Klió 1998/2.
7. évfolyam
Neolitikum a Kárpát-medencében
A kötet szerzője az 1975–1986 között végzett magyarországi, magyar–szovjet régészeti ásatások egykori társ-vezetője, a történettudományok doktora, a SZUTA moszkvai Régészeti Intézetének tudományos főmunkatársa. A kötet a szerző halála (1990) után jelent meg, V. I. Markovin szerkesztésében, összesen 600 példányban.
A
szerző tollából 1969-ben már napvilágot látott egy másik kiváló monográfia is
(Nyeolit Grecii). Széleskörű (beleértve a magyart is) nyelvtudása és a könyveiben
feldolgozott területek személyes ismertsége mindkét monográfiát magasszintű,
jelentős művé emelte. Ezt szemlélteti a csatolt óriási bibliográfia is (három
és fél oldal a szláv nyelvű, tizenöt oldal a latin betűs része).
Az
alábbiakkal a korán elhunyt neves szerző jelentős kötetére és munkásságára
szeretnénk felhívni a figyelmet, méghozzá úgy, hogy a főleg írásos forrásokkal
foglalkozó történészek is megérthessék a régészeti forrásokból levonható
történeti következtetéseket.
Most
tehát a történeti vetületeket és nem bizonyos régészeti részleteket szeretnénk
bemutatni a könyvből az újkőkorszak magyar és külföldi szaktudósai számára,
ezért alapozzuk ismertetésünket főleg az összefoglalásra (250–260. o.), amely a
Kr.e. VI. évezred közepétől az V. évezred harmadik negyedéig terjedő fontos
időszakra vonatkozik (az egyes emlékek, lelőhelyek C14-es keltezését táblázat is szemlélteti a kötetben – 247–248. old.).
A szerző nemcsak ez emberkéz alkotta (artefakt) leleteket vette alapul, hanem a
történeti növény- és állattan és a paleoökonomika adataira is épített a
következtetései során. A többrétegű települések feltárt anyagai alapján a
Kárpát-medencében és azon tú1 főleg a Balkán-félsziget északi részén meg
lehetett világítani a korábban kevésbé kutatott legrégebbi újkőkort, amit a
szerző három periódusra osztott fel. Már ebben a legkorábbi újkőkorban az ember
termesztett gabonaféléket (árpát, búzaféléket, lencsét) és tenyésztett juhot.
Ezt már a kerámiával még nem rendelkező korai újkőkorban meg lehetett találni a
Görög-félsziget területén, s az ilyen jellegű gazdálkodás elterjedt északra, a
Duna mellékére, a Kárpát-medencébe is.
Az
európai „neolitizáció” korai szakaszának a történelme (a Kr. e. VII. évezred
végétől indulva) még sok tekintetben nem világos előttünk, ezt a célt is
szolgálja V. Tyitov monográfiája. Ebben az időben Nyugat-Anatólia felől egyes
népcsoportok eljutottak már Európába (sőt Kréta szigetére is, mint annak első
lakói), de a kerámia nélküli újkőkor emberének a nyomait a Kárpát-medencében
még nem találták meg. Valamikor a Kr. e. VI. évezred derekán a Közel-Kelet
felől újabb néphullámok jutottak el Délkelet-Európába, megjelenésüket kétféle,
talán egyidejű, agyagedényművesség jelzi. Ezek a népcsoportok két központból és
két különböző vidéket hódítottak itt meg. Egységes csoportjellegüket az
agyagművességben is tükröződő azonos ízlésvilág képe jelzi. Közülük az első
újkőkori kultúrát, azaz annak hordozóit a Balkán-félsziget északi részén és a
Kárpát-medencében a Tisza mellett, a Körösök torkolatáig és Erdély egy részén
„Gura Baciului kulturális csoport” néven nevezi a régészet, ez a Kr. e. VI.
évezred harmadik negyedében létezett. Lényeges megállapítása vele kapcsolatban
a szerzőnek az, hogy ez a csoport nem a Kárpát-medence-beli mezolitikum bázisán
alakult ki, hanem jóval távolabbi és már hosszú idő alatt felhalmozódott
hagyomány jelzi az eredetét.
A
továbbiakban a szerző a tőle délre elhelyezkedett, nagyjából egyidejű
koraneolitikus kulturális csoportokat veszi sorra, és jellemzi őket Bulgária és
a görögországi Makedónia területén, valamint utal azoknak a Trákia területén
létezett hasonló csoportokkal való szoros kapcsolatára. Ezeknek a csoportoknak
nyugat felől az ún. „impresso” kerámiával jellemzett népcsoport volt a
szomszédja, amely lassan kelet felé terjeszkedett, és ott, ahol korábban a
festett kerámiát használók laktak, kialakult a Kr. e. VI. évezred utolsó negyedétől
kezdve a Protostarčevo–Protokörös-kultúra. A Protostarčevo kultúra tehát
a második a Kárpát-medence újkőkorának az elején. Említett keltezését C14-es elemzések igazolják. Tulajdonképpen ez ugyanaz, amit a magyar
kutatók Protokörös, a románok pedig Protokriş-kultúrának neveznek, mert ez nem
csupán délről felhatolt előzmény, hanem a kettős néven nevezett kultúra szerves
része is egyúttal. Végeredményben ez a kultúra nem az említett Gura Baciului,
hanem az impresso bázisán jött létre, bár bizonyos festett kerámiás
hagyományokat és egyéb tárgytípusokat is megőrzött (mindig népcsoportok
tevékenysége, léte és keveredése van a háttérben!). Elterjedési területe (= hordozóinak
lakóterülete) is nagyobb az előzőnél. A szerző hipotézise az, hogy a
Protokörös-kultúra népe részben elérhette a nagy Tisza-kanyart, és ott
létrehozta a Szatmár-csoportnak nevezett kulturális egységet. Hordozóinak
(népének) gazdasági életéről keveset tudni, ami ismeretes, az éppen a jól
feltárt magyarországi lelőhelyekről ismert (pl. Röszke-Lúdvár). Főleg
állattenyésztéssel, ezen belül főként kisállattartással (juh, kecske), kisebb
mértékben szarvasmarha-tartással, és igen csekély mértékben sertéstartással foglalkoztak a (szarvas-,
vaddisznó-)vadászaton kívül.
V. Tyitov érinti a Balkán–Duna-menti
termelőgazdálkodási centrum igen jelentős kérdését is. Ez a centrum azonban
nem elsődleges, hanem a korábbi, előázsiai központ nyomán alakult ki, valamikor
a Kr. e. VII. évezredben. Ez a földművelés igen sok archaikus gabonafélét
őrzött meg (termelt) majd 2,5 évezreden át, azaz nem kapott újabb impulzusokat
délkelet felől. Végül a Kr. e. V. évezred elején ez a Balkán–Duna-menti központ
továbbadta ismereteit az egész Európa gabonatermelésre alkalmas földjein élő
népcsoportoknak.
A Kr. e. VI–V. évezred
fordulóján jött létre a Starčevo–Körös–Kriş kulturális egység. Ennek a belső
időrendje még nincs végévényesen kidolgozva.
Az V. évezred derekán az
említett Balkán–Duna-menti központ területén új régészeti kultúrák megjelenését
lehet megfigyelni, ezek a Vinča-kultúra és az alföldi vonaldíszes
kerámiakultúrája, egy részük egy ideig párhuzamosan létezett az említett
Starčevo–Körös–Kriş kulturális egységgel, más kultúrák kívül estek ennek a
területén (pl. a vonal-szalagdíszes kerámia kultúrája).
A Vinča-kultúra eredete
vitatott. Egészében véve részét képezi a polírozott felületű fekete kerámiával
rendelkező óriási egységnek. Gyökerei a Balkán közepére, sőt déli részére
nyúlnak vissza. Hordozói a földművelés mellett elsősorban szarvasmarha-tartók
és sertéstenyésztők voltak. Elemei, részei(?) a Kárpát-medence déli vidékein is
felbukkannak az ásatások során. Embertani szempontból érdekes, hogy a
Földközi-tengeri típust képviselő hordozói között az európai mezolitikum
embere, a cromagnoni embertípus is előfordult.
Az alföldi vonaldíszes kerámia
kultúrája részben ott terjedt el, ahol valamivel korábban az említett
Szatmár-csoport népe élt, de kerámiája attól igen jelentős mértékben eltér.
A harmadik, az előbbivel össze
nem tévesztendő újkőkori kultúra a vonal-szalagdíszes kultúra (más néven első
dunai kultúra). Eredete vitatott, nem eredhet sem a Körös-, sem pedig a
Starčevo-kultúrából. Legközelebb a korai Vinča-kultúrához áll, már ami a
termelt szántóföldi növényeket illeti. Cseh antropológusok szerint hordozói
Földközi-tengeri embertípust képviseltek, cromagnoni elemek nélkül. A
Vinča-kultúra eredetét akkor lehetne feltárni – véli a kötet szerzője –, ha a
dél-magyarországi Szakálhát–Lebő csoport korai fázisát meg lehetne találni az
emlékek között, mert ez a csoport a Vinča-, vonal-szalagdíszes kerámia kultúrák
keveredését mutatja. A vonal-szalagdíszes kultúra legkorábbi fázisa már
bizonyos terjeszkedést mutat, népe a Duna mentén kilépett egyrészt a Kárpátokon
túlra, Morvaország irányába, és északon Lengyelország felé, stb. Ha
bebizonyosodna, hogy a Vinča-kultúra és a vonal-szalagdíszes kultúra ősi
kapcsolatokkal bír, akkor lehetne beszélni eme két nagy kulturális egység „Körös-alapetnikumáról”.
Ezekről a részletekről a
szaktudósoknak kell majd vitatkozniuk, reméljük, hogy ezt a magyar kutatók is
meg fogják tenni, hiszen maga ez a könyv is nemzetközi viták tüzében született,
kevés az olyan magyar tanulmány, amely kívül került a szerző látókörén, pl.
Raczky Pál vagy Bóna lstván cikkei a „Régészeti tanulmányok
Kelet-Magyarországról. Debrecen, 1986,” kötetben, illetve Korek József
dolgozata a szegedi Móra Ferenc Múzeum 1966/67. 2. sz. évkönyvében, valamint
ennek a szerzőnek az Acta Archeologica, 29. kötetében (1977) megjelent másik
dolgozata. A román szakirodalomból legfeljebb T. Badernek 1968-ban a kolozsvári
Acta Musei Napocensis 5. kötetében megjelent cikkét hiányolhatjuk.
V. Sz. Tyitov: Nyeolit Karpatszkogo bassz na isszledovanyija i Matyeriali (A Kárpát-medence újabb kőkora. Kutatások és anyagok). Moszkva, Nauka, 1996. 284 p. 46 ill.
Erdélyi István