Klió 1998/1.
7. évfolyam
Múlt és jelen a Marquises-szigeteken
Michel Panoff, a könyv szerkesztôje, a párizs székhelyű C.N.R.S. (Centre National de la Recherche Scientifique) kutatója, az ugyancsak párizsi Musée de l’Homme Óceánia Osztályának vezetôje, az Óceánia Baráti Társaság elnöke.
A Marquises(Marquesas)-szigeteken
a datálási munkák az 1940-es években kezdôdtek; az újabb és újabb datálások
mindig megingatják az elôzôek által biztosnak tartott adatokat.
A Jávától Új-Guineáig és
Ausztráliáig terjedô szigetvilágban a homo sapiens már évezredekkel
ezelôtt jelen volt. Az óceániai populációk bölcsôje Új-Guinea, Kína, Tajvan,
Fülöp-szigetek és Kelet-Indonézia területei voltak, innen indultak el az
ausztronéziai nyelvű népcsoportok a Csendes-óceán meghódítására. Ennek a
kronológiája a késôbbiekben így alakult: kb. i. e. 100-ig az ideérkezett
népesség letelepedett, a magával hozott növényeket, állatokat meghonosította;
kb. i. u. 1100-ig a fejlôdés szakasza tart, amelyen belül a népesség száma
megnôtt, kezdték benépesíteni a partvidékeket; a halászat mellett mint másik
táplálékforrás a kenyérfa is megjelent; 1100–1400 között tovább nôtt a népesség
létszáma, egyre beljebb hatoltak a szigetek belsejébe, építészetük egyre
differenciáltabb lett, ami a társadalom átrétegzôdését jelzi; a XV. század
eleje a „klasszikus” marquises-i kultúra megjelenésének ideje: a népesség
további növekedését a közösségi tevékenységek megjelenése jelzi, ezeken belül
pl. a kultikus-vallási rendeltetésű helyek számának a növekedése; 1595-ben
spanyol hajósok a perui alkirály iránti tiszteletbôl elnevezték a
szigetcsoportot Las Marquesas de Mendozának – innen azután a mai név is;
a XVIII. század végétôl már az európaiak behatolása maga után vonta a
tradicionális értékrend felborulását, s a marquises-iak beléptek a
világtörténelem vérkeringésébe; a népesség száma csökkent, a hagyományos
művészetek csaknem teljesen kihaltak; a XIX. század végén azután tragikussá
vált az ôslakosok helyzete, egyre nehezebben találtak maguknak helyet, egyre
gyakrabban telepedtek le a mély völgyekben, ahol az európai hajók könnyebben
kiköthettek.
Franciaország 1842-tôl érdeklôdött a szigetvilág iránt. 1848-ban a
tengerészeti minisztérium a szigetek irányítását francia papokra bízta, akik
züllésbe, felfordulásba vitték a terület lakóit, egész társadalmát. Mintegy
harminc-negyven esztendôt kellett várni ahhoz, hogy a valódi francia
gyarmatosítás megkezdôdjék. A lakosság ekkorra már elképesztô
emberi-egészségügyi állapotba és körülmények közé került, ami e század
húszas-harmincas éveiig tartott.
A hagyományos társadalom
felépítését, jellemzôit annak gyökeres megváltozása, átalakulása elôtt, az
ideérkezô misszionáriusok, utazók írták le. Ezek alapján a társadalom két
rétege volt megkülönböztethetô: az egyik a „tapu” osztály, ide tartoztak a
privilegizáltak: papok, fônökök, a különbözô szakmák specialistái, s a legtöbb
férfi. A másik volt a „közönségesek” osztálya, amelyet a gyermekek, a fiatalok,
nôk és ezek férfi szolgái alkottak. A törzsön belül a fônöki rang örökletes
volt és szent. A pap testesítette meg az ôsök istenségét, óriási szellemi
hatalom volt, ô döntött az egész közösség sorsát befolyásoló eseményekben.
Különleges helyet foglaltak el ebben a társadalomban a nôk: ki voltak rekesztve
a törzsi kultuszhelyekrôl, nem léphettek be a férfiak házába, nem vehettek
részt a férfi társaságok ünnepségein. Viszont nem voltak kötelesek dolgozni, s
fôleg a házi munkáknak szentelték magukat. A gyermekek a beavatási szertartások
után vehettek részt a társadalmi életben: e szertartások a lányok esetében az
elsô tetoválásokat, a fiúkéban a körülmetélést jelentették. Hiedelmeikben
fontos helyet foglaltak el a halottak, akik – szerintük – továbbra is
befolyásolták az élôk életét. Számukra az univerzum és a természet egységes
egészet alkotott, az istenek a látható világban laktak, a különbözô elemek
pedig kis istenségek, saját személyiséggel.
Építészetükre az impozáns méretek voltak jellemzôk: hatalmas kôplatformokon
építkeztek, óriási kôtömbökkel.
A ma már csak néhány ezer
lakos által beszélt marquises-i nyelv az ausztronéz – másképp nevezve
maláj–polinéziai – nyelvcsaládhoz tartozik. Orális irodalmi hagyományaikban
a költészet és a dal elválaszthatatlan egységet alkotnak. Vallási énekeket
a különbözô ünnepi események alkalmával adtak elô. A helyi legendák rokonságot
mutatnak más polinéziai népek mitikus-legendás tematikájával.
A szigetvilágban 1797-ben
jelentek meg az angol hittérítôk; a XIX. század elsô felében az amerikai
protestáns papok jelentettek „konkurenciát” számukra. A késôbbiekben a missziós
élet meglehetôsen zavaros képet mutatott. Ehhez járult a lakosság közömbössége,
sôt, idônként ellenséges viselkedése. A misszionáriusok teljes egészében ki
voltak szolgáltatva a fônökök hangulatának; különösen veszélyessé vált a
helyzetük, amikor konkrétan be akartak avatkozni a helyi társadalom szokásaiba,
vallási rituáléiba, tabut próbáltak áthágni, stb. Ugyanakkor ezek a hittérítôk
voltak azok, akik a modern marquises-i társadalom alapjait lerakták.
A szigetvilágban az elsô népszámlálások
a XIX. század második felében voltak. Ezek kimutatása alapján a népesség
nagyon gyorsan csökkent, átlagosan évente 2 százalékkal. Ez köszönhetô volt
annak is, hogy a század közepe táján amerikai tengerészek megtanították a helyi
lakosokat arra, hogyan lehet kókuszvirágból alkoholt készíteni; a tapasztalatlan
szigetlakók mértéktelenül kezdték fogyasztani az alkoholt, ami sok brutális
halálesetet okozott. De súlyos pusztításokat okoztak a betegségek, mint pl. a
tuberkulózis. A lakosság számának növekedése csak az 1940-es években indult
meg, és a háború után elérte Francia Polinézia legmagasabb ütemű
népszaporulatát.
Milyen képet mutat ma a
szigetvilág?
A hal ma is bôséges, a
növényzet gazdag, a helyi termelés azonban nem képes ellátni a kis számú
szigetlakót, ezért Tahitibôl kell a hiányzó termékeket importálni.
A II. világháború után nagyot
fejlôdött az oktatás. A munkahelyeket illetôn két lehetôség
kínálkozott a lakosságnak: vagy tahiti és mururoai ipartelepeken próbáltak
elhelyezkedni, vagy állami vállalatoknál, intézményeknél, hivatalokban: egészségügyben,
oktatásban, közmunkákon, postánál, tengeri és légi közlekedésben... „Termelés
semmi. Már nem is gondolnak a földjükre” – jegyzi meg nem minden keserűség
nélkül a szerzô. Az 1970–1980-as évek már a külsô gazdasági függôséget jelzik:
az új generáció az USA-beli mirelit csirkecombot és a coca colát áhítozza, a
helyi árukat nem keresik – s a gyerekek egyre jobban elhíznak. A technikai
fejlôdés, a pénzszerzés hajszolása, az elektromosság elterjedése az individualizmust
léptette a kollektív élet- és létforma helyébe. Szerencsére, 1978-tól
egyfajta kulturális reneszánszt élnek a szigetek: visszanyerte létjogosultságát
a nyelv, amit ma már az iskolákban is tanítanak, újra felfedezték a hagyományos
zenét és dalokat, az archeológia is egyre nagyobb népszerűségnek örvend.
Létrehoztak egy Marquises-i Dokumentációs Központot, a helyi művészek pedig
Tahitiben állítják ki alkotásaikat.
Az aktuális politikai
életben két irányzat létezik: a franciabarát autonomista, és egy
kisebbséget alkotó franciaellenes függetlenséget követelô.
A szigetvilág életének
fellendítését segítendô, kikötôk, repülôterek, iskolák építését tervezik.
Számítanak a turizmusra is, bár a hetvenes években még fôleg csak nagyon
öregek látogattak a szigetekre, amelyeknek óriási publicitást hozott a
betegségében itt menekvést keresô, azóta már sajnos meghalt, világhírű, belga
származású, francia nyelvű sanzonénekes, Jacques Brel, valamint a
szintén francia tenger- és óceánkutató tudós, Jacques Cousteau.
A könyv nagyon részletesen
tárgyalja – alapvetôen ez a célja, hiszen tulajdonképpen kiállítási
katalógusról van szó! – a szigetvilág művészetét, rengeteg illusztráció
kíséretében, kezdve az ôskortól egészen a modern korig. Megismerkedhetünk a
tetoválásokkal, azok társadalmi jelentôségével, díszítô ékszerekkel – a szerzô
véleménye szerint páratlan szépségűek egész Polinézia viszonylatában! –,
ruházatokkal, fegyverekkel (nyílvesszôkkel, íjakkal, lándzsákkal), a
fônöki-uralkodói botokkal, legyezôkkel, hangszerekkel (mindegyiknek megvolt a
maga rituális szerepe, milyen események alkalmával és hol használták ôket),
különbözô típusú pirogokkal, stb. Érdekes és izgalmas megtudni, milyen helyet
foglaltak el a hagyományos társadalomban a művészek: bár nagy mértékben
individualizálódhatott a tehetségük, a stílus kiválasztásában már az
„inaskodás” ideje alatt megszerzett – beléjük nevelt – protokoll-stílushoz
kellett alkalmazkodniuk. Az ilymódon létrehozott művészi alkotásnak háromféle
funkciója lett: rituális, esztétikai és funkcionális. A hagyományos kulturális
értékekhez ragaszkodás ma is erôteljes: a tetoválás, a hagyományos ének, zene,
tánc, szobrászat a művészi hierarchiában megelôzik a modern, mai kor művészeti
alkotásait. Természetesen, a szigetvilág művészetének tárgyalásakor a szerzôk
nem mulasztották el Gauguin tevékenységének, művészetének, a
szigetekhez fűzôdô kapcsolatának elemzését.
A könyvet mindazoknak
ajánlhatjuk, akik alapvetô ismereteket kívánnak szerezni a távoli szigetvilág
történelmérôl, demográfiai helyzetének alakulásáról, kapcsolatfelvételérôl a
külvilággal, a hagyományos társadalom sok aspektusáról, művészetérôl, gazdasági
fejlôdésérôl, a hagyományos, orális irodalomról, zenérôl. A magyar kutatónak,
érdeklôdônek természetesen – sajnos! – annál izgalmasabb ez a mű, mivel nálunk
ezek a területek gyakorlatilag kiesnek a tágabb kutatások körébôl, alig-alig
lehet – s akkor is csak töredékesen – ismeretekhez jutni róluk.
Michet Panoff (szerk.): Trésors des îles Marquises. (A Marquises-szigetek kincsei). Musée de l’Homme – ORSTOM – Réunion des musées nationaux, Párizs, 1995. 140 o.
Kun Tibor