Klió 1998/1.
7. évfolyam
A sztálinizmusról
A Sztálin halála óta eltelt évtizedek dacára nem csökkent az érdeklődés a kutatók és az olvasók körében Sztálin személye és a nevével fémjelzett korszak iránt. Történészek, irodalmárok, jogászok próbálják több kevesebb sikerrel megfejteni a jelenség magyarázatát.
Vannak akik Sztálin személyes kvalitásaira helyezik a
hangsúlyt. Antonov Ovszejenko A zsarnok portréja című munkájában
(Moszkva, 1994. Gregory Page) a „köztörvényes bűnözőt” mutatja be nekünk; Az
alkoholizmus titkos története című könyvből (James Graham, Bp., 1996.
Holistic) Sztálinról, az alkoholistáról tudhatunk meg részleteket. Más szerzők
– köztük B. Kurasvili – megkísérlik történelmi kontextusba ágyazni a
problémát, bemutatni a mélyebb összefüggéseket, az orosz-szovjet történeti
fejlődés sajátosságait.
Az utóbbi időben egy új tartalmi elem is megjelent
egyes kutatók munkáiban. Sztálinhoz visszanyúlva keresik a kiutat abból a
felemás, történetileg egyelőre nehezen körülírható helyzetből, amelybe
Oroszország és az utódállamok kerültek a Szovjetunió felbomlása után. A magyar
olvasók elsősorban Rozsnyai Ervin Forradalmi és ellenforradalmi
Szovjetunió című művében (h.n., [1994] k.n.) találkozhatnak hasonló
gondolatvezetéssel. Ebbe a csoportba tartozik B. Kurasvili A sztálinizmus
történelmi logikája című könyve is.
A szerző, Borisz Pavlovics Kurasvili (1925) a
jogtudományok doktora, ezredes. Az állambiztonsági szerveknél szolgált,
tanított a KGB főiskoláján. 1972-től a Szovjet (ma Orosz) Tudományos Akadémia
Állam- és Jogtudományi Intézetének munkatársa. Szakterülete az államigazgatás
és a politológia. Az állami duma baloldali frakcióinak szakértője, 1992-ben a
kommunista párt képviselője az Alkotmánybíróság előtt. A sztálinizmus
történelmi logikája című műve egy korábbi munkájának (Merre tart Oroszország?
Moszkva, 1994. Prometej) átdolgozott változata.
Az olvasóban vegyes érzelmeket keltenek a könyvben
kifejtett gondolatok. Az alcímek – Történelmi kontextus, Politikai doktrína, A
valóság, Etikai és politikai értékelés, Sztálin személyisége, Lehetséges-e a
visszatérés? – körültekintő, mélyreható elemzést ígérnek, ehelyett a szerző
gyakran csak a „bizonyítványt magyarázza”.
Kurasvili helyenként jól ragadja meg az orosz-szovjet
történeti fejlődés néhány alapproblémáját (a forradalom időelőttisége, a NEP
szükségszerű bukása, stb.) máshol viszont meglepő következetlenségről tesz
tanúbizonyságot. Munkáját sajátos kettősség jellemzi. Egyrészt erőteljes
apologetizáló szándék figyelhető meg Sztálin személye és a sztálinizmus iránt,
másrészt hangsúlyozza, hogy nem próbálja igazolni a törvénytelenségeket, a
terrort, a népirtást.
Élesen elkülöníti egymástól a sztálinizmust, mint
politikai doktrínát, amely az orosz történelmi fejlődésből szervesen következő
modernizációs program volt, és a sztálinscsinát, ahová a rendszer túlkapásait,
torzulásait, a „felesleges áldozatokat” sorolja. Az előbbit szükségszerűnek
tartja, míg az utóbbit a tragikus történelmi véletlenek kategóriájába sorolja.
(Nem ez az egyetlen alkalom, amikor Kurasvili egy kis kibúvót engedélyez
magának a „történelem szigorú és kérlelhetetlen logikája” alól.) A szerző nem
oldja meg a felvetett problémát: lehetséges-e a sztálinizmus sztálinscsina
nélkül? A sorok közül azonban – akarata ellenére – kiolvasható a nemleges
válasz. „Ugyanakkor az ellenfelek megsemmisítése olyan folyamat, melyet
elegendő pusztán elkezdeni, máris eldurvul és mindent elnyel, a politikusból
pedig emberevő tigris és zsarnok lesz; s még a legerősebb akaratú ember is csak
nehezen tudja kivonni magát e végzetes átalakulás alól. 1938 után már nem
voltak tömeges megtorlások, de Sztálin így sem tudta teljesen átlépni saját
árnyékát, és ez vezetett leghasznosabb harcostársainak elpusztításához (N. A.
Voznyeszenszkij, A.A. Kuznyecov stb.).” (253. old.)
A szerző nyelvhasználatában helyenként erőteljes
pátosz és küldetéstudat érezhető, ami kevéssé illik egy történeti elemzéshez.
„A kommunisták nem engedhetik át a történelmet gazembereknek, a rosszindulatú
vagy jó szándékú rágalmazóknak, mivel ez a jövő átadását jelenti. A világos
jövő a helyesen értelmezett történelem folytatása.” (7. old.)
Kurasvili a Szovjetunió történetének hét évtizedét két
nagy szakaszra osztja. Az első, a sztálini időszak lendületes, látványos
fejlődést eredményezett. Ezt a szerző totális torzulásokkal terhelt
autoriter-mozgósító szocializmusként definiálja, melynek apoteózisát a szovjet
népnek a Nagy Honvédő Háborúban tanúsított hősiessége, a háborús károk
helyreállítása és az USA atommonopóliumának megtörése jelentette. „Ezzel
azonban a szocializmus autoriter-mozgósító modellje teljesen kimerítette
önmagát, elvesztette történelmi létjogosultságát, de tehetetlenségénél fogva
tovább létezett.” (15. old.) A rendszer liberalizálásának szükségességét –
Kurasvili szerint – Sztálin az ország talpra állítása után nagyon hamar
megértette; halála azonban megakadályozta ennek véghezvitelében.
Sztálin halálával kezdődött a Szovjetunió történetének
második szakasza, a folyamatos hanyatlás időszaka, az autoriter-bürokratikus
szocializmus. Az egymást követő, egyre tehetségtelenebb vezetők – állítja a
szerző – sorra lerombolták az előző évtizedek áldozatos munkájának eredményeit,
és elárulták a szocializmus ügyét. A folyamat betetőzése a Szovjetunió
széthullásához vezető gorbacsovi peresztrojka és a kapitalizmus jelcini
restaurációja volt, melynek során a volt szovjet bürokrácia és hatalmi
apparátus tagjaiból kialakult az új burzsoázia.
Itt ismét tetten érhető Kurasvili következetlensége, a
történelmi véletlen és szükségszerűség kategóriájának önkényes használata. Az
autoriter-mozgósító szocializmus szükségszerű volt, az autoriter-bürokratikus
szocializmus véletlen – hangzik a szerző ítélete, melyet tényekkel, adatokkal
nem támaszt alá.
További három szakaszra bontja Kurasvili az 1917-től
kezdődő, Sztálin haláláig tartó időszakot. A társadalmi forradalmak – írja –
három fázison mennek keresztül: 1) a régi rend totális lerombolása, 2) a nagy
visszalépés időszaka, 3) átmenet egy hosszú evolúciós fejlődésbe. Az orosz
forradalomban az első fázisnak a hadikommunizmus, a másodiknak a NEP felelt
meg. A harmadik szakasz a Szovjetunióban elmaradt, helyette Sztálin erőszakos
eszközökkel látott hozzá az ország gyorsított ütemű modernizálásához. A
kényszerintézkedésekre a szerző szerint a szocialista forradalom időelőttisége,
az ország elmaradottsága, de legfőképpen egy imperialista háború fenyegető réme
miatt volt szükség. „50–100 évvel elmaradtunk a fejlett országoktól. Tíz év
alatt kell behoznunk a lemaradást. Vagy megtesszük, vagy felmorzsolnak minket”
– idézi Kurasvili Sztálint. (195. old.)
A sztálini modernizáció mindent egyetlen célnak
rendelt alá: felkészíteni az országot a háborúra. Ennek érdekében pedig
semmilyen áldozat nem kicsi – még a felesleges sem – hiszen a legnagyobb rossz,
a teljes pusztulás elkerüléséről volt szó – írja a szerző. Kurasvili szemében –
és ez gondolatmenetének egyik szépséghibája – a háború ténye és a kivívott
győzelem visszamenőleg igazolja Sztálin bölcs előrelátását, politikájának
helyességét. Külön tanulmányt érdemelne annak feltárása, hogy hol és mikor
tévedett Sztálin végzetesen az események előrejelzésében, a helyes taktika
megválasztásában (a szociáldemokrácia kikiáltása fő ellenségnek, a Vörös
Hadsereg tisztikarának lefejezése, Sztálin magatartása a német támadás előtti
időszakban, stb.) Mindez alapjaiban kérdőjelezi meg Kurasvili állítását a vezér
zsenialitásáról.
Külön fejezetet szentel a szerző a trockizmus és a
sztálinizmus összehasonlításának. Kurasvili helyesen látja, hogy Trockijt és
Sztálint – személyes ambícióikon túl – két elméleti kérdés állította éles
ellentétbe egymással: a „világforradalom – szocializmus egy országban”
problémája és a „szocializmus építése során elhal az állam” tétele. Nem eléggé
árnyalt a jellemek bemutatása. Trockij a könyvben csak mint hiúságában sértett,
rosszindulatú, bár kétségkívül okos rágalmazó jelenik meg, aki minden alkalmat
felhasznál, hogy lejárassa a világ szemében a sztálinizmust, a szocialista
vívmányokat. Sztálin pedig mint előrelátó, gyakorlatias politikus, aki alkotó
módon értelmezi a marxi-lenini tanítást (pl. „...az állam elhalása ... csak az
állam megerősítésén keresztül valósulhat meg” 148. old.), aki Trockij
semmitmondó teóriáival szemben képes a nép nyelvén a néphez szólni.
Nem fogadja el Kurasvili Trockij bürokrácia-kritikáját
sem. Szerinte mindaz, amivel Trockij a sztálini apparátust vádolja (az
elosztási rendszerben élvezett kiváltságok, saját érdekeinek védelme a
közérdekkel szemben, hajlama arra, hogy az állami tulajdont magántulajdonaként
kezelje, és a megfelelő pillanatban azzá is tegye, stb.), csak később, a
brezsnyevi pangás és a gorbacsovi peresztrojka idején lesz a szovjet bürokrácia
jellemzője.
„Trockij nem látta, mert nem is akarta látni, hogy a
sztálinizmus arzenáljába más egyéb mellett, az irányítóapparátus hatékony
ellenőrzésének mechanizmusa is beletartozott, amely könyörtelenül elvágta az
apparátus bürokratikus kinövéseit.” (151. old.) A szerző állítja, hogy igenis
volt lehetőség a hatalmi gépezet ellenőrzésére, a nem megfelelő elemek
kirostálására, és az alsóbb tanácsi- és pártszervek kontrollálhatták a felettes
hatóságokat. Túl azon, hogy ez ellentmond a rendszer logikájának, az ezt
alátámasztó bizonyítékokkal a szerző adós marad. Hacsak az elnyomó apparátus
időnkénti drasztikus lecserélését és eltüntetését, valamint a feljelentéseket
nem tekintjük az ellenőrzés megvalósulásának.
Kurasvili pozitívan ítéli meg a Sztálin körül
kibontakozott személyi kultuszt. Szerinte ez egyfajta vallásos hit volt, amely
a nehéz történelmi pillanatban mozgósító erővel bírt. „Sztálin mélyen benne élt
a nép lelkében, tudatában, és ez csak Buddhának, Mohamednek és Krisztusnak a
vallásos emberek életében elfoglalt helyéhez hasonlítható.” (275. old.) A
személyi kultuszban – amellett, hogy az ország irányításának egyik fontos
eszköze volt – a szovjet nép feltétlen bizalma és szeretete fejeződött ki Sztálin
iránt – véli a szerző. Ez az „imádat” azonban – ellentétben Kurasvili
állításával – korántsem a vezér kiválóságának értékmérője. Legfeljebb azt
jelzi, hogy a XX. században megfelelően és bőségesen adagolt propaganda és
erőszak segítségével mivé alacsonyíthatók az emberek. Ráadásul Oroszországban a
történelmi hagyományok is kedvező táptalajt nyújtottak az egyszemélyi hatalom
és a személyi kultusz kialakulására.
A többi Sztálin-kutatóhoz hasonlóan Kurasvili sem
tudja megkerülni a represszió, a terror problémáját. Magatartását itt is
sajátos ambivalencia jellemzi. Egyrészt hangsúlyozza, hogy az elkövetett
borzalmak alól nincs felmentés a sztálinizmus számára. Másfelől – mint írja – a
modernizáció, az ország védelmi képességének fokozása áldozatokat követelt. A
szerző többször előhozza kedvenc mentségét, a „kisebbik rossz” elméletét, amely
szerint egy „nagyobb rossz” elkerülése érdekében még az is elfogadható, ha
ártatlanok esnek áldozatul a hatalom gépezetének. A rendkívüli viszonyok miatt
rendkívüli intézkedésekre volt szükség, melyeket nem lehet hétköznapi
értékrenddel mérni.
Kurasvili beszáll a sztálini népirtás adatairól folyó,
kilátástalan számháborúba, ahol mindenki ízlése és politikai pártállása szerint
választhat magának egy számot. A becslések meglehetősen széles skálán mozognak
a millióstól a százmilliós nagyságrendig (utóbbiba az elmaradt születések
miatti veszteséget is bele szokták számolni). Kurasvili V. N. Zemszkov
kutatásaira hivatkozik, akinek A Gulag – tényekben, adatokban című tanulmánya a
magyar olvasók számára is hozzáférhető (Szovjet füzetek IV. Bp. 1991). Zemszkov
az elsők között volt, aki a 80-as évek végén, 90-es évek elején egy bizottság
vezetőjeként betekinthetett az archívumok szigorúan titkos adataiba. Ő az
1921–53 között ellenforradalmi cselekményekért elítélt személyek számát 4 060
306 főben adja meg. Ez alacsonyabb, mint a köztudatban eddig szereplő adatok.
Igaz, nem tartalmazza a kuláktalanítás során kitelepítetteket, az 1933-as
éhínség, a háború alatti és utáni deportálások áldozatait. Ismerve a szovjet
bürokrácia működését, nem lehetünk biztosak benne, hogy ezek az adatok
megfelelnek a valóságnak. Maga Kurasvili az, aki – nagyon tisztességesen –
felhívja a figyelmünket arra, hogy az idézett táblázat 1940-es oszlopában nem
szerepelnek a katyni vérengzés áldozatai (23 857 lengyel fogoly). Szintén
nincsenek feltüntetve azok, akik ellen merényletet követtek el (pl. Trockij),
vagy gondosan megszervezett véletlen balesetben vesztették életüket (Sz.
Mihoelsz). Ezek száma azonban nem eredményez érdemi változást az adatok
nagyságrendjében – állítja a szerző.
Sajátos különvéleményének ad hangot Kurasvili a
csecsenek, a krími tatárok kitelepítésével kapcsolatban. E népek soraiból
többen átálltak a németek oldalára. A kollektív büntetés – írja – teljesen
megfelelt a térség történelmi hagyományainak. A bűnösök egyedi megbüntetése –
ez a katonai törvénykezés értelmében az esetek döntő többségében halálbüntetés
lett volna – a kitelepített népek körében ma is elevenen élő vérbosszú tradíciója
miatt sokkal nagyobb szenvedéshez és vérontáshoz vezetett volna. Így az egész
közösség vette magára az egyén bűnét, és az egy főre eső rész sokkal kisebb és
elviselhetőbb lett.
„A demokraták szemszögéből ez a rendszer bűne, de a
nép, az apák, feleségek, gyermekek számára akkor ez a menekvést jelentette.”
(212. old.) Nem lehet – oktatja Kurasvili a demokratákat – a helyi
környezettől, hagyományoktól teljesen idegen módszereket rákényszeríteni a
társadalomra. Figyelmét csak az kerüli el, hogy az utóbbi mégis bevett
gyakorlat volt a Szovjetunió és a kelet-európai államok viszonylatában.
Könyve utolsó lapjain Kurasvili pontokba szedett
politikai programját olvashatjuk arról, hogyan lehet szerinte eljutni a
szocializmus általa áhított harmadik fázisáig, a liberalizált evolúciós
szakaszig. Tartalmilag ez a legkevésbé értékes rész, érdemi gondolatokat nem
tartalmazó, kellemetlen emlékeket ébresztő üres frázisokkal. „Az új szocialista
állam külpolitikája a többi szocialista állammal való egyenrangú együttműködés
prioritásán alapul... A szocialista országok közötti sokoldalú együttműködés
biztosítja ezen államok függetlenségét és biztonságát.” (282–283. old.)
Összességében elmondható, hogy a könyv olyan sajátos
álláspontot képvisel, melyet nem árt ismerni a korszakkal foglalkozó
kutatóknak, a sztálinizmus iránt érdeklődőknek. A szerző néhány
megállapításával bízvást egyetérthetünk, ugyanakkor számos kitétele
elfogadhatatlan. Az erőteljes politikai töltet és aktualizáló hajlam némileg
csökkenti a történeti munka értékét, mégis figyelmet érdemel, hiszen nem egyedi
jelenségről van szó.
Kurasvili szerint a sztálinizmus kialakulása
történelmi szükségszerűség volt, a gyors és hatékony modernizáció egyetlen
lehetséges eszköze. A kutatók minden bizonnyal az idők végeztéig fognak majd
érvelni e fatalista megközelítésmód mellett és ellen. (Valószínűleg sohasem
fogjuk megtudni, hogy a NEP folytatása, egy konszolidálódott bolsevik hatalom,
egy lassú evolúciós folyamat jelenthetett volna-e alternatívát az orosz
társadalom számára.) Kurasvili abban téved, hogy nem látja az orosz történelmi
fejlődés azon tragikumát, hogy minden ilyen felülről jövő, erőszakos
modernizációs kísérlet már magában hordozza saját kudarcát. Ideig-óráig érhetők
el eredmények, lehet építeni a lelkesedésre, „elnyomással ösztönözni a
termelést”; tartósan azonban nem lehet a húrt büntetlenül túlfeszíteni. Egy
társadalom fizikai és pszichikai teherbíró-képességének hosszú távú
kizsákmányolása óhatatlanul fásultságot, kiábrándultságot eredményez. A péteri és
a sztálini modernizáció is megelégedett a nyugati (európai, amerikai)
technikai, technológiai vívmányok, valamint néhány külsőség átvételével, az
alapok azonban nem változtak. Az egyén továbbra is ki volt szolgáltatva az
államhatalomnak, nem volt kiépített demokratikus intézményrendszer, nem voltak
demokratikus hagyományok, nem jött létre egy gazdaságilag, politikailag
független réteg. Az alkalmazott ázsiai módszerek a modernizáció kifulladása
esetére nem teremtették meg a továbblépés feltételeit. Sztálin utódai nem azért
nem liberalizálták a rendszert, mert nem tudták vagy nem akarták (ahogy ezt
Kurasvili sokszor a szemükre hányja), hanem azért, mert maga a rendszer volt
erre alkalmatlan. A gorbacsovi liberalizálási kísérlet törvényszerűen vezetett
az államszocializmus összeomlásához.
Borisz Pavlovics Kurasvili: Isztoricseszkaja logika sztalinizma (A sztálinizmus történelmi logikája) Moszkva, 1996. „Bilina” 287 p.
Kolontári Attila