Klió 1998/2.
7. évfolyam
Haladás a történettudományban
Raymond Martin, a University of Maryland történész professzora az utóbbi években az amerikai historiográfiáról írt legnagyobb szabású vállalkozás, Peter Novick That Noble Dream: The „Objectivity Question” and the American Historical Profession (Cambridge, 1988) alaptételével száll vitába. Novick tanulmányának a végkicsengése szerint egyfajta káosz jellemzi a jelenkori amerikai történetírást, amelyben szinte lehetetlenség bármilyen egyetértésre találni. Martin az amerikai forradalom historiográfiájának a példájával támasztja alá ezzel ellentétes nézetét: a mai amerikai történetírásban igenis fellelhető konszenzus, amely a korábbi korok eredményeire építve a valóságot egyre hívebben visszatükröző képet ad a történelem egyes eseményeiről.
Az amerikai forradalmat
először az ún. whig történészek próbálták értelmezni. Közülük is kiemelkedik a
kortárs David Ramsay, valamint a később élt George Bancroft,
akiknek felfogásában Raymond Martin öt alapvető jellemzőt különít el: kizárólag
egyetlen szemszögből, a forradalmi elit szemszögéből írtak a forradalomról;
ennek megfelelően elfogadták a korabeli elit magyarázatát a forradalom okairól,
mely szerint elsősorban az elvek különbözősége miatt került kenyértörésre sor
Nagy-Britannia és észak-amerikai gyarmatai egy része között; a műveikben arra
törekedtek, hogy igazolják az amerikaiak döntését; a múltról úgy írtak, mintha
az ajelent mindig megelőlegezte volna; és végül a forradalmat az emberi haladás
egyik fázisaként állították be. Bancroft a protestantizmusban, illetve a
puritanizmusban vélte megtalálni a forradalom ideológiai gyökereit és az
anyaország és a gyarmatok viszonyában az 1765-ös Bélyegilleték-törvényt jelölte
meg mint fordulópontot: a törvény ráébresztette az amerikaiakat, hogy a britek
jobban rájuk vannak utalva, mint ők azokra. Bancroft is az amerikaiakban
kezdettől fogva meglévő szabadságvágyat emeli ki: már Jamestown 1607-es
megalapításától keltezi az eszme megjelenését Amerikában.
Az említett whig
történészektől sokan meg is tagadják a „történész” címkét, mivel többnyire
műkedvelőkről van szó, akik a történészi szakma alapvető követelményeit – mint
a például a forráskritikát – sokszor nem tartották be, mivel esetleg nem is
hallottak róluk. Az amerikai történész szakma „professzionálódásával”
átértékelődött az amerikai forradalom szerepe is. Az ún birodalmi történészek –
Charles Andrews, Herbert Osgood, George Beer és mások – a XX. század
fordulóján objektívabb megközelítési módot sürgettek. Egyikük odáig ment, hogy
Bancroft tevékenységét a történelmi igazság elleni bűntettnek fogta fel. Az új
nézőpont ugyancsak egyoldalúra sikeredett: most a britek szemszögéből
vizsgálták elsősorban a történteket. Az anyaország és az észak-amerikai
gyarmatok viszonya ennek a történetírói iskolának az olvasatában 1763-ban
változott meg gyökeresen. A hétéves háborúban győztes britek a korábbi
merkantilista gyarmatpolitikát „birodalmi” politikával váltották fel, amely azt
igényelte, hogy a brit kormányzat egyrészt kifizesse a súlyos háborús
adósságokat, másrészt pótlólagos forrásokat találjon a megnövekedett területű
birodalom fenntartására. Az 1760-as évek sok vitát és a szakítás előjátékát
jelentő adótörvényeit ennek szellemében vezette be Nagy-Britannia. Az alapvető
különbség a whig és a birodalmi történészek között az volt, hogy az előbbiek az
ideológiai és a diplomáciai szempontokat hangsúlyozták, míg az utóbbiak a
társadalmi és gazdasági kérdésekkel is foglalkozni kezdtek.
Az eddig tárgyalt két iskolát
közös nevezőre hozta az a tény, hogy mindkettő a brit–amerikai konfliktusra
helyezte a fő hangsúlyt a forradalom megítélésében. A „birodalmi” történészek
után következő amerikai tudósnemzedék, akiket átfogóan „progresszívaknak”
szokás nevezni, azzal érveltek, hogy az amerikai forradalom nem kizárólag
brit-amerikai ügy volt, hanem – Carl Becker híres mondása szerint – az
amerikai hatalmi viszonyok eldöntése is feladatai közé tartozott. A
progresszívak véleménye szerint az ideológiai csatározásokat nem szabad
kritikátlanul elfogadni, mint a forradalomhoz vezető események egyik
legjelentősebb elemét, mert azok mindössze más, valós, de rejtett érdekeket
fedeztek – és ezek a rejtett érdekek gazdaságiak voltak. A tétel leghíresebb
megfogalmazását Charles A. Beard Az Amerikai Egyesült Államok alkotmányának
gazdasági értelmezése (1913) című könyve jelentette, amelyben a történész
annak a véleményének adott hangot, hogy az Alapító Atyákat nem fennkölt és
elvont eszmék mozgatták az Alkotmány megfogalmazásakor, hanem nagyon is jól
meghatározható önös – mindenekelőtt kereskedelmi és földbirtokosi – érdekeik.
A csoport harmadik kiemelkedő
tagja, Arthur Schlesinger, Sr. a brit és az amerikai életstílus közötti
eltéréseket, valamint a gyarmatiak gazdasági érdekeit hangsúlyozta három
körzetben: a New Hampshire-től Pennsylvaniáig terjedő tengerparton, a
Marylandtől Georgia-ig húzódó tengermelléken és a nyugati végeken. Véleménye
szerint a forradalom ennek a három régiónak a brit adó- és
kereskedelempolitikára adott válasza volt. Schlesinger is kiemelte a Bélyegilleték-törvény
fontosságát, de szerinte a végső lökést az ún. „bostoni teadélután” adta meg:
a magántulajdon ilyen kihívó jellegű semmibe vételét egyetlen magára valamit is
adó kormányzat nem hagyhatta megtorlatlanul. Raymond Martin szerint a
progresszív történészek három szempontból is újat hoztak az amerikai forradalom
jobb megértése terén: sok esetben sokkal kritikusabban szemlélték az amerikai
gyarmatiak indítékait és cselekedeteit, mint elődeik; ráirányították a
figyelmet az önérdek motiváló erejére; felvetették az a gondolatot, hogy az
egyes eseményeknek többféle olvasata is lehet.
A progresszívak nézetei
mindenekelőtt a két világháború között hódítottak. A második világháborút
követően újabb történetírói iskolák bukkantak fel, s a helyzet annyiban
változott meg, hogy immár egyetlen irányzat sem monopolizálta a
tudományterületet, hanem egyszerre több volt jelen a porondon. Így, a fenti
kategorizálásnak megfelelően egy „neo-whig” és egy „neo-progresszív” iskola is
megjelent, majd őket követte, kissé későbben, az ún. mentalité-iskola. A
neo-whigek – így Robert Brown, Forrest McDonald és Daniel Boorstin
– a progresszívak általuk „deterministának” megbélyegzett nézeteinek
bírálatából indultak ki. Véleményük szerint azok túlzottan nagy hangsúlyt
fektettek a gyarmati Amerika osztályellentéteire. Velük szemben a forradalmat
ismét az alkotmányos szabadságjogok feletti vitából eredeztették. Olvasatukban
az Alapító Atyák kezét igenis elsősorban ideológiai meggondolások vezették az
Alkotmány megszövegezésénél. Bernard Bailyn még tágabb körben értelmezte
a korabeli amerikai államférfiak indítékait: véleménye szerint azok egy, a
szabadságot fenyegető és az egész angolul beszélő világot behálózó
összeesküvéstől való félelmükben menekültek „előre”, a forradalomba.
A neo-whigek azonban nem
tekinthetők a tisztán whig történetírás folytatóinak, hiszen az általuk sokat
bírált progresszívak nézeteiből is jócskán átvettek, elsősorban ami az
ideológia társadalmi meghatározottságát illeti. Joyce Appleby szavaival
azt vizsgálták, hogy „az amerikai állapotok milyen módon alakították az
együttműködés és a társadalmi konzenszus feltételeit”. Például, Edmund
Morgan egyetértett ugyan elődeivel, hogy az 1760-as években bevezetett
adótörvények irányították a korabeli amerikaiak figyelmét az elvekre, ám sokkal
alaposabb vizsgálódásokat végzett a felhasznált anyagban, és ennek eredményeképpen
árnyaltabban fogalmazott, mint azok. Bernard Bailyn is elismerte a
társadalmi háttér fontosságát, mégis fenntartotta azt a véleményét, mely
szerint a forradalmat elsősorban a gyarmatiak gondolkodásában végbement
változások idézték elő, még pontosabban, a kormányzatról és annak feladatairól
vallott eszméik.
A korábbi
forradalom-felfogások ellen újabb támadást jelentett a társadalomtörténet
előretörése az 1960-as évektől kezdődően. Az iskola képviselői vizsgálni
kezdték a hatalom, a hatalmi intézmények és a társadalmi „engedelmeskedés”
viszonyát, s ugyanakkor szakítottak azzal a korábbi felfogással, amely a
nemzetépítést tekintette a központi kérdésnek az amerikai forradalomban. Nehéz
megítélni, hogy az új társadalomtörténetet mennyire lehet „neo-progresszívnak”
nevezni. Az „iskolához” tartozó történészekre a brit E. P. Thompson The
Making of the English Working Class (London, 1963) című, immár
klasszikusnak minősülő munkája óriási hatást gyakorolt. Thompson a társadalmi
ranglétra alján élőkre és a „megélt élményre” koncentrált. Az amerikai
neo-progresszívak lényegében mindössze annyit adtak a korábbi munkákhoz, hogy
ők is a gazdaságilag-társadalmilag hátrányos helyzetűek helyzetét vizsgálták
munkáikban. Például Gary Nash a korabeli adóívek, stb. tanulmányozása
során arra a megállapításra jutott, hogy valóban léteztek szegény fehérek is a
forradalom kori Amerikában, noha Morgan és Bailyn korábban arról írtak, hogy a
szegénység ismeretlen volt a fehér lakosság körében.
Raymond Martin a fentiek
alapján arra a következtetésre jut, hogy az idő haladtával egyre többet tudtunk
– és tudunk – meg az amerikai forradalomról: a különböző tanulmányok egyre
pontosabbak, szakmailag megalapozottabbak, árnyaltabbak és tényanyaggal jobban
alátámasztottak lettek és lesznek. Novick-kal, valamint a Novick-éhoz hasonló
nézeteket vallókkal szemben Martin határozottan leszögezi, hogy a témában a
különböző felfogások és megközelítési módok ellenére bizonyos
véleménykonvergencia és konzenszus tapasztalható -legalábbis a tanulmányíró
által interpretálási polaritásoknak nevezett határok között. Az
interpretálási polaritásokon olyan értelmezési hagyományt ért a szerző, amely
ugyanazt az interpretálási fókuszt fogadja el függetlenül attól, hogy a
részletkérdésekben mennyi különbség található. Az amerikai forradalomra
alkalmazva a sémát, a polaritásokat a whig és a progresszív iskola változatai
adják, míg az értelmezési fókusz az a tény, hogy mindkét irányzat elfogadja azt
a véleményt, hogy a forradalmat legjobban a nemzetépítés megjelenési
formájaként lehet megérteni. Továbbá, mindez azt jelenti, hogy az
interpretálási polaritásokon belül többé-kevésbé folyamatosság észlelhető egy
elméleti konvergencia felé. Azaz, a neo-whigek lényegében közelebb állnak a
progresszívakhoz, mint a whigekhez; a neo-progresszívak pedig közelebb a
neo-whigekhez, mint a progresszívak annak idején a whigekhez.
Ehhez még az is hozzátehető,
hogy hibás az a nézet, amely az interpretálási divergenciát a történelmi
megértés gátjának tűnteti fel. Semmilyen tapasztalat sem támasztja alá azt,
hogy ez a divergencia ne tudná növelni a megértés fokát. Az a tény pedig, hogy
eddig nem jött létre az amerikai forradalmat leíró szintézis, nem cáfolja a
fenti tételeket: mindössze arról van ebben az esetben szó, hogy az emberi világ
jelenségei nem csak egyetlen jelentéssel bírnak, hanem egyszerre
többféle interpretáció képzelhető el róluk. Igaz, ha haladást vélünk felfedezni
a történelmi értelmezésekben, akkor azt is meg kellene határoznunk, mit értünk
haladáson? Az értelmezést magunknak kell megadni, de ez nem jelenti azt, hogy
az önkényes kritériumrendszer önmagában megalapozatlan.
Egy másik kételyt jelenthet
az, hogy nem lehetünk biztosak abban az anyagban sem, amit elemzéseink során
felhasználunk. Itt nem csak értelmezésbeli különbségekről (igaz – nem igaz,
stb.) van szó, hanem magukról a tényekről is. Az értelmezések igazságtartalmát
Raymond Martin az elfogadott tények jelentette külső ellenőrzési rendszerrel
kívánja megállapítani. Az pedig, hogy mit jelent egy értelmezés esetén a
történészek által tényként elfogadott események jobb megismertetése, olyan
újabb történelemfilozófiai kérdéseket vet fel, amelyek már nem a jelen
tanulmány tárgyai.
Raymond Martin: Progress in Historical Studies (Haladás a történettudományban). History and Theory, 37. kötet, 1. sz. 1998. február, 14–39. p.
Magyarics Tamás