Klió 1998/2.
7. évfolyam
Az amerikai feminista történelem elméletei és paradigmái
Manuela Thurber elsősorban külföldi, német közönségnek szánta az amerikai feminista történetírás rövid áttekintését, melyet azzal a megállapítással kezd, hogy a nőkről írott történelmi munkák mindig is némi politikai színezettel bírtak és bírnak. A diszciplina maga az 1960-as és 1970-es évek feminista mozgalmaiból nőtt ki, de mivel a korszak egyben a különböző kisebbségek identitáskeresésének korszaka is volt, ezért érthető, hogy a nők történelmével foglalkozók miért fordítanak nagy figyelmet a háborúellenes, a polgárjogi és a homoszexuálisok mozgalmaira – egyszóval az összes olyan jelenségre, ahol az egyenlőtlenség és a hátrányos megkülönböztetés valamilyen formában jelen van. Ami a „szakmai” hátteret illeti, a feminista történészek sokat merítettek az új társadalomtörténet módszereiből, kiváltképpen annak „alulról felfelé” való építkezéséből.
Az 1970-es évek közepéig a
történettudománynak ez az ága elsősorban az alábbi három területre koncentrált:
1) a „nőiség” történelmi felfogásainak kutatása; 2) a kiemelkedő nők
életrajzának feltárása; és 3) a feminista és a különböző egyéb nőmozgalmak,
kiváltképpen a szüfrazsetteké. A szerzők azonban hamarosan önkritikát gyakoroltak
abban az értelemben, hogy elismerték: a keletkezett művek nagyjából a korábbi,
hagyományos „patriarchális történetírás” keretein belül maradtak, amennyiben
kizárólag a politikai- és/vagy a közéletben való részvétel szempontjából
tárgyalták a nők szerepét az Egyesült Államok történetében. Ebből következően a
keletkezett művek többnyire az ún. whig történetírói hagyomány részeivé váltak,
ugyanis mindegyik egyfajta folyamatos fejlődést és demokratizálódást fedezett
fel a nők történetében. Emiatt egyre többen próbáltak új, addig nem kutatott
területeket vizsgálni, s ilyen módon a fenti három nagy témakör mellé
felsorakozott egy negyedik is, a nők társadalmi helyzetének a tárgyalása. Ez
utóbbi irányzat egyik legnagyobb hatású képviselőjének Carroll Smith-Rosenberg
bizonyult, aki a „The Female World of Love and Ritual” (1975) című
tanulmányában 35 fehér nő 1760 és 1880 közötti levezésének alapján kimutatta,
hogy a középosztálybeli asszonyok saját (szub)kultúrát alakítottak ki. A
tanulmány megerősítette Barbara Welter 1966-os megállapítását, aki a
viktoriánus kori férfiak és asszonyok „különálló szférájáról” beszélt.
Smith-Rosenberg tanulmányának megjelenése után megnőtt a hasonló témakörben
írott művek száma és a mennyiséget illetően ez a terület kapta talán a
legnagyobb figyelmet a következő években. A „különálló szféra”-elve beleillett
a leszbikus nőkkel, valamint a nők foglalkoztatásával foglalkozó történészek
kutatási irányába is. Továbbá, a kutatások kiterjedtek az otthonok falain kívül
végzett olyan tevékenységekre is, mint a vallási mozgalmakban való részvétel és
a jótékonykodás. Ez utóbbiak, a nők foglalkoztatására irányuló kutatásokkal
együtt immár a nők közéleti „különállását” tárgyalták.
Az elméleti megalapozásokat a
„házi” és a „közéletbeli” tevékenységek összekapcsolódása terén még Friedrich
Engels, majd később a brit E. P. Thompson (The Making of the
English Working Class) végezte el. Ezekből kiindulva a feminista
történészek kialakították az ún. kettős rendszer elméletét, azt az elképzelést,
mely szerint a patriarchális társadalmi viszonyok és a kapitalista termelési
mód együtt egy kettős elnyomó mechanizmust hozott létre a korabeli nők számára.
A korai feminista történészek tevékenységét természetesen számos bíráló hang is
követte. Ezek közül a leghangosabb talán a faji és kisebbségi kérdésekkel
foglalkozóké volt, akik rámutattak arra, hogy a nők történetével foglalkozók
kizárólag a fehér, középosztálybeli, protestáns vallású asszonyokkal
foglalkoztak és kirekesztették kutatásaikból a színesbőrűeket, a
munkásosztálybeli nőket, a bevándorlókat és a sort lehetne még folytatni. Mások
azt kifogásolták, hogy mivel a nők helyzetét alapvetően egy férfiak által
dominált társadalom határozta meg, ezért nem lehetne alapvetően pozitív
értékelést adni a velük történtek esetében. Gerda Lerner felvetette,
hogy mindössze egy „herstory” megteremtésén keresztül lehetne megszabadulni
a „history” egyoldalúságaitól és egy valóban „univerzális” történelmet
írni.
Lerner javaslatát azonban az
1980-as évek elején végbement nyelvészeti forradalom a társadalomtudományokban
– elsősorban a dekonstrukcionizmus megjelenésével – hamarosan meghaladottá
tette és egy új kifejezés került be a köztudatba: a „nemek története”. Az új
irányzat legismertebb szószólója, Joan Scott úgy vélte, hogy a korábbi
felfogások túlzott módon próbálták egyrészt integrálni a nők történetét a már
meglévő diszciplinákba (a társadalomtörténetbe), másrészt elkülöníteni azt a
történelem egészétől. Scott, mindenekelőtt Michel Foucault és
Jacques Derrida elméleti alapozására építve a „nemet” mint a „szexuális
különbözőség tudatát” határozta meg, amely nem kizárólag a magánszférában
jelentkezik, hanem az intézményekben, a mindennapi tevékenységekben és
rítusokban is. Ilyen módon „nem a szexuális különbözőség társadalmi
megszerveződése”.
Természetesen, Joan Scott
felfogása szinte azonnal ellenvéleményeket szült. Sokan a posztstrukturalista
nyelvezet elit, kizárólag a vájtfülűeknek szóló jellegét kifogásolták, noha ez
a bírálat nem érintette a lényeget – talán azért, mert nem is értette meg, hogy
miről van szó. Mások a posztstrukturalista „nem”-felfogás kizárólagosságra való
törekvését tették szóvá, amely az összes többi megközelítési módot mint naívat,
helytelent vagy semmilyen eredményre nem vezetőt utasít el. Ismét mások úgy
vélték, hogy a „nem” bevezetése nem tekinthető új eredménynek, mivel többen,
például a homoszexuálisok és a leszbikusok történetét tanulmányozók már régóta
ebben a kategóriában gondolkodtak. A kritikusok egy újabb csoportját jelentették
azok, akik a „nem” metaforaként felfogott posztstrukturalista elméletét
támadták azon az alapon, hogy az kevés segítséget nyújt a valódi kérdések
megoldásához. Joan Hoff szerint az elmélet az apolitikus relativizmus
egyik legeklatánsabb megnyilatkozási formája és bírálatában odáig ment, hogy
antifeministának nevezte az egész irányzatot azon az alapon, hogy az nem a
valós emberi viszonyokat tárgyalja. Judith Bennett hasonló
meggondolásból kiindulva a nők történetének repolitizálását javasolta, azaz
azt, hogy ismét a patriarchális társadalom kérdései kerüljenek előtérbe a
kutatásoknál.
A fenti viták a feminista
történészek körén belül zajlottak. A diszciplinát művelők összességét vették
azonban éles bírálat alá a kisebbségek történetével foglalkozó szakemberek,
akik szerint a feminista kérdések hangsúlyozása marginalizálta a saját
tudományterületüket. Ezek a történészek elutasították a marxista ihletésű
feminista munkákat azért is, mert véleményük szerint a marxista kategóriák nem
képesek magyarázatot adni arra a jelenségre, hogy egy osztályalapú
hierarchiában miért ért hátrányos megkülönböztetés egyes faji és etnikai
csoportokat és miért nem másokat.1987-ben Barbara Christian szóvá tette,
hogy a legtöbb elméleti tanulmányt e tárgykörben fehér kutatók publikálták és
azt sürgette, hogy az elméleti monizmus és egy „átfogó feminista elmélet”
helyett a vélemények és megközelítések sokszínűségére kell törekedni.
Ez utóbbi gondolat csak
megerősítést nyert az utóbbi években a multikulturalizmust övező viták révén.
Ha a korai feminista történészek szerették volna megfosztani az „univerzális
férfit” az amerikai történelemben elfoglalt kiváltságos helyétől, most az
„univerzális nő” ellen indult hadjárat – a jelenségre a legjobb példát az Ellen
Carol DuBois és Vicky L. Ruiz szerkesztette Unequal Sisters: A
Multicultural Reader in U.S. Women’s History (New York, 1990) jelentette. A
leszbikusok történetét tanulmányozó Cheshire Calhoun pedig kijelentette,
hogy a leszbikusokat egyszerűen nem lehet a „nők” kategóriájába gyömöszölni és
ezért külön kell vizsgálni őket. Az univerzalista, monista állásponttal szemben
egy sor olyan tényezőt szükséges figyelembe venni, amelyek óriási szerepet
játszottak a nők – és a férfiak – történetében: a fajt, az osztályt, a
szexuális szokásokat, a regionális eltéréseket, a nemzeti és vallási
alcsoportokat és a sort még tovább lehetne folytatni.
Ha egyetlen közös témát
szeretnénk találni a fent ismertetett vitákban, akkor azt úgy lehetne
megfogalmazni, hogy ki és mi alkotja a (feminista) történelem megfelelő
tárgyát. Kezdetben a nők egyénenként és mint csoport szerepeltek a tanulmányok
tárgyaiként. Ám ha róluk írunk, akkor a nagy csoporton belül kiről is szólunk
tulajdonképpen? A kérdésfelvetés elvezetett az „univerzalista nő” képének
eltűnéséhez és a sokféle társadalmi, gazdasági, politikai, faji, nemi, etnikai
alcsoportok felbukkanásához a történelmi tanulmányokban. Manuela Thurner
szerint ez a sokszínűség maga bizonyíték a feminista történetírás
létjogosultságára és erejére, és noha realisztikusan nem várhatunk semmiféle
átfogó, a kérdés minden nézőpontját érintő munkát a közeljövőben, az egyre
nagyobb számban megjelenő résztanulmányok nagy mértékben hozzájárulhatnak
ahhoz, hogy tisztábban lássunk a nők történetét illetően.
Manuela Thurner: Subject to Change: Theories and Paradigms of U.S. Feminist History (Kitéve a változásnak: Az amerikai feminista történelem elméletei ésparadigmái). Journal of Women’s History, 9. kötet, 2. szám, 1997 nyár, 122–146 p.
Magyarics Tamás