Klió 1998/1.
7. évfolyam
Az orosz kolostorok és a szerzetesség (1800–1914)
Ez a téma eddig kevesebb érdeklődést váltott ki a történészek körében, mint amit jelentőségénél fogva megérdemelt volna. P. N. Zirjanov pedig bevezetőjében joggal mutat rá, hogy pl. a kolostori élet, a szerzetesek társadalmi összetétele, tevékenységük jellege és összetevői, az 1861. évi jobbágyfelszabadítás előtti és utáni korszak eltérő trendjei és mindezeknek a külvilággal való kapcsolata indokolttá tesz legalább egy tanulmány jellegű elemzést és értékelést.
A szerző először a kolostorok
és a szerzetesek jogi helyzetét mutatja be. A pravoszláv egyház részeként a
Szinódus és a cár rendelkezett felettük, azonban a legjelentősebbek pátriárkai,
míg a többi egyházmegyei igazgatás alá tartozott. A kincstári támogatásban
részesülő és az önmagukat ellátó kolostorokat három fokozatba sorolták, élükön
az archimandritákkal, igumenekkel és igumenyákkal (apátokkal és apátnőkkel). A
legelőkelőbbek a főkolostorok (a lavrák) voltak. Különösen a múlt század
második felében nőtt meg a női kolostorok és közösségek száma. Az összes
intézmény jogi helyzetét Az Orosz Birodalom törvényeinek gyűjteménye
szabályozta. Olyan területekre terjedt ki, mint pl. a munkaerővel, majd 1861
után a pénzsegéllyel való ellátás, az ingatlan és ingó vagyon birtoklási és
öröklési normái, az egyes társadalmi rétegekből a szerzetesi státusba kerülés,
illetve fordítva, a (kényszerű vagy önkéntes) távozás jogi szabályozása (az
első komoly joghátránnyal járt együtt).
Érdekes a kolostorok és a
szerzetesek számának alakulása (l. táblázat: 113. o.). A gyors növekedés I.
Miklós uralma alatt kezdődött, majd az 1860–70-es években tempója csökkent, míg
azt követően (főleg a női ágon) újra gyorsan szaporodtak a kolostorok, nőtt a
szerzetesek és az apácák száma. 1800 és 1914 között területileg különösen a
déli és a keleti egyházmegyékben figyelhető meg gyors és nagy növekedés. A
birodalom távolabbi részein (így a Távol-Keleten) a kolostoralapítás sokszor az
orosz világi hatóságok kolonizációs politikájához kapcsolódott. A déli virágzó
és nagyobb szerzetesi közösségekkel szembe állíthatók az északi szegényebb és
kis-, illetve csökkenő lélekszámú kolostorok. Az apácák az 1860-as évekig
kevesebben voltak a szerzeteseknél, míg azt követően az arány ellenkezőjére
fordult; háromszor több női közösség működött, igaz a férfiakénál ezek jóval
szegényebbek voltak. Mind az archív források, mind D. I. Rosztyiszlavov
kutatásai azt mutatják, hogy a szerzetesek főleg a papság soraiból kerültek ki.
1861 után nőtt a többi réteg (vegyes származású értelmiségiek, polgárok,
parasztok) súlya. Különösen fontosnak tartja Zirjanov a paraszti sorból
szerzetesnek állók számának növekedését és a külvilágból bevitt társadalmi
különbségek kolostorbeli fennmaradását. Az 1823-as cári rendelet elősegítette a
tudós szerzeteseknek az egyházi és kolostori hierarchián belüli elkülönülést.
Ugyanakkor megalapozottan utal arra, hogy az orosz szerzetesek többsége
alacsony műveltségi fokon állt (az írástudatlanságtól a plébániaiskolákon át
legfeljebb a középszintű tudásig jutottak el). 1861 után egyes kolostorokat
paraszti származású szerzetesek vezettek. A főkolostorokban viszont már az
1738-as cári rendelet után megnőtt a felső réteg és intézményeinek szerepe. A
múlt században a szerzetesek között jelentős tekintélyt szerzett magának egy
kis nemesi eredetű csoport is; P. G. Rozen baronessz mint a híres Mitrofanyija
apátnő vonult be az orosz egyáztörténetbe, de mint Zirjanov megjegyzi, a nemesi
réteg aránya századunk elejére a kolostorbeliek közt jelentősen csökkent,
miközben az alsó társadalmi csoportoké (még vezetői szinten is) tovább nőtt.
A szerzővel egyet lehet
érteni, hogy a kolostori zártság és a források szűkössége miatt nehéz
reprodukálni a hiteles szerzetesi életrendet. A Szinódus és a világi kormányzat
1860-as évekbeli reformjaiig az orosz pravoszláv kolostorokat két csoportba
lehet sorolni; az elsőbe azok tartoztak, ahol a szerzetesek intézményüktől
mindent megkaptak, de erős függelmi viszonyban éltek, míg a másik típusnál a
barátoknak kellett magukról gondoskodni, viszont több joguk és külső
kapcsolatuk volt. Egyébként a kormányzat átalakítási tervei részsikerekkel
jártak. Zirjanov rámutat, hogy a legjelentősebb intézmények (pl. a
Kijevo-Pescserszkaja és a Troice-Szergijev-kolostorok) belső ügyeikben
önkormányzattal rendelkeztek. A legtöbb kolostornak azonban a Filaret
metropolita által összeállított Szabályzat (1853) volt mérvadó. A szerző
részletesen szól a szerzetesek napi életrendjéről, belső és külső kapcsolataik
szabályairól, a vétkek miatti büntetésekről. A szigorú normák sem akadályozták
meg azonban a fegyelem lazulását (különösen a korszak második felében) és az új
körülményekhez való alkalmazkodás felvetődését (és szükségességét).
A kolostoroknak a népre
gyakorolt nagy hatását mutatták az összorosz vallási központokba (így a fentebb
említett két főkolostorba) történő százezres nagyságrendű zarándoklatok. Nagy
tömeg vett részt Szarovi Szt. Szerafim 1903-as kanonizációján. Tanácsot kérve
sokan látogatták meg (pl. a nagy írók, F. Dosztojevszkij és L. Tolsztoj is) a
kozelszki szentéletű remetét, Amvroszij sztarecet. Zirjanov joggal mutat rá,
hogy földrajzilag az egyházi centrumok Moszkvától délre tolódtak el. A
zarándoklatok szervezési és anyagi kérdéseket is fölvetettek, amelyeket sem az
egyházi, sem a világi hatóságok nem tudtak megnyugtatóan rendezni. A
magánszemélyek adakozása kevésnek bizonyult, noha mindenképp kiemelendő A. A.
Orlova-Cseszmenszkajának a novgorodi Jurjev-kolostornak a Fotij vezetése alatti
időszakban mutatott bőkezűsége. Felső kapcsolatai, nagy presztizse révén a női
kolostorok (jótékonysági) tevékenységének anyagi megalapozásáért sokat tett
Mitrofanyija apátnő. Mivel szerinte a rászorulókon segített, még 1873–74-es
váltóhamisítási perében se érezte bűnösnek magát. Ügye egyébként egy kaukázusi
kolostorba való száműzetéssel végződött. Az állami szerveknek mindenesetre újra
kellett gondolni a kolostorok tevékenysége anyagi hátterének biztosítását.
A kolostori jövedelmek
lényeges részét képezték a földbirtokokból eredők. A szekularizáción már
vagyoni tekintetben 1797-től enyhítettek. A Szinódus adataiból világos, bár nem
teljes (inkább aláértékelt) képet kaphatunk régiók és földbirtokfajták
(szántók, erdők, rétek) szerint a kolostori földterület nagyságáról.
Jövedelmezőség szempontjából délen ezek a birtokok kedvezőbb összetételűek
voltak (több szántó és rét). Magában a művelésben a kezdetlegestől a fejlett
formákig (ezt a tőkefelhalmozást végrehajtó legnagyobb kolostoroknál) minden
fokozatot megtalálhatunk. Mindeddig a kutatóknak nem sikerült teljes és
számadatokban pontos képet adniuk az orosz kolostori rendszer összes vagyoni
aspektusáról. Mindenesetre megállapíthatók az óriási különbségek, az hogy az
északi és a női kolostorok sokkal szegényebbek voltak, mint a déliek és a
szerzetesi közösségek. Noha a jogi helyzet nem mindig esett egybe a vagyonival,
az kimutatható, hogy a korábban bemutatott magasabb fokozatokba tartozók voltak
a leggazdagabbak. Ámbár az 1883. febr. 5-i rendelet előírta, hogy a kolostorok
azt követően pénzüket a magánbankok helyett (ez volt az előnyösebb) csak az
Állami Bankban helyezhetik el, a gazdag és a szegény vagyoni helyzetűek közti
szakadék tovább nőtt.
Minden kolostornak megvolt a
sajátos tevékenységi köre. Az új földek kisajátítása mellett a távoli vidékeken
(a Távol-Keleten, az Amur mentén) elősegítették az orosz életmód és lelkület
fennmaradását. A missziós szerep jutott kifejezésre az óhitűek, a szektások és
a szocialista tanokat képviselők elleni harcukban. A birodalom nem orosz népei
közti hittérítést Zirjanov szerint két csoportba kell sorolni. Ott, ahol a
fejlődés feltételeit teremtették meg szellemi, történeti, vallási és más síkon
(pl. a Volga-vidék és Szibéria több kis népénél) – a mai szakember is pozitívan
értékelhet. Máskor, amikor az adott etnikumok már régen egy másik világvallást
választottak és ráadásul a misszió e tevékenysége a kormányzat birodalmi
törekvéseit segítette (így a tatárok és a baskírok esetében) – negatívan.
Nézetünk szerint a fentiek a mai nemzeti újjászületés közepette még sokáig
vitatémául szolgálnak. Zirjanov külön foglalkozik a kolostorok jótékonysági és
oktatási tevékenységével. Miután az országban kevés kórház és karitatív
intézmény létezett, a kérdés valóban lényeges (1841 és 1914 közti számukról és
férőhelyeikről lásd a 2. táblázatot: 134. o.). Különösen 1861 után vált égetővé
a régi patriarchális kolostori életforma megváltoztatása és a reform
árnyoldalaként fokozódó szociális feszültségek enyhítése. Zirjanov jól látja,
hogy a női kolostorok és közösségek több megértést mutattak a karitativitás
iránt és egész fejlődésük szervesen kapcsolódott ehhez a területhez. Volt, ahol
ez összefonódott az oktatási tevékenységgel (pl. a lányok elemi és egészségügyi
képzésénél).
Fontos
kérdéseket vet fel a pravoszláv szerzetességnek a politikához való viszonya.
Zirjanov úgy véli, hogy I. Sándor, látva hogy a pravoszlávia akkori formájában
politikai céljait kevéssé segíti; a múlt század elején europaizálni szerette
volna. Erre szolgált az A. N. Golicin vezette Oroszországi Biblia Társaság. Az
1820-as évek első felében azonban a konzervatív görögkeleti főpapok – így
Szerafim pétervári metropolita és Fotij apát – támadást indítottak Golicin és a
Társaság ellen és 1824-ben végül elérték céljukat; Golicint nyugdíjazták, a
Társaság tevékenységét beszüntették. Az 1905–1907-es forradalom idején az orosz
szerzetesek inkább a szélsőjobboldalhoz csatlakoztak. Az egyik „feketeszázas”
antiszemita, demokratákat, sőt magát a kormányt is bíráló, tömegakciókat szervező,
militáns szerzetes, Ilidor Cáricinből való eltávolítását maga a kormányfő,
Sztolipin kezdeményezte, de végül az csak Raszputyinnal való összetűzése után
távozott, azonban nem a kijelölt helyre, hanem külföldre. Az eset mutatta a
szerzetességnek a belső vívódását az akkori politikailag ingatag időszakban, és
noha a papság szerepe nőtt a birodalom végóráiban, tulajdonképpen a
kolostorbeliek közti válság jelent meg a századfordulón. Ennek megoldására
hívták össze 1909 nyarán a Troice-Szergijev kolostorba a szerzetesi
kongresszust.
A
tanácskozás programjából kiemelhető: az egységes kolostori életrend bevezetése,
a fegyelem erősítése, a hivatásra való felkészülés színvonalának emelése,
általában az egyház (a kolostorok) tekintélyének növelése. Vlagyimir moszkvai
metropolita megnyitó beszédében rámutatott, hogy a külvilágnak rá kell
ébrednie: szükségük van „az imádkozó-szemlélődő közösségekre”, míg a
szerzeteseknek tevékenységük világi elemeivel szakítaniuk kell. Ezután jelent
meg az Egyházi Közlönyben (Cerkovnije Vedomosztyi) a pravoszláv író, Je.
Poszeljanyin cikke „az új típusú” (pl. karitatív jellegű) kolostorokról, amire
ugyanott Nyikon püspök elutasítóan reagált. Szerinte így a külvilági normák
behatolásával megsértik a kolostorok belső életrendjét. Az első világháború
előtt tehát a főpapok között nem a világra való nyitás, hanem a tőle való
elzárkózás kerekedett felül. A háborús események azonban a karitativitás (a
lelki és az ápolási segítség) növelésére késztették a szerzeteseket (főleg a
női kolostorok lakóit). A kolostorokban kórházak, menhelyek létesültek, de az
apácák és a novíciák részt vettek más szervezetek karitatív tevékenységében is.
Időközben 1917 őszéig még sikerült összehívni a legégetőbb kérdések megvitatására
az összorosz pravoszláv zsinatot, melynek 569 résztvevőjéből 100 különböző
rangú szerzetes volt.
A tárgyalt korban gyarapodott
a kolostorok és a szerzetesek száma, tevékenységük sokrétűbbé vált (új vonások
is feltűntek), az időszak második felében és végén azonban nem sikerült teljesen
alkalmazkodniuk a változó körülményekhez. Zirjanov sokoldalú forrásanyagot
felhasználva, egy fontos témakör elmélyült elemzését adta tanulmányában.
P. N. Zirjanov: Russzkije monasztiri i monasesztvo v XIX i nacsale XX v. (Az orosz kolostorok és a szerzetesség a XIX. században és a XX. század elején). Acta Slavica Iaponica. Tom XIII. 1995. 110–148. p.
Kurunczi Jenő