Klió 1998/1.
7. évfolyam
Zodiákus és világrend
A mainzi Zabern kiadó kitűnő kultúrtörténeti sorozatának (Kulturgeschichte der antiken Welt) 54. kötete az állatöv (zodiákus) csillagképeinek antik ábrázolásaival és azok jelentésével foglalkozik. Az egész égboltot beborító csillagok és csillagcsoportok között ez a 12 csillagkép különös jelentőségre tett szert már az ókorban, és a különféle horoszkópkészítéseknek azóta is kiindulópontját képezi. Mi a magyarázata ennek a megkülönböztetett figyelemnek? Az, hogy a Föld legfeltűnőbb fényforrásai, a Nap és a Hold, valamint az öt bolygó, melyeket az ókorban ismertek, a Földről megfigyelhető mozgásuk során ennek a 12 csillagképnek az érintésével teszik meg évenkénti útjukat. Ebből alakult ki az a képzet, hogy ezek a csillagképek egy pályát, a Földet körbefutó útvonalat képeznek, és mintegy ezen haladnak az említett égitestek.
Az
állatöv csillagképeinek kiváló kutatója, Hans Georg Gundel (nem tévesztendő
össze az antik asztrológia kutatójával, Wilhelm Gundellel) ennek a különleges
csillagcsoportnak a kialakulását és az antik kultúrákban játszott szerepét
közérthetően, de ugyanakkor igen szakszerűen mutatja be. Hosszú bevezetőjében
(30 oldal) a csillagászati, mitológiai és asztrológiai alapfogalmakat
magyarázza meg. Már az első alapfogalomnál kiderül, hogy erre mennyire szükség
van. Az eredeti görög elnevezés, a zódiakosz küklosz állatövként
(Tierkreis) való fordítása valójában téves. A zódia ugyanis nem
állatokat, hanem élőlényeket jelent, minthogy a csillagképek elképzelt formái
között az állatok mellett emberek és keveréklények is előfordulnak. Ez alól
csak a mérleg kivétel, de ezt is szívesen ábrázolták egy mérleget tartó alakkal
együtt.
Az
antik írott források áttekintése után a kötet gerincét az antik ábrázolások
vizsgálata alkotja (100 oldal). Ezek nagyobb csoportjai a következők: a
gyűrűformájú öv ábrázolása az egyes képek nélkül; valamennyi képpel; az egyes
jegyek ábrázolása (utóbbi csak válogatásszerűen). A teljes zodiákus ábrázolások
további csoportosítása részint formájuk (kör, félkör, fríz), részint az őket
hordozó emlékek (dombormű, mozaik, kerámia, érem, gemma) alapján történik. Az
ezeket követő összefoglalás az ábrázolások alkalmazásából levonható
következtetéseket tartalmazza. A kötet legterjedelmesebb részét (140 oldal) az
elsősorban a szakembereket érdeklő katalógus képezi, melyben 520 ábrázolás
adatai és tömör leírása található. A szakszerű felszereltséget még különféle
szempontú mutatók is biztosítják.
Mi
teszi indokolttá, hogy egy zodiákusról szóló könyv az antik ábrázolások
vizsgálatára épüljön, hiszen a csillagászat az ókori keleti birodalmakban
született meg? Ez igaz, de az Európában ismert és használt 12 csillagkép
kánonja a hellenisztikus görög világban alakult ki. Az egyes képeknek lehettek
keleti, egyiptomi előzményei, de az antropomorf jegyek, mint a Szűz, a Vízöntő,
a Mérlegtartó egyértelműen görög eredetre mutatnak. A csillagképekbe
beleképzelt alakok eredetének magyarázatára a görög mitológia történeteit
használták fel, pl. a kost a Phrixoszt és Hellét megmentő, a bikát az Európét
elrabló állattal, az ikreket Kasztorral és Polüdeukésszal azonosították.
A
12-es szám nem volt véletlen, összhangban állt a 12 hónappal és a 12 olümposzi
istennel. A csillagképeknek és pályáiknak éggömbön (globus) történő
elhelyezését asztronómiai tanulmányai során Eudoxosz már a Kr. e. IV. század
első felében alkalmazta. A zodiákus Kr. e. IV. századi közismertségéről egy
komédiatöredék tanúskodik. Eszerint egy lakomán az asztalra terített étkek az
állatöv alkotóiból álltak: halból, kosból, skorpióból, mellettük a csillagokat
félbevágott keménytojások képezték. (Ezt az ötletet később Petronius is
felhasználta Trimalchio egyik terítékének leírásánál.) A 12 kép végleges rendje
azonban csak a Kr. e. II. században alakult ki, eltérés ezután legfeljebb abban
fordult elő, hogy balról jobbra vagy jobbról balra követték-e egymást.
A
zodiákus rendjének kikristályosodását a görög asztronómia fejlettsége és
szilárd geocentrikus világképe segítette elő. Ehhez hozzájárult az asztronómia
azon törekvése, hogy a bolygók pályáit meghatározza, de méginkább az
asztrológia egyre szélesebb körű elterjedése. Ennek alapgondolata az volt, hogy
szoros összefüggést feltételezett a makrokozmosz (világmindenség) és a
mikrokozmosz (egyén és környezete) között oly módon, hogy az előbbi pillanatnyi
állapota kihat az utóbbi egész sorsára és történéseire. Ez a gondolat nem
babonás elképzelésekben testesült meg, hanem filozófiai tanításban (ld.
platonizmus). Eszerint a lélek az égből ereszkedik alá az emberi testbe, tehát
magával hozza égi meghatározottságát (ez az alapja a születési asztrológiának).
A halál után oda is tér vissza, ennek alapján alakulhatott ki a lélek csillaggá
változásának képzete (pl. Caesar, Augustus esetében). Az égben folytatódó örök
életben való hitre utalhatnak a szarkofágokon megjelenő zodiákus ábrázolások.
A
csillagképek emberre, természetre gyakorolt hatásával az antik szerzők
(Manilius, Ptolemaiosz, Firmicus Maternus) részletesen foglalkoztak. Manilius a
zodiákus jegyeinek az emberi testrészekkel való összefüggését le is írja (malothésia),
pl. a fejet a kos, a szívet az oroszlán, a nemiszervet a skorpió uralja. Ez a
gondolat a középkorban különösen népszerű volt, ekkor alakult ki az ún. „állatövjegy-ember”
(homo signorum) ábrázolása, odarajzolva az emberi testrészekhez a
megfelelő csillagképet (ez az alapja a gyógyító asztrológiának). A
csillagképeket a földi eseményekkel is összefüggésbe hozták, belőlük következtettek
az időjárás alakulására, a vállalkozások kimenetelére. Ebből alakult ki a
cselekvési asztrológia, melyet fontos döntések előtt (utazás, házasságkötés
stb.) alkalmaztak.
A zodiákusnak tulajdonított
hatásokból érthető, hogy ábrázolása miért oly gyakori. Legáltalánosabb
jelentése a világrend volt, és mint ilyen, a világrendet biztosító istenség
vagy isteni személy (koszmokrátor) jelvényévé vált. Ilyen értelemben
jelenik meg egyes istenek, pl, Zeusz-Szarapisz, Mithrasz, az epheszoszi
Artemisz, Aión vagy a római császárok ábrázolásain. A rend biztosítja az
aranykori állapotokat: a boldogságot (felicitas) és az örökkévalóságot (aeternitas).
Ilyen értelemben leginkább a pénzérméken fordultak elő. A magánvallásosságban
amulettként használták a zodiákust vagy annak egyes jegyeit, leggyakrabban
gemmákon, miként manapság nyakláncok függőin.
A vallásos, misztikus jelentés
mellett gyakorlati vagy asztronómiai ismereteket is szolgálhattak a zodiákus
jegyei, mindenekelőtt a naptárakon, melyeken a hónapokat jelölték velük. Ezek
kisméretű, terrakottából vagy fémből készült változatai akár zsebnaptárul is
szolgálhattak, és nélkülözhetetlen kellékek voltak a mezőgazdasági munkák
idejének meghatározásában. Hasonlóan praktikus célt szolgált a napórákon
előforduló ábrázolásuk. Valószínű, hogy az épületek falán, szobák mennyezetén
megjelenő zodiákusok egy része elsősorban dekoratív funkciót töltött be.
Kedveltségüket mi sem
bizonyítja jobban, minthogy az egyébként figurális ábrázolásoktól tartózkodó
zsidó vallás is alkalmazta őket. A IV–VI. századi palaesztínai zsinagógák
mozaikpadlóin (leghíresebb a Beith Alpha-i) előfordulnak a köralakban elrendezett
állatövi jegyek, mellettük az egyes hónapok héber nevével. A képek tehát aligha
szolgáltak másra, mint a hónapok jelölésére, az ábrázolás egésze pedig az év
körforgását jelképezte. Hasonló jelentésben vette át a keresztény művészet is a
csillagképek ábrázolásának antik ikonográfiáját, és kapcsolta össze a saját
szimbolikájával. Ennek legmonumentálisabb késő antik példája Gaza városának
fürdőjében volt látható. Részletes leírását a Iustinianus kori gazai
Johannésztől ismerjük. A görög mintára ábrázolt égbolt középpontjában kereszt
van, szélein pedig keresztet tartó arkangyalok.
A nagyszerű kultúrtörténeti
áttekintés és a gazdag katalógus mellett a kötet további értékét jelenti még az
óriási képanyag: 257 fekete-fehér és 12 színes ábra. Ezek között rajzos
rekonstrukciók és középkori kódexillusztrációk is szerepelnek. Ez utóbbiak bár
az antik mintákat követik, mind több új elemmel is keverednek, és elvesztik
egykori mitológiai, vallási tartalmukat.
Hans Georg Gundel: Zodiakos. Tierkreisbilder im Altertum. Kosmische Bezüge und Jenseitsvorstellungen im antiken Alltagsleben. (Zodiákus. Állatövképek az ókorban. Kozmikus vonatkozások és túlvilágelképzelések az antik mindennapi életben.) Mainz 1992. 358 p.
Gesztelyi Tamás