Klió 1998/1.
7. évfolyam
Micu-Klein püspök
F. Pall, a kiváló kolozsvári történész munkája Inochentie Micu-Kleinről, az erdélyi román nemzeti mozgalom úttörőjéről Nyugaton jelent meg, kevés példány jutott belőle szülőhazájába, Erdélybe, de Magyarországra is. Azért ismertetése, hat év múlva sem felesleges.
Az ismert medievista eddig
egyetemes történeti és segédtudományi munkásságáról volt ismeretes. Nemcsak a Documente
privind istoria României erdélyi sorozata köteteinek volt munkatársa, annak
középkori köteteibe írt tanulmányokat, vett részt többkötetes munkálatai
szerkesztésében, ajándékozta meg a szakembereket egyetemes történeti írásokkal,
forrásmunkákkal, hanem a kolozsvári egyetem keretében évtizedeken keresztül
volt az egyetemes középkori diszciplina értő professzora, diáknemzedékek
oktatója és nevelője. Szemben a Lupas-iskolával, F. Pall az egyetemes történeti
vonulat Marinescu vezette irányzatának híve volt, és munkásságával szélesebb,
európai távlatokat nyitott olvasói és diákjai előtt, s a román múlt
kontinentális beágyazására törekedett. Mint erdélyi történész nemcsak az itteni
népek és források nyelvét ismerte, hanem – hála nyugati tanulmányainak – a
német mellett a franciát és az olaszt is.
A képzettsége és munkássága
révén medievistának elismert F. Pall a jelen kötetben azonban új területen
mutatkozik be. Talán egyháza, az egyetlen tollvonással, erőszakosan
megszüntetett román görög katolikus vallással szemben is adósságot akart
törleszteni, mikor annak egyik legjelentősebb és legbátrabb püspökét,
Inochentie Micu-Kleint választotta munkája tárgyául. Pontosabban az erdélyi
püspök római száműzetése éveit (1745–1768), melyek tevékenysége delétől egészen
haláláig terjedtek, egy hasznos élet tragikus záró szakaszaként. A püspökre
vonatkozó forrásanyagra nemcsak római kutatóútja során figyelhetett fel, hanem
életének nyugaton töltött utolsó évei alatt is. Medievista felkészültségének,
nagyszerű latin ismereteinek és nyelvtudásának köszönhetően F. Pall nemcsak
kiváló tanulmánnyal, hanem szakszerű forrásközléssel is megajándékozza az
érdeklődőket és érdekelteket. Mert noha a kötetnek az említetteknél több része
van, vitathatatlan, kiemelt két részben van az igazi nóvum.
Szerkezetileg rövid előszó
után bevezető következik, amely megismerteti az olvasót Inochentie Micu-Klein
életével és küzdelmes egyházi pályájával. Könyvének hőse egy évvel azután
született, hogy Lipót császár 1699-ben kibocsátotta a román görög katolikus
egyház engedélyezésére vonatkozó diplomáját. Ismeretes, hogy e lépéssel az
erdélyi és partiumi románság jelentős része elismerte Róma egyházi
fennhatóságát és az egyházi unióval nagy lépést tett előre művelődési és
politikai felzárkózása útján, az európai értékekhez való igazodás tekintetében.
Ezután indul meg valójában a román ifjak képzése nyugati egyetemeken,
elsősorban Rómában, akik aztán hazatérve, alapos felkészültség birtokában,
Erdélyben megkezdik a harcot a román nép felemelése érdekében, az
egyházszervezésben, a művelődésben, egyházi és politikai téren dolgoznak a
román nép emancipációja érdekében.
I. Micu-Klein ennek a
küzdelemnek első nagy alakja. Nagyszeben környékén, Códon (Zoodt, Sadu)
1700-ban született, román unitus családból. Nagyszebeni és gyulafehérvári
iskolázás után a kolozsvári jezsuita kollégiumban tanult, ahol a filozófiai
kart végezte el. Tanárától, Franz Faschingtól, a román nép római származásának
tanát sajátította el. Kollégájától, Boér Istvántól tudjuk, hogy kiváló diákként
a magisteri címet is megszerezte. Később ösztöndíjasként a nagyszombati
jezsuita egyetem teológiai fakultását látogatta, s 1726-ban maga is belépett a
jezsuita rendbe. Tehetségének, helyzetének és képzettségének tulajdonítható,
hogy pályája nagy ívben szárnyalt felfelé, így 1729-ben már elnyerte az erdélyi
román görög katolikus püspöki méltóságot. Noha kezdetben a Fogaras püspöke
címet viselte, később uradalma központjára, Balázsfalvára helyezte át püspöki
székhelyét. Balázsfalva aztán az unitusok „erdélyi Rómájá”-vá fejlődött,
szeminárium, gimnázium, nyomda működött itt, s a város román politikai,
művelődési és egyházi központtá változott.
Püspökként rövidesen az
erdélyi románok most kezdődő mozgalmának a vezetője lett, a három natio
(magyar, székely és szász) mellett a románság negyedik natioként való
elismeréséért szállt síkra.
Saját népének emancipációjáért
küzdve azzal érvelt, hogy a románok nemcsak számbelileg vannak túlsúlyban,
hanem a rómaiak leszármazottjaiként legrégebben vannak Erdélyben. Így
lényegében a román kontinuitás elméletét alkotta meg és használta fegyverként
politikai és egyházi síkon.
Programját írásban is
megfogalmazta, de az erdélyi és a bécsi vezető körök ellenezték annak
megvalósítását, mert abban a tartomány alkotmányának és berendezkedésének
veszélyes pontjait fedezték fel. Azért, azzal az ürüggyel, hogy kívánságainak
megbeszélésére nyílik alkalma, 1744-ben Bécsbe hívták. Itt azonban rövidesen
kiderült, hogy a románság körében észlelhető nyugtalanság okozójának tartják.
Így I. Micu-Klein püspök – a felelősségre vonástól és letartóztatástól félve –
a császárvárosból Rómába menekült (I. fejezet).
Életének következő szakasza, 1745-től
arra irányult, hogy meggyőzze a Vatikánt harcának igazáról, és segítséget
kapjon hazatéréséhez. Először csak ahhoz kért támogatást, hogy a pápa
közvetítsen az uralkodónőnél igaza elismerése érdekében, hogy otthon tovább
folytathassa püspöki munkálkodását. XIV. Benedek pápa azonban – úgy tűnik – nem
volt meggyőződve In. Micu-Klein ártatlanságáról, és nem vállalta a beavatkozást
Mária Teréziánál. A történeti pillanat is kedvezőtlen volt, mert a Habsburg
Birodalom véres harcban állt Poroszországgal az osztrák ház örökségének
védelmében s így nagy szüksége volt az erdélyi rendek támogatására. A római
kúria legfeljebb arra vállalkozott, hogy kieszközölje Micu-Klein bántatlan
hazatérését. Mária Terézia azonban nem engedett, s a püspök hazatérése esetére
annak letartóztatását is kilátásba helyezte (II. fejezet).
Micu-Klein
1746-ban a bécsi udvartól rehabilitációs per megindítását kérte, annak
visszautasítása után azonban, ügye elintézésének meggyorsítását célozva, azt
igyekezett elérni, hogy egyháza megszabaduljon attól a római katolikus teológus
jezsuitától, aki az egyházi unió óta az erdélyi görög katolikus egyház
megfigyelésére, sőt irányítására volt hivatott. Beadványaiban nemcsak a
„teológus” befeketítésre törekedett, hanem egyenesen excommunikálta egyházából.
Mindez még jobban elmérgesítette viszonyát nemcsak a bécsi udvarral, hanem a
pápasággal is (III. fejezet).
A
kiélezett helyzetben a bécsi udvar I. Micu-Klein püspöki méltóságáról való
lemondásában kereste a megoldást, amihez a pápa is csatlakozott. Ügye igazába
és népe támogatásába vetett hite azonban nemhogy megtörte volna, hanem még
növelte önbizalmát: I. Micu-Klein kiátkozta vikáriusát, Petru Aaront. A lépés
annál veszélyesebb volt, mert Petru Aaront mind Bécs, mind Róma jó szemmel
nézte. I. Micu-Klein argumentuma, hogy vikáriusa nem hajtotta végre a
„teológus” kiközösítését, nem volt alkalmas ügye kedvező megítélésére. A két
vezető egyházi ember kizárása csak csökkentette eshetőségeit egyházi pályája
folytatásában (IV. fejezet).
A
püspök helyzetét tovább rontotta, mikor a kizárt Petru Aaron helyett Nicolae
Pop esperest nevezte ki vikáriussá. Róma Pop tevékenységét azzal akadályozta
meg, hogy Petru Aaront apostoli vikáriussá nevezte ki, aki ennek birtokában
püspökétől függetlenül igazgathatta egyházát. Bécs egyre határozottabb
fellépésére a római kúria rábírta az unitus püspököt Petru Aaron vikárius
kizárására vonatkozó döntése visszavonására. 1748-ban tett lépésével azonban
lényegében apostoli vikáriusa hatáskörét és cselekvési szabadságát ismerte el,
egyben saját püspöki jogainak gyakorlásáról is lemondott (V. fejezet).
Háromévi
huzavona következett, amelynek során Micu-Klein püspök megkísérelte Mária
Terézia kibékítését. Megígérte, hogy visszatérése esetén lemond minden
politikai tevékenységről. Bécs azonban hajthatatlan maradt. Végülis a
testileg-lelkileg megtört Micu-Klein kénytelen volt lemondani püspöki
hivataláról és megelégedni az unitus püspökség jövedelméből biztosított
nyugdíjjal (1751) (VI. fejezet).
Méltósága elvesztése után,
másfél évtized múlva (1764-ben) már megelégedett volna azzal is, ha egyszerű
polgárként térhetne haza Erdélybe. Azonban az uralkodónő a bécsi udvarral és az
erdélyi rendekkel összhangban így sem engedélyezte hazatérését. Ellenfelei nem
feledték el, hogy román nemzeti törekvéseket képvisel, melyek veszélyesek
lehetnek a fennálló rendre (VII. fejezet).
Igaza és harca tudatában,
hazájától távoli száműzetésben végezte életét 68 éves korában (1768). A vallási
uniónak őszinte híve volt, de egyházvezetői méltóságát népe nemzeti
törekvéseinek szolgálatába állította. Törekvései megvalósítására még nem értek
meg a feltételek, de eszméi úttörőek voltak és az utána következő román
értelmiség azokat írta zászlajára a feudális rendszer bukásáig.
Francisc Pall könyve
Inochentie Micu-Klein életére és küzdelmére vonatkozó forrásokkal (Dokumente)
egészül ki, amelyeket a római, bécsi, budapesti, bukaresti és kolozsvári
levéltárakból bányászott ki. Az általa képviselt erdélyi szellemhez híven az
előforduló helységneveket németül, románul és magyarul adja meg. Széleskörű
bibliográfiája pedig magában foglalja mindazt, amit a kérdéssel kapcsolatban a
román, magyar, német és más nyugati történetírás alkotott. Végül munkájához
fakszimiléket csatol és I. Micu-Kleinnek és kortársainak arcképeit.
Az unitus püspök
száműzetésének éveiről tudományosan megírt és az egyháza-népe iránti
elkötelezettségtől vezetett munkát alkotott F. Pall professzor. Mikor sorait
hazafiság forrósítja fel, akkor is igyekszik kritikusan és objektíven közeledni
témájához, munkája hőséhez. Munkája annál fontosabb, mert a román nemzeti
mozgalom kezdeteinek megértéséhez segíti hozzá az olvasót, románt és más
nemzetiségűt egyaránt. Mégegyszer aláhúzza a tételt, hogy milyen fontossága
volt a vallási uniónak az egész román fejlődésben, akár egyházi, akár
művelődési, akár politikai síkon tekintünk a kérdésre.
Francisc Pall: Ein siebenbürgischer Bischof im römischen Exil: Inochentie Micu-Klein (1745–1768). Studien und verunöffentliche Dokumente. Köln/Weimar Wien, 1991. Böhlau Verlag. 531 p.
Csetri Elek