Klió 1998/1.
7. évfolyam
A Weimari Alkotmány módosítása
Az I. világháború után létrejövő demokratikus államok egyik mintapéldája volt a Weimari Köztársaság. A népszuverenitás közvetlen érvényesülése igen széleskörű volt, emiatt sokan a korabeli Európa legdemokratikusabb államának tekintették. Korának sajátos politikai-gazdasági helyzete miatt azonban ez az államműködési modell a 30-as évek elejére teljesen ellehetetlenült, s helyét diktatúra váltotta fel. A történészeket, különösen a jogtörténettel foglalkozó kutatókat azóta is erősen foglalkoztatja, hogy az 1919-ben Németországban kiépített alkotmányos struktúra mennyiben hordozta magában a radikalizálódás lehetőségét. Ismételten felvetődik a kérdés, hogy a szélsőjobboldali hatalomátvételben meghatározó szerepe volt-e az alkotmányos berendezkedésnek, avagy olyan alkotmányos renden kívüli eszközök segítségével söpörték el a Weimari Köztársaságot, amelyek eltérő állami struktúra mellett sem lettek volna feltartóztathatóak.
A felvetett probléma egyik
alapvető kérdése az alkotmánymódosítás rendszerének szabályozása, azaz milyen
módon lehet az állam legmagasabb szintű jogforrását megváltoztatni. Ennek van
egy magában az alkotmányban meghatározott eljárása, de ez vajon korlátlan-e? Ha
az előírt többséget megkapja egy javaslat, akkor formájától, tartalmától eltekintve
az minden korlátozás nélkül érvényes lesz-e? Ha ez így van, akkor az 1933-as
náci hatalomátvétel is alkotmányos keretek között zajlott, mert az Adolf Hitler
vezette Birodalmi Kormány a Weimari Alkotmány (WRV.1)
módosításának előírásai szerint megszavazott felhatalmazási törvény2
alapján építette ki totális hatalmát.
Az alkotmányt, mint jogforrást
tekintve egyebek mellett az különbözteti meg a törvényektől, hogy elfogadása
mindig eltérő, nehezebben teljesíthető szabályokhoz van kötve, mint a
törvényeké. Egyes államokban ennek meghozatalára és módosítására csak egy külön
erre a célra választott alkotmányozó nemzetgyűlés jogosult. Más országokban
erre a rendes törvényhozó testületnek van lehetősége, de eltérő szavazási
rendszerrel, mint a rendes törvényeknél. A Weimari Alkotmány köztes modellt
képezett, ugyanis alkotmányozó nemzetgyűlés alkotta meg, de módosítására már a
rendes törvényhozó szervek (a Birodalmi Gyűlés és a Birodalmi Tanács) voltak
jogosultak, illetőleg arra népszavazás útján is mód nyílott.
Az alkotmánymódosítás
esetleges határait két módon, formai és tartalmi szempontból tudjuk
meghúzni. Az első azt jelenti, milyen konkrét formában lehetett
alkotmánymódosító törvényt elfogadni és kihirdetni. A második azt, vajon ezek a
törvények bírtak-e valamilyen tartalmi korlátozással, vagy ha egy indítvány
megkapta a kellő többséget, az feltétel nélkül hatályba léphetett-e.
A cikk először a formai
szempontokat veszi vizsgálat alá. Az alkotmány módosítására vonatkozó
indítvány akkor volt érvényesen elfogadott, ha a szavazáson a Birodalmi Gyűlés
tagjainak legalább kétharmada jelen volt, s az indítványt a jelenlévők legalább
kétharmada támogatta. A Birodalmi Tanácsban a leadott szavazatok kétharmadának
kellett mellette szólnia.3 A rendes törvényhozási eljárással összevetve az első
fontos problémát a parlament második kamarájának, a Birodalom tagországainak
küldötteiből álló Birodalmi Tanács közreműködésében találhatjuk. A rendes
törvényeket a Birodalom polgárai által közvetlenül választott alsóházban, a Birodalmi
Gyűlésben egyszerű többséggel kellett elfogadni. Ezzel szemben a Birodalmi
Tanácsban a leadott szavazatok többségével óvást lehetett emelni, amit viszont
az alsóház kétharmados többséggel korlátozhatott.4
Az alkotmánymódosító eljárásnál első látásra a második kamara jogai
kiterjedtebbek, ha nincs meg a kétharmados többség, akkor az a Birodalmi Tanács
által emelt óvásnak számít. Ez annyit jelent, ha a felsőházban a tagok több
mint egyharmada ellenzi az alsóház indítványát, akkor máris óvást emeltek a döntés
ellen. Ha viszont tovább visszük a gondolatmenetet, kiderül, hogy ebben az
esetben az óvás joga teljesen formális. Azt ugyanis a Birodalmi Gyűlés
kétharmados többséggel korlátozhatja, az alkotmánymódosító törvényeknél viszont
ez szükségszerűen megvan, mert másként az alsóházból nem is kerülhet át a II.
kamarához. Ebből következően ugyan könnyű óvást emelni, de annak a korlátozása
szinte biztos. Emiatt az alkotmány saját módosításának esetére külön joggal
ruházza fel a Birodalmi Tanácsot, amely szerint ha a képviselőház korlátozza a
felsőház által emelt óvást, akkor ezen utóbbi népszavazás kiírását
kezdeményezheti. Ebben az esetben a Birodalom Elnöke nem hirdetheti ki az
alkotmánymódosító törvényt, hanem azt köteles népszavazásra tűzni. Ettől kezdve
az alkotmánymódosító törvény sorsa a választópolgárok döntésétől függött.
Ezek voltak az
alkotmánymódosítás tételes szabályai. Az alaptörvény azonban csak azt mondta
ki, hogy milyen többséggel kell elfogadni a módosító indítványt, de konkrét
formabeli megkötöttségeket nem tartalmazott. Felvetődött a kérdés, hogy
alkotmánymódosítás esetén a törvényben meg kell-e jelölni, hogy az adott
jogforrás az alaptörvény módosítására irányul, vagy csak a szavazati arányt
kellett vizsgálni. Ebből kialakult a „hallgatólagos alkotmánymódosítás”5
fogalma. Ez már a császárság idején is létezett, s azt eltérő pozitív
szabályozás hiányában a köztársaság kikiáltása után is alkalmazták. Így a
weimari időszak közjogi irodalma szerint az alkotmány nemcsak kifejezett
rendelkezéssel, hanem „hallgatólagosan” is módosítható, illetőleg kiegészíthető
volt. Egy törvénynél nem kellett feltétlenül megjelölni, hogy az az alkotmányt
módosítja. Ebből eredő gyakorlati következmény, hogy egy törvény, amely az
alkotmánymódosításhoz előírt többséget megkapta, függetlenül attól, hogy ezt
ilyen szándékkal hozták-e, eleve nem lehetett alkotmányellenes. Ezek oly
törvények, amelyek alkotmányos rendelkezéseket tartalmaznak, de szövegszerűen
nem képezik az alkotmány részét. Ennek következménye, hogy egyszerű többséggel
módosíthatók, vagy hatályon kívül helyezhetők voltak.6
Az 1922-ben meghozott, a köztársaság védelméről szóló törvény,7
visszaható hatályú bírói hatáskört engedett meg, s így sértette az alkotmánynak
az erre a kérdésre kinyilvánított tilalmát.8 1926
tavaszán nagy vihart kavartak az 1918 előtt kormányzó uralkodócsaládok vagyona
körüli viták.9 Ezek állam általi elvonása ugyanis sértette a
tulajdon védelméről szóló alkotmányos rendelkezéseket.10 Ha azonban a tulajdon elvonását kimondó törvények megfelelnek az
alkotmány módosítására vonatkozó szabályoknak, akkor lehetőség van az
intézkedések foganatosítására.
A példák jól mutatják, hogy a
hallgatólagos alkotmánymódosítást általában akkor alkalmazták, amikor az adott
alkotmányi rendelkezés generális érvényesülését nem akarták megváltoztatni,
csak kivételesen óhajtottak eltérő szabályokat megállapítani. A jogintézmény
tehát azt tette lehetővé, hogy az általános normák érintetlenül hagyásával
egyszeri esetben el lehetett térni azoktól. Ezek a törvények azonban erejüket
tekintve „gyengébbek” voltak az alkotmányt szövegszerűen módosító törvényektől.
Csak elfogadásukhoz kellett alkotmánymódosító többség, hatályon kívül
helyezésük azonban egyszerű törvénnyel is történhetett. A szövegszerűen az
alkotmányba beiktatott rendelkezést azonban csak kétharmados többséggel
lehetett hatályon kívül helyezni. Mindez arra szolgált, hogy a generális
alkotmányos szabályok stabilan épüljenek be a jogrendbe, míg az attól
kivételesen eltérő egyedi szabályok könnyen kiiktathatók legyenek.
A formai szempontok után a
cikk áttér az alkotmánymódosító törvények tartalmi elemzésére, az ebből
eredő korlátokra. Ennek pontos meghatározása igen kényes feladat, mivel csak
elméleti szempontból közelíthető meg. A módosítás tartalmi szabályait ugyanis
nem lehet az alkotmányba foglalni. Egyes rendelkezések módosításának tilalma
ugyan előírható, de elvileg a tiltó rendelkezések, ahogyan beiktatást nyertek,
egy alkotmánymódosítással ugyanúgy törölhetőek is. Ha formailag teljesülnek a
módosítás feltételei, akkor objektív szempont alapján már nem, csak szubjektíve
tudunk mérlegelni. Emiatt a jogpozitivizmust előtérbe helyező weimari időszak
alkotmányjogi gondolkodásába mindez nehezen tudott beépülni, azok tényleges
elfogadottságáról csak kérdőjelesen beszélhetünk. Az esetleges korlátozások a
pozitív alkotmányjogból, a természetjogból és az alkotmányelméletből
eredhettek.
A tartalmi korlátok vizsgálata
az elmúlt évtizedekben azért vált központi témává, mert a náci diktatúra
kiépítése a Weimari Alkotmány formai szabályainak betartásával történt. Az
1933. március 24-i felhatalmazási törvényt11 ugyanis
formailag a parlament mindkét háza elfogadta. A törvény szerint birodalmi
törvényeket az alkotmányban előírt eljáráson kívül12 a Birodalmi Kormány is hozhatott. A kormány által hozott
törvények a Birodalmi Alkotmánytól eltérhettek. A kormány által hozott
törvényeket viszont nem az államfő, hanem a Birodalmi Kancellár hitelesítette
és hirdette ki.
A Weimari Köztársaság
összeomlását követően felmerül a kérdés, vajon az igazi demokrácia a saját
meggyilkolását is lehetővé teszi-e? Ha egy, a demokratikus államműködés
megszüntetését célul kitűző politikai erő a választásokon döntő hatalmi súlyhoz
jut, akkor hozzá kell járulni a demokratikus államrend felszámolásához?
Nyilvánvalóan nem. De ehhez túl kell lépni a szigorú jogpozitivizmus határain.
A többség ugyanis sohasem „a nép”, hanem csak annak a nagyobb része. A
demokráciának alapvető principiuma ugyanis a többségi döntések ideiglenessége
és módosíthatósága, a kisebbség védelme. Emiatt olyan politikai erő, amely
később hatalmát már nem teszi demokratikus választásoktól függővé, nem
engedhető akkor sem hatalomra, ha konkrét esetben a választók bizalmát el is
nyerte volna.
Mindennek azonban alapvető
feltétele, hogy az államhatalom kellő erővel rendelkezzék a radikális politikai
erők megfékezéséhez. Ha viszont ezek a lakosság jelentős részének támogatását
élvezik, akkor a demokratikus elveket valló politikai vezetés szorult helyzetbe
kerülhet.
Christoph Gusy: Die Änderung der Weimarer Reichsverfassung (A Weimari Birodalomi Alkotmány megváltoztatása) Zeitschrift für Neuere Rechtsgeschichte 1996 Nr. 1/2. 44–46. p.
Szabó István
1. WRV (Weimarer Reichsverfassung) = Weimari Birodalmi Alkotmány, (a Német Birodalom 1919. augusztus 11-i alkotmánya).
2. Gesetz zur Behebung der Not von Volk und Reich. Vom 24. März 1933. (RGBL. I. 141. o.) RGBL (Reichsgesetzblatt) = Birodalmi Törvénytár, a Német Birodalom hivatalos lapja.
3. WRV. 76. cikkely.
4. WRV. 74. cikkely.
5. „Stillschweigende Verfassungsänderung”
6. Gerhard Anschütz: Die Verfassung des Deutschen Reichs vom 11. August 1919 (Ein Kommentar für Wissenschaft und Praxis) (14. Auflage) Berlin 1933. 401–402. o.
7. Gesetz zum Schutze der Republik. Vom 21. Juni 1922. 1. §. RGBL. 585. o.
8. WRV. 105. cikkely (2)
9. Gisela Wild: Die Ausfertigung von Gesetzen und Rechtsverordnungen und die Anordnung zu ihrer Verkündung. Heidelberg 1969. 29. o.
10. WRV. 153. cikkely.
11. Gesetz zur Behebung der Not von Volk und Reich. Vom 24. März 1933. (RGBL. 141. o.)
12. WRV. 76. cikkely.