Klió 1998/1.
7. évfolyam
Cseh értelmiségiek 1956-ról
Az ismertetendő vékony könyvecske arról ad képet, hogy a cseh társadalom és értelmisége hogyan fogadta az 1956-os lengyel és magyar forradalmi eseményeket. A kötetből megismerhetjük annak lényegét, amiben a cseh társadalom gondolkodása és értékrendje eltér a magyarétól és a lengyelétől. A három társadalom „lélektanát” összehasonlítva, e kötet kicsiben megmutatja, hogy mi a lényege azoknak az eltéréseknek, amelyekkel nemcsak a történelem során, de a XX. század végén is rendelkezik a cseh, a lengyel és a magyar társadalom. A különbség lényegének felvázolását egy olyan súlyos apropó adja, amely az adott nemzetek és társadalmak életében sorsdöntő időszaknak mondható. Ez az 1956-os kommunistaellenes felkelés lengyel és magyar variánsa, s annak cseh reakciója.
A kötetből megismerhető cseh
reakciók és e reakciók utólagos értelmezése és értékelése nemcsak arra ad
magyarázatot, hogy a cseh társadalom miért nem kelt fel, hanem arra is, hogy
politikai elitjével együtt miért viselkedik most, a politikai, katonai és
gazdasági integráció küszöbén is hasonlóképpen.
A cseh társadalomnak a másik
kettővel szembeni viszonyát egyrészt egy, a tudat alatt erős komplexus,
másrészt bizonyos fokú lenézés, magasabbrendűségi érzés jellemzi. A komplexus
alapvetően abból a történelmi tényből ered, hogy a magyarok és a lengyelek
határozottabban és hosszabb időszakokban rendelkeztek történetileg önálló
államisággal, és ezt az államiságot többször fegyverrel meg is védték. A csehek
viszont saját államiságukat olykor „kis” kényszerrel, olykor bármiféle
ellenállás nélkül adták fel, és ennek nyomán az államiság és az ország védelme
nem került a legfőbb nemzeti értékek és imperatívuszok közé. Ha a csehek
harcoltak, akkor mindig „mások” államát kellett védeniük.
Az önálló államiság fegyveres
védelmének szükségessége a cseh társadalom értékrendjében olyannyira
elhalványult, hogy a NATO-csatlakozás feltételei közötti elvárások nyugati
értékeléseiben elmarasztaló bírálatként többször is szerepelt. Magasrangú
nyugati katonatisztek és politikusok, de a köztársasági elnök, Václav Havel is
évek óta azt hangoztatják, Csehország NATO-csatlakozásának legsúlyosabb
lélektani problémája az, hogy az állampolgárokban egészségtelenül hiányzik az
ország fegyveres védelmének akarata.
A
cseh társadalomban a magyarok és a lengyelek lenézése, a magasabbrendűségi
érzés alapvetően a fenti komplexus kompenzálásából ered. Ez a lenézés (amit
bizonyos neves cseh politikusok társadalomnevelésének is köszönhetünk) többek
között abban nyilvánul meg, hogy minden adandó alkalommal hangoztatják a csehek
kivételességét, egyéni és társadalmi képességeiknek a lengyel és a magyar fölé
magasodását.
A
cseh társadalom ezen „értékrendjét” erősíti meg a kötet is, amelyben olyan
neves cseh értelmiségek és politikusok, mint Petr Pithart, Eduard Goldstücker,
Josef Škvorecký, Michal Heyrovský, Ladislav Davidovič, Josef Lesák, Jiří Pešek,
Jan Sokol, Jiří Pernes, Zdeněk Kopecký és Illya Nazárkevyč vallanak az 1956-os
felkelések cseh reakcióiról. Ebben fontos jellemző, hogy szinte mindannyian
keserű iróniával vallanak saját társadalmuk fenti jellemzőiről.
Legfontosabb
megállapításaik a következők: A magyar felkelés hatására az egész nyugati világ
azt várta, hogy Csehszlovákiában is lesz kommunistaellenes felkelés, hiszen a
két háború között ez volt a közép-európai térség egyetlen tényleges
demokráciája. Így tehát csatlakoznia kellett volna északi és délkeleti
szomszédjához, hogy együtt rázzák le a kommunista hatalmat. Ehelyett a
sztálinizmus védőbástyájaként segédkezett a felkelések elnyomásában s az
utólagos politikai repressziókban.
Ennek
okai között található az, hogy a csehek 1938-ban csalódtak a nyugati
hatalmakban, és Moszkva oldalán keresték a megoldást, amely lehetővé tette
számukra a németek kitelepítését. Csehszlovákia fejlett ipari ország volt, és
sokkal fejlettebb gazdaságát továbbörökítette a sztálinizmusban is. A gazdasági
és szociális helyzet itt sokkal kedvezőbb volt, mint a másik két országban,
ahol a csehekkel ellentétben 1946-tól nem akarták a kommunistákat. A szlovák és
különösen a cseh értelmiségiek nagyobbik része hitt a demokratikus
szocializmusban; erős volt a kommunista párt és erősek a szocialista-szociáldemokrata
hagyományok. Ezért éppen ebben az országban volt eredményes a „specifikus
nemzeti út a szocializmushoz”, és az emberarcú szocializmus Gottwald által
hangoztatott jelszava. Hittek abban, hogy megvalósíthatják a saját útjukat a
szocializmusba, a kolhozok és szovhozok nélkül. Csak nagyon lassan döbbentek
rá, hogy ez nem lehetséges.
A
csehekben több volt az illúzió a szocializmussal kapcsolatban, mint a
lengyelekben és a magyarokban. Úgy gondolták, hogy nekik több joguk van erre az
önálló szocialista útra, mint a lengyeleknek és a magyaroknak, mert a csehek
ezt önként vállalták, a magyaroknak meg a cseheknek pedig bele kellett verni a
fejébe.
Annak
ellenére, hogy 1953-ra Csehszlovákiában is totális lett a rendszer, és az
emberek ugyanúgy skizofrénekké váltak, mint a másik két országban, az
értelmiség és a politikusok 1956-ban abban reménykedtek, hogy most már majd
enyhülni fog, és lehetséges lesz a sajátos szocialista út megvalósítása.
1950–1951-ben
Csehszlovákiában is betiltották a karácsony megünneplését, helyette bevezették
a szovjet Télapó ünnepét. Ezt sem Lengyelországban, sem Magyarországon nem
fogadták el ilyen egyértelműen és „zokszó, tiltakozás” nélkül.
1953-ban,
a pénz és a fizetések „megreformálása” idején a cseh nehézipari vállalatoknál
voltak munkástiltakozások, de ezek nem voltak jól megszervezve. Mindenesetre
azt elérték, hogy a Skoda gyár munkásai felvonultak a városi pártközpont elé,
ahová be is törtek, és az ablakon kidobálták a sztálinizmus kellékeit. Ennek
nyomán a munkásvezetőket táborokba zárták, majd csend lett.
A
munkástüntetés nyomán felemelték a fizetéseket, és jobb ellátást is biztosítottak,
ami sokak szerint garancia volt arra, hogy 1956-ban a cseh és a szlovák
munkások és lakosság ne érezzen okot a tiltakozásra. Az 1953-as év
Csehszlovákiában így gazdasági váltás éve lett. Ekkor indították a pénzügyi
reformot is. Ugyanakkor Csehszlovákiában az 1953-as évben nem történt meg a
politikai olvadás, hanem megmaradt a kemény kéz politikája. Ehelyett a
csehszlovákiai munkásoknak több ennivaló és több pénz jutott.
Magyarországon
viszont éppen fordítva történt, Nagy Imre megjelenésével politikailag
felengedett a légkör, és politikai rehabilitációk kezdődtek. Csehszlovákiában
az 1953 és 1956 közötti időszak „a sztálini politikai rendszer és a malenkovi
gazdaságpolitika keveréke, amelyben az utóbbi a fogyasztók hasával többet
törődik”. Ezért ezt az időszakot „sztalenkovizmusnak” is nevezték. Ez a
kombináció ideálisnak mutatkozott arra, hogy letörjék a rendszer megdöntésére
irányuló esetleges akaratot és törekvést.
A
szovjet XX. Kongresszus után a Csehszlovák Kommunista Pártban is változások
mentek végbe. De míg Magyarországon Rajkot rehabilitálták, itt a koncepciós
perek áldozatait (Rudolf Slánský) nem rehabilitálták, hanem másfajta bűnöket
fogtak rájuk.
Az
egyik fő probléma Csehszlovákiában az volt, hogy 1953-ban, amikor a munkások
tiltakoztak, az értelmiség még nem találta meg hozzájuk az utat, még nem ébredt
fel kellőképpen. 1956-ra pedig, amikorra az értelmiség magához tért és
felismerte az igazságot, a munkásokat gazdaságilag és szociálisan
kielégítették. Így nem találták meg egymáshoz az utat, és a diákok és
értelmiségiek hiába erőlködtek, ráadásul nem is voltak ténylegesen súlyos
politikai követeléseik.
1956
tavaszán a prágai diákság megfogalmazta 24 pontos követelését, amelyben voltak
politikaiak is, de majálisuk és az azon való felvonulásuk nem lehetett
forradalmi, mint ahogy a magyaroknál és a lengyeleknél volt, hiszen nem
támogatták őket a munkások. A csehszlovákiai diákok nem is akartak politikailag
szervezett rendszerellenes akciót, hanem csak meg akarták szellőztetni a
kommunista ideálokból való kiábrándulásukat.
Az
1960-as években a diákokat arról kérdezték, hogy megtörténhet-e az, ami a
magyaroknál történt 1956-ban. Egy diáklány azt válaszolta, hogy azért nem
kerülhet ilyenre sor, mert „a csehek amolyan knédlis nemzet”, vagyis puha, jellegtelen.
Nem
állítható, hogy az 1950-es és 1960-as években nem voltak egyének, akik
álmodoztak valamiféle ellenállásról, de inkább csak egyénileg, semmint
szervezetten, közösségben vagy nagy tömegben.
A
kötetben szereplők között néhányan úgy értékelik, hogy a csehek és szlovákok
1956-os tartózkodása helyes, értelmes és értékes cselekedet volt, hiszen a
lengyelekénél és a magyarokénál jobb gazdasági és szociális létet kockáztatni
nem lett volna értelmes, mert nem nyertek volna semmit. (Ez a fajta mérlegelés
jellemző a cseh gondolkodásra: mérlegelik a kockázatokat, és a végén semmit sem
kockáztatnak.)
A
csehszlovák gazdasági helyzet miatt politikai nyugalommal számoltak a moszkvai
pártközpontban is, és mindezért megdicsérték a csehszlovák kommunisták vezetőit.
Még azt is mondták, hogy ha Magyarországon olyan jó lett volna a gazdasági
helyzet, mint Csehszlovákiában, akkor semmiféle felkelésre nem került volna
sor.
A
knédli-sztereotípia így lehetővé tette a csehek és a szlovákok számára a békés
túlélést. Ezért a nyugati sajtó és politikai közvélemény neheztelt is rájuk, és
csalódottságát fejezte ki. Egy svájci lap morális árulásnak nevezte a csehek és
szlovákok viselkedését, és felvetette azt, amit több olyan cseh értelmiségi is
fel szokott vetni, akik foglalkoznak a nemzet etikai magatartásával és
értékrendjével: hogy el lehet-e fogadni az embertelen rendszerrel való
megbékélést annak fejében, hogy van mit ennem.
Jan
Sokol megjegyzi, hogy a csehek nagyon tanulékonyak, mert minden rendszerbe
beletanultak, az osztráktól kezdve a mostani nyugati demokráciákig, és gyorsan
elsajátították, hogy mit várnak el tőlük. Ebben gyökerezik a lenézésük a
magyarokkal és a lengyelekkel szemben, akik náluk sokkal kevésbé tanulékonyak,
sokkal rebellisebbeknek és ellenállóbbaknak mutatkoztak az évszázadok során.
Ezt
a megállapítást megerősítik többen is. Megemlítik, hogy a csehek ebből
származtatják beképzeltségüket, a magyarokkal és a lengyelekkel szembeni
lenézésüket. Különösen a magyarokkal kapcsolatban, 1956-ban azt hangoztatták:
az, ami a magyaroknál történt, Csehszlovákiában nem történhet meg soha, mert
itt soha nem fognak úgy gyilkolni, ők nem magyarok, ilyen állati durvaság
Csehszlovákiában nem történhet meg. A csehek ugyanis kulturáltságukat, vagy a
kulturális fölényük tudatát fölébe helyezik a magyarok és a lengyelek
viselkedésének.
A csehek ilyenfajta lojalitása
a különféle rendszerekkel szemben igen jellemző, és tetten érhető akár a mai
politikai viselkedésmódjukban is. Ezzel együtt is volt egy rövid időszak,
amikor az 1960-as években bizonyos kommunistákat azzal ijesztgettek, hogy ők is
úgy fognak járni, mint azok Magyarországon, úgy le fogják őket lőni, mint a
kutyákat.
A cseheket tehát 1956-ban
semmi sem tudta volna a rendszer ellen hangolni. Még a Vencel térre szervezett,
október 28-i tüntetést sem tartották meg, mert esett az eső. Nem voltak ott a
szervezők sem. Jirí Pernes szerint így ért véget Csehszlovákiában az 1956-os
forradalom, anélkül, hogy megkezdődött volna.
A magyarokkal szembeni
bizalmatlanság hozzájárult ahhoz, hogy a csehszlovákiai lakosság nagyon
passzívan viselkedett a magyar felkeléssel szemben. Nemcsak az akarat, hanem a
megfelelő vezető személyiség is hiányzott ehhez. Az egyetlen, amit a magyar
forradalom után megengedtek Csehszlovákiában, az volt, hogy karácsonykor már
nem a Télapót kellett ünnepelni, hanem visszatérhetett a kis Jézus a
csehszlovákiai karácsonyokba.
1956: promarněná šance aneb Návrat JeŐíška do Československa (1956: az elszalasztott lehetőség, avagy a Kis Jézus visszatérése Csehszlovákiába), televíziós fimforgatókönyv. Írta: Muriel Blaive; rendezte: Jan Šikl, Dramaturg: Jiří Gold. Praha, 1996 november.
Hamberger Judit