Klió 1998/1.
7. évfolyam
Filozófus a történelemben: Norberto Bobbio önéletrajza
1997-ben a Laterza kiadó Alberto Papuzzi közreműködésével (egy évig tartó beszélgetéssorozat eredményeként) megjelentette az ismert és nagy tiszteletnek örvendő olasz filozófus Norberto Bobbio önéletírását. A könyv dokumentáltsága, a források pontos kezelése, valamint az a tény, hogy a szerző élete során folyamatosan kapcsolatba került zajló politikai eseményekkel – amelyek napjainkra történelmiekké váltak –, a művet magát is történelmi dokumentummá avatja.
Bobbio 1909-ben született
Torinóban, és már gyerekfejjel, gimnazista korától kezdve intenzív átéléssel
raktározta el élményeit, amit a későbbiekben érett fővel is megtett, sőt
intellektuális tevékenységének és közéleti szereplésének iránytűjeként
használta azokat.
És ez az iránytű tiszta vonalú
következetességgel egyértelmű demokrata pozíciók felé terelte pályáját. A pálya
pedig egy-egy politikai próbálkozástól eltekintve az egyetemi katedrát,
kutatásokat és tudományos műveket jelentett. A tudósi pályafutást mindazonáltal
átjárták a politikai természetű viták. A meg-megújuló, immár eszmetörténeti
viták – Torinó jellegzetes, liberáldemokratikus egyetemi padjainál az
antifasizmus jegyében, később visszatérő rendszerességgel kommunista
barátaival, kommunista vezetőkkel szemben is a demokratikus értékek melletti
kiállás olasz eminensévé tették Bobbio professzort. Az 50-es években Togliatti
vitapartnere a demokratikus jogok, a politika-kultúra viszonyának kérdéseiben;
magától értetődően védelmezte a kultúra szabadságának elvét.
A demokratikus pályakezdés
családi eredetű. Családjában nem kapott – amint írja – osztálykonfliktusokra
utaló benyomásokat, neveltetésének érzelmi-intellektuális hangsúlya az emberek
közötti egyenlőségre esett, arra, hogy ne tegyen különbséget a művelt és nem
művelt, a gazdag és a szegény ember között. A család (apja kiváló
sebészorvosként jómódú polgári körülményeket teremtett a szülői házban)
ugyanakkor Mussolini 1922-es hatalomra jutását szerencsés eseménynek fogta fel,
mint általában a polgári családok, azért, mert szemükben hasznosnak látszott
azok megállítására, akik az orosz forradalmat akarták utánozni. Ez a mentalitás
filofasisztává tette a családi légkört, ami azonban a fiatalemberben visszájára
fordult a város egyetemi ifjúságának, az egyetemi professzori kar antifasiszta
egyéniségeinek hatására is.
Bobbio a „legjegyzettebb”
értelmiségi társaságokban, az alkotó értelmiség felső szintjén szerzett nevet
és tekintélyt magának. A fasizmus elleni küzdelem, az ellenállás és a háború
utáni évek időszakában, a pádovai, majd a torinói egyetemen generációkat
oktatott maradandóan jogra, filozófiára, demokráciára és politikára. Az aktív
politika azonban nem az ő világa. Az Akciópárt színeiben közvetlenül is részt
vett az 1946-os politikai csatározásokban; a Padova-Vicenza-Verona választási
körzetben képviselőjelölt az Alkotmányozó Nemzetgyűlésbe szóló mandátumra. Mind
ő, mind pártja sikertelen és bizonyos rezignáltsággal emlékszik vissza a kudarcra.
(„Életem egyetlen választási kampánya volt, amiben aktívan részt vettem... Nem
szívesen csináltam. Mint utcai gyűlések szónoka, se hajlammal, se
tapasztalattal nem rendelkeztem. Szívesebben beszéltem színházakban. Emlékszem,
egy alkalommal, amint befejeztem a beszédet, autóba ültettek: Nem, nem, tanár
úr, nem mehet haza, van még egy falu, ahol várják önt. Nem emlékszem, melyik
volt az. Nagy megkönnyebbülés volt számomra, amikor az utolsó beszédet is
elmondtam. Legalább egy hónapig tartó lidércnyomástól szabadultam meg.”) A
választások kimeneteléről adott prognózisa sem talált célba; ugyanis
jövendőlése úgy szólt, hogy a „reális és tartós” demokrácia csak a baloldali
pártok révén biztosítható, a kereszténydemokráciát a szembenálló erők el fogják
taposni. Ezzel ellentétben a kereszténydemokraták 35,2 százalékkal győztek, és
vezetésükkel az olasz demokrácia hosszú időn át funkcionált.
Bobbio bevallja, sokat
gondolkodott pártja választási vereségén, és az olasz párterőviszonyok
alakulásán. Az Akciópártot megosztotta saját belső vitája. Ferruccio Parri (az
1945 utáni első miniszterelnök) és Ugo La Malfa (később a kereszténydemokraták
koalíciós partnere, kiváló közgazdász politikus) képviselték a párt mérsékelt
szárnyát a liberálszocialista Piera Calamandrei (fia, Franco – kommunista) és
Tristano Codignola, valamint a kifejezetten szocialista elvű Emilio Lussu
vezette áramlatokkal szemben. A párt persze egységesen se versenghetett volna a
nagy tömegpártokkal, a kereszténydemokrata, kommunista és szocialista párttal.
E három párt egymásközti erőviszonyai határozták meg Itália 1945 utáni
politikatörténetét. Különös – teszi ehhez hozzá Bobbio –, hogy Olaszországban
nem mi, „gyökértelen értelmiségiek” örököltük a szocialista szubkultúrát
(amelyre pedig aspiráltak), hanem a kommunisták. Bobbio szerint az olasz
történetírás nem világította meg kellően ezt a kérdést. Ő viszont bőségesen
kommentálja, könyvének középpontjába helyezi ezt a problematikát.
Alessandriában – írja –, ebben
a jelentős piemonti városban, a szocialisták fellegvárában a fasizmus utáni
első polgármester kommunista volt. Egy általa jól ismert piemonti faluban
(Rivalta Bormida) a fasizmus előtt szocialista, utána kommunista pártállású
polgármestert választottak. Az történt – állapította meg –, hogy a fasizmussal
szembeni tevőleges fegyveres ellenállást a kommunisták csinálták a háború után,
ennek megfelelően erősebbek lettek, mivel a Szovjetunió is támogatta őket. A
fiatalok, akik harcoltak a fasizmus ellen, a kommunistákra szavaztak.
Nem mellékes megjegyzést
érdemel idevágóan az, amit az önéletírás „Dialógus a kommunistákkal” című
fejezetében a Szovjetunióról ír. Kifejti, hogy a háború végén az olasz
értelmiség java tisztában volt a szovjet állam despota jellegével, de nem
feledhették el a Hitler feletti győzelemhez nyújtott szovjet hozzájárulást.
Enélkül, a szovjetek Sztálingrádnál mutatott hősi ellenállása nélkül Hitler
talán megnyerhette volna a háborút – és Európa német gyarmattá vált volna. A
kérdés (történelem-)filozofikus, de abból a történetírói szempontból nem
lényegtelen, hogy az olasz és a nyugati értelmiség számottevő csoportjai ezt
így gondolták. Megjegyzést érdemel azonban az is, hogy az 1944–45-ben és az
utána érvényesülő szovjet–olasz kommunista érdekközösség csak egyik vonása a
háború utáni olasz politikatörténetnek. A másik kapcsolódó vonás az, hogy az
olasz kommunisták saját nemzeti demokratikus hagyományaikat követve önálló
úton jártak, a szovjet mintától eltérő politikai irányvonalat alkalmaztak.
A könyvön végigvonuló probléma
az olasz szocialisták és kommunisták fókuszba helyezett viszonya, annak
vizsgálata, hogy milyen körülmények között került fölénybe az olasz
munkásmozgalomban a kommunista komponens. A kérdés szocialista oldalról
egyenesen drámai kifejletűvé válik a berlini fal leomlása után, amikor minden
politikai logika azt sugallná, hogy a szocialista párt alkossa a jövő olasz
baloldalának a gerincét, magába olvasztva és szociáldemokratizálva a kommunista
pártot. Mint ismeretes, a fordítottja következett be. A kommunista párt önmagától
szociáldemokratizálódott, és fölszívta a baloldal legtöbb erejét, ideértve a
korrupció lápjában elsüllyedt szocialista párt maradékának egy részét is.
Bobbio évtizedeket átfogó elemzésekbe bocsátkozik, dokumentumokkal szolgál,
megkerülhetetlen reflexiókat fűz a 60-as évek középbal politikájához. 1968-ban
a szocialista párt akkori vezetője, Pietro Nenni levélben – a könyv
természetesen közli ezt – kéri a tekintélyes professzort, hogy vállaljon
képviselőjelöltséget. Az 1968-as választásoknak kellet volna igazolniuk a
kereszténydemokrata–szocialista összefogásra alapított középbal politikát, amit
szocialista részről a szociáldemokratákkal való pártegyesüléssel is alá
kívántak volna támasztani. A középbal akkori művelete a kommunista párt
választási expanziójának feltartóztatására irányult, amit mint célt nem
sikerült elérni. Az 1944/45-ben kirajzolódott képlet erősödött és tendenciává
vált, ugyanakkor meghiúsult minden olyan szocialista kísérlet, amely a
kommunisták javára végbement erőviszonyeltolódás miatti sértődések és bosszúk
gyakorlatát erőltette. Bobbio meggyőződéséből fakadóan támogatta a
szocialista–szociáldemokrata egyesülést, jóllehet – nem felejtve 1946-ot – a
képviselőjelöltséget elhárította. Ezúttal elkerülte a személyes balsikert, mi
több, a választási eredményeket (újabb kommunista előretörés) és a
szocialista–szociáldemokrata pártegyesülési kísérlet csődjét tapasztalva
belátta, hogy a szocialista–kereszténydemokrata középbal koncepciónak nincs
széles társadalmi támogatottsága, amin Bettino Craxi későbbi, végletekig vitt,
az olasz kommunistákra zúdított antikommunizmusa sem tudott változtatni. Bobbio
ezt elutasította, és az sem volt ínyére Craxival kapcsolatban, hogy a karriere
csúcsán levő miniszterelnök-pártfőtitkár a szocialista párt 1984-es veronai
kongresszusán közfelkiáltással választatta meg magát újabb ciklusra
pártfőtitkárnak.
Kuriózum, de tény, hogy az
ugyancsak szocialista párti köztársasági elnök, Sandro Pertini, a szocialista
kongresszus eme aktusával vitába szálló Bobbiónak gratulált, és élve elnöki
jogkörével, élethossziglanra szóló szenátori mandátummal tisztelte meg.
(Egy-egy köztársasági elnök hétéves működése folyamán öt arra méltó személyt
hívhat a Szenátusba.)
Ezek után nem számíthat
meglepetésnek csak újabb adaléknak a Craxival folytatott levelezése,
különösképpen egy válaszlevele, amit részben a fenti polémiák összefoglalásának
tekinthetünk az 1990 táján beálló változások közepette, amikor Bobbio úgy
vélte, hogy a berlini fal rommá válásával elérkezett az idő az olasz szocialisták
és kommunisták közötti találkozáshoz, és ennek szellemében levelezett, vitázott
Craxival. Engem megdöbbentett – írja magyarázólag levele elé -, hogy Craxi
mennyire nem értette a történelmi pillanat jelentőségét; hogy kezet kellene
nyújtania a kommunistáknak. Ehelyett úgy tett, mint aki ül a folyóparton és
várja, hogy elússzék előtte az ellenség holtteste.
A Craxinak írt 1990. november
12-én kelt levélben többek között ez olvasható: „Fölösleges neked mondanom,
hogy nem értek egyet a folytonos, monoton, felszított antikommunizmussal...
Mint tudod, sosem voltam kommunista, de most a történelmi kommunizmus
összeomlásával itt lenne a kedvező alkalom egy nagy egyesülési kezdeményezésre.
Úgy vélem, a kisszerű, napi polémiák teljesen sterilek. Véleményem szerint nem
elég megváltoztatni a párt nevét, betenni oda az »egység« szót, és várni, hogy
a tékozló fiú visszatérjen az apai házba.* Félek, hogy egy nagy kezdeményezés
nélkül a kommunisták nem fognak visszatérni. Sőt, azzal, hogy minduntalan
arcukba vágják a múltjukat, ami a szocialista párt múltjának is nagy része,
mindjobban eltávolodnak. Elsőnek ismerem el, hogy nagy kezdeményezésről
beszélve, az idea bizonytalannak tűnhet. De én nem vagyok politikus, csak
megfigyelő vagyok. Jobbára véleményt fejezek ki, még kevésbé teszek javaslatot.
A benyomásomat fejezem ki.”
Bobbio benyomása az volt, hogy
az egyesült baloldal elhódíthatja a kereszténydemokratáktól a politikai
hatalmat. Craxi a levélre nem válaszolt, de az események nem ezért vettek más
fordulatot.
Norberto Bobbio: Autobiografia a cura di Alberto Papuzzi (N. Bobbio önéletrajza A. Papuzzi gondozásában). Editori Laterza, Roma–Bari, 1997. 274. o.
Pankovits József
* Craxi ezt a gyenge, hatástalan morze-jelet adta le a mély válságba jutott kommunistáknak, amiből azonban, vele ellentétben, sokkal szerencsésebben kerültek ki.