Klió 1998/1.
7. évfolyam
Leonardo Bruni „Historiae Florentini Populi” című műve
Hans Baron – a reneszánsz szellemiség és
historiográfia kiváló ismerője – ebben a tanulmányában Leonardo Bruni
történelemszemléletének eredeti és újszerű vonásait tárja fel, mind tartalmi,
mind módszertani szempontból. Elemzésének tárgya a firenzei
kancellár-történetíró 1415–1444 között alkotott műve, A firenzei nép története.
Leonardo Bruni (1369–1444) pályafutása a XIV–XV. századi itáliai humanista
tudósok tipikus életútja. Az 1390-es évekig jogot és retorikát, továbbá görög
nyelvet, filozófát tanult Firenzében, majd 1406–1415 között a pápai kúriában
titkári teendőket látott el, és 1427-től haláláig Firenze városának kancellárja
volt. Hasonló életutat járt be kancellárelődje Coluccio Salutati, továbbá Pier
Paolo Vergerio, Poggio Bracciolini, Giannozzo Manetti.
Bruni
történetírói szemlélete az itáliai reneszánsz, különösen a firenzei reneszánsz
szellemiségének tágabb összefüggés-rendszerében tárható fel. A XIII. század
második felétől az itáliai reneszánsz politikaelmélete két forrásból
táplálkozott: a retorikai hagyományokból és a skolasztikus filozófiából. A
bolognai egyetem mesterei megteremtették az „Ars Dictaminis” műfaját. A XIII.
század végétől már olyan hivatalos levelek írásának módszertanával is
foglalkoztak a mesterek, amelyek a városállamok politikai-diplomáciai
kérdéseivel foglalkoztak és beszédeket is tartalmaztak. A XIII. század második
felétől jellemző volt, hogy a retorikában jártas dictatoresek a párizsi és az
orleans-i egyetemen folytatott tanulmányaik révén megismerkedtek a cicerói
retorikai hagyománnyal és előtérbe került a klasszikus szerzők tanulmányozása
(Livius, Sallustius). A skolasztikus filozófia, az aristotelési államelmélet és
az újplatónikus morálfilozófai nézetek először szintén a bolognai jogászok
körében terjedtek el.
Mindezeknek
a tényezőknek fontos szerepe volt a retorikus történetírás kialakulása
szempontjából, amelynek alapvető jellemzői: a klasszikus latin nyelv
felelevenítése, a filológiai tevékenység és az inventio és az eloqentia
követelménye a történetíróval szemben. Itália városállamaiban a XIII. század
második felétől a retorikában jártas dictatoresek – a papokat háttérbe szorítva
– krónikákat és tanácsadó könyveket írtak, amelyeket a városok vezetőinek,
illetve önkormányzati testületeinek címeztek.
Brunetto
Latini, Dino Compagni, Alberto Mussato, Bartolus of Saxoferrato és Páduai
Marsilius politikai-történeti műveiben olyan politikai nézetek fogalmazódtak
meg, amelyek Leonardo Bruni historiográfiai elképzeléseire is nagy hatást
gyakoroltak.
A
szellemi források és az észak-itáliai városok küzdelme a német-római császárság
és a pápaság univerzalisztikus hatalmi törekvéseivel szemben progresszív
politikai eszmék megfogalmazásához vezettek. Egyrészt a szuverén politikai
hatalmak pluralitásának elve a városállamok szabadságának (libertas, illetve
libertá) védelmét jelentette, amely a politikai függetlenség fenntartását és a
republikánus önkormányzat megteremtését foglalta magában. Másrészt a
városállamok mint szuverén politikai testek szabadságukat akkor őrizhetik meg,
ha a polgárok magánérdekeiket alárendelik a közérdeknek és a közjót helyezik
előtérbe. A népszuverenitás elvének érvényesülése, a polgárok virtusának
kibontakozása garanciát biztosít a libertas megőrzésére és a politikai test
növekedését, virágzását idézi elő. A tanulmány szerzője fölveti a kérdést, hogy
a firenzei reneszánsz egyik kiemelkedő kancellár-történetírója, Leonardo Bruni
mennyiben örököse a politikai hagyományoknak, továbbá historiográfai szemlélete
milyen újszerű, előremutató vonásokat tartalmaz.
Leonardo
Bruni: Historiae Florentini Populi című művében áttekintést nyújt Itália,
különös tekintettel a toszkán városállamok közül Firenze történelméről, az
antikvitás időszakától a Hohenstaufok hatalmi törekvéseinek koráig. A mű I.
könyvében a Római Birodalom felemelkedésének és hanyatlásának folyamatát
elemzi. Számára a római történelem példaértékű, hiszen a városállam birodalommá
válásában a virtus kibontakozásának meghatározó szerepe volt. A
kancellár-történetíró kiemelte, Róma példája azt is bizonyítja, hogy a
politikai és a katonai erények csak republikánus államformában tudnak szabadon
kibontakozni. Művének alapvető vezérfonala annak hangsúlyozása, hogy a libertas
és a közösség nagysága, hatalma illetve a virtus érvényesülése és az egészséges
államforma között szoros kapcsolat van. Másrészt, nem szabad figyelmen kívül
hagyni, hogy a firenzei politikai gondolkodás fontos eleme a XIII. század
elejétől, hogy Firenzét „második Róma”-nak nevezik, hiszen megalapítása,
felépítése Róma mintájára történt. Ezzel a nézettel már az 1231. előtt íródott
Chronica de origine civitatis című műben is találkozunk. Leonardo Bruni is
megemlíti – Ciceróra, Sallustiusra és Florusra hivatkozva –, hogy Firenzét
Sulla veteránjai alapították. A firenzei nép történetében a két nép egységes
politikai testté válásának folyamatát analóg módon írja le. Véleménye szerint
ahogyan az Imperium Romanumot a populus Romanus virtusa teremtette meg és tette
naggyá, Firenze dicsősége a populus Florentinus virtusának gyümölcse.
A
történetíró a II. könyvben elemzi részletesen Firenze történetét római
alapításától 1402-ig. Bruni bemutatja azt a folyamatot, ahogyan a firenzei nép
közösségi szelleme, a köz érdekeit szem előtt tartó érzülete formálódott és
ennek okait, motivációit is leírja. Szemléletének újszerűsége abban is
kifejezésre jut, hogy a külpolitikai tényezőket és a belpolitikai folyamatokat
szoros összefüggésben vizsgálja. Ily módon Firenze politikai függetlenségének
megőrzése a német-római császárság hatalmi törekvéseivel szemben és a ghibellin
nemesség kizárása a politikai hatalomból (1293, Igazságosság rendje) olyan
belső hatalmi egyensúly kialakulását idézte elő, amely a város gazdasági virágzásában,
a polgárok (populus) politikai-katonai erényeinek érvényesülésében öltött
testet. Mindez Firenze territoriális hatalmának kiteljesedéséhez, tehát
sikeres külpolitikai lépésekhez vezetett (Arezzo és Pisa elleni hadjáratok).
A
II. könyv értékes és egyben érdekes része az, amelyben a libertas védelme, a
despotikus hatalom elutasítása az 1342-es politikai krízis elemzése során
fogalmazódik meg. A kancellár-történetíró a krónikaírókkal szemben – különös
tekintettel a Villaniakra – a hercegi hatalom kiépülésének okát elsődlegesen
nem a kereskedőházak pénzügyi összeomlásában látja, hanem Firenze Lucca elleni
sikertelen hadjáratában. A külpolitikai katasztrófa a belső hatalmi egyensúly
felbomlását, egyeduralom megteremtésének lehetőségét eredményezte. Azonban, a
firenzei krónikák szemléletével ellentétben, a despotikus hatalom
összeomlásának okát nem a herceg kegyetlen természetében látja, hanem abban,
hogy hatályon kívül helyezte a firenzei állam alkotmányát. Ebben a helyzetben a
populus Florentinus a concordiát helyreállítván, sikeresen lépett fel az
egyeduralom felszámolása érdekében és megvédelmezte a libertas.
Hans
Baron ebben a tanulmányában az elméleti folytonosságra utaló vonásokat és az
előremutató jegyeket is elemzi. A cikk szerzője felhívja a figyelmet arra, hogy
A firenzei nép története olyan politikatörténeti munka, amely annak okait,
törvényszerűségeit igyekszik feltárni, hogyan vált Firenze városa olyan
szuverén állammá, hogy mind az itáliai, mind az európai hatalmi-politikai
egyensúly fenntartásának fontos tényezője lett. Bruni a folyamat bemutatása
során – Róma történelmét modellként használva – a belpolitikai és külpolitikai
tényezőket szoros összefüggésben elemzi. A történetíró kiemelt fontosságot
tulajdonít a libertas védelmének, a hatalmi egyensúly megteremtésének és
fenntartásának, továbbá szükségesnek tartja a polgári milícia felállítását a
zsoldoskatonasággal szemben, mivel ez a városköztársaság szabadságát
veszélyezteti.
Leonardo
Bruni történetírói szemlélete, stílusa nagy hatást gyakorolt Firenze
kancellártörténetíróira, így Poggio Bracciolini, Bartolommeo della Scala
nézeteire is. Bruni alkotását – bár kritikusan – forrásként kezelte Niccolo
Machiavelli és Francesco Guiccardini is Firenzéről írt történeti műveikben.
Hans Baron: Bruni’s Histories as an Expression of Modern Thought (Bruni „Histories” című műve, mint a modern gondolkodás, szellemiség egyik alkotása), In: Hans Baron: In search of Florentine Civic Humanism (Essays on the Translation from Medieval to Modern Thought), Princeton University Press, 1995. Vol. I. 68–93.
Aszalós Éva