Klió 1998/1.
7. évfolyam
A feljelentés az újkori Európa történetében, 1889–1989
A téma újnak számít a történettudományi vizsgálódások körében. Sheila Fitzpatrick és Robert Gellately szervezésében 1994 áprilisában konferenciát tartottak róla a Chicagoi Egyetemen. A The Journal of Modern History 1996. decemberi számában megjelent tanulmányok javarészét e konferenciára készítették szerzőik.
A bevezető cikk Fitzpatrick és
Gellately munkája. Féljelentésről akkor beszélünk – állapítják meg –, ha az
állampolgár az állam (vagy más hatalom) előtt megvádol más állampolgárokat,
kimondva-kimondatlanul a megbüntetésüket okozva. A feljelentők általában azt
állítják, nem magánérdekből, hanem az állam vagy a közjó javára cselekszenek.
A feljelentés történhet
levélben, személyes bejelentés formájában vagy telefonon. A régi Velencében a
Dózse-palota falában „postaláda-nyílások” voltak a feljelentő levelek számára,
a kommunista Kínában a falakra írták fel a közlendőt. Ma betelefonálnak a
rádiónak, tévének, újságoknak; azt remélik, hogy bejelentésüket hivatalos
kivizsgálás követi majd; illetve ezzel – mint Zola híres, „Vádolom” kezdetű, a
Dreyfus-ügyben írott levelében tette – mintegy a közvéleményre apellálnak.
A feljelentések címzettje
általában az állam, de információkat csikar ki a rendőrség; vagy olyan
köztestületek, mint a Királyi Bizottság Nagy-Britanniában, az Amerika Ellenes
Cselekedeteket Vizsgáló Bizottság az USA-ban... A totalitárius rendszerekben
maga az állam vádol egyéneket, csoportokat (pl. a zsidókat, a kulákokat stb.),
kitéve őket a köz rosszindulatának.
A tanulmánygyűjtemény főként a
Szovjetunió és a náci Németország feljelentési gyakorlatával foglalkozik.
Felvillantja a jelenség politikai funkciója mellett annak számtalan társadalmi
aspektusát is. Tulajdonképpen minden esetben az állampolgár és az állam (vagy
valami más hatalom, pl. az egyház) viszonyáról van szó; az erkölcsi dilemmát az
a kérdés okozza: az államhoz legyen-e hű az egyén, vagy a polgártársaihoz. A
témát nem vizsgálták eleddig alaposan. Azt, hogy most erre sor kerülhetett,
elősegítette a kelet-európai kommunista rendszerek összeomlása, a levéltárak
megnyitása, a még élő szemtanúk nyilatkozatai, az NDK titkosrendőrségének aktái
stb. Újabban a mindennapokban, a kisemberek körében érvényesülő rutin terror
került a történészek, társadalomkutatók érdeklődési körébe, azaz „alulról”
közelítve próbálják megvilágítani a totalitárius rendszerek mibenlétét.
Ami a náci Németországot
illeti, a bevezető cikkből az derül ki, hogy minden a társadalom jelentős
részvételével történt. Nemcsak a valódi feljelentők segítették a rezsimet,
hanem a köznapi emberek levelezése, folyamodványai, panaszai, vádaskodásai
szintén a rendszer támaszául szolgáltak. A Gestapo munkája jórészt az önkéntes
feljelentőkön nyugodott!
Érdekes megfigyelés, hogy a
volt Szovjetunió területén a rendőrségi akták és feljelentések ismertté válása
nem okozott olyan hatalmas megrázkódtatást a társadalom számára, mint pl. az
NDK-ban, ahol 1995 májusáig 2,7 millióan kérték, hogy betekinthessenek a Stasi
aktáiba. Ennek az éles különbségnek egyik oka az volt, hogy még mindig sok a
zárolt dokumentum, továbbá túl régen (a 30-as években) történtek a legkirívóbb
dolgok a szovjet rendőrállamban, s hozzátehetjük, a szovjet emberek
„menetközben” is nagyon sok mindenről tudtak. A szerzők szerint az igazi
traumát a szovjet embereknek a XX. kongresszus és 1956 okozta. Az 1960-as
évekre, úgy tűnik, a szovjet nép már kiegyezett a saját múltjával. Annál jobban
megrázták a nyugati kutatókat a korszak nyilvánosságra került számadatai: a
30-as évek végén a Szovjetunióban jóval több mint fél millió embert végeztek
ki, és kb. 3 milliót ítéltek száműzetésre, börtönre. Más adatok szerint igen
nagy volt a különbség a náci és a szovjet rendőrállam között: a német Gestapónak
7500-an dolgoztak, a szovjet NKVD-nél (1939-ben) 366 ezren; vagyis a németéknél
egy titkosrendőrre 10 000 fő jutott, a szovjeteknél minden 500 emberre
„vigyázott” egy fő.
Abban minden kutató egyetért,
hogy az egyént állandó megfigyelés alatt tartó totalitárius rendszernek fontos
eszköze a feljelentés. Hannah Arendt szerint mind a náci, mind a szovjet
rezsimben mindenütt jelen volt a kémkedés; mindenki állandó megfigyelés alatt
élt, és rendőrségi besúgóvá is válhatott egyszersmind. G. J. Friedrich és Z. K.
Brzezinski azt az egzaltált lojalitást emelik ki, amely egyeseket a Führerhez
vagy a párthoz fűzte, s amelytől vezettetve egyesek a saját apjukat, anyjukat
is feljelentették (pl. Pavlik, az ifjú úttörő a saját édesapját). Érdekes, hogy
a „pártfegyelem”, az időnkénti párttisztogatás, a nyilvános önkritika, a saját
elvtárs feljelentése nem volt általános szokás a náci pártban. E tekintetben a
kommunista rendszer inkább a jakobinus diktatúrához, vagy a „puritán szentek
közösségé”-hez hasonlított, semmint a nemzetiszocialistákhoz. A feljelentések
legelvadultabb fajtájával a náci és a szovjet ifjúsági mozgalomban
találkozhattunk: a gyerekek feljelentették „eltévelyedett” szüleiket az állam
iránt való magasabb elkölezettségből.
Jan Gross arra mutat rá, hogy
az állam azzal, hogy elvárta a besúgást, ezzel büntető hatalmának egy részét az
állampolgárokra ruházta át, hiszen a leszámolás eszközét adta a kezükbe.
Lényeges különbség volt azonban, hogy míg a német társadalom szinte önállóan
politizált éppen a feljelentések és más mechanizmusok révén, addig ugyanezt
nem mondhatjuk el a szovjet diktatúra társadalmáról. A legintenzívebb
megfigyelési rendszer azonban nem a Szovjetunióban, s nem is a náciknál alakult
ki, hanem az NDK-ban. Ott szervezték be a legtöbb embert a besúgó hálózatba.
A bevezető tanulmány szerzői
történeti áttekintést és összehasonlító elemzést is készítettek. Nagy
hagyománya volt a jelenségnek a Velencei Köztársaságban, és Oroszországban már
a moszkvai és a péteri korszakban. Nem bátorította viszont alattvalóit
feljelentésre Nagy-Britannia.
Az ókorban (Római Birodalom:
Júdás 30 ezüstje), a középkorban (állami törvények, egyházi dekrétumok) és az
újkorban (Anglia, 1692: az útonállók feljelentéséről; vagy a napóleoni
büntetőtörvénykönyv, 1870-ben) az államok mindig megkövetelték a polgáraiktól,
hogy jelentsék, ha az állam vagy az egyház kárára készülő cselekményekről
tudomást szereztek.
A feljelentések megszaporodtak
az abszolút monarchiákban. A rendőrség általában széleskörű infomátorhálózatot
működtetett (különösképpen Franciaországban a XVII. században). A XX. században
az újságok fogadják a leggyakrabban a feljelentéseket az olyan típusú ügyekben,
amelyekben az emberek valami bürokratikus igazságtalanság áldozatainak érzik
magukat.
Az eretnek- és
boszorkányüldözések, az ellenforradalmárok vagy más deviáns csoportok üldözése
olykor kollektív hisztériába csap át, s ezzel együtt jár a feljelentési hullám
felerősödése. Pl. így volt ez Kálvin idején Genfben, így a szálemi
boszorkányperben, a jakobinus terror idején, vagy a 30-as évek végén a sztálini
nagy „tisztogatás”-kor, vagy az Egyesült Államokban az antikommunista őrület
korszakában, az 50-es években. Megszaporodnak a kémek, megfigyelők, besúgók a
háborúk idején. A hazafias kötelességre hivatkozás azonban nem elegendő
magyarázat arra a rengeteg feljelentésre, amit a II. világháború idején a
franciák küldtek a német megszállók címére, vagy a lengyel parasztak nyújtottak
be a szovjet megszállóknak.
A feljelentéseknek ezerféle
céltáblája lehet: készülhetnek „a nép ellenségei” vagy bizonyos társadalmi
csoportok ellen. Nagy többségük azonban a hétköznapi emberek ellen irányul, a
szomszéd, a lakótárs, a munkahelyi kolléga ellen, s mindennapi panaszokat
tartalmaz.
A feljelentések hátterében az
államhoz való lojalitás küzd a polgártárshoz fűződő szolidaritással. Maga a
fogalom olyannyira ellentmondó, hogy a francia nyelvben két szó van rá:
dénonciation (a jó szándékú, a köz javára szolgáló feljelentés) és a délation
(a gonosz, a hitszegő, az önérdekű árulkodás) A „lojalitás kontra szolidaritás”
filozófiai problémájára nehéz megoldást találni. J. N. Shklar szerint egy
„tisztességes” rendszerben, pl. az Egyesült Államokban vagy Nagy-Britanniában,
a gonosztevők feljelentése helyénvaló, ám egy „rossz” országban, mint amilyen a
náci Németország vagy a Szovjetoroszország volt, a cselekmény elítélendő. Ebből
következik, hogy egy-egy konkrét feljelentés megítélése jócskán ideológiai
kérdés. Ha egyetértünk egy rezsimmel, s az állampolgárok nagy többsége
azonosulni tud az állammal, akkor a feljelentőt úgy tekintjük, mint aki
állampolgári kötelességét teljesítette – véli a tanulmány írója.
A továbbiakban igen röviden
ismertetjük a folyóiratban közölt hét tanulmány szempontjait, mondanivalóját. A
hét tanulmány, persze, korántsem meríti ki a téma minden részletét; számos
ország tapasztalataira, és jónéhány korszakra nem tér ki. Pl. nem készültek
elemzések a háború előtti Németországról, az Osztrák-Magyar Monarchiáról, nem
ismerjük igazán a II. világháború idején Nyugat- és Kelet-Európa kollaborációs
rezsimjeit a téma szempontjából, stb. Nem tudjuk, hogyan működött a feljelentés
mechanizmusa a liberális demokráciákban, pl: Angliában. További kutatások,
viták szükségesek tehát a kérdés alapos feltárásához.
Colin Lucas a francia
forradalom idejének feljelentéseit tanulmányozta. A kortársak úgy érezték, a
forradalom nagyon törékeny, állandó veszélyben van, külső és belső ellenség
veszi körül. Ez a gondolat idővel a feljelentések létjogosultságának
igazolásává vált. Mindenki, aki az egységes, oszthatatlan, szuverén
nemzettesten kívül állt, bűnös ellenségnek számított. A forradalmárok
kitalálták maguknak ilyenképpen a mindenütt jelenlévő ellenséget, amellyel
élet-halálharcot kell vívniuk, s amelyeknek erejét, koherens mivoltát képzeletükben
alaposan eltúlozták. Természetes, hogy ilyen körülmények között megnőtt a
feljelentések száma, szerepe. 1789. július 28-ától comité de recherces-eket,
bizottságokat állítottak fel a közjó ellen elkövetett cselekmények
kivizsgálására. A „jó állampolgárok”-nak kötelességük volt az „ellenség”-nek
még a titkos szándékairól is informálni a bizottságokat, hogy ezek ismeretében
megmenthessék a forradalmat. A feljelentés idővel a jogi eljárás részévé vált,
ugyanekkor azonban valóságos „civil inkvizíció”-t jelentett, mely lerombolta az
erkölcsöket, tönkretette a polgárok között a bizalmat.
A kérdésről évekig tartó vita
kezdődött a nemzetgyűlésben: hogyan lehet megakadályozni, hogy a feljelentések
feszültségek és ellenségeskedések forrásaivá váljanak a társadalomban. Hogyan
lehet elkerülni, hogy a bosszú és az intrika eszközévé váljanak? Mit kell tenni
azért, hogy a szabadság védelmezéséből ne a szabadság eltiprása szülessék meg?
Az egyik felfogás szerint szabad társadalomban magától megszűnik a kémkedés, információgyűjtés,
erőszak. A radikálisabb vélemény szerint despotizmus idején „a feljelentők
hallgatása erénynek számít, a szabadság korszakában viszont valósággal bűn”. Ez
utóbbi módon vélekedtek Mirebeau, Desmoulins, Mercier, Marat és mások.
A besúgás szükséges
mechanizmussá vált. Megkülönböztették a dénonciation és a délation fogalmát. A
kettő között az erkölcsi tisztaság, (azaz a nép érdekében cselekedni) és a
nyilvánosság vállalása (a feljelentőnek alá kellett írnia bejelentését)
jelentette a különbséget. Az utóbbit garanciának tartották a rágalmazásokkal,
magánleszámolásokkal szemben.
Egyébként a publicitás, a
közösségi politizálás a forradalom idején született meg. Valóságos
sajtórobbanás korszaka volt ez, és a sajtó a közvélemény megtestesítőjévé vált.
Az újságokhoz eljuttatott feljelentések ugyanis a nyilvánossághoz folyamodtak,
míg természetesen élt a feljelentés másik fajtája is, amely bírósági eljárást
vont maga után. 1793-ban azután a jakobinusok betiltottak minden
ellenforradalmár újságot.
A feljelentések gyakorlata
sokat változott a terror idején: már nem voltak nyilvánosak; a vádlottat már
nem védte ügyvéd. Ugyanakkor a feljelentés még fontosabb eszköz lett az
államhatalom kezében. Az éberségi bizottságok egy feljelentés nyomán azonnal letartóztathattak
bárkit. Az éberségi bizottságok, a feljelentések és a letartóztatások lettek az
államterror építőkövei. Elképzelhető, hogy nem volt gyűlöltebb személy, mint a
besúgó.
A feljelentések célpontjai is
változtak. Korábban a régi rendszer képviselőit vették célba, az
arisztokratákat, a papokat, a parlament és a kormány tagjait. A jakobinus
diktatúra idején a kis helyi közösségek tagjai lettek a feljelentések tárgyai.
A feljelentés továbbra is a kormány eszköze, de ahelyett, hogy általa a népe
ellenőrizné a kormányt, a nép kényszerül saját magát ellenőrizni.
A cikk szerzője végül a
feljelentések hátteréről, motivációiról ír, és részletesen bemutatja a
Saint-Just, Danton és Dufourny Chabot elleni feljelentések körülményeit. A
feljelentések jakobinus módozata tehát a legrejtettebb szférát, az emberi
szándékot célozta meg. S ettől már senki sem lehetett biztonságban. A
feljelentés végülis önmaga ellen fordult: mert ha a feljelentés a szabadság
védelmezője, ki fogja megvédeni a szabadságot a feljelentővel szemben?
Jeffrey Burds vizsgálódásainak
területe a vidéki Oroszország, ideje 1860–1905, témái pedig a paraszti
munkaerővándorlás, az egyházi kiátkozás és a feljelentés összefüggései.
Az orosz vidéken óriási
változás zajlott le három generáció ideje alatt: az árugazdálkodásra való
átmenet során egyre több paraszt kereste a megélhetést a saját faluján kívül. A
központi iparvidéken – Moszkva és kb. 300 kilométer sugarú körzetében – 1890-re
minden paraszti háztartásból legalább egy személy már évente több hónapon át a
falujától távol kereste a maga és a családja kenyerét. A paraszti migráció
erősödése rombolólag hatott a hagyományos falusi kötelékekre. Mi volt a szerepe
a feljelentésnek ebben a falusi egyházközségi környezetben? A szerző több mint
300 egyházi feljelentést tanulmányozott a Moszkvai Spirituális Konzisztórium
anyagából a XIX. századból és a XX. század elejéről. Jó részük olyanok ellen
irányult, akik elutasították az orosz ortodoxiát a régi hit vagy valamilyen
szekta hite kedvéért. Érdekes megfigyelés, hogy ezeknek a vallási természetű
feljelentéseknek 90 százaléka a mellékkeresetért vándorló parasztokat
érintette.
A városba dolgozni eljáró
parasztokról az volt az általános vélemény, hogy megrontja őket a város, a jó
kereset, a szabadabb légkör, a szülői, családi felügyelet hiánya. A falu
szervezetében a paraszti migráció egy volt a korrupcióval, az erkölcsi
romlással, a vallási kötelességek elhanyagolásával.
Ez az erkölcsi romlás – úgy
tűnt - az egész népi orosz rendszert fenyegette. Tenni kellett ellene valamit.
A parasztot elsősorban saját egyházközségének papja tarthatta szemmel. Már Nagy
Péter 1722-es hirhedt Egyházi Szabályozása megkövetelte az ortodox papoktól,
hogy jelentsék, ha az államra veszélyes információ jutott a tudomásukra. A
papoknak a hitehagyottak kiszűrésére a legfőbb eszköze az volt, hogy figyelték,
ki nem tesz eleget a vallási előírásoknak. Erről pontos feljegyzéseket
vezettek, és évente jelentést küldtek minden faluból a Szent Szinódusnak. Így
azután igen nagy volt a falusi papok hatalma a parasztok fölött, a házasságban
egyházi áldás nélkül élőket szétválasztották, a meg nem keresztelt gyerekeket
elvették szüleiktől, stb. A paraszt minden tekintetben a papok vezette falusi
nyilvántartástól függött: ezen múlott a katonai szolgálata, az útlevele, a
kölcsöne, a letartóztatása, adózása stb. A papok számára a legfőbb nehézséget a
dolgozni messze városba eljáró falusiak ellenőrzése okozta.
Az ellenőrzésnek, a lelki élet
szabályozásának fontos eszköze lett a feljelentés. Idővel ez az eszköz átment a
pap kezéből a faluközösség kezébe: a parasztok gyakran felhasználták az egyház
hatalmát, ha el akartak valakit maguk közül üldözni. A szerző által megvizsgált
300 esetnek közel 60 százalékában családtag jelentett fel családtagot azért,
mert elfordult az illető az ortodoxiától, vagy azért, mert útban volt a
családban (pl. ha valaki meg akart szabadulni a házastársától).
A falubeliek egyébként is
tirannus módjára őrködtek társaik viselkedése, vallásossága fölött. A paraszti
közösség erkölcsi kontrollja elől nem lehetett menekülni. A deviáns személyre
vonatkozó információk általában pletyka formájában terjedtek. A Moszkvai
Spirituális Konzisztóriumnál nyilvántartott esetek harmada szóbeszéd révén
jutott a falusi pap tudomására. A nyílt, egyenes feljelentés igen-igen ritka
volt. Idővel a falusiak mind tömegesebben fordultak feljelentéseikkel a városi
rendőrséghez.
A vallási indíttatású
feljelentések mellett, persze voltak olyanok számosan, melyeket valami ügy
kedvező elintézésének reményében nyújtottak be (vagyonszerzés, a kiszipolyozó
elöljáró megbüntetése stb.). Az effajta feljelentések segítségével olykor
változtatni tudtak a falu társadalmi viszonyain, a már kellemetlenné vált
falusi hierarchián. A feljelentés ugyanis az egyik paraszt fegyvere volt a
másik paraszt jó hírneve ellen. A parasztok a vallási témájú feljelentést is a
személyes leszámolás eszközének tekintették, illetve használták. A vallási
köntösbe bújtatott feljelentésekkel a falusi közösségek a külvilág szokásaival
szemben védelmezték saját erkölcsi világukat.
A vándorló paraszt-munkások
társadalmi rétege sokkal nagyobb hajlandóságot mutatott a falusi normák és
hagyományok elleni lázadásra, mint más csoportok. Éppen ezért váltak a
feljelentések céltábláivá, s még inkább így volt ez a szovjet rendszerben,
1927–32 között.
Gary Lease arról ír cikkében,
hogyan működött a feljelentés a római katolikus egyházban a modernizmus
mozgalma idején.
A deviáns magatartású, be nem
illeszkedő személyeket minden közösségben szemmel tartják, így van ez a vallási
közösségekben is: a feljelentés kötelességgé válik. A feljelentés kezdettől
összefonódik a keresztény egyház történetével, hiszen Júdás elárulta Jézust a
hatóságoknak. A II–III. században az egymással rivalizáló keresztény közösségek
jelentették fel egymást eleinte a még nem keresztény hatóságoknál, a IV. század
végétől már az új vallást követő elöljáróknál (pl. donatista nézeteltérések
Észak-Afrikában, a gnosztikusok küzdelmei Egyiptomban, harcok Szíriában). A
középkorban az inkvizíció intézményesített működése majd a feljelentés
kötelességének törvénybe foglalása (legutóbb 1918-ban) azt vonta maga után,
hogy a hívőknek nemcsak joga, de kötelessége is volt feljelenteni azokat, akik
valamiféleképpen veszélyt jelentettek az egyházra nézve. (Hírhedt volt pl. XVI.
Gergely pápa (1836–46) államtitkára, Lambruschini kardinális arról, mennyire
szívesen alkalmazott kémeket és börtönbüntetést. 1851-ben pl. 96 asszonyt és
354 férfit őriztek a pápai állam börtönében, s ezek fele a szomszédok
feljelentései alapján jutott oda. (Lásd Giovanni Favella és Francesco Ciappani
esetét.)
IX. Pius pápa 1846-ban már
enyhített a feljelentési kötelezettségen, kivéve ha eretnekekről vagy
protestánsokról volt szó. Az 1848-as forradalom után azonban ismét
megszaporodtak a besúgások, sokakat börtönbe vetettek „istenkáromlás”-ért.
A Dreyfus-ügyhöz hasonlóan
nagy port vert fel Edgar Mortara esete. Egy gazdag zsidó család Edgar nevű
kisfia mellett egy keresztény leány, Anna Morisi szolgált. A leány a gyermeket,
annak súlyos betegsége idején titokban megkereszteltette. Ezután elmondta a
szomszédoknak, majd az eset a pap fülébe s aztán a bolognai érsek tudomására
jutott. 1858-ban az inkvizíció elvitte a 7 éves kisfiút, s hiába követelte
vissza a család, hiába volt a hatalmas közfelháborodás, Edgarból Ágoston-rendi
szerzetest neveltek, így is halt meg 1940-ben. Anna Morisi apácaként fejezte be
életét.
Hasonlóan hírhedtté vált J. H.
Newman anglikán teológus, később római katolikus pap esete, akinek a karrierjét
évekre tönkretette egy feljelentés.
Mindezek az esetek csak előre
jelezték azokat a már súlyosabb belső harcokat, amelyek a katolikus egyház
köreiben az ún. modernizmus kérdésében a múlt század utolsó évtizedében egészen
az I. világháborúig dúltak. A modernizmus mozgalmát néhány mélyen vallásos
gondolkodó indította el. Az volt a céljuk, hogy a katolikus egyház
gondolatvilágába, hitrendszerébe beépítsék a legfontosabb korabeli természet-,
történelem- és filozófiatudományi eredményeket. Az egyház azonban e
törekvéseket a tekintélye elleni támadásnak vélte. Az ellentétek elmérgesedtek,
az eszközök eldurvultak; az egyház kiátkozással (Loisy, 1908-ban, George
Tyrrell 1907-ben), enciklikákkal, felfüggesztéssel, fegyelmi intézkedésekkel
igyekezett elhallgattatni a modernizmus híveit. E küzdelmek során nagy szerepet
kaptak a feljelentések (melyek elsősorban Merry del Valhoz, a pápai állam
titkárához és magához X. Pius pápához futottak be. Feljelentés áldozata lett
például Francis Bourne westminsteri érsek vagy Henry Poels, az Amerikai Katolikus
Egyetem tanára).
Félelmetes idők voltak ezek.
1909-ben magas egyházi személyek, köztük Merry del Val támogatásával Umberto
Benigni konzervatív prelátus megalapított egy szervezetet „Sodalitium Pianum”,
másként „Sapiniere” néven, összefogva ezzel a katolikus folyóiratokat,
újságokat, és egy nagy nemzetközi levelező hálózatot. A céljuk az volt, hogy
megtisztítsák az egyházat a modernitás híveitől, fő eszközeik pedig a
feljelentés, kémkedés, árulás voltak. Igen sok intézményt, egyént, professzort,
egyetemi fakultást, kiadókat, kiadványokat jelentettek fel. Végül XV. Benedek
pápa korlátozta a Sodality ténykedését, és 1921-ben feloszlatták a szervezetet.
A kár azonban, amit okozott, súlyos volt: számtalan karriert tört derékba,
lelkeket nyomorított meg, félelmet, gyanakvást keltett az egyházon belül. (A
szerző két ilyen esetet ismertet részletesen: R. P. Lagrange dominikánus
szerzetesét és a sajátmagáét. Őt is feljelentették, hogy a jezsuita tanoktól
eltérő gondolatokat tanít a Los Angeles-i Loyola Egyetemen, meghurcolták és
elbocsátották az 1970-es évek elején.)
A cikkíró összegezése: a
vallási közösségekben a feljelentések különösen pusztító hatásúak. A jelenség
ahhoz a meggyőződéshez kapcsolódik, hogy valakinek birtokában van az igazság, s
azzal szemben, aki ezt nem ismeri el, minden fegyver használata megengedhető.
Szovjet feljelentők leveleivel
foglalkozott tanulmányában az 1930-as évekből Sheila Fitzpatrick, a chicagoi
egyetem tanára. Megállapítja, hogy a feljelentés valósággal társadalmi
gyakorlattá vált a 20-as évek vége felé, majd az 1937–38-as nagy „tisztogatás”
adott újabb lökést a jelenségnek. A szerző 200 feljelentő levelet vizsgált meg
különböző levéltárakban. A tanulmányozott időtartam 1929–45, de a 200 levélből
191 a 30-as évekből való. A feljelentések 7 típusát különböztette meg
tartalmuk, indíttatásuk szerint. Az első csoportba a párt iránti hűségből írott
feljelentések tartoznak. Ezek rendszerint kommunisták által kommunistákról
készített bejelentések, többnyire arról, hogy az illető rejteget valamit,
korábban trockista volt, idegenekkel tart kapcsolatot, összeesküvést sző, stb.
Sokan félelemből írták meg feljelentéseiket, mások a köz szolgálatára
hivatkoztak, vagy valódi rosszindulatból ragadtak tollat.
A második típus az
„osztály”-hátterű feljelentés, azaz bizonyos ellenségnek tekintett
osztálybeliek ellen irányult. Ilyenek a városi burzsoázia, a régi nemesség
tagjai, a kulákok, a papság vagy az „osztályidegenek”, köztük azonban zsidók,
cigányok és más népcsoportok is. A társadalmi származás szerinti
megkülönböztetés mélyen beleágyazódott a szovjet jogba is, mígnem 1936-ban –
legalábbis papíron! – az új alkotmány eltörölte.
Feljelentések „a hatalommal
való visszaélés” okán. Az e típusba tartozó vádak, panaszok zöme a parasztoktól
érkezett, és általában a kolhozelnök ellen irányult. A téma a kolhoztagok
meglopása, a közös vagyon elsikkasztása, csalás a bérfizetésnél, basáskodás, „a
kritika elnyomása” volt.
Családi és erkölcsi
feljelentések. A saját édesapját gabonarejtegetésért feljelentő Pavlik Morozov
esetén kívül a 30-as években nem sok példa van a családtagoktól érkező
feljelentésekre – ellentétben a késői sztálini idők gyakorlatával. Rengeteg
panaszos, segélykérő, letartóztatottért könyörgő családi levél található a
levéltárakban, amiből a szerző azt a következtetést vonja le, hogy a szovjet
terror nemhogy meggyengítette volna a családi kötelékeket, épp ellenkezőleg,
megerősítette. Az erkölcsi témájú feljelentések célpontjai sokkal gyakrabban a
szomszédok, a tanárok, iskolaigazgatók, ismerősök voltak.
A manipulatív célú
feljelentések. Ezekben az esetekben a parasztok többnyire falubeli haragosukat
jelentették fel, illetve a szakemberek, pártvezetők egymást. Feljelentették
haragosaikat, vetélytársaikat akadémikusok, építészek, színészek, a bérházi,
társbérleti szomszédok. Mindannyian valamilyen előnyt akartak elérni, pl. több
helyiséget a társbérletből, kinevezést stb.
A feljelentések nagy százaléka
aláírt irat volt.
A feljelentések következményei
a levéltári anyagokból általában nem derülnek ki. A legtöbbet a Krestyanszkaja
Gazetából lehet megtudni. Az újság 1935 júliusában pl. 746 feljelentő levél
sorsát kísérte tovább. 103 személyt visszaélés miatt elbocsátottak, 110 esetben
azonban alaptalannak bizonyult a vádaskodás. A büntetés lehetett: elbocsátás,
pártból kizárás, letartóztatás, büntető eljárás, illetve ezek kombinációja.
Következtetések; a rendszer
felől nézve a feljelentés a totalitárius ellenőrzés és a fegyelmezés eszköze.
Az egyén pedig azt várta, hogy a hatalom intézkedik, s ez neki hasznot jelent.
A manipulatív feljelentés az állampolgári ügyintézés nem hivatalos módozata
volt, sokszor az igazságszolgáltatás funkcióját töltötte be.
A besúgás egyébként megvetendő
dolog volt a 30-as években a Szovjetunióban is. Miért csinálták mégis az emberek?
Először is: nem tette mindenki. A kisebbségnek, amely elkövette, egy része
paranoiás volt, mások dühből, rosszindulatból cselekedtek, voltak közöttük
grafomániásak, fontoskodó emberek. A második csoportba azok tartoztak, akik
saját tettüket nem tartották elítélendőnek, csak más feljelentők cselekedetén
háborodtak fel. A harmadik típusba tartozók azért ragadtak tollat, mert
egyébként nem volt cselekvési lehetőségük: a szovjet jog és ügyintézés rosszul
működött.
Vladimir A. Kozlov
tanulmányában azt elemzi, mi volt a szerepe a feljelentéseknek a Szovjetunióban
1944–53 között. A Szovjetunió politikai kultúrájában fennmaradtak a régi
vonások: szinte teljesen hiányoztak a politikai intézmények; nem alakultak ki
az egyének közti konfliktusok jogi kezelési formái; alig volt törvényes
lehetőség az autonóm szervezkedésre; az egyén rettegett a központi hatalomtól.
Ezek következtében a besúgás vált a hagyományos orosz bürokratikus kormányzás
legfontosabb elemévé, s csak másodlagosnak tekintették a dolog erkölcsi vonatkozását.
A helyi hatalmasságok,
bürokraták ellen szóló feljelentések nélkül a központi hatalom nem is tudta
volna ellenőrzése alatt tartani az ország hatalmas területén szétszórt helyi
ügyintézőket.
A lakosság, a helyi és a
központi hatalom között a feljelentés úgy működött, mint valami kommunikációs
visszacsatolás. A feljelentés gyakran a bíróságot és más, a polgári
társadalomra jellemző intézményt helyettesített. Reményt adott a népnek, hogy
végül igazságot tesznek, ugyanakkor az elégedetlenséget a helyi kritikák
irányába terelte. A feljelentés jelenségét tehát Oroszország esetében annak
történelmébe ágyazva, s egy „elmaradott” ország paternalista áIlamisága
speciális eseteként kell vizsgálni.
A szerző az 1944–53-as évek
levéltári anyagát kutatta, nevezetesen az NKVD és (1946-tól) az MVD iratait,
mégpedig a nem politikai jellegű beadványokat. A feljelentések zömét ekkor az
NKVD/MVD alacsony és magas rangú tisztviselői, ügynökei ellen írták meg. A
panaszok mindennapi témákhoz kapcsolódtak: a hatalommal való visszaélés,
hivatali hanyagság, anyagi természetű vétség, erkölcsi jellegű hibák:
alkoholizmus, házastársi hűtlenség, korrupció, állami vagyon meglopása.
A cikk írója igen komplex
módon közelít témájához: tanulmányozza a feljelentések társadalmi és
adminisztratív szerepét, kivizsgálásának módszereit, a bürokrácia önvédelmi
mechanizmusát, a feljelentések hatásfokát, a feljelentők, s áldozataik további
sorsát.
A feljelentések motivációi
alapján megkülönböztet „érdek nélküli” és „érdek”-ből írtakat. Az előző típusú
feljelentőket látszólag csak az igazság felderítése, a párt ellenségeinek
lehetetlenné tétele motiválta. Voltak közöttük grafománok, karrieristák,
tényleges igazságkeresők, bajkeverők. Az „érdekből” feljelentők valamilyen
személyes érdekeiket keresték, védték. Rendszerint a közvetlen felettesek,
munkatársak, szomszédok ellen léptek fel, mindig konkrét ügyben. Egyrészüket a
bosszú, más részüket a félelem motiválta, illetve valamilyen előny megszerzése.
Személyes érdekeiket, sérelmeiket általában magasabb közösségi érdeknek
tüntették fel.
A
feljelentések retorikájában szinte mindig találunk valami ideológiai (a szovjet
rendszer igazságos, a legjobb a világon), erkölcsi (a fronton harcolók
családtagjai védelmet érdemelnek) önigazolást. A feljelentő önmagáról csupa jót
mond: „a mieink közül való”, ezért különös bizalmat érdemel. A beadványok
retorikája jócskán függ szerzőjének műveltségétől, s attól, hogy érdekből vagy
érdek nélkül készült. A kevésbé művelt emberek még hisznek a „jó cár rossz szolgái”
mítoszban; ez az autoritárius orosz államban a paternalista hagyományok
továbbélését jelzi. A feljelentések egy részéből kozmopolitizmus, antiszemitizmus,
vagy másfajta gyűlölet árad, pl. a földbirtokos ellen. Az „érdekből” és „érdek
nélkül” íródott feljelentések ugyanis két, egymástól élesen kölönböző politikai
kultúra megjelenési formái; az egyik hagyományos, őszinte, naív, a másik
cinikus, álszent, számító.
A
szerző mindebből arra a következtetésre jut, hogy a kommunista rezsim
legitimitása tulajdonképpen csak az igen vékonyan szocialista ideológiába
csomagolt hagyományos orosz értékek rendszerén nyugodott. Ezt a legitimitást
nem Gorbacsov, nem is a demokratikus mozgalmak söpörték el, hanem az az egoista
individualizmus, amely a sztálini társadalom legmélyén kezdett kialakulni, s
amely a szocialista demokráciát képes volt a maga javára fordítani. Ez az
individualizmus nemcsak a népet érintette meg, hanem magát a pártelitet is.
A
tanulmányból a továbbiakban a feljelentés kivizsgálásának és a döntés mechanizmusának
lépéseiről olvashatunk. Hogyan védekeztek a helyi bürokraták az ellenük
irányuló feljelentésekkel szemben? Megpróbáltak nem keveredni politikai
vádakba; elnyomták a kritikát; önkényeskedtek, bíztak a központtól való
távolság védelmében; megvonták a kedvezményeket a feljelentőktől, vagy elfogták
a postán a levelet. Máskor visszaküldték a feljelentést „fentről” a helyi
hatóságnak, éppen annak, aki ellen szólt. Gyakran befeketítették a panaszt
emelőt. Egyébként pedig a hatalom bürokratáit védte „a kollektív felelősség”
intézménye
A
mai Oroszországban a feljelentés már nem eszköz a kormányzati apparátus
munkájának ellenőrzésére. A központi hatalom, a nép és a helyi bürokrácia közti
hagyományos orosz kapcsolat felbomlott, az embereknek nincs hová fordulniuk
többé, s a kormányzati intézmények korruptabbak, mint valaha. Jó, hogy a
feljelentések korszaka megszűnt, de rossz, hogy a szerepét nem töltik be a
civil társadalom intézményei. Ezek nélkül pedig a politikai és gazdasági
reformok eredményessége is kétséges.
A
következő tanulmányban John Connelly arról ír, hogyan s mire használták fel a
„népközösség” (Volksgemeinschaft) fogalmát, ideológiáját a feljelentők az NSDAP
körzetvezetőhöz írott leveleikben Eisenachban, 1939–40-ben.
A
nemzetiszocializmus korszakában nemcsak a Gestapóhoz, hanem a náci párt
körzetvezetőihez (a Kreisleiterekhez) is be lehetett nyújtani a feljelentéseket.
A körzetvezető szerepe igen fontos volt a Harmadik Birodalom polgárainak
mindennapi életében. Hozzá érkeztek fentről az utasítások, és lentről a
panaszok, kérelmek. 1936-tól beleszólása volt a helyi tisztviselők alkalmazásába,
és még sok minden másba. Mindezek ellenére – furcsállja a szerző - a
történészek ezidáig alig kutatták a körzetvezetők szerepét. Szerzőnk az
eisenachi Hermann Köhler körzetvezető ténykedését megvizsgálva megállapítja:
kölcsönhatás működött közte és az állampolgárok között, mindkét fél a
„népközösség” náci jelszavát használta fel saját céljai megvalósítására.
A
„népközösség” szó nem csupán holmi mítosz vagy fikció volt. A polgárok saját
jólétük, javuk érdekében használták fel ezt a jelszót a náci ideológia
ígéreteinek beváltatását sürgetve; továbbá arra volt jó, hogy valamelyest
általa átrendezzék a város társadalmi-kulturális hierarchiáját. Köhler ugyanis
tipikus „kisember” volt, ezért különös ellenszenvvel viseltetett az elit
tagjaival szemben, tehát a Köhlerhez küldött feljelentések révén a
„népközösség” ideológiájának fedőneve alatt az eisenachiak együttműködhettek a
körzetvezetővel a helyi társadalmi hierarchia átrendezésében, egyeseket
beemelve a „népközösség”-be, másokat kitaszítva belőle.
A
szerző, a kaliforniai egyetemi tanár, a Michigan Egyetem (Ann Arbor)
könyvtárában található gazdag eisenachi anyag alapján dolgozta fel Köhler náci
körzetvezető, s a hozzáküldött feljelentések történetét. Sok konkrét eset
ismertetése kapcsán megtudjuk, hogy Eisenachban igen magas volt a náci
párttagok száma; hogy Köhler sokáig rivalizált a szintén nemzetiszocialista
polgármesterrel; hogy a körzetvezető különös örömmel alázta meg, bocsátotta el
állásukból a magasabb társadalmi osztályhoz tartozókat, szabadkőműveseket,
beavatkozott a kinevezésekbe stb. Nagy gondot fordított viszont az anyák, a
sokgyerekes családok támogatására, mert a náci társadalom legértékesebb tagjai
a hazának fiúkat szülő anyák voltak.
A
párttagokkal igyekeztek kölcsönösen egymás kedvébe járni: Köhler kedvezett
nekik, ugyanakkor ellenőrizte is, hogy a párthoz méltó „erkölcsi” követelmények
szerint élnek-e. Köhler egyébként állandóan komoly feszültségben élt: egyrészt
presztizst és hatalmat akart szerezni a pártjának, másrészt biztosítani akarta
a párttagok számára azokat a kiváltságokat, melyek jártak nekik. Éppen ezért
megpróbálta leépíteni az olyan feljelentéseket, amelyekben az illetők a pártra
hivatkozva akartak maguknak előnyöket kicsikarni. Eisenachban ezekben az
években Köhler maga határozta meg, hol van a határ a magán- és a pártérdek, a
„népközösség” és a politika között. A „népközösség”-ből kizárta a zsidó és a
szláv származásúakat éppen úgy, ahogy a náci „faji higiéné” ideológiája
előírja. Különösen erős volt az antiszemitizmusa.
A „népközösség” eszméje
tulajdonképpen sosem valósult meg úgy, ahogy a náci párt akarta, de nem is
maradt csupán fikció. A „népközösség”-e hivatkozva némelyek éppen nem a
közösségi érdeket, hanem a sajátjukat kívánták megvalósítani. 1934-ben
Eisenachban már rendkívül fontos volt e náci körzetvezető szerepe. Hatalma
azonban jórészt abból származott; hogy a „néptársak” együttműködtek vele,
felhasználták őt és a náci ideológiát saját érdekeik elérésére. A német
társadalom tehát bizonyos mértékig a magáénak érezte a nemzetiszocialista
ideológiát – hiszen erre hivatkozva sok mindent elérhetett. Sokan még
harsogóbban is hangoztatták a náci eszméket, mint ahogyan maga Köhler elvárta
volna. Éppen ez a túlzott, dinamikus hűség volt – a tanulmány írója szerint – a
nemzetiszocializmus lendületének és radikalizmusának a forrása. Ugyanakkor az
lett az eredmény, hogy a társadalom bizonyos csoportjai – a kegyetlen
faji-biológiai hierarchiának megfelelően – hozzájutottak életfontosságú
javakhoz, mások, a zsidók, az idegen munkások pedig kizáródtak mind, a
„népközösség”-ból, mind a kedvezményekből. A szerző leszögezi, hogy mindehhez
Köhlernek nem volt szüksége terrorra, de a „népközösség” fogalmának végső
értelmezője ő maga volt Eisenachban.
Robert Gellately a Harmadik
Birodalom és az NDK rendőri jellegű önellenőrzési módszereit hasonlította
össze.
Az utóbbi két évszázadban
létrejött rendőrállamok abban különböztek a korábbiaktól, hogy hivatalosan is
rendőri tevékenységet fejtettek ki, de méginkább abban, hogy elvárták a
polgároktól, hogy megfigyeléseiket jelentsék a hatóságoknak. A lakosság e fajta
részvételével kialakult – Michael Foucault kifejezésével – a „panopticizmus”,
melyben egy mindent látó társadalomban senki sem menekülhetett el az állandóan
figyelő szemek elől. Ez a kiterjedt feljelentő-besúgó rendszer Németországban a
hitleri diktatúrában és az NDK kommunista rendszerében érte el a csúcspontját.
A német titkosrendőrség hatalma,
szerepe 1933-tól egyre nőtt, s hamarosan életrekelt a mítosz, hogy a Gestapo
„mindenütt jelen van”, „mindent tud”. Pedig nem is volt olyan nagy létszámú,
mint gondolnánk. 1931-ben kb. 7000-en, 1941. aug. 1-jén 7600-an tartoztak a
kötelékébe, ezzel a létszámmal nem tudta volna ellátni egyre kiterjedtebb
feladatát, ha nem segítették volna a rendőri szervek, és a német társadalom!
Egy időben szinte minden állampolgárról voltak adatai a testületnek! A szerző
a fennmaradt 70 ezer düsseldorfi, 19 ezer würtzburgi és kb. 12 ezer speyeri
dosszié anyagát dolgozta fel.
Feljelentések „faji” ügyekben.
Gellately megállapítja, hogy Würtzburgban a zsidók, Düsseldorfban a
kényszermunkán tartott lengyelek ellen folytatott Gestapó-eljárások 57, illetve
47 százalékát önkéntes lakossági feljelentések indították el. A zsidókkal és a
lengyelekkel tilos volt a németeknek kapcsolatot tartaniuk, s bizony, a
lakosság a besúgásaival jelentős segítséget nyújtott a Gestapónak.
Feljelentések
nem „faji” ügyekben. Mi volt a helyzet az „átlag” németek politikai
megfigyelésével? 1939 szeptemberétől tilos volt a külföldi rádióadók
hallgatása. Ezzel kapcsolatban még nagyobb volt a lakossági feljelentések
aránya (73%), mint a faji (zsidók, lengyelek) témában! Mi volt ennek az oka? A
zsidóellenes feljelentésekre nem volt igazán sok alkalom, mert vagy
elmenekültek, vagy táborokba vitték őket. A Gestapo egyébként is üldözte őket.
Filoszemitizmussal nem mindenkit lehetett megvádolni, ám
idegenrádió-hallgatással, pletykálkodással mindenkit. A lengyelek táborokba
zártan éltek, és különben is, az ő munkájukra szükség volt.
A
feljelentések formája többnyire a levél volt, de számos esetben személyesen
megjelent a besúgó a Gestapónál. Az informátorokat 78 százalékban nem a náci
ideológia motiválta, hanem valami egyéni érdek. A feljelentésektől egyetlen
társadalmi réteg sem maradt mentes: működött ez a jelenség munkahelyen,
lakótársak között, sőt még a családon belül is. A bizalmatlanság és rettegés
valósággal hálót szőtt a társadalom minden tagja köré. Volt, aki félelmében
maga jelentette fel magát.
Feljelentők
működtek a német hadseregben is; mintegy 30–40 ezer katonát találtak bűnösnek a
katonai bíróságok jórészt meggondolatlan kijelentéseik miatt, melyekkel
„aláássák a győzelmi szellemet”. A feljelentések elárasztották nemcsak a
Gestapót, hanem Hitler kancelláriáját (naponta legalább ezer levél), valamint a
folyóiratok; újságok szerkesztőségeit és a hadsereg főparancsnokságát is.
A
Gestapo elé került ügyek egy jó részét (80 százalékát) el kellett ejteni, mert
jelentéktelenek vagy bizonyíthatatlanok voltak. E szerint nem volt eléggé
hatékony a testület? Dehogyisnem! Hiszen az is a Gestapo „eredménye” volt, hogy
rettegésben éltek az emberek!
A
berlini fal lebontása 1989-ben, s a kelet-európai kommunista rendszerek
összeomlása sok mindent felszínre hozott az NDK-beli Stasi ténykedéséről. Akkor
lett köztudott a döbbenetes információ: a vége felé kb. százezer teljes állású
alkalmazottja volt a szervezetnek, és a nem hivatalos besúgók száma 100–500
ezer között volt. Egy becslés szerint a 80-as évekre a lakosságnak már
egyharmadát bevonták a besúgóhálózatba... Hogy mi motiválta őket? Sokakat a
meggazdagodás, különféle előnyök (pl. Nyugatra utazás lehetősége), másokat
pedig a fenyegetések, kényszerítések, zsarolások. Voltak olyanok is, akik azzal
áltatták magukat, hogy segítenek elkerülni a „még rosszabbat”, javítani tudnak
bizonyos körülményeken.
A
Gestapo és a Stasi abban hasonlítottak egymásra, hogy egyikük sem működhetett
volna „eredményesen” a társadalom széleskörű részvétele nélkül. Különböztek
viszont abban, hogy míg a náci titkosrendőrség önkéntesekre támaszkodott, és
alkalmanként, továbbá kevés eligazítást nyújtott a „munkához”, addig a Stasi
óriási tömegekkel dolgozott, és sokszáz számra adta ki írásban az utasításait a
beszervezésre, kötelességekre, jutalmakra vonatkozóan. A Gestapo megbízott a
feljelentőkben, a Stasi számára saját önkéntes besúgói is gyanúsak voltak.
Éppen ezért gondosan előkészítették a beszervezést, szinte tudományosan
dolgoztak.
A
besúgást az egész társadalomra kiterjesztett, törvényben kimondott kötelességgé
tette az NDK jogrendszere is. A náci törvénykönyv szerint csak a nagyon súlyos
hazaárulást volt köteles bejelenteni az állampolgár. A Stasi emellett nem
érvényes eszközökkel is igyekezett tönkretenni az „ellenséget”: gyanúba keverte
őket szomszédaik, munkatársaik, családjuk előtt, pl. azzal, hogy rájuk fogta, a
Stasinak dolgoznak, besúgók. Ezek a módszerek nem voltak jellemzők a Gestapóra.
Különbség
volt a két rendszer áldozatai méreteiben is: a Gestapo iszonyú
tömegyilkosságaihoz képest a Stasi működése sokkal kevesebb véráldozattal járt.
Éppen ezért a kollaborációt is másként kell megítélni az egyik és másként a
másik esetben.
Beszélhetünk-e
a feljelentőről mint „társadalmi típus”-ról? A Gestapo idején a feljelentők
többnyire a feljelentettekkel azonos társadalmi miliőből származtak, sokkal
nagyobb számban voltak férfiak, mint nők. Az utóbbi jellemző az NDK-ra is: a
besúgók 90–95 százaléka 25–40 közötti férfi volt. Mindkét pártban magában is
működött a besúgás rendszere, de a szocialista egységpárt tagjainak
rendszeresen jelentéseket kellett írniuk –s ez a rendőri önellenőrző rendszer
egy újabb dimenziója volt! A náci körzetvezető szerepéhez hasonló volt a
párttitkárok szerepe, azzal a különbséggel, hogy a szocialista rendszerben
sokkal szorosabb és intézményesítettebb volt az együttműködés a párttitkárok és
a Stasi között, mint a náci diktatúra megfelelő szervezetei között. A náci
diktatúra rövidebb ideig tartott, s ezalatt nem volt idő a feljelentéseket
rutinná tenni, intézményesíteni. A szocialista rezsim hosszabb ideje alatt a
Stasi a párt és az állam mélyebb gyökereket ereszthettek a társadalomba, át
tudták szőni, és már nem csak erőszakszervezetként szerepeltek, hanem a gondoskodó, érdekeket megjelenítő
szerepében is tetszeleghettek. Ráadásul az idők folyamán kialakult az a
mítosz, hogy a Stasi mindenütt jelen van; a panoptikumtársadalomban az egyén
úgy érezte, állandóan figyelik, ezért állandó bizonytalanságban élt.
Összegezésül
a szerző megállapítja, hogy a lakosság jelentős része nagy mértékben lojális
volt mindkét rendszerhez, elfogadta azt, sőt együttműködött vele. A rendszer
legitimitásának forrásai mindkét esetben változtak az idő múlásával, de mindkét
rezsim mögött gazdasági fellendülés, viszonylagos gazdasági prosperitás állt.
Mivel e modern terror-rendszerek az élet minél több aspsktusát kívánták
ellenőrizni, ezért sokkal inkább rászorultak a lakosság feljelentéseire, mint
más, régebbi rendszerek. Azaz, minél erősebb volt az ellenőrzés, annál nagyobb
fokú volt a lakosság közreműködése. Ebből pedig az szűrhető le, hogy ezek a
rendszerek nem voltak a társadalomra „erőlteltett” rendszerek! A „rendőrállam”
kifejezés nem illik pontosan sem a náci, sem a szocialista Németországra, mert
az az államot és az erőszakszervezeteket hangsúlyozza, és kis szerepet
tulajdonít „lent” a társadalomnak, a két szóbanforgó esetben viszont az állam
(a rendőr) és az ellenőrzés (a társadalom) komplex kölcsönviszonyban működött.
Sheila Fitzpatrick és Robert Gellately: Introduction to the Practices of Denunciation in Modern European History (Bevezetés „A feljelentés gyakorlata az újkori európai történelemben” témához). The Journal of Modern History, 68. kötet, 4. szám, 1996. december, 747–767. p.
Colin Lucas: The Theory and Practice of Denunciation in the French Revolution (A feljelentés elmélete és gyakorlata a francia forradalom idején). The Journal of Modern History, 68. kötet, 4. szám, 1996. december, 768–785. p.
Jeffrey Burds: A Culture of Denunciation: Peasant Labor Migration and Religions Anathematization in Rural Russia, 1860–1905 (A feljelentés kultúrája – Paraszti munkaerővándorlás és vallási kiátkozás a vidéki Oroszországban 1890–1905 között) 786–818. p.
Gary Lease: Denunciation as a Tool of Ecclesiastical Control: The Case of Roman Catholic Modernism. (A feljelentés mint az egyházi ellenőrzés eszköze – A római katolikus modernizmus esete). The Journal of Modern History, 68. kötet. 4. sz. 1996. december, 813–830. p.
Sheila Fitzpatrick: Signals from Below: Soviet Letters of Denunciation of the 1930s (Szovjet feljelentő levelek az 1930-as évekből). The Journal of Modern History, 68. kötet, 4. szám, 1996. december, 831–866. p.
Vladimir A. Kozlov: Denunciation and Its Functions in Soviet Governance: A Study of Denunciations and Their Bureaucratic Handling from Soviet Police Archives, 1944–1953. (A feljelentés és szerepe a szovjet kormányzásban – Tanulmány a feljelentésekről és bürokratikus kezelésükről az 1944–1953 közti időből a szovjet rendőrségi levéltárak anyagai alapján) The Journal of Modern History, 68. kötet, 4. szám, 1996. december, 867–898. p.
John Connelly: The Uses of Volksgemeinschaft: Letters to the NSDAP Kreisleitung Eisenach, 1939–1940. (A „népközösség” gondolat fehasználása – Levelek az eisenachi NSDAP-körzetvezetőhőz 1939–1940-ben) The Journal of Modern History, 68. kötet, 4. szám, 1996. december, 899–930. p.
Robert Gellately: Denuzioations in Twentieth-Century Germany: Aspects of Self-Policing in the Third Reich and the German Democratic Republic (Feljelentések a XX. századi Németországban – Az önellenőrzés szempontjai a Harmadik Birodalomban és a Német Demokratikus Köztársaságban) The Journal of Modern History, 68. kötet, 4. szám, 1996. december, 931–967. p.
Fodor Mihályné