Klió 1998/1.
7. évfolyam
A balti német történetírás a nemzetiszocializmus szolgálatában
Cikke bevezetőjében Volkmann Goldhagen abból a nagy vihart támasztó téziséből indul ki, miszerint a német nép nagy mértékben felsorakozott a hitleri rezsim mögé, s a német közgondolkodás még mindig nincs tisztában ennek jelentőségével. Tanulmánya azt bizonyítja, hogy ideológiai érveivel a népi alapokon nyugvó balti német történetírás is a nemzeti szocializmust támogatta.
A balti német történetírás és
a nemzeti szocializmus viszonyát tárgyalva Volkmann mindenekelőtt Johannes
Haller és Reinhard Wittram munkáit emeli ki. Haller főműve, az 1923-ban
megjelent „Die Epochen der deutschen Geschichte” című szintézis. Ebben német
népi szellemben ad áttekintést a német történelemről, középpontba állítva ennek
hagyományos téziseit a német „kultúrtrágya” szerepről, a kelet-európai népekkel
szembeni misszióról. E tekintetben mindenekelőtt a lovagrendnek, a
Hanza-városok telepítő, kultúrateremtő tevékenységének tulajdonít nagy
jelentőséget. Később pedig arra mutat rá, hogy a reformáció a németek
közvetítésével terjedt itt el, s kiemeli Herder szerepét is a népi öntudat
megteremtésében. A cikk szerzője szerint világos mindennek aktuálpolitikai
háttere, hiszen Haller egyértelműen egyfajta népi nemzetfogalom historizálása
miatt emeli ki a német történelem említett momentumait, azaz a balti német
területeket a német „kultúrtalaj” övezetének tekinti, s ezek visszaszerzése
szerinte legitim politikai törekvés. Mindezt bizonyítják a könyv későbbi
kiadásai, melyek során Haller üdvözli Hitler hatalomátvételét, s a történelmi
elégtételt látja Ausztria, Csehszlovákia, a Memel-vidék vagy Lengyelország
bekebelezésében. Ez a Nyugat, Franciaország irányában is érvényes, itt
természetesen Elzász-Lotaringia a népi alapokon nyugvó nemzetállam
megteremtésének előfeltétele. E nemzetfogalmat egyébként Haller így foglalja
össze: „Arra törekszünk, hogy az idegeneket lehetőség szerint távol tartsuk és
kizárjuk, hogy sajátosságainkat annál biztosabban megőrizhessük.”
Reinhard Wittram hasonlóképpen
követeli, hogy a történetírás az állam helyett a népet állítsa középpontba.
Volkmann rámutat, a balti német történetírók – egyebekben még Rimscha, Rauch,
Taube vagy pl. Boehm is – mindezzel tevékenyen együttműködtek a nemzeti
szocialista rezsimmel, hiszen történetírói működésükkel akarták igazolni a
német kultúrfölényt, a szláv népek leigázását vagy a Lebensraum-teóriát.
A befejezésben Volkmann a
nevezett történészek 1945 utáni tevékenységével foglalkozik. Szerepük
tisztázása ekkor kezdődik s kiderül, zsidóellenesség, antiszemitizmus nem
vethető szemükre. Ugyanakkor Haller változatlanul a Weimari Köztársaságot
tartja a német tragédia előidézőjének. Összességében a szerző úgy ítél, hogy a
Volksforschung nem tisztán nemzeti szocialista találmány, de képviselői nem
vették észre, milyen politikai ideológiát szolgálnak. Pedig ezt tudhatták
volna Boehmtől, aki így írt: „A nemzetiszocializmus győzelme megszüntette az
utolsó kétséget is a nép és a népiség alapvető jelentősége iránt. A ’45 utáni
Ostforschung követői hasonló célok szolgálatában állanak”.
Hans-Erich Volkmann: Von Johannes Haller zu Reinhard Wittram (Johannes Hallertől Reinhard Wittramig). Deutschbaltische Historiker und der Nationalsozialismus. Zeitschrift für Geschichtswissenschaft, 1997/1. 21–47. o.
Erős Vilmos