialakulni. Ez a világnézeti alapokon nyugvó kulturális, iskolai,
szabadidő-, sport- és munkahelyi szervezetek keretében szerveződő közösség erősítette
a munkásság ellenállóképességét a konkurens nemzetiszocialista vagy kommunista
szervezetekkel szemben. Ugyanakkor nem adott esélyt arra, hogy tagjai más
(katolikus, polgári, vagy agrár) miliőkhöz közelebb kerülhessenek.
Klaus Tenfelde a történelmi miliők kialakulására és fejlődésére
keresi a választ, A történelmi miliő, mint a Rainer M. Lepsius által bevezetett
fogalom, társadalomtörténeti kategória, olyan különböző módon szerveződő
szocio-kulturális képződményekre vonatkozik, amelyek kollektív cselekvési és
értékorientációval rendelkeznek. A miliők a rendi társadalom felbomlása után,
a hagyományos kötelékek lazulásával keletkeztek, de csak a XIX. század végére
szilárdultak meg. A hagyományos osztályokon, rétegeken átnyúlva inkább
etnikumhoz, nemhez, vallási nézethez, és foglalkozási csoporthoz köthetők,
jellemző rájuk a szervezettség, a struktuális interakció és sűrű kommunikációs
hálózat. Tenfelde Németországban két fontos miliőt különböztet meg: a
szocialista-munkás és a katolikus miliőt. Létrejöttük okát abban látja, hogy a
felgyorsult társadalmi folyamatok, mint a népességnövekedés, az urbanizáció, a
mobilitás gyakran jártak együtt identitásbeli és önmeghatározási problémákkal.
Az egyházak, különösen a katolikus egyház a valóság értelmezésére kész mintákat
nyújtottak, mert tekintéllyel és világos értékrenddel rendelkeztek és az egész
életciklust rituálisan végigkísérték. A munkás miliő megszilárdulásához a XIX.
század második felében nagymértékben az egyesületek ugrásszerű elterjedése
járult hozzá az önsegélyező egyletektől a szakszervezetek és pártok
létrejöttéig. Paradox módon éppen a császárság ideje alatt elszenvedett
üldöztetés, politikai nyomás legitimálta és kovácsolta össze a birodalom
ellenségeiként megbélyegzett katolikusok és szociáldemokraták szervezeti
hálózatát. A két legjelentősebb párt, a centrum és a szociáldemokrata párt
mindenekelőtt a vallási-, illetve osztálymiliő politikai kifejeződéseként
értelmezte önmagát.
Tenfelde rámutat a miliőknek a
szocializációs folyamatban, az alapfokú oktatásban és a szakmai továbbképzésben
betöltött jelentős szerepére. Regionális és helyi szinten átfogó tanulmányokat
végeztek az egyes miliők elágazásiról és kapcsolatrendszeréről. E munka szerint
kimutatható a hosszabb távú stabilitás, ami megkülönböztette a miliőket az
átmeneti, általában a lakó- vagy munkahelyhez köthető más szocializációs
formációktól, mint például bérkaszárnyák, bányásztelepek, vagy a bevándorlók
külvárosi telepei. Ez a stabilitás egyrészt a választási eredmények
értékelésénél, másrészt a háttérszervezetek vizsgálatánál mutatkozott meg, ez
utóbbi esetében a tagság kimutathatóan több generáción keresztül öröklődött
tovább. Az élet megszervezéséről az anyavédő egyletek, az óvodák, a fiatalok
egyesületei, a takarékossági, lakásépítési, temetkezési egyletek, az önálló
sajtó és a szakszervezetek gondoskodtak. Itt a mindennapi problémák, a vallás
és a politika egymástól el nem választható módon jelentek meg. A késői húszas
években jelentős konkurencia mutatható ki a különböző miliők, elsősorban a
katolikusok és a szociáldemokrata „vörösök” között. Az újonnan alakult
nemzetiszocialista és a világválság után a kommunista szervezetek bekapcsolódásával
harc indult meg a szabadidő megszervezéséért, Ekkorra világosan megmutatkozott
a polgári miliő relatív gyengesége, ami magyarázatot adhat a liberális
pártoknak a weimari korszak végén bekövetkező gyors bukására.
Heinrich August Winkler a szociáldemokrácia dilemmáira hívja fel a figyelmet
ebben az időszakban, és részletesen elemzi, milyen indokok álltak a
szociáldemokrata párt hatalmi döntéseinek a hátterében. Annak ellenére, hogy az
egymást követő kormányokkal a rezsim fokozatosan mindinkább jobbra tolódott, a
párt a weimari demokrácia bukásáig a toleráns ellenzék szerepét játszotta,
valószínű, hogy e mögött a káosztól, illetve a polgárháborútól való félelem
húzódott meg. A két tűz közé szorulás veszélye egészen 1933-ig mindig a kisebb
és nagyobb rossz közötti választás dilemmája elé állította a pártvezetést.
Ekkorra azonban már lehetetlenné vált a weimari demokráciát az annak elveitől
teljesen elfordult többség ellenében fenntartani.
A harmadik birodalomban
elszenvedett gleichsaltolás a szociáldemokrata munkás miliő gyors erodálásához
vezetett, háború utáni újraszerveződésétől pedig a modernizáció, a fogyasztás
növekedése, és a kommunikációs formák megváltozása vonta meg a talajt. A
politikai katolicizmusnak ezzel ellentétben sikerült beilleszkednie a katolikus
néppártokba, melyekben a mai napig fennmaradtak az egykori vallási miliő
nyomai.
A második világháború után új
kihívások érték a szociáldemokrata mozgalmat. Németország kettészakításával
hagyományos választókörzetek vesztek el, ugyanakkor ez az új szituáció
előnyöket is rejtett magában. A kommunisták nem jelentettek többé konkurenciát,
és sikerült integrálni a 12 millió menekültet. Az állam fő célként a jóléti
állam kiépítését tűzte ki. Ritter részletesen elemzi a választók összetételében
bekövetkezett lényeges változásokat, amely a szolgáltató szektor kiépülésével,
az életkörülmények gyors javulásával és az oktatás kiszélesedésével jelentősen
átalakult. A szociáldemokrata párt erős néppárttá, gyűjtőpárttá vált, magához
vonzotta az alkalmazotti és hivatalnok réteg nagy részét, valamint a katolikus
munkásságot is. A párt számbeli gyarapodását és választási sikereit Ritter
többek között a fiatalok és a nők megváltozott választási preferenciájára
vezeti vissza.
Hans Jürgen Puhle továbblép Ritter elemzésén, s a nagy pártok, vagyis a
néppártok krízisének jelenlegi okaira keresi a választ. A pártrendszer
fejlődését a századfordulótól napjainkig Kirchmaier nyomán tipologizálja. A
politikai rendszer első demokratizálódási hullámának köszönhetően a korai
honorácior-, elit-, osztály- és vallási alapú pártokat a szervezett
tömegpártok, majd a második világháború után a néppártok (catch-all-partys)
váltották fel. Ennek oka részben a demokratikus pártok nemzetiszocialista
párttal szembeni csődje, az osztály- és vallási konfliktus csökkenése valamint
a tömegfogyasztási társadalomban a tradicionális miliők felbomlása. Az új
típusú pártrendszer hatékonyságát a tömegek mobilizációjára építette. Emellett
azonban jellemzővé vált a bürokratikus pártapparátus nagy súlya és a manipulált
nyilvánosság. Ez utóbbi nagyrészt az új tömegkommunikációs forma elterjedésének,
elsősorban a televíziónak volt köszönhető. A pártok fő tevékenységi területévé
az állami szféra vált, ezzel megindult az erőteljes oligarchizálódási,
bürokratizálódási folyamat, és megnőtt a média befolyása.
A hetvenes években azonban
mindinkább nyilvánvalóvá váltak az állandó növekedésre alapozott rendszer és a
jóléti újraelosztó politika korlátai. A kritika a nagy pártokat érzékenyen
érintette, választóik aránya mintegy húsz százalékkal esett vissza. A pártok
nehezen alkalmazkodtak az új problémákhoz, s nem tudnak megfelelni a gyors
érték- és beállítottság-változásnak. A társadalmi autonómia hiánya miatt önálló
kezdeményezések, mozgalmak, projektek formájában egyre inkább elterjedtek a
pártokon kívüli vélemény- és akaratnyilvánítási formák. Ezzel egyidejűleg új
konfliktus kezdte megosztani a társadalmat. Ez a posztindusztriális
választóvonal nemcsak tartalmában, hanem struktúrájában is különbözött a
hagyományos konfliktusoktól. Az osztályellentét esetén a választóvonal aktív
pólusán a (szakszervezeti) munkásság, a vallási ellentétnél a (gyakran
templomba járó) katolikusok álltak. Puhle szerint az új választóvonal nem olyan
éles, főleg azért, mert a globális és rétegspecifikus problémák nem tudnak
világosan körvonalazható érdekképviseleti csoportot létrehozni. A választási
magatartás kutatása során kiderült, hogy a szolgáltatói szektorban dolgozók és
magasabb végzettségűek ebben a csoportban felülreprezentáltak. A jelenlegi
helyzetet is figyelembe véve Puhle mégis szilárdnak találja a néppártok által
uralt pártrendszert. A néppártok megpró–bálnak választ adni az új kihívásokra:
egyrészt elindult egy lassú decentralizálódási folyamat, másrészt az új
érdekeket felvállaló csoportok is mindinkább beilleszkednek az adott
pártstruktúrába.
III.
Jürgen Kocka, a történettudomány új problémáit vázolja fel és arra
a kérdésre keresi a választ, hogyan húzhatók meg az egyes társadalomtudományi
diszciplínák határai. Azt a hatvanas és hetvenes évekre jellemző jelenséget
vizsgálja, amikor a társadalomtudományok közötti választóvonalak mindinkább
elmosódni látszottak. Ennek a fejlődésnek, amelynek jelentős hagyományai voltak
Max Weber, Norbert Elias és Reinhard Bendix személyében, éppen a Hans Ulrich
Wehler és Jürgen Kocka által meghatározott német társadalomtudományi irányzat
volt a fő képviselője. A történelemben ennek köszönhetően a fő hangsúly a
gazdasági és társadalmi folyamatok analitikus elemzésére esett; előtérbe
kerültek a gazdasági változás, a népességnövekedés, a szociális egyenlőtlenség,
a társadalmi mobilitás és a választási magatartás kérdései. A más társadalomtudományi
ágak módszereinek, modelleinek felhasználása új perspektívát nyitott az addig
alapvetően politikacentrikus és a történelmi személyek és jelenségek
konceptualizálására alapozott hagyományos történettudományban, bár kontextus
nélküli alkalmazásuk veszélyeket is rejtett magában.
A nyolcvanas évek elejétől
ellentétes irányú folyamat bontakozott ki. Ez az egyes társadalomtudományi ágak
történelemtől való kisebb vagy nagyobb mértékű eltávolodásával járt együtt. A
közgazdaságtan és a történelem között kevés kapcsolódási pont és közös terület
akad; az előbbi a történelmet elsősorban elméletei igazolására használja. A
politológiára jellemző összehasonlító vizsgálatok főképpen a politikai
intézmények történetére irányulnak. A politológusok a politikai és hatalmi
struktúrák elemzésével éppen a történészektől veszik át ezt a feladatot. A
szociológia heterogenitása és fragmentálódása tovább folytatódott, előtérbe
került az emóciók vizsgálata, a kultúrateremtés folyamata és a mindennapi élet
rutinjának története (cultural studies). A történészekkel való együttműködés
lehetősége elsősorban az urbanitás-, kriminalitás-történet, a migrációkutatás,
a demográfia és a nemek történetének (gender history) területein lehetséges.
Újabban a kultúrantropológia a nyugat-európai társadalmakat veszi szemügyre.
Főként E. P. Thompson hatására a kultúrspecifikus viszonyokat megpróbálják
történeti távlatba, a lokális világok bemutatását nagyobb kontextusba helyezni.
A viselkedésformák, rituálék, szimbólumok, az identitás bemutatása vagy leírása
mellett a fő irány továbbra is az értelem hermeneutikai rekonstrukciójára esik.
A Wehlerék által elképzelt és
óhajtott paradigmaváltás, amely a történelmet kizárólag társadalmi és gazdasági
kategóriákban képzelte el, nem következett be. Az emberi cselekedeteket
kizárólag a puszta érdekekre visszavezető szemléletet hamar felváltotta a
világképet, a mentalitást, a kulturális tradíciókat is tükröző
történelemszemlélet. A történelem nem tudta magát kivonni a társtudományokban
jelentkező új irányzatok hatása alól. A kultúra fogalma nagy népszerűségnek
örvend, s a mindenkori valóság érzékelésének és értékelésének módjaira sokkal
több hangsúly esik. Legújabban a nyelv, mint a valóság megismerésének és az
önreflexiónak az eszköze került a vizsgálódások középpontjába. A tapasztalat, a
cselekvés és a mentalitás történetének bemutatásánál egyre inkább terjed a
narratív írásmód. Kocka tagadja, hogy a kulturális, a hermeneutikai és a nyelvészeti
fordulat alapjaiban megváltoztatta volna a történetírást. Azt azonban ő is
elismeri, hogy az élet szimbolikus aspektusainak, szubjektív dimenzióinak az
eddigieknél nagyobb figyelmet kell szentelni.
A nemzet és a polgári
társadalom, valamint az állam és az individuum közötti viszony meghatározása
újabb és újabb kihívást jelent mind a politika, mind a történetírás számára. A
kötet szerkesztőinek és szerzőinek nem titkolt célja, hogy a megváltozott
jelentések újragondolására ösztönözzenek.
Manfred Hettling–Paul Nolte (szerk.): Nation und Gesellschaft in Deutschland (Nemzet és társadalom Németországban. Történelmi esszék) Beck verlag, München 1996, 360 p.
Szabó Zsolt