Klió 1998/1.
7. évfolyam
Afrika a XIX. században
Az Unesco által támogatott, nyolc kötetre tervezett sorozatnak francia nyelvű VI. kötete Afrika XIX. századi történelmét 1880-ig tárgyalja. A szerzők – többek között – nigériai (J. F. Ade Ajayi), ghanai (A. Adu Boahen), zimbabwei (N. M. Bhebe), belga (J.-L. Vellut), marokkói (A. Laroui), angol (M. Last), kameruni (L. Z. Elango), jamaikai (F. W. Knight), USA-beli (P. D. Curtin) származású szakemberek, akik J. F. Ajayi irányításával dolgoztak a művön. E korszak tanulmányozása – a megelőzőkhöz képest – már jóval könnyebb, hiszen a források – az írásbeli forrásokra gondolunk itt elsősorban – nagyobb számban állnak rendelkezésre; hittérítők, felfedezők, kereskedők jegyezték fel tapasztalataikat, de addig ismeretlen, afrikai eredetű dokumentumok is hozzáférhetővé váltak, amelyek megértését az afrikai nyelvek európai betűkkel történő átírása teszi lehetővé.
Mi
jellemezte a XIX. század eleje Afrikájának társadalmi-gazdasági
állapotát?
A
népvándorlások, a rabszolgakereskedelem, amelyek meglehetős bizonytalanságot
hoztak az afrikaiak életébe. Az egyik szerző megjegyzése szerint: „a belső
rabszolgaság borzalmasat fejlődött a XIX. században”. E korszakban elsősorban
két európai nagyhatalom, Franciaország és Anglia rivalizálása tűnik föl: utóbbi
igyekezett valamelyest határt szabni az előbbi hatalmi terjeszkedésének
Afrikában, főleg a rabszolgakereskedelem felszámolásával, a tilalom
betartásával. Másrészt pedig Afrika sokoldalú felfedezése, mezőgazdaságának és
iparának megismerése vezényelte az ideutazó európaiakat. Ezek a célok azután
logikusan vezettek a megvalósításukat szolgáló eszközök és módszerek
megjelenéséhez: a partvidéken kikötők épültek, megjelentek a kereskedők és
a hittérítők, majd a katonák, akik a települések védelmét biztosították. Afrika
sorsa végül megpecsételődött: a XIX. század végén felosztották egymás között a
nagyhatalmak. A szerzők fontosnak tartják kiemelni e felosztási folyamatból,
hogy nem oka, hanem következménye volt annak a processzusnak,
amely még a XVIII. század közepén kezdődött, és amelynek során Afrikát
bekapcsolták a világgazdaságba. Ez a bekapcsolás azonban nem az
afrikaiak választásán alapult, őket az események túllépték, és a XIX. század
közepe táján már akaratlanul is egy világrendszer alkotóelemeivé váltak.
A
földrész népei a XIX. század elején két szélsőséges államforma keretei
között éltek: az egyik szigorú hierarchikus renden alapult, a másik lazább,
kevésbé centralizált forma volt, a kettő között helyezkedtek el azok a
társadalmak, amelyeken belül e két formáció különböző mértékben ötvöződött. Vallási
téren az iszlám és a kereszténység hatása érvényesült. A külföldről –
Európából – érkező keresztény hittérítők nyomában már ott volt az „imperialista
Európa katonai hatalma” is! A hittérítők tevékenységén belül megismerkedhetünk
oktató-nevelő munkájukkal: ennek eredménye volt – egyebek mellett – az európai
(angol, francia) nyelveket beszélő afrikai elit megjelenése. Óriási változások
mentek végbe a földrész modernizációja során: megjelent a vasút, a távíró, új
mezőgazdasági szerszámok tűntek föl, stb. A rabszolgakereskedelem visszaszorításával
új irányt vett a mezőgazdaság, amely most már exportra is termelt. A
hagyományosan gazdag afrikaiak mellett megjelentek az újgazdagok, ami a
társadalom átrétegződését vonta maga után. Ami azonban a legfontosabb: az
afrikai gazdaságot bekebelezte a kapitalista világgazdaság.
A
XIX. század végére az afrikai kontinensen már csak a Magrebben és Egyiptomban
létezett szilárd politikai alapokon nyugvó állam: ezek fönnmaradása az európai
behatolással szemben az iszlám törvénykezésnek volt köszönhető. Másutt a
hasonló jellegű államok létrehozására irányuló kísérletek erős politikai
rivalizáláshoz vezettek. A politikai feszültségek megoldásában óriási szerephez
jutottak a hivatásos katonák, valamint az európai tűzfegyverek, amelyeket az
afrikai uralkodók egyre nagyobb meny-nyiségben vásároltak. A kegyetlen belső
háborúkban – amelyek felborították a régi, hagyományos államközi szolidaritást
– az erősebb államok a gyengébbek kárára lettek azzá. Az európaiak
természetesen igyekeztek ezeket a rivalizálásokat a maguk hasznára fordítani.
Amikor az afrikaiak erre rájöttek, ők próbálták az európai hatalmakat egymás
ellen fordítani; ezt a taktikát semlegesítendő, az európaiak nemzetközi
szerződésekkel igyekeztek az afrikaiaknak szóló fegyverkereskedelmet
korlátozni. Mindennek a játéknak az eredménye Afrika európaiak általi
felosztása lett: az afrikaiak már nem rendelkeztek annyi erővel, hogy
felléphessenek ellene. A szerzők Afrika felosztásának végső okát az afrikaiak
belső háborúiban, rivalizálásában látják. Súlyos következményekkel járt az
európaiak afrikai kereskedelmi tevékenysége: ez nagyjából abban állt, hogy
előnytelen szerződések kötésével eladósították az afrikaiakat, gazdaságilag
legyengítették őket, ezek után pedig roppant agresszív, brutális módon rájuk
kényszerítették akaratukat.
A
mű részletesen tárgyalja e történelmi időszak eseményeit régiónként,
azokon belül érintve az egyes ott élő népeket, hagyományos társadalmakat.
1850–1880 között Afrika déli
részében a britek hódították meg az itteni államokat, amelyek lakói
elveszítették szabadságukat, földjeiket, a búrok nagyobb egységbe tömörültek. A
briteket a vidék arany és gyémánt lelőhelyei vonzották elsősorban. A Zambézi
medencéje mentén 1840 után felerősödött az elefántcsont-kereskedelem és
rabszolga-hajtóvadászat. Kelet-Afrikában 1800–1845 között Sayyid Sa’id szultán
képes volt a kereskedelmi hajózást és a külföldi kapcsolatokat jelentős
mértékben fejleszteni, s a gazdaságot a kapitalista típusú nyugati gazdasági
körforgásba integrálni. A Nagy Tavak menti népek kereskedelmi útvonalakat
építettek ki egyrészt saját régiójukon belül, másrészt a nyugat-afrikai
partvidék között. A Kongó-medence és Angola 1800–1880 között gyorsan fejlődő,
sokoldalú mezőgazdasággal rendelkezett, amelyet a kiszáradt talaj
feljavításának is köszönhetett. Jelentős volt a demográfiai növekedés is, a
fejlett kereskedelem viszont a rabszolgaságon alapuló termelést segítette elő.
Az 1860-as évekig tartott Angolában a „portugál imperializmus afrikai
gyarmatainak totális bekebelezése”. 1870 körül a portugáloknak vissza kellett
vonulniuk, később azonban újra kezdték terjeszkedő politikájukat. 1805–1881
között fölvirágzott Egyiptom: az országnak sikerült megteremtenie egységes
belső piacát, és gazdaságát szintén a nemzetközi kapitalista gazdasági
rendszerbe bevezetnie. Oktatáspolitikájában a modernség és a tradíció
ötvöződött, s fejlett értelmiségi elit alakult ki. Szudán modern kori
történelme az 1820-as években a török megszállással kezdődött, aminek során a
mai határok között vált egységessé. Etiópiában a XIX. század második felében
történtek komoly erőfeszítések az egyesítésre. Madagaszkár politikai fejlődését
a merina népcsoport hatalmának megerősödése és a sziget egész területére történő
kiterjesztése jellemezte.
A Magreb országainak
elmaradottságát külső tényezők is okozták, elsősorban természetesen Európa
belső fejlődése. Az európaiak behatolása az európaiak számára egyoldalúan
előnyös kereskedelmi kapcsolatok létesítéséhez, majd a régió gyarmatosításához
vezetett, ugyanakkor az ottománok európai típusú reformjainak itteni bevezetése
aláásta a hagyományos társadalom alapjait. A Szahara nomádjai között ugyancsak
az ottománok szítottak súlyos ellentéteket; az ő politikai ügyességükkel még a
francia megszállók sem tudták fölvenni a versenyt. Nyugat-Afrikában az iszlám
dzsihádok alapvető célja volt, hogy az iszlámnak „visszaadják eredeti
tisztaságát”. Szenegambia és Felső-Guinea vidékének XIX. századi fejlődésére az
egységesség volt a jellemző, ami az európaiak partvidék menti jelenlétének is
köszönhető. A rabszolgaság hanyatlását követő gazdasági változás
legészrevehetőbb megnyilvánulása volt bizonyos árucikkek árának megugrása:
gumi, arany, bőr, elefántcsont, földimogyoró... A Niger mentén olyan nagyhírű
birodalmak omlottak össze, mint az asanti, a kong, a moszi, a bambara; ok:
belső viszályok, külső nyomás. Itt is vége lett a rabszolgakereskedelemnek,
megindult a gyarmatosítás, elterjedt a kereszténység és az iszlám. Dahomeyben
és régiójában virágkorát élte az Újvilágba irányuló rabszolgakereskedelem, de
az odatelepített afrikaiak egy részének Afrikába történő visszaáramlása is
érdekes jelenség volt ebben a korszakban. A nyugati szellem és technika is
ekkor kezdett el meggyökeresedni a vidéken.
A mű érinti az afrikai
diaszpóra kialakulását, annak néhány aspektusát. A legtöbb afrikai
természetesen az amerikai földrészre került az ismert tragikus körülmények
között. Itt a XVI. és a XIX. század között mindenféle munkát végeztek, a
társadalmi ranglétra minden fokán megtalálhatók voltak – kivéve a
legmagasabbakat. Nyugat-Európában kb. a XV. századtól jelentek meg
Dél-Spanyolországban és Dél-Portugáliában, a XVIII. század közepétől már egyre
több a szabad afrikai. Természetesen, nem csak a külvilág hatott az
afrikaiakra, ők is hatottak azokra a társadalmakra, amelyekbe kerültek:
nyelvre, zenére, vallásra, étkezési szokásokra, művészetekre, mezőgazdaságra,
építészetre. Amerikában virágzó közösségeket alkottak, oktatási intézményeket,
egyetemi kollégiumokat alapítottak.
A könyv – magától értetődik –
nem csak ennyivel foglalkozik. Óriási adathalmazzal dolgozik, sok témát
részletesebben is taglal: ezek közül említsünk meg néhányat!
Csaka, a zulu vezér
tevékenysége; ndebelék, szotók, kololók, ngundik, zuluk stb. társadalma, belső
fejlődése; Algéria, Tunézia, Líbia történelme a vizsgált periódusban; II.
Radama király, Rasoherina királynő uralkodása (Madagaszkáron); Marokkó
fejlődése a XIX. század elejéig; Seku Ahmadu uralkodása, hódításai; a tukulor birodalom
helyzete, állapota; portugálok, franciák letelepedése; hittérítők tevékenysége;
európai kereskedők hatása; néhány afrikai társadalom mezőgazdaságának
áttekintése a XIX. század elején; a néger rabszolgakereskedelem okai, alakulása
1450–1800 között; „etiopianizmus”; J. A. Horton, E. W. Blyden, J. Johnson – a
nyugat-afrikai elit tagjai, akik harcoltak a néger rassz kisebbségét hirdető
tanok ellen; az afrikaiak reakciói a rabszolgakereskedelem betiltására; a
kelet-afrikai vidékek uralkodóinak adóbehajtási eljárásai, a megsarcolt
területek és lakóik ellenállása; Tewodoros és IV. Johannes tevékenysége stb.
A szerzők
probléma-megközelítésére legjellemzőbb, amit többször is hangsúlyoznak: az
afrikaiak szemszögéből, tehát belülről kívánják ábrázolni, elemezni Afrika és
az afrikaiak történelmét, nem pedig a külső, elsősorban a volt gyarmattartó
országok szempontjai szerint. Szerencsére, ez nem vezet sohasem valamiféle
nyugatellenes antirasszizmushoz, hiszen minden alkalommal rámutatnak az
afrikaiak hibáira, embertelen eljárásaira is; így pl. nem titkolják maguknak az
afrikaiaknak a rabszolga-kereskedelemben játszott negatív szerepét.
Kérdések azonban továbbra is
maradnak nyitva, amely kérdéseket mind maguknak az afrikaiaknak, mind az
Afrikán kívüli kutatóknak türelmes együttműködéssel, kölcsönös megértéssel kell
kezelniük, egyébként nem csak ezt a kort illetően. Sok előítéletet kell
leküzdeni mindkét fél részéről ahhoz, hogy a földrész történelmét, kapcsolatát
a külvilággal a lehető legtisztábban, legobjektívebben, kritikusan és ugyancsak
mindkét fél részéről önkritikusan tudják feltárni.
Histoire générale de l’Afrique. VI. L’Afrique au XIXe sičcle jusque vers les années 1880 (Afrika általános története. VI. Afrika a XIX. században az 1880-as évekig). Présence africaine, Paris – Edicef, Vanves – UNESCO, Paris, 1997. 447 p.
Kun Tibor