Klió 1998/1.
7. évfolyam
A római császárok magánélete
A neves berlini ókortörténész, aki jelentős alkotmánytörténeti munkáival (Antike Staatsformen: eine vergleichende Verfassungsgeschichte der Alten Welt, 1995; Der Idealstaat: die politischen Theorien der Antike, 1993) és a késő Római Birodalomról írt összefoglalásaival (Der Fall Roms: die Auflösung des römischen Reiches im Urteil der Nachwelt, 1984. Die Spätantike: römische Geschichte von Diocletian bis Justinian 284-565 n. Chr., 1989) szerzett nemzetközi hírnevet magának, ebben a könyvében látszólag könnyebb feladatot vállalt: a római császárok és feleségeik kedvteléseiről, „hobbyjairól”, tágabb értelemben véve magánéletéről szóló forrásadatok összegyűjtésére és csoportosítására adta fejét. Mivel a princepsek és augustusok életéről rendkívül sok forrás áll rendelkezésünkre, hétéves gyűjtőmunka és több, ezen témával fog-lalkozó szeminárium után tett kísérletet az anyag áttekintésére. Vállalkozását röviden mikrotörténeti munkának nevezhetjük, ami azonban rendkívül nagy forrásháttérrel rendelkezik, és tanulsággal szolgálhat mind a művelődéstörténészek, mind a történeti antropológia iránt érdeklődők számára.
A történetírók munkái azok,
melyek az adatgyűjtés elsődleges forrását képezik: az idősebb Plinius,
Suetonius, Tacitus, Cassius Dio, Herodianus, majd Aurelius Victor, a Historia
Augusta, Ammianus és Prokopius a leggyakrabban felbukkanó adatszolgáltatók.
Természetesen – mint Demandt is utal rá – mindig kérdéses a források
megbízhatósága, és a mai kutató nem tudja felülvizsgálni, hogy a forrásokban felvillanó
kijelentések közül melyiket kell rosszindulatú pletykának és melyiket történeti
ténynek tekintenie. Demandt végeredményben nem is tesz kísérletet arra, hogy
adatait ilyen szempontból minősítse, hiszen felfogása szerint az is jellemzi az
általa vizsgált korszakot, hogy mit tartottak lehetségesnek az akkori emberek,
milyen körben mozgott fantáziájuk azoknak a történetíróknak, akik tabukat nem
ismerve, és talán sokszor a mai bulvársajtó képviselőinek mentalitásával
tájékoztatták kortársaikat a császárok viselt dolgairól. A szerző mégis
segítséget ad az olvasónak a hírek valóságértékének megállapításához: szabály
szerint azokban az esetekben megbízhatónak kell tartanunk a híradást, amikor a
magánéletről tett történetírói megjegyzés ellentétben áll az adott uralkodó
politikai jellemzésével. Vagyis amikor egy „jó császár” rossz szokásáról, vagy
egy despota jó cselekedeteiről hallunk, annak inkább hitelt adhatunk, mint a
nehezen felismerhető túlzásoknak vagy általánosításoknak, melyek egy-egy
császár politikai portréját pozitív vagy negatív irányban egészítik ki.
Mindenesetre a császárportrékban megjelenő magatartásformák éppen az uralkodói
pozícióval járó kötetlenség miatt jól mutatják számunkra azokat a szélső
határokat, melyek keretei között az ókor embere az élet lehetséges folyását
elképzelte. A történetírók műveinél ritkábban hívhatjuk segítségül az
archeológiai leleteket, hiszen egy-egy portré inkább csak az uralkodók vagy
feleségeik külső megjelenését, a korabeli frizura- vagy szakáll-divatot idézi fel
az utókor számára, míg a császári villák romjai csak közvetve engednek
következtetni a mindennapi életre. Demandt tudatosan szinte teljesen figyelmen
kívül hagyja a modern irodalmat, amely egyébiránt csak résztanulmányokat
szentelt a császárok magánéletének, hiszen politikai és adminisztratív
tevékenységük sokkal fontosabb és a történettudomány számára érdekesebb volt.
Demandt adatgyűjtésének
indítéka kimondottan pozitivista: „hogyan is volt tulajdonképpen?”. Ugyanakkor
megkísérel teljes képet adni a primér források alapján, tudva, hogy így nem
felelhet meg azoknak az elvárásoknak, melyeket a modern történettudomány az
egyes, jól körülhatárolható tematikájú munkákkal szemben támaszt. Azt a nehéz
kérdést pedig, hogy hivatalba lépésük után egyáltalán beszélhetünk-e még
magánéletről az uralkodók tekintetében, hogy nem mosódik-e elkülöníthetetlenül
össze a köz érdekében kifejtett tevékenység a személyes szférával, azzal az
elhatárolással próbálja megoldani, hogy a magánélethez tartozónak tekint minden
olyan tevékenységet, amely nem állt közvetlen kapcsolatban a császár hivatali
kötelezettségeivel. A kormányzási tevékenységgel, a jogszolgáltatással, a
hadseregvezetéssel és papi tevékenységgel kapcsolatos adatok nem kerülnek tehát
feldolgozásra. Bár a két terület közötti határok a dolog természeténél fogva
nem lehetnek élesek, mégis a szerző felfogása szerint a magánélethez tartoznak
azok a területek, melyek terén a császár nem különbözik más emberektől, de ahol
mégis egyéniségként jelenhet meg, szem előtt tartva természetesen, hogy az
individuum a kormányzásban is megjelenítődhetett és meg is jelenítődött.
A kuriózumok kedvelőinek ad
kezébe Demandt olyan kézikönyvet, amely kilenc, több kevesebb szerencsével
tagolt és csoportosított fejezet segítségével kívánja bemutatni az uralkodók
mindennapjait Julius Caesartól illetve Augustustól kezdve Justinianusig.
Többször utal azonban az egyes életterületek vizsgálata során bizonyos görög
előképekre, mikor is a legfőbb hivatkozási alap Nagy Sándor élete. Ugyanakkor
gyakran visszatekinthetünk egyes szokásokkal és tevékenységekkel kapcsolatban a
köztársaság jeles személyiségeinek életére is. Az egyes fejezetekben lineáris,
kronológikus rendben, mégis felismerhetően korszakonként csoportosítva kapjuk
kézhez az érdekesnél érdekesebb és sokszor megdöbbentő adatokat, melyek még a
történetírói források legjobb ismerőinek is szolgálhatnak meglepetésekkel. Az
egyes életterületek vizsgálata során a Julius–Claudius dinasztia és a jó
császárok, a katonacsászárok valamint a keresztény uralkodók kora képez egy-egy
történeti egységet. A kései uralkodók életének vizsgálatánál gyakran, de nem
mindig, külön vizsgálja a keleti és a nyugati császárokkal kapcsolatos híreket.
Az olvasmányosság és az
részletek bősége miatti élvezhetetlenség között ide-oda hajló adattár az
alábbi, sokszor erőszakolt összekapcsolásokat felmutató életterületekről
zúdítja az olvasó nyakába információit:
– napirend és asztali örömök, mely lehetőséget ad a szerzőnek az étkezési és ivászati szokások mellett a méregkeveréssel kapcsolatos adatok felsorolására is;
– barátok, vendéglátás, kedvenc állatok, mely fejezet bepillantást enged a legfontosabb állami ünnepek lefolyásába is;
– házasság és szerelem, felsorolva a császárok és császárnék csaknem összes házasságtörését, ágyasait, szeretőit, kitérve a homoszexualitás problémájára is;
– testápolás és egészség, ahol érdekes adatokat találhatunk az ókor higiénés szokásaival, a hajviselet divatjának változásaival, valamint az orvoslás korabeli módszereivel és a császári orvosokkal kapcsolatban;
– ruházat, lakás, szolgaszemélyzet, ezen belül adatok az öltözködési szokásokra és kilengésekre, a császári villák történetére, a császári vagyon öröklődésére, és a szolgák tömegének szerepére;
– sport és vadászat, ahol megtudhatjuk, milyen testgyakorlatokat kedveltek az egyes uralkodók, hogyan vadásztak, melyek voltak a kedvenc zsákmány-állatok;
– színház és utazás, a császárok látványosság iránti szenvedélyének részletes bemutatásával és az utazási módozatok, valamint a legjelentősebb hivatalos és magánkedvtelésből megtett utazások felsorolásával;
– irodalom és tanulmányok, a császárok irodalmi tevékenységéről és tanulmányairól valamint zenészi tehetségéről fellelhető adatokkal ;
– vallás és babona, amely nemcsak a császárok vallásos beállítódásáról, istenként való közszerepléseiről, hanem babonaságairól, álmairól és az álmok történeti szerepéről is tudósít.
Szinte valamennyi egykori
imperátorról találunk a könyvben adatokat, de mégis vannak főszereplők, akiknek
életéről akár pozitív akár negatív kicsengéssel nagyon sok adat maradt ránk:
Augustus, Caligula, Nero, Domitianus, Hadrianus, Antoninus Pius, Marcus
Aurelius, Septimius Severus, Caracalla, Elegabalus, Constantinus, Julianus I.
és II., Theodosius és Justinianus, valamint a császári hölgyek közül
természetesen Agrippina minor és Theodora. Amennyiben egyikőjük-másikójuk
személyiségi jegyeivel akarunk megismerkedni, az igen részletes mutató
segítségével újra rekonstruálhatjuk az évezredes digesta-módszerrel készült
adattár eredeti, de a tematikus csoportosítás érdekében szétollózott
forrásait.
Mind a történettudomány komoly
művelői, mind a történeti kuriózumok, a történeti pletykák kedvelői sok
izgalmas adattal ismerkedhetnek meg Demandt könyve révén. Hiszen melyik
ókortörténet iránt érdeklődőt ne hoznának lázba illetve ne mulattatnának olyan
kevésbé ismert adatok és vélekedések, mint például az, hogy a császári
palotában nem igen kedvelték a sört, hogy Augustus igen könnyen berúgott, hogy
Claudius rendeletben engedte meg a szellentést a császár asztalánál, hogy
Commodusnak állítólag háromszáz ágyasa valamint ugyanannyi fiúszeretője volt és
nővéreivel is hált, hogy Elegabalus nemcsak magán, hanem szeretőin sem tűrt meg
semmiféle szőrzetet, hogy a császári feleségeknek külön orvosuk volt és ezek
közül kettő el is csábította páciensét. Hasonlóképpen megtudhatjuk, hogy
eunuchokat először Claudius alkalmazott magánszolgaként, hogy a császárok
többségével ellentétben Caligula nem tudott úszni, hogy mind közül Gratianus
volt a legjobb céllövő, hogy Commodus azzal is kihívta arisztokrata kortársai
rosszallását, hogy több, mint hétszázszor lépett fel gladiátorként, hogy majd
mindegyik uralkodó fiatal korában megtanult egy hangszeren játszani, s hogy
Augustus villámcsapás ellen egy tengeri borjú bőrét viselte szakadatlanul. És
lehetne még sorolni a mulattató és komoly példákat, melyekből az olvasó tényleg
egy – nem csak korban, hanem életfelfogásban - másik világ lehetőségeivel,
kicsapongásaival, mondhatjuk „életérzésével” ismerkedhet meg.
Az ókortörténet különböző
részterületeivel foglalkozók közül a jogtörténész is haszonnal forgathatja a
könyvet. Számtalan ismert vagy eddig csak szakmunkák lábjegyzeteiben elrejtett
adatra lesz figyelmes: különösen érdekes a jogi szempontok döntő szerepe a köz-
és a magándolgok, a köz- és a magánszféra elválasztásában. A „princeps legibus
solutus” (a princeps fel van oldva a törvények követése alól) elv igazolására
lépten nyomon találhatunk példát, legyen az a pénzben való kockajáték
tilalmának figyelmen kívül hagyása Augustus részéről, vagy a méregkeverés
elleni szabályok áthágása, ha a császárnak készült a szerelmi bájital, vagy a
köztudott vérfertőzés büntetlenül maradása, ha az elkövető gyerekkorában a
Caligula gúnynevet kapta. Példákat találunk az augustusi házassági törvények
hatástalanságára éppúgy, mint a jogszabályok pedáns követésére, pl. mikor
Vespasianus a latinjogú Flavia Domitilla feleségül vétele előtt, az arát
örökbefogadás útján teljes jogú polgárrá tétette. Ismételten csuklik a
jogtörténész, amikor azt olvassa, hogy az egyes jogászok felfogása szerint
házasságképtelen – mert impotens – Honoriusnak két felesége is volt (igaz
mindketten szűzen maradtak), vagy ha tudjuk, hogy a homoszexualitás
tulajdonképpen főbenjáró bűncselekménynek minősült, mégsem vádolta be senki
Tiberiust, Caligulát, a biszexuális Galbát vagy Vitelliust, még kevésbé
Domitianust és Hadrianust. A XII táblás törvények tilalma ellenére, mely
szerint a városon belül tilos a temetkezés, Trajanus hamvait híres oszlopa
alapzatában helyezték örök nyugalomra, s – ha hihetünk a forrásoknak –
Septimius Severus szintén törvényellenesen 100 fiúgyermeket kasztráltatott,
hogy azok fia, Caracalla feleségének szolgálhassanak, pedig az ifjú férj inkább
saját neme iránt mutatott érdeklődést. Érdekesség, hogy a késő császárkorban
rendeletekkel biztosították a kiszolgált cirkuszi állatok nyugellátását,
valamint a versenylovak napi abrakadagját. Számos példát találunk a vallási
élettel kapcsolatos jogszabályokra is. Feltűnő a jogi források idézésében
fel-fel bukkanó következetlenség.
A recenzens csak remélni
tudja, hogy sikerült kedvet csinálnia ehhez az anyag gazdagsága miatt (csaknem
2700 lábjegyzet) nem mindig egyszerűen emészthető kézikönyvnek is beillő
adatgyűjteményhez, mellyel szemben csak egy igazi kifogást emelhet, ami viszont
inkább ízlésbeli, mint tudományos kérdés: Demandt néhány helyen, egyes szokások
vagy külső jegyek bemutatása során anakronisztikus párhuzamokat von hősei, a
római császárok vagy császárnék és a náci Németország egyes vezetői között.
Amennyire nem jellemző ez az ő tudományos szintjén, annyira szükségtelen is
ebben a sok pozitív rácsodálkozási lehetőséget nyújtó tudományos munkában,
amely kiegészítve Paul Veyne római magánélettel foglalkozó művét (in:
Geschichte des privaten Lebens. 1. Vom Römischen Imperium zum Byzantinischen
Reich. 1989, – francia első kiadása: 1985) mind filológusoknak, mind
történészeknek, mind történelemtanároknak hasznos olvasmány lehet.
Alexander Demandt: Das Privatleben der römischen Kaiser (A római császárok magánélete) München: Beck, 1996. 287 p.
Szabó Béla