Klió 1998/1.
7. évfolyam
Raszputyin – szerepeinek fogságában
Történelmünkben vannak olyan hősök (antihősök), akiket a történetírás – valamilyen okból kifolyólag – különös mértékben kitüntet figyelmével. Minden kétséget kizáróan Raszputyin is közéjük sorolható, kinek „népszerűségét” mi sem bizonyítja jobban, minthogy prózai művek mellett zenekari feldolgozások ihletőjévé is vált. Személye ellentmondásokkal teli, mind a mai napig találgatásokra ad okot, hogyan tehetett szert egy műveletlen paraszt ilyen mérvű hatalomra és befolyásra abban a cári udvarban, mely akkoriban a világ egyhatoda felett rendelkezett.
Az itt bemutatásra kerülő
könyv jelentős mértékben segít a „Raszputyin-rejtély”-ben való eligazodásban. A
szerzőnő, Elisabeth Heresch a cári udvar „krónikásának” is tekinthető, hiszen
korábbi könyvei témájául az utolsó cár, II. Miklós és – önálló kötetben –
felesége, Alexandra cárnő életének bemutatását választotta.1
Raszputyin esetében valóságos
expedícióra vállalkozott, hiszen egészen Szibériáig követte útját, melynek
eredményeként eddig feltáratlan dokumentumokba nyerhetett betekintést. Könyve
már emiatt is igazi kuriózumnak számít, de Heresch, igényességét bizonyítandó,
felkereste a moszkvai és a pétervári levéltárat is, valamint kutatásokat
végzett Freiburgban, Bonnban és Potsdamban. A szemtanúkkal folytatott
beszélgetései pedig felfrissítik az önmagukban is sokszínű levéltári
forrásokat. Találkozott többek között Raszputyin sógornőjével, az udvari orvos
lányával, II. Miklós cár unokaöccsével valamint Sztolipin fiával. Ezenkívül
felhasználja a rendőrség jelentéseit, Raszputyin írásait, titkárnője,
Laptyinszkaja feljegyzéseit, a cár és a cárné naplóját, a Raszputyinnak írt,
illetve az általa küldött leveleket és táviratokat, a Duma-ülések protokollját,
valamint a Provizórikus Kormány Rendkívüli Bizottságának kihallgatási
jegyzőkönyveit. Az eredmény nemcsak igényes történeti alkotás, hanem kellemes,
szórakoztató olvasmány is, mely még napjainkra vonatkoztatva is szolgálhat
tanulsággal.
A
raszputyini életút állomásait – mely jórészt két városra, a szülőhelyre,
Pokrovszkoje-ra és Pétervárra korlátozódik – végigkísérve, az első, a későbbiekre
nézve alapvető fontosságú kérdés azon ifjúkori élmények feltárása, melyek
Raszputyin személyiségét az átlagostól abszolút eltérő irányban alakították.
Itt kell keresni ugyanis azokat a gyökereket, melyekből egyéniségének
Janus-arca táplálkozott, s melyek élete végéig fogságukban tartották. Egészen
fiatal – alig 18 éves –, amikor résztvevője lesz egy korabeli szekta – az ún.
hliszti szekta – szertartásainak, melyekből feloldozást merít túlfűtött
erotikus indulatai számára. Valójában egész életét végigkíséri vágyainak az a
kétarcúsága, mely a többféleképpen értelmezhető vallásosság és a túlzott
erotomániás ösztönök játékában realizálódott. Zarándokútja Oroszország több
kolostorán át végleg eltántorítja attól az elhatározásától, hogy szerzetes
legyen, úgy érzi, küldetését a világi életben teljesítheti be. Ezen
meggyőződéstől indíttatva tér vissza szülőfalujába, ahol prédikációival,
„csodálatos gyógyításaival” hamarosan jelentős tábort tudhat maga mellett.
Életét azonban nem teszik teljessé ezek a sikerek, ő – és itt Heresch
Raszputyin feleségének szavait idézi – többre hívatott. Talán nem véletlen,
hogy a második – leghosszabb – fejezet címe is ez lett (Aki többre hivatott),
hiszen ez a belső késztetés a nagy tettek végrehajtására űzte Raszputyint a
fővárosba, és indította el „halálos kimenetelű” karrierjét.
Pétervár
pompájával, monumentalitásával magával ragadja Raszputyint – merőben új világ
ez egy szibériai viszonyokhoz szokott paraszt számára. A szerzőnő képet ad
előmeneteléről, ahogyan mecénásai támogatásával sikerül bekerülnie az általa
annyira áhított miliőbe, miközben betekintést nyerhetünk a korabeli Oroszország
viszonyaiba, intrikáiba is.
Bizonyos
szempontból Raszputyin a sors kegyeltjének is tekinthető, hiszen ha a
körülmények nem az ismert módon alakulnak, talán soha nem adatik meg annak
lehetősége, hogy a cári család bizalmába fogadja. Heresch annak jelentőségét is
hangsúlyozza, miközben próbál magyarázatot találni a „Raszputyin-jelenség”
hátterére, hogy Raszputyin kiválóan tudott azonosulni valamennyi neki
tulajdonított szerepével – így egy személyben próféta, csodagyógyító és vígaszt
adó – valóságos művésze a megtévesztésnek. És repertoárja e tekintetben
kimeríthetetlen, eszköztárában a kézrátéttől a „csoda csókig” minden trükk
fellelhető. Szemtanúk történeteinek sokasága tarkítja ezeket az oldalakat –
Találkozások Raszputyinnal alcím alatt –, izgalmasan színessé, átélhetővé téve
a leírtakat. Másfelől arra is figyelmeztetnek e sorok, hogy Raszputyin
megítélésénél igen szélsőséges véleményeket kell szem előtt tartanunk. Így az
idő múlásával tisztelői mellett egyre jelentősebb számú lesz azok tábora, akik
megvetéssel, gúnnyal tekintenek rá, egyszerű csalónak tartják, gyakran
kifogásolva származásából adódó alapvető viselkedésbeli hiányosságait.
A raszputyini felemelkedés
háttere a századforduló Oroszországa, mely vergődve próbál kiutat találni
tradíciói fogságának, illetve az új kihívásoknak konfliktusából, egyszemélyű
miniszterelnöke és belügyminisztere, Pjotr Sztolipin irányítása alatt. A
reformokat sürgető Sztolipin és Raszputyin első találkozása rögtön egyértelművé
teszi a kettejük közötti áthidalhatatlan ellentétet, melynek következtében
hamarosan esküdt ellenségekként küzdenek egymás ellen.
Raszputyin életében a nagy
kiugrást minden tekintetben az 1907-es év hozza, amikor végérvényesen
lekötelezettje és kegyeltje lesz Alexandra Fjodorovna cárnőnek. A híres esetet
magától Olga Alexandrovnától, a cár testvérétől idézi a szerzőnő. Ettől a
pillanattól kezdve Raszputyin és Alexandra között olyan „titkos szövetség” jön
létre, mely tulajdonképpen – kisebb megszakításokkal – haláláig
megingathatatlanná teszi Raszputyin pozícióját a pétervári legfelsőbb körökben.
Rendszeres látogatásai a cári udvarban több évszázados hagyományt törnek meg,
hiszen 250 év óta ő az első muzsik, aki szinte szabad bejárást kap az uralkodói
házba. Heresch mély empátiával szól a német származású cárné beilleszkedési
nehézségeiről, annak okát is kutatva, miért kerülhetett Alexandra
visszavonhatatlanul a szibériai paraszt befolyása alá. Ezekből a sorokból
ugyanakkor arra is fény derül, hogy az udvar meglehetősen megosztott volt
Raszputyin személyét illetően. Míg Alexandra és gyermekei szentként tisztelték,
és minden fenntartás nélkül bizalmukba fogadták, addig jónéhányan – így pl. az
idézett Olga Alexandrovna nagyfejedelemasszony is – erős kételyeket
támasztottak csodatevő képességeit illetően. De maga II. Miklós cár sem
osztozott felesége már-már hisztérikus rajongásában. 1905. november 1-jén a
következőket jegyezte naplójába: „Ma megismerkedtünk Isten balgájával, a
tobolszki kormányzóságból való Grigorijjal.”2 Hogy
mégsem lépett fel határozottan Raszputyin ellen, arra vonatkozólag mindennél
többet árul el egy Sztolipinnal folytatott 1911-es beszélgetése, melynek során
a cár belügyminisztere ismételt támadásaira a következőképpen reagált: „Ha
Önnek csak egyetlen egyszer kellene átélnie a cárné hisztériás rohamait, Ön is
inkább megtűrne 10 Raszputyint, minthogy részese legyen egy ilyen jelenetnek.”3
Ez a megnyilvánulás utal a cár jellembeli hiányosságaira is, melyekre Heresch
szintén kitér, részletesebben a recenzió elején már említett „Feigheit, Lüge
und Verrat – Nikolaus II.” című munkájában.4
Georgij Savelszkij, az orosz
hadsereg és hadiflotta utolsó esperes plébánosa pedig visszaemlékezéseiben a
következőket írta: „Raszputyinnal azért nehéz harcba szállni, mert nem annyira
vele, mint a cárnéval kell megmérkőzni”,5 majd
hozzáteszi: „A cári hatalom legelszántabb, legádázabb ellenségei keresve sem
találhattak volna alkalmasabb eszközt a cári család lejáratására”.6
Részben ez is okot adott arra, hogy Raszputyin ellentábora 1910-ben nagy
visszhangú kampánnyal lép fel, mely sajtóhadjáratba torkollott, nem ritkán
címlapon hozva az „Anti-Raszputyin” sorozat legfrissebb fejleményeit. Ekkorra
már minden jelentős, befolyással bíró társadalmi, politikai csoporttal
szembekerül, de egyelőre „tisztogatási hadjárata” még sikeresnek bizonyul.
1911-től Raszputyin a titkosrendőrség megfigyelése alatt áll, a Heresch által
válogatott akták bizonyítják, hogy „kísérői” figyelmét a legapróbb magánéleti
mozzanatok sem kerülték el.
A könyv harmadik nagy fejezete
a trónfosztás története, – s habár egyelőre még csak Raszputyiné, mégis szinte
sejtetve a cárizmus hamarosan bekövetkező bukását.
1914: két merénylet éve, és
mindkettő – persze más-más következményekkel – sorsdöntőnek bizonyul. Ferenc
Ferdinánd meggyilkolása világméretű konfliktus kirobbanására ad közvetlen okot,
a Raszputyin elleni – ekkor még szűkebb körű – összeesküvés pedig a pétervári
körökben kelt – különböző töltetű – nyugtalanságot. Heresch ennek kapcsán a
sztarec lányát idézi, aki beszámol arról, hogy apja ekkori sérülése, úgy tűnik,
megtörte addigi csodás erejét, s ettől kezdve görcsösen küzdött azért, hogy
mindez környezete számára titok maradjon. 1914-ben Oroszország – s a cárizmus –
visszavonhatatlanul elindult a lejtőn, beteljesítve az exminiszter, Vitte
jóslatát, miszerint a háború vége egyben a cárizmus végét is fogja jelenteni.7
De ez az év ugyanakkor új távlatokat nyit meg Raszputyin előtt, tevékenységi
köre újabb alternatívákkal bővül, jónéhányan próbálják befolyását igénybe venni
a háborús konjunktúra teremtette körülmények között. A kormány, illetve a
katonai vezetés tagjait sakkfigurákként mozgatja háttérből, idővel a cár
közvetlen környezetét is „revízió” alá véve. A cárné – ki legfőbb támogatója
ebben – meggyőzésére irányuló érvtára természetesen kifogyhatatlan.
A mai napig tisztázatlan annak
kérdése, milyen szerepe volt – és egyáltalán volt-e – Raszputyinnak a németek
számára történő hírszerzésben. Heresch erre vonatkozólag is érdekes adatokkal,
bizonyítékokkal szolgál, idézve egy 1916. február 8-i táviratot, melyet a berni
német követ, Romberg küldött Diego von Bergennek Berlinbe. Ennek értelmében
„Raszputyin megvásárolható, 10 000 rubel ellenében biztosan megnyerhetjük
ügyünknek.” A szerzőnő ehhez még további dokumentumokat is csatol, melyekből
egyértelműen kitűnik, hogy a németek igen részletes információk birtokában
voltak Raszputyin befolyását, híveit, ellenségeit, illetve a háborúhoz való
viszonyulását illetően. Érdekes még megemlíteni Chwostow belügyminiszter
véleményét is, aki arról vall, hogy Raszputyin nem ritkán „bormámoros” hangulatában
– valóságos ajándék volt a német titkosszolgálat számára.8
1914 és 1916 között számtalan
kísérlet történt annak érdekében, hogy Raszputyint eltávolítsák a cár
környezetéből – sikertelenül. 1916 késő őszén Trjepov, az akkori miniszterelnök
konkrét ajánlattal lépett elé: 200 000 rubelt és élete végéig szóló járadékot
kínált cserébe, ha Raszputyin távozik. Az elhárítás kategorikus: ő
megfizethetetlen – s talán ezzel a mondattal írta alá halálos ítéletét.
A Juszupov herceg vezette
összeesküvést népszerű krimiszerzőket idéző precizitással mutatja be Heresch,
figyelme minden apró részletre kiterjed. Lépésről lépésre rekonstruálja a
gyilkosság minden pillanatát – az előkészületektől a végrehajtásig. Halála
sokakban az újrakezdés, az ország megmenekülésének reményét ébresztette, de a
reménykedők túl szűklátókörűnek bizonyultak ahhoz, hogy reálisan felmérjék
Oroszország lehetőségeit.
Heresch szinte könyve utolsó
lapjáig tartogat az olvasó számára meglepetést, így például részletes orvosi
magyarázatot is kaphatunk Raszputyin halálának különös körülményeiről. A szerző
olyannyira a szakszerűségre törekedett, hogy e kérdésben a legilletékesebbek
véleményét kérte ki. Így konzultált többek között a Bécsi Orvostudományi
Egyetem igazságügyi orvosszakértőivel is.
Raszputyin halála
természetesen nem jelentett, nem jelenthetett gyógyírt Oroszország siralmas
helyzetére. Mégis, hogy milyen hatása volt (lehetett egyes értelmezések
szerint) a későbbi eseményekre, erre vonatkozólag talán érdemes a világ egyik
legismertebb Oroszország-kutatóját, Richard Pipes-t idézni, aki nálunk ezévben
megjelent könyvének utolsó fejezetében, melynek címe: Töprengések az orosz
forradalomról, a következőket írja: „Az orosz forradalom úgy indult, mint az
orosz társadalom legkonzervatívabb elemeinek a lázadása, akiket felháborított a
rossz hadvezetés, valamint, hogy a korona kebelbarátjává fogadta Raszputyint.”9
A Raszputyin-rejtély
megfejtésére már eddig is nagyon sokan tettek kísérletet. Mégis, ha feltesszük
a kérdést, ki is volt Raszputyin valójában, nagyon nehéz egyöntetű választ
adni. Ezt bizonyítja, hogy a történeti munkákban is a különböző vélemények
széles skáláját találhatjuk személyét illetően. A már idézett Mihail Heller pl.
abban látja titkát, hogy Raszputyin tulajdonképpen „a nép és a cár közötti
közvetlen kapcsolat illúzióját keltette”.10 II.
Miklós legújabb biográfusa, Edvard Radzinszkij pedig a következőket írja:
„Raszputyin titka, hogy a részeg orgiák, a cári családról híresztelt mocskos
történetek mind fantasztikus provokációk voltak. Ő maga adta a fegyvert az
ellenségei kezébe. De amint azok használni próbálták a fegyvert, azon nyomban
eltűntek az udvarból.”11 Talán még érdemes megemlíteni Martin Roberts
véleményét, aki valóban nem kíméli Raszputyint, amikor megállapítja: „Raszputyin
orosz pópa, kalandor, aki az maradt, ami világéletében volt: szélhámos és
részeges tolvaj.”12 Hasonlóakat olvashatunk a már említett Pipes-nál is:
„Raszputyin, akit gyakran „őrült szerzetesnek” neveztek, nem volt sem őrült,
sem szerzetes. Parasztkuruzsló volt Szibériából.”13
Elisabeth Heresch idézi a
korabeli pétervári francia nagykövetet, Maurice Paléologue-t is, aki
valószínűleg rátapintott a lényegre, miszerint maguk az igen sajátságos és
bonyolult orosz viszonyok tették lehetővé Raszputyin kibontakozását, politikai
„karrierjét”.14 Talán nem véletlen a XIX. századi orosz költő,
Tyutcsev vallomása sem: „Oroszországot, ész, nem érted!”15
Elisabeth Heresch: Rasputin – Das Geheimnis seiner Macht (Raszputyin – Hatalmának titka). München, 1995. Langen Müller, 440 p.
Pallagi Mária
1. Elisabeth Heresch: Das Zarenreich, München, Langen Müller, 1991. Elisabeth Heresch: Feigheit, Lüge und Verrat – Nikolaus II., München, Langen Müller, 1992. Elisabeth Heresch: Alexandra: Tragik und Ende der letzten Zarin, München, Langen Müller, 1993.
2. Közli Mihail Heller: Az Orosz Birodalom története című munkájában. Osiris Kiadó – 2000, Bp., 1996. 606. o.
3. Heresch: Raszputyin 178. o.
4. Magyarul megjelent: Elisabeth Heresch: II. Miklós – gyávaság, hazugság, árulás: az utolsó cár élete és halála címmel, Bp., 1995.
5. Közli Heller: i. m. 607. o.
6. Heller: i. m. 608. o.
7. Heresch: Raszputyin 286–287. o.
8. Idézi Heresch a 359. oldalon.
9. Richard Pipes: Az orosz forradalom története, Európa Kiadó, Budapest, 1997. 535. o.
10. Heller: i. m. 603. o.
11. Idézi Heller: i. m. 607. o.
12. Martin Roberts: Európa története 1900-1973. Az új barbárság kora?, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992. 83., 84. o.
13. Pipes: i. m. 108. o.
14. 1982-ben az Európa Könyvkiadó válogatást jelentetett meg Maurice Paléologue naplójából Maurice Paléologue: A cárok Oroszországa az elsô világháború alatt címmel.
15. Font Márta–Szvák Gyula–Niederhauser Emil–Krausz Tamás: Oroszország története. Maecenás, 1997 (idézet a könvv hátsó borítójáról).