Klió 1998/2.
7. évfolyam
Az új „annalisztikus” történetírás
A narratív történetírás – sokak véleménye szerint – a krónikával szemben előnyt élvez abban a tekintetben, hogy eseménytörténet kibontakozását mondja el. A történelmi elbeszélés cselekménye legalább három összetevőre bontható: egy kiidulópontra vagy helyzetre, amely meghatározza a történet fejlődésének feltételeit; egy végső helyzetre, amely jelentős mértékben különbözik a kiindulópontként szolgáló helyzettől és a történet eredményét adja; s egy középső részre, egy fordulópontra, amelynek során a kiinduló helyzetből a véghelyzet alakul ki. Összefoglalva: egy esemény történelmi jelentését az adja meg, hogy elmondjuk, hogyan jött létre és hogy mi következett belőle. A baj ezzel a magyarázattal azonban az, hogy ilyen „vegytiszta” képlet mindössze a fikciós események leírásánál létezik. Valós események esetében számos nehézség vetődik fel ezzel az elképzeléssel kapcsolatban.
A múlt minden egyes eseményét
nem csupán egyetlen egy, hanem számos – sőt számtalan – történet elemének lehet
felfogni. Más szavakkal: számos olyan történetet lehet megalkotni, amelyben egy
adott esemény lehetséges elemként felmerül. Ha pedig a szóban forgó esemény túl
sok történet metszéspontjába esik, akkor rendkívül nehézzé válik az
értelmezése. Továbbá, a modern történelemfelfogás arra a feltevésre épül, hogy
végső elemzésben mindegyik történelmi elbeszélés vagy események kombinációja
egy mindent átfogó összefüggésbe, a „Történelembe” ágyazódik. Az eseményeknek
általunk tulajdonított történelmi jelentést a jelen körülményei és szükségletei
szabják meg, azaz, a jelentés relatív. Ami egy esemény keletkezésének
pillanatában, vagy egy adott korban jelentősnek tűnt, teljesen jelentéktelen
lehet egy másik korban, s a tétel megfordítva is igaz.
Nem árt ugyanakkor
megvizsgálni azt is, folytatja Lucian Hölscher, hogy mi maga a történelmi
esemény. A fentiekből következően ugyanis arra az álláspontra juthatunk, hogy
az a valóság és a fikció egyfajta keveréke. Egyfelől egy bizonyos történelmi
összefüggéssel lehet csak kapcsolatba hozni, másfelől számos, egymással akár
homlokegyenest eltérő jellegű magyarázat kiinduló-pontjaként is szolgálhat. A
történelmi esemény problematikus jellegét leginkább a közvetlen tapasztalás
pillanatában lehet megérteni: egy eseményt történelmi szempontból jelentősnek
találunk, amikor egy sor másik, a jövőben általunk elvárt esemény sorába
helyezzük azt. Ilyen értelemben egy történelmi jelentőségű esemény a
megtörténte pillanatában nem több, mint bizonyos, gyakran egymásnak ellentmondó
várakozások eredménye. Ha a várakozások valóra válnak, az esemény helye
stabilizálódik a történetben, ha meg nem, akkor az illető esemény feledésbe
merül: új események és új várakozások szorítják a háttérbe.
Érdemes
egy pillanatra megállni ezen a ponton, amikor a történelmi várakozások
történelmi tapasztalatokká válnak. A történelmi események jelentősége általában
nem magában a megtörténésben rejlik, hanem abban, hogy a kortársak hogyan
tekintenek rájuk. Sok esetben azonban az utókor jelentős mértékben
megváltoztatja a korabeli felfogást. Ebből a tényből Lucian Hölscher azt a
következtetést vonja le, hogy egy esemény történelmi jelentőségét valójában az
általa a”várakozások struktúrájának” nevezett tényező adja meg. A történelmi
események jelentősége többnyire független attól, hogy ezek az előzetes
várakozások valóra váltak-e, vagy sem. Példaként Adolf Hitler kancellári
kinevezését említi a szerző. A németjobboldali pártok azt várták ettől az
eseménytől, hogy Hitlert leköthetik majd a kormányzási feladatokkal és ezáltal
politikai stabiliást biztosíthatnak, míg – ezzel szemben – az esemény a
diktatúra kiépítésének kezdetét hozta. A mi szempontunkból az a lényeges
mozzanat, hogy az esemény nem vesztette el történelmi jelentőségét, hanem
mindössze annak jelentése változott meg. Természetesen ez nem igaz minden olyan
eseménnyel kapcsolatban, amelyekről azt várják a kortársak, hogy jelentősek
lesznek a jövőben. Néhány esemény megtörténte előtt lényegesnek tűnik a
történelem szemszögéből, de végül nem felel meg a várakozásoknak. Például, 1989
nyaráig Erich Honecker jövőbeli lemondása állami- és pártbeli tisztségeiről
fordulópontnak tűnt az NDK történetében. Amikor azonban ez az esemény valóban
bekövetkezett október végén, akkor már csak a keletnémet kommunista rezsim
felbomlásának egyik epizódjává degradálódott. Ehelyett, például, az október
7–9-i lipcsei tüntetések, vagy a berlini fal november 9-i lebontása vált
történelmileg valóban sorsfordító eseménnyé.
A
történelmi idő kérdése ugyancsak számos vitára adott alkalmat. A történelmi
időt a történelem alapvető struktúrájaként, vagy a történelmi érzék médiumaként
szolgáló tényezőként lehet értelmezni. A történelmi idővel összefüggésben
azonban három területen merülhetnek fel súlyos aggályok: 1) a történelmi idő
egységességével; 2) a történelmi idő nyelvi megjelenítésével; valamint 3) a
történelmi idő fikciós jellegével kapcsolatban.
1) A történelmi idő
koncepciója csak az utóbbi időben bukkant fel. A XX. század elején az időt még
mindig a percepció általános formájaként írták le, amely semleges marad a
tartalmára vonatkozóan. Nem sok szót vesztegettek arra sem, hogy az idő ilyen
felfogásának az eredete Istennek, mint minden idők urának elképzelésében
keresendő. A különböző korokra és korszakokra osztott történelmi idő olyan
keretet biztosított, amelyben az eseményeket el lehetett helyezni és ahol
minden múltbeli eseménynek megvolt a kijelölt helye. Az 1930-as években azonban
a francia Annales iskola felvetette, hogy a történelmi idő egysége
mindössze illuzórikus metafizikai konstrukció, amely a tapasztalati tények és a
történetírás próbáját nem állja ki. Ráadásul, a történelmi időt nem tekintették
semlegesnek sem. Az Annales történészei több tanulmányban is kimutatták,
hogy a legtöbb múltbeli eseményhez különböző időritmusokat és modelleket lehet
rendelni. Például, a középkorban egy paraszt munkájának és szabadidejének a
ritmusa elütött egy szerzetesétől, egy kereskedőé mindkettőétől, s a sort
tovább lehetne folytatni. A fentiek nem csupán egy adott korra vonatkoznak,
hanem bizonyos eseménytípusokra is. A háborúk minden esetben lerombolják a
társadalom megszokott időrendjét – például a választások felfüggesztésével,
szükségrendeletek behozásával, új élethelyzetek teremtésével, és így tovább. Az
olyan híres eseményeket, mint Julius Caesar meggyilkolását vagy a Bastille
bevételét egyrészt a „hanyatlással” hozhatjuk összefüggésbe: a római
köztársaság és a francia feudalizmus bukásával; ugyanakkor azonban ezek az
események fordulópontok és kiindulópontok is voltak, azaz, a „felemelkedés”
kifejezést is használhatjuk velük kapcsolatban.
2) A másik fontos kérdés az,
hogy vajon maga a történelmi idő a múlt valóságának alkotórésze-e, vagy
mindössze annak nyelvi megjelenítése szavakban és mondatokban. E kérdés
feltevésére nem kerülhetett sor a XIX. században, mert ekkor a nyelv
semlegesnek tűnt a történelmi valósághoz való viszonyában. A korabeli felfogás
szerint a valóságot csak a gondolkodás révén lehet megismerni, s a gondolkodás
része a nyelv is, tehát a történelmi valóság nyelvi konstrukciója és a
történelmi valóság között értelmetlen különbséget tenni. Ezen a téren is az Annales
iskola kezdte el a hagyományos felfogás megváltoztatását. A francia
történészek az „anyagi” kultúrára, valamint a történelemben megjelenő nyelvi
kifejeződésre koncentráltak – más szavakkal, a forrásokra és azok
megjelenítésére. A múltról kialakított tapasztalati tudást szerintük megelőzi
annak a felismerése, hogy az események történetírói bemutatását nyelvi
formákkal kell elvégezni – azaz, egyszerre kell meghatározni és bemutatni a
történelmi tényeket, struktúrákat, stb. A speciális nyelvi fordulatok és kifejezések
mellett a történészek gyakran folyamodnak olyan szavakhoz, mint például „ettől
kezdve”, „ezután” stb. Ilyen módon a történelmi eseményeket az általunk
bevezetett nyelvi keretek közé szorítjuk.
3)
Végül, a történelmi valóság és a fikció viszonyát kell megvizsgálni. Bárki is
mond el egy valódi elemekből álló eseménysort, azokat általa feltételezett
módon köti össze, ez utóbbi elemek a fikció birodalmába tartoznak. Az események
a narráció alatt nem időrendben, hanem esetleg logikai sorrendben követik
egymást. Az események közötti „hézagokat” kitöltő képzeletbeli eseménysor egy
szinten, legalábbis az alkotó gondolkodásában, valódiként jelenik meg. Ugyanez
mondható a nem sorrendben, hanem valamilyen alapon csoportosított történelmi
tényekről is, hiszen ebben a folyamatban is az egyén gondolkodása játssza a
főszerepet. Ilyen módon a narrációs idő és a kronologikus idő között feszültség
keletkezik és az „idő” fogalma új értelmezést nyer a történelmi művekben.
A
történészek a „történelmi változást” általában ugyanannak a tárgynak két
időpont közötti változásaként fogják fel. Ha azonban elfogadjuk azt a tételt,
hogy a történelmi események különböző „történetek” alkotórészei lehetnek, akkor
a változásokat inkább az eseményekről kialakított megközelítési módjaink
változásaival azonosíthatjuk. Egy múltbeli esemény történelmi jelentése
teljességének megértéséhez át kell hatolnunk ezeken a jelentésrétegeken, s csak
akkor határozhatjuk meg a történelmi „jelentést”, ha ezeket teljes egészükben
feltártuk és megértettük. Ezt a megközelítési módot nevezi Lucian Hölscher a
történelem annalisztikus megközelítésének. Ebben a szemléletben a történelmi
eseményeket nem a történelmi körülmények közvetítésével vizsgáljuk, hanem a
történelmi vizsgálat középpontjába kerülnek. Hölscher véleménye szerint minden
esemény jelentését annak előfordulása pillanatában két tényező határozza meg: a
múlt felé irányuló retrospektív nézet, valamint a jövő felé irányuló
várakozások. Hátratekintve egy esemény valaminek a lezáródását, míg előretekintve
valaminek a kezdetét jelenti.
Az
annalisztikus szemlélet egy múlt eseményről kialakított történetek összeségét
jelenti, olyan történetekét, amelyek az idők során változnak. Minden történelmi
elbeszélésben található pragmatikus elem: a múlt eseményeit a jelen
szemszögéből próbálja értelmezni. A történelmi narrációk azonban nem csupán
visszatükrözik a múltat, hanem a nyelven keresztül „alakítják” is azt. A
történelmi elbeszélések a jövőt is befolyásolhatják, amennyiben várakozásokat
keltenek egy bizonyos esemény vagy események létrejöttében. Például, a francia
történészek 1871 után rengeteget írtak Elzász-Lotaringia visszafoglalásáról, és
az események azután a várakozások szerint be is következtek. Természetesen,
olyanra is találunk bőségesen példát, hogy egy várt esemény nem úgy következett
be, ahogy elképzelték: sokan látták előre a forradalmat a háború utáni
Németországban, de az 1918. novemberi események nem várt fordulatokat hoztak.
A történelmi idők „mélysége”
is változó. A zsidók közel 10 000 éves történelmet tudhatnak maguk mögött, míg
a másik oldalon egyes harmadik világbeli országok mindössze pár évtizedeset.
Nyugat-Európa középúton jár, amennyiben a tizenhetedik–tizenkilencedik századi
polgári forradalmaktól eredezteti magát; ezzel párhuzamosan a keresztény hit
hosszú folyamatossága is megtört, és átadta helyét az olyan új eszményeknek,
mint az emberi jogok vagy a társadalmi egyenlőség. Az idő fogalma tehát
relativizálódott, és a jelen által meghatározottá vált, és a hagyományos,
historicista történetírás ilyen alapállásból indul ki a történelmi események
leírásakor. Ezzel szemben az annalisztikus történelemszemlélet azokat a
múltbeli eseményeket vizsgálja, amelyekben a múlt, a jelen és a jövő alapvetően
egybefonódik és amelyeket a kollektív gondolkodás egyrészt tükrözi, másrészt
alakítja ki.
Lucian Hölscher: The New Annalistic: A Sketch of a Theory of History (Az új „annalisztikus” történetírás – egy történelemelmélet vázlata). History and Theory, 36. kötet, 3. szám, 1997. október, 317–335. p.
Magyarics Tamás