Klió 1998/2.
7. évfolyam
A risorgimento
Az olasz történelem egyik leginkább kutatott és leginkább ismerni vélt korszaka kétségtelenül a risorgimento, az Itália egységéért és függetlenségéért vívott több évtizedes küzdelem. Lucy Riall ír történésznek, számos, az olasz egység történetét tárgyaló munka szerzőjének könyvét olvasva rájöhetünk, hogy a risorgimentóról alkotott eddigi elképzeléseink nem feltétlenül állják meg maradéktalanul a helyüket. Az utóbbi évtizedek ún. revizionista történetírása több ponton is szembeszállt a hagyományos szemléletmóddal, számos, mindezideig elhanyagolt területre is ráirányítva a figyelmet.
Már az egységhez – a XVIII.
század végétől 1861-ig – vezető út eseményeinek rövid összefoglalásából is
kitűnik, hogy ezt a folyamatot sok ellentmondás kísérte. Ezeknek a politikai,
társadalmi, gazdasági és ideológiai problémáknak a bemutatására kerül sor oly
módon, hogy a szerző a hagyományos álláspont(ok) ismertetése után számbaveszi
a revizionista történetírás megközelítéseit.
Vitathatatlan, hogy a risorgimento
fordulópontot jelent Olaszország történetében. Itália nemzetté válik, rátalál
„alapító atyáira” (Cavour, Mazzini, Garibaldi) és politikai eszméire
(liberalizmus, nacionalizmus, republikanizmus), a modern világba lép. Az ancien
regime bukásával kezdetét veszi a parlamentáris rendszer kifejlődése, a
hagyományos vidéki társadalom felbomlásával pedig a modern városi élet
megszületése. Elkezdődik az átmenet a feudális gazdaságból a kapitalista
gazdaságba, a regionális identitás mellett pedig megjelenik az egységes nemzeti
kultúra.
A fasizmus térhódításával az
olasz historiográfiában két markáns felfogás alakul ki a risorgimentóról. Benedetto
Croce idealista filozófus célja az olasz liberalizmus értékeinek védelme.
Olvasatában a mérsékeltek hűek maradtak liberális elveikhez, a parlamenti
rendszerhez, a világháború azonban ezt a rendszert lerombolta, s ezzel lehetővé
tette a fasizmus előretörését. Crocéval szemben Antonio Gramsci
fogalmazta meg a marxista álláspontot. Gramsci szoros kapcsolatot lát a
liberalizmus és a fasizmus között. A risorgimento „passzív forradalom”
(tömegek részvétele nélküli forradalom): a konzervatív liberálisok
(mérsékeltek) összefogtak a még létező feudális renddel a forradalmár
liberálisok (demokraták) ellen. Ennek következtében mély szakadék támadt az
állam és a társadalom között, ami politikai instabilitáshoz, belső társadalmi
zavarokhoz vezetett, ennek pedig egyenes következménye a fasizmus. A második
világháború után tovább folyt a küzdelem a két szemlélet között. A marxista
történészek szerint a mérsékeltek vezette „passzív forradalomnak” volt
alternatívája: a demokrata irányzat. A liberális történészek pedig az Itália
politikai és gazdasági fejlődésének útjában álló akadályokat helyezték a
középpontba: külső hatalmaktól való függés, állandó belső egyenetlenség, gazdasági
elmaradottság, reakciós kormányok. Mindezek ellenére ért el a liberális
mozgalom igen jelentős eredményeket. A risorgimentót tehát az előző szemlélet
kudarcként, az utóbbi sikerként fogta fel. A revizionista történetírás
kritikával illeti mindkét risorgimento-interpretációt. Gyanúsan szemléli
a „kettős forradalom” elméletét, és más területekre helyezi a hangsúlyt, mint a
liberálisak és a marxisták.
Az utóbbi évtizedek egyik fő
kutatási iránya a restaurációs időszak (1815–1848) kormányainak vizsgálata, szerepük
átértékelése. A hagyományos (liberális) megközelítés szerint a risorgimento
küzdelem a liberálisok által képviselt haladás (polgári mozgalom, kapitalista
gazdaság, ipari társadalom) és a restauráció kormányai által megjelenített
reakció („trón és oltár szövetsége” a haladás ellen) között. A revizionista
történetírás elutasítja a haladás és reakció közötti merev különbségtételt. A
restauráció kormánypolitikájának kétségtelenül létező reakciós vonásai mellett
a pozitív elemekre is ráirányítja a figyelmet. Hiba egy kalap alá venni a kor
összes kormányát, ugyanis némelyiknél kifejezetten haladó intézkedések is
fellelhetők, mint például az osztrák adminisztráció Lombardiában és Venetóban.
Nemzetközi összehasonlítással pedig bebizonyítják, hogy a XIX. század közepéig
a cenzúra és a katonai elnyomás az európai államok többségében létezett, s
ebből a szempontból nem nevezhetők különösebben reakciósnak Itália államai. Az
az infrastruktúra, amelynek hiányát a liberálisok felrótták, más európai országokban
is csak elvétve volt meg. Végezetül pedig a magas védővámok a múlt század
közepéig más európai államokban is megszokottak. Időnként feltűntek reformra
hajló konzervatív vezetők, mint Consalvi bíboros az Egyházi Államban, vagy
de’Medici a Bourbonok királyságában, akik adminisztratív reformok bevezetésével
megpróbálták közös nevezőre hozni a hagyományt és a megújulást. Ezekben az
„adminisztratív monarchiákban” a reformok több problémát vetettek fel, mint
amennyit meg tudtak oldani. A reformer konzervatívok elbuktak, mivel nem voltak
képesek megtalálni a megfelelő utat reakció és forradalom között. A középútra
egyedül Piemont lelt rá, s ennek előnyeit az 1850-es években Cavour használta
ki. Piemontnak, persze, rendelkezésére állt az, ami a többi államnak nem: független
külpolitika és széles társadalmi támogatás.
A hagyományos történetírás
azonosítja a risorgimentót a polgárság törekvéseiveI. Ez összefüggésben áll
azzal az általános vélekedéssel, mely szerint a XIX. század a polgári haladás
időszaka. Néhány történész szerint azonban a risorgimento „sikertelen
polgári forradalom”, eltérés a liberális polgárság modelljétől. Gramsci
felfogásában a polgárság nem volt elég erős ahhoz, hogy maga köré gyűjtse a
népet („passzív forradalom”), gyengesége miatt kompromisszumra kényszerült a
feudális renddel. Erős polgárság hiányában tehát az arisztokrácia jelentős
szerepet játszott a risorgimentóban. A társadalomtörténeti vizsgálódások
középpontjában jelenleg a középosztályok állnak, a változáshoz, a
modernizációhoz való viszonyukat kutatják. A szerző arra a megállapításra jut,
hogy a kutatások jelenlegi szintjén a társadalmi változások összetettsége nem
teszi lehetővé, hogy megalapozott következtetést vonhassanak le a társadalmi
szerkezet és az egyesítés kapcsolata kérdésében. Néhány sajátos vonásra azonban
fel lehet hívni a figyelmet. A társadalmi mobilitás Itália nagy részén inkább a
politikai, mint a gazdasági változásokból következett, a polgárság, főként
délen, a helyi adminisztrációban vállalt jelentős szerepet. A dél-itáliai
városfejlődésnek is megvoltak a maga sajátosságai, mint a nők nagyarányú
vándorlása északra, aminek következtében jelentősen megnőtt az elhagyott
újszülöttek száma. Az pedig az infrastruktúra szinte teljes hiányának és az
embertelen körülmények következményének tudható be, hogy a kolera 1837-ben
Palermo lakosságának egyhatodát, azaz 27 ezer embert pusztított el.
A gazdasági kutatások
középpontjában az olasz ipari forradalom késésének és „szabálytalanságának”
kérdése, illetve az Észak–Dél kettősség problémája áll. Az 1950–60-as években
élénk vita alakult ki e témában: Emilio Sereni, marxista kutató szerint
a gazdasági elmaradottság oka az, hogy a polgárság gyenge, a déli parasztság
forradalma pedig elbukott az egyesítés idején, így nem alakulhatott ki erős
belső felvevőpiac az itáliai ipari termékek számára. Rosario Romeo,
szintén baloldali történész tagadja mindenféle déli parasztforradalom
lehetőségét. Az olasz ipari fejlődés megkésettségének okát nem a belső piac
hiányában látja, hanem az „eredeti tőkefelhalmozásból” eredő problémákban. A
Romeo szerint az 1880-as években meginduló észak-olaszországi iparosodást az
állami támogatás tette lehetővé, mégpedig a déli mezőgazdaságtól való elvonások
révén. Az Észak–Dél különbség egyik oka is ebben keresendő. Az amerikai Alexander
Gerschenkron tagadja a mezőgazdasági többlet elvonását. Szerinte nem az
állam, hanem a bankok játszottak kulcsszerepet az ipari befektetésekben. Az
állami beavatkozások pedig negatív hatásúak voltak: az 1880 után bevezetett
protekcionista politika fékezte a gazdasági fejlődést.
Az utóbbi évtizedekben számos
munka felhívja a figyelmet az ún. protoindusztrializációra. E modell leírja és
próbálja megmagyarázni ezt az Európában a XVIII. század közepétől a XIX. század
közepéig lezajló folyamatot, amelynek következtében az ipar vidéken a földműves
családok részidőben (part-time) való foglalkoztatása révén teret nyert. A
protoindusztrializáció elsősorban a szegény mezőgazdasági területeken vált
fontossá, ahol a földművesek ebből a szektorból származó jövedelmükkel
kiegészíthették nyomorúságos bevételüket. Ez a forma nem azonos a háziiparral,
távoli, esetleg külföldi piacra termel, félúton áll a kézműves és gyári
termelés között. A protoindusztriális tevékenység nem jelentette biztosan az
ipar további fejlődését, nem feltétlen alakult ki belőle a gyáripar. Ezt a
modellt Itáliára – legkidolgozottabb formában – Luciano Cafagna
alkalmazta. Elmélete szerint Észak-Itália mezőgazdasági termékeinek (selyem,
sajt) exportbevételéből származó többlete a hitelbankokon keresztül az ipar
területére áramlott, s ez adott lökést az északi gazdaság 1820 után kezdődő
protoindusztriális átalakulásának, amely a kézműves termelésen alapult.
Cafagna az egyesítés utánra
teszi az iparosodás második hullámát, amelyet a gyári termelés, a gépesítés
növekedése és a gyors urbanizáció jellemez. Az olasz iparosodás fokozottságát
hangsúlyozza, tehát a fejlődés hullámokban történik, nem egy „nagy ugrás”
következménye. A gazdasági kettősség (Észak–Dél) kérdésével nem foglalkozik.
Álláspontja szerint nem népek és államok, hanem régiók, esetünkben Észak-Itália
világgazdaságban betöltött szerepét kell vizsgálni. Erősebb gazdasági kötelékei
alakultak ki idegen országokkal, mint a többi itáliai állammal. Sőt, Cafagna
szerint a politikai egység létrehozása gazdasági szempontból hibaként is
értelmezhető: inkább késleltette, mintsem elősegítette az iparosodást.
Egyébként Dél „általános elmaradottságának” képe is módosult. Az újabb
kutatások kiemelik, hogy nem az egész ipar elmaradott, ugyanis Nápoly környékén
például modern kohászat, más területeken fejlett textilgyártás alakult ki, a
szicíliai kikötővárosok forgalma pedig gyorsan nőtt. Lassan megfogalmazódik az
a merésznek tűnő vélemény is, miszerint ami Délen van, az nem elmaradottság, hanem
a fejlődésnek egy másik útja. A hagyományos történetírás szerint a Dél
gazdasági fejlődését a feudális múltjához kötődő vidéki társadalom archaikus
magatartásformái és hagyományai akadályozzák. A fő probléma tehát a Dél
gazdasági és társadalmi mozdulatlansága. A revizionista történetírás szerint
azonban a termelési formák sokfélesége, a tulajdon különböző típusai, a
változatos szerződések nem a mozdulatlanságot bizonyítják. Ugyanakkor ez utóbbi
kutatók sem tudnak hiteles magyarázatot adni a Dél általános gazdasági
fejlődésének elmaradására. Talán azok haladnak jó irányban, akik az
elmaradottság fő okát az infrastruktúra hiányában keresik.
Az olasz risorgimento
kiváló brit kutatója, Denis Mack Smith és követői szerint az egységes
Olaszország létrejötte a nemzetközi ellentéteknek és a Savoia-ház dinasztikus
terjeszkedésének köszönhető, sőt, egy meghatározásuk szerint „sorozatos
tévedések gyümölcse”. Természetesen az olasz történetírás egyes irányzatai is
megfogalmazták nézeteiket e témában. Nacionalista magyarázat szerint az egység
a nemzeti hősök tevékenységének, a reálpolitikai megközelítés szerint pedig
Cavour reálpolitikájának az eredménye. A marxisták az olasz egység
létrejöttében a „kettős forradalom” (gazdasági és politikai) fontosságát emelik
ki. A revizionista történetírás mindegyik magyarázatot megkérdőjelezi, de
különösen a nacionalista irányzat kritikájával foglalkozik. Kiemelten felhívják
a figyelmet a regionális ellentétek tartósságára: a nacionalizmus nem nyújtott
szilárd bázist az olaszok (szicíliaiak, toszkánok stb.) egyesítéséhez, nem vált
a korábbi megosztottság alternatívájává. Megfogalmazásuk szerint a
nacionalizmus inkább terméke, mintsem előidézője az egységnek. Ez nehezen
tartható nézetnek mutatkozik; ha nincs szerepe a nacionalistáknak 1860 előtt,
igen nehéz megmagyarázni például Garibaldi sikereit. Nyilvánvaló, hogy nem a
nemzeti mozgalmak hozták létre az egységes Olaszországot, hanem Piemont. A
nacionalizmus mozgósította azonban a közvéleményt Piemont érdekében, gondoljunk
csak az 1857-ben alapított Olasz Nemzeti Társaság tevékenységére. A francia
forradalom időszakára visszanyúló olasz nacionalizmus lett a közös nevező az
Itália helyzetének megváltoztatásáért küzdő irányzatok számára, még akkor is,
ha mást jelentett a mérsékelt liberálisok, s megint mást a mazzinisták számára.
Az egyesítés után továbbra is megmaradt, illetve újabb keletű problémák miatt
aztán sokan csalódtak a nacionalizmusban is.
Lucy Riall historiográfiai
könyvéből nem csak az olasz egységfolyamat hagyományos értelmezéséről,
értelmezéseiről kapunk tömör összefoglalást, hanem részletesen
megismerkedhetünk az utóbbi évtizedek ún. revizionista történetírásával, amely
speciálisan nemzeti analízis helyett elsősorban összehasonlító vizsgálatokat
folytatva, ha nem is alapjaiban átértékelt, de mindenképpen módosított,
árnyaltabb risorgimento-képet tár elénk.
Lucy Riall: Il Risorgimento. Storia e interpretazioni (A risorgimento története és magyarázatai). Donizelli ed., Roma, 1997, 144 p.
Pete László