Klió 1998/2.
7. évfolyam
Osztályok és az identitás
A történelem osztályszempontok szerinti értelmezése nem tartozik manapság a kifejezetten divatos megközelítések sorába. A marxista történetszemlélet általános térvesztése idején még a modern, közelebbről a XIX. századi ipari társadalom leírása és bemutatása során is alig veszik hasznát az osztály egy évszázadon át jól bejáratott fogalmának. Ismert fejlemény ez az angol historiográfiában is, amely pedig mindig híven követte A tőke szerzőjét, Marxot abban, hogy az osztály fogalmának a segítségével ragadja meg a múlt századi brit társadalmat. S ebben nemcsak a kivált 1945 után komoly intellektuális befolyásra szert tevő marxista történetírás (pl. E. P. Thompson, E. J. Hobsbawm, J. Foster, Gareth Stedman Jones és mások), hanem általában a mainstream-történetírás (melynek, persze, a marxisták is részei voltak) is osztozott.
Sokat változott az
intellektuális klíma az 1980-as évektől, s nemcsak azért, mert világszerte
vesztett vonzerejéből a marxista társadalomkép, vagy mert egész egyszerűen
kiöregedett az utánpótlás nélküli angol marxista társadalomtörténet-írás. Az
okok között meg kell említeni a társadalomtörténetet is érintő
paradigmaváltást, amely a strukturális (és funkcionális) kategóriák helyett
kulturális terminusokban kezdte értelmezni a társadalmi jelenségeket. Korán
ráérzett erre az egyébként mindig is friss szemléletű angol marxista historiográfia,
hiszen a legendás E. P. Thompson osztályfogalma szintúgy a csoportidentitás
manifesztációjához kötötte annak szociológiai létezését. Ezért is válhatott
Thompson legismertebb műve, a The
Making of the English Working Class (1963) évek múltán az antropológiai
ihletésű társadalomtörténet bibliájává. A további szellemi fejlemények azonban
nem álltak meg az osztályfogalom határainál, hanem áttörtek rajta és
relativizálták a benne összefoglalt analitikus strukturális magyarázó elvet. Az
1980-as évek reprezentatívnak is nevezhető társadalomtörténeti szintéziseiben,
mint F. M. L. Thompson művében (The Rise of Respectable Society. A
Social History of Victorian Britain, 1830–1900), valamint az általa
szerkesztett háromkötetes kollektív munkában, a Cambridge Social History of
Britain-ben már nem az antagonisztikus osztályokra szabdalt
viktoriánus-kori Anglia képe rajzolódik ki, hanem egy olyan országé, melynek
társadalmi hierarchiáját az együttműködés, a feltűnő mobilitás és a szüntelen
felfelé igazodás, vagyis a társadalmi respektus diffúziója és fegyelmező ereje
integrálja.
Éppen ezért tűnhet érdekesnek,
hogyan is fest újabban az angol történelem képe az ottani történeti
vizsgálódások fényében. Erről ad kitűnő áttekintést az éppen ilyen áttekintések
céljából indított sorozat (New Studies in Economic and Social History) egyik
köteteként napvilágot látott kis könyvében a cambridge-i historikus, A. J.
Reid. A korábbi munkáiban főként a munkásság elit rétegeivel és mozgalmaikkal
foglalkozó szerző mostani szakirodalmi szemléje és elemzése a teljességre tart
igényt. Témáját Reid három fő probléma köré csoportosítva járja körül: elsőként
az uralkodó osztályokat, másodikként a munkásosztályokat (mindig így, többes
számban) tárgyalja, végül a társadalmi makrocsoportok egymásközti viszonyának a
témáját tűzi tollhegyre (Social relations).
Már könyve elején megjegyzi,
hogy az utóbbi évtized angol történetírásában jelentősen átalakult a
viktoriánus (és Edward-) kori brit társadalomról táplált felfogás, s ő maga is
hozzá kíván járulni a revízió teljesebbé tételéhez. Erre igen kitűnő alkalmat
kínál már az első téma, a felső osztályok vizsgálata. A témáról ti. roppant
érdekes és kiterjedt vita folyt az 1980-as években, melyről e sorok írója is
beszámolt a Valóság 1991. évi 12. számában. A fő kérdés, amelynek a vitatása
akkor előtérbe került, az, hogy ki is alkotta a múlt századi brit elitet: a
burzsoázia vagy az arisztokrácia (és a hozzá közel álló hagyományos
nagypolgárság, a city-nagykereskedők és bankárok). A sokfelé ágazó polémia
során bizonyossá vált, hogy ha az elit fogalmán a leggazdagabbak értendők,
akkor Angliában, a világ ekkori ipari műhelyében nem a vállalkozó ipari
burzsoázia, hanem a hagyományos elitek, az európai mércével mérve is legnagyobb
földbirtokos arisztokrácia és a távolsági kereskedelemből hasznot húzó
nagykereskedő–bankár réteg volt és maradt a csúcson. Ha, továbbá, eliten a
politikai döntéshozók legszűkebb körét értjük, akkor is ez a leggazdagabbnak
számító kaszt uralta az országot. Végül, ha elitnek azt tartjuk, amely a
vezetőszerepre formált igényét, az etoszát és a habitusát mindenkivel egyaránt
el tudja fogadtatni, mint ami mindenki számára követendő mintául szolgálhat,
akkor is ebbe az irányba billen a mérleg nyelve. Az ipari vállalkozó
középpolgárság domináns politikai és intellektuális befolyása jószerivel csak
lokálisan, a közép-angliai ipari központokban vált egyeduralkodóvá a XIX.
század nagyobbik részében. Nyitva hagyja viszont a kérdést a szerző, amely pedig
oly sok és heves polémiát szült Martin J. Wiener provokatív könyve óta
(1981), hogy vajon tényleg kulturális függőségben tartotta-e a hagyományos
angol elit az új vállalkozó polgárságot, vagy ellenkezőleg, két elit
szubkultúra alakult ki egymás mellett, amely azonban sokban rokon volt
egymással.
Mindennek végül az a legfőbb
tanulsága, hogy hiba lenne, ha a tulajdonos osztályokat uralkodó osztályként
kezelve kétpólusú társadalomszerkezettel jellemeznénk a korabeli angliai
állapotokat (mint tette a marxista és nemcsak a marxista historiográfia hosszú
időn át, s mint ahogy ma is állítják egyesek). Az elitek olyannyira
fragmentáltak ebben az időben, hogy a tőke–munka ellentéte korántsem az
egyedüli, s talán nem is a legfontosabb strukturális választóvonal a viktoriánus-kori
Angliában. A tőke és a munka között közvetítő hagyományos vagyoni és politikai
elit például mind a két irányban kifejti a maga korlátozó befolyását, másfelől
pedig a tőke és a munka gyakran szövetségesre lel egymásban a hagyományos
vagyoni és politikai elittel szembeni küzdelmében. A fragmentáltság oka az is,
hogy a korabeli angol társadalom korántsem volt olyan integrált, hogy ne
oszthatná meg belülről akár minden érdekcsoport szintjén a regionális, a
vallási vagy a politikai partikularizmus.
Áttérve a munkásságnak mint
osztályok konglomerátumának a tárgyalására, nyilvánvaló, hogy folyton Marx
szellemi kísértetével kell a történésznek szembenézni. Marxnak a századközepi
brit munkásságról adott, és perspektivikus fénybe állított helyzetelemzése két
dolgot emelt ki: a modern gyáripari proletariátus szakmai degenerálódását
(de-skilling), valamint állandó jövedelmi hanyatlását (az abszolút elnyomorodás
elmélete). E kettő együtt – vélték Marx és követői – az elproletarizálódást a
maga szörnyű valóságában példázza, hogy ti. teljesen függő és kiszolgáltatott
helyzet lesz a valamikori autonóm kistermelők széles tömegeinek az
osztályrésze. S persze, emlékezhetünk, ez az új rabszolgaság szüli meg a
modern osztályöntudatot, vele a modern antikapitalista osztályharc forradalmi
energiáját.
De vajon helyénvalóan
ragadta-e meg a marxi és marxista analízis a korabeli angol munkásság
társadalomtörténetét? Reidnek a legfrissebb angol kutatási eredményeket
összegző előadása a legkevésbé sem igazolja az iménti téziseket. A gyári
technológia mechanizálódásának sem az üteme sem a jellege nem olyan, hogy
úgyszólván a nullára redukálhatta volna a munkások szakmai kompetenciáját. A
múlt század végi angol gyáripart az jellemezte, hogy a szakmunkások a legtöbb
ágazatban megőrizték szakmai autonómiájukat, és komolyabb menedzseri
beavatkozás nélkül ellenőrizni tudták a gépesített munkafolyamatokat. Ha a
munkaadók a piaci verseny szorításában kényszerű takarékosságra kellett, hogy
törekedjenek, akkor is inkább a béreket faragták le, és nem alkalmazottaik
szakmai összetételét módosították (betanított munkásokkal cserélve le
szakmunkásaikat).
Ami pedig a jövedelmek hosszú
távú trendjét illeti, régóta ismert tény, hogy a század közepe és vége között a
bérek és a jövedelmek reálértéke 90%-kal javult, a munkaidő hossza pedig ebben
az időben 20%-kal rövidült. Persze erősen leegyszerűsítenénk a dolgot, ha
megfelelő mértékű életszínvonal-javulást is feltételeznénk egyúttal. Ám az
ugyanolyan leegyszerűsítés, amit a marxista történetírás Engels nyomán
feltételez, hogy ti. teljes egészében az ún. munkásarisztokrácia fölözte le
vagy sajátította ki a kétségtelen reálbérnövekedés hasznát. Az újabb kutatások
arra világítanak rá, hogy nem az osztály egytizedét alkotó munkásarisztokrácia
és a többi 90 százalék merev szembenállása volt a meghatározó, mivel az
iparágak és a foglalkozások egyre inkább vertikális irányban differenciálták a
fizikai munkásokat. A képzettségi szint, a bérszint, a mobilitás foka és nem
utolsó sorban a szakszervezeti szervezettség mértéke együttesen döntötte tehát
el, hogy ki milyen helyet foglal el a munkásság hierarchiájában. Így idővel a
munkásságon belül is a vertikális fokozatok széles skálája alakult ki, ami
meghiúsította az osztály egészének maradéktalan integrációját és vele együtt
masszív osztályerőként való (forradalmi) fellépését.
Az osztályok egymás közötti
kapcsolatát firtatva, Reid felteszi az újabban megint sokat vitatott kérdést,
hogy vajon a szembenállás vagy az együttműködés volt-e a meghatározó a múlt század
közepe és az első világháború kitörése közötti hat és fél évtized során? A
válaszhoz egy elméleti modellt vesz alapul, melyet a személyközi hatalmi
viszonyok analógiájára konstruált. E szerint a társadalmi viszonyok hat
lehetséges formáját különíthetjük el. A kényszer, az ellenőrzés és a
beleegyezés fő kategóriáin belül az első esetében megkülönböztethető egymástól
az aktív elnyomás és a jogok korlátozása; a második esetében különbséget
tehetünk a pozitív késztetés és a választás kiküszöbölése között, végül a
harmadik esetében beszélhetünk passzív belenyugvásról és tevőleges
részvételről. Ha ennek a hat lehetséges kapcsolatrendszernek a korabeli
érvényesülését megvizsgáljuk, akkor a következő eredményt kapjuk. 1850-et
követően Angliában a kényszernek az a metódusa, melyet a tevőleges elnyomás
fogalma fejez ki, elvétve sem jutott már szóhoz; de a jogok korlátozása sem
tengett túl, részben mert Angliában az állam valóban minimális formájában
létezett ez idő tájt, részben azért, mert a liberális jogkiterjesztés
tendenciája erősebbnek bizonyult a jogi restrikciós szándékoknál.
Ha nem a kényszer, akkor vajon
mi tartotta fenn a rendet ebben az országban? Joggal gondolhatjuk, hogy
alkalmasint az ellenőrzés töltötte be ezt a szerepet. Ennek nyersebb eszköze a
manipulálás, a pozitív kondicionálás, melyről már korábban számosan
feltételezték, hogy döntő szerepet játszott az angol népesség fékentartásában.
A „morális reform” korabeli szószólói, ügynökei és intézményei tűnhettek annak
az eszköznek, mellyel lefojtották és elpárologtatták a tömegek indulatát. Ám az
erre irányuló konkrét elemzéseknek – véli Reid – mind ez ideig nem sikerült
bebizonyítani, hogy az ilyen, valóban létező hatalmi akaratok tényleg révbe is
értek, és éppen nekik sikerült volna a társadalmi nyugalmat eredményként
kikényszeríteni.
Az ellenőrzés másik lehetséges
formája a választások kizárása, a választási lehetőségek kínálatának a
manipulálása. Ez akkor lép működésbe, amikor például intézményeket hívnak
életre a tőke-munka ellentét tárgyalásos egyeztetésére, hogy így
hatástalanítsák a csak szakszervezeti pozíciókból megfogalmazott
munkásköveteléseket, vagy amikor konszolidálják az élet- és munkaviszonyokat,
ezzel hatástalanítva mindazon radikális vágyakat, melyek a piacgazdaságot
valamilyen szociálisabb társadalmi renddel cserélnék föl. Ennek a marxista
történészek által gyakran képviselt nézetnek a kritikája kapcsán teszi fel a
kérdést a szerző: nem azért vezethettek az ilyen és hasonló manipulatív hatalmi
stratégiák sikerre, mert olyan érdekegyeztetés előtt egyengették az utat,
melynek során a szembenálló felek értelmes kompromisz-szumra juthattak
egymással?
Amint írásunk elején már
jeleztük, az 1980-as évek angol társadalomtörténet-írásában felerősödött az a
meggyőződés, hogy a viktoriánus kori angol társadalomban az együttműködés,
valamint a respektus tiszteletben tartásának a kultúrája volt a fő meghatározó
erő. Nem csoda tehát, ha Reid fogalmi sémájában is a beleegyezés címen vizsgált
két lehetséges magatartás, a passzív belenyugvás és kivált a tevőleges
részvétel jut az előbbieknél is nagyobb magyarázó szerephez. Azt a marxista
történészek is elismerik, hogy a mindenfajta forradalmi hevülettől és a
kontinentális munkásmozgalmat jellemző politikai radikalizmustól mentes
szigetországban általános népszerűséget élvez a passzív belenyugvás életelve.
Szerzőnk ehhez hozzáteszi, hogy 1850 után már többről van itt szó, mint a
dolgok tunya és rezignált elfogadása. Hiszen a társadalmi intézmények széles
körének a működőképessége éppen azon állt vagy bukott, hogy lent is legitimnek
tekintették-e azokat vagy sem, és hajlandók voltak-e részt venni a
fenntartásukban. Ennek az intézményi körnek éppúgy része a munkaadókkal való
érdekegyeztetést végző szakszervezet, mint a törvény uralmát „megvalósító”
szervezetek hosszú sora; és nem utolsósorban a politikai választójog
kitágításával újonnan konstituálódó választói magatartás komolyan vétele. Így
azután lassan a pártpolitika is bekerült a felelősségteljes állampolgári
viselkedés repertoárjába.
Ez a szemlélet – summázza Reid
az elvi tanulságokat – azzal a pótlólagos és talán nem is várt előnnyel
kecsegtet, hogy a korábbiaknál meggyőzőbb magyarázattal szolgálhatunk a
változás tényeire. A szembenállást, elnyomást és konfliktust abszolutizáló
osztálykoncepció valójában csak ígéri, de nem teljesíti a történelmi dinamika
okainak a mélyebb megértését. Hiszen az osztálykonfliktusok forradalmi
manifesztációjára váró, s szemét folyton erre a történelmi pillanatra függesztő
historikus képtelen elszámolni mindazzal, ami a várt (de esetleg soha sem
bekövetkező) esemény megtörténtéig valóságosan végbemegy a társadalomban.
Olyan modell formájában jeleníti meg a társadalmat, amely az uralom merev
rendszerének felel meg, benne az elnyomást (és a manipulálást) illetően folyton
aktív uralkodó osztállyal, melynek praktikáit a munkásosztály többnyire csak
elszenvedi, ám tevőlegesen nem ellensúlyozza. A konszenzusos felfogás viszont
alkalmas arra, hogy átlássuk az alsó osztályok autonóm viselkedési
stratégiáját, és annak változásait abban a társadalmi térben, ahol a szereplők
egymáshoz való viszonyát több különböző, és az idővel együtt is szüntelenül
változó stratégia szabja meg, melyekből soha sem hiányzik az együttműködés
eleme.
Ha az osztály mint rendező elv
nem alkalmas többé arra, hogy általa hiánytalanul leírjuk és megmagyarázzuk a
modern ipari társadalom működését, akkor olyan fogalmakra kell kicserélni,
melyek közelebb visznek a csoportidentitások megragadásához. Talán ebben
összegezhető Reid szakirodalmi áttekintésének és elemzéseinek a végső summája.
Alastair J. Reid: Social Classes and Social Relations in Britain 1850–1914 (Társadalmi osztályok és társadalmi viszonyok Nagy-Britanniában 1850–1914). Cambridge University Press, Cambridge, 1995. 69 p.
Gyáni Gábor