Klió 1998/2.
7. évfolyam
Augustus mauzóleuma
Az Augustus-mauzóleum monumentális maradványai ma a modern Róma központjában, a Piazza Augusto Imperatorén találhatók. A terület természetes határát nyugat felé – ahogyan már az ókorban is – a Tiberis folyó képezi, kelet felől az ókorban a Via Flaminia, a mai Via del Corso volt.
A hatalmas síremlék eredeti
kinézetéről a még ma is monumentális maradványok alapján alkothatunk valamiféle
fogalmat. Augustus síremléke egyébként az etruszk tumulusokra, a híres
halikarnassosi Mausoleionra valamint a samothrakéi Arsinoeionra emlékeztet. Az
a tér, amelyet Augustus még ifjúkorában kiválasztott a már Kr. e. 28-ban
elkészült síremléke építésére, a Mars-mező nyugati végében feküdt, tehát már a
pomeriumon, a városfalon kívül. E területen, az antik világváros zajos
forgatagától távol, már más patríciuscsaládoknak is megvoltak a síremlékei.
A római birodalmi eszmét
megtestesítő császári dinasztia hatalmas jelképének szánva építette Augustus az
óriási síremléket nem csak a maga, hanem a császári ház valamennyi
hozzátartozója számára is. A hatalmas emlékmű eredeti kinézetéről Strabón így
ír: „Egy nagy tumulus (sírdomb) emelkedik egy fehér kőből készült magas
alapfalon. A tumulust annak legmagasabb pontjáig örökzöld fákkal ültették be. A
tetején Augustus bronzból készült szobra áll. A sírdomb alatt helyezkedik el a
császár sírja, valamint rokonainak és családjának sírjai. A síremlék mögött egy
csodálatos sétautakkal átszőtt erdő terül el.” (Strabón V.3.8.)
Az egykori létesítményről
alkotott képünket a még meglevő monumentális maradványok egészítik ki. Eszerint
a hatalmas sírdomb átmérője 89 m volt, melyet kifelé egy kb. 12 m magas
támaszfal biztosított. E támaszfalat travertin- ill. márványtömbökkel
borították. A fal felső részét dór stílusú párkányzat zárta le. E mögött volt
egy ciprusfákkal és örökzöld növényekkel beültetett földhalom, majd e fölött
emelkedett a további körépítmény, amelyet 40 m magasságban a császár aranyozott
bronzszobra „koronázott”. A bejárati ajtót, melyet csak egy utólagos temetés
alkalmával nyitottak ki, két obeliszk szegélyezte. Ezek közül az egyik ma a
quirinalisi palota előtti téren található, a másik pedig a Santa Maria Maggiore
Bazilika előtt.
A sír belsejének közepén volt
egy kis terem, a császár urnájával. A császári család hozzátartozóinak földi
maradványait tartalmazó urnákat pedig az e központi terem körül kialakított
termekben őrizték. A nagyszerű épületegyüttes további részeit képezték még az
Ara Pacis (Augustus békeoltára, mely most az Augustus-mauzóleum mellett
található modern épületben van elhelyezve; a Via del Corso mellett találták
meg), az Ustrinum (halottégető), és az a nagy napóra (Gnómon), melynek
maradványait nemrég a két obeliszk bázisával együtt találták meg.
Talán a sors iróniájaként is
felfoghatjuk, hogy Augustus előtt előbb adoptált fiait és kijelölt utódjait
temették el itt: vejeit, Marcus Claudius Marcellust (meghalt Kr. e. 23-ban),
Agrippát (meghalt Kr. e. 12-ben), mostohafiát, Drusust (meghalt Kr. u. 9-ben)
és a császár unokaöccseit, Lucius Caesart (meghalt Kr. u. 2-ben) és Gaius Caesart
(meghalt Kr. u. 4-ben). A császár Kr. u. 14-ben követte őket. Végrendelete
alapján tudjuk, megtiltotta, hogy lányának, Júliának, akit – mint ismeretes –
kicsapongó életmódja miatt száműzetésbe küldött, sőt még Júliától született
unokájának is itt legyen a végső nyughelye. Utódai közül minden bizonnyal
Tiberiust, Caligulát és Claudiust temették még itt el.
Utoljára azért nyitották fel
újra a mauzóleumot – 100 év után először –, hogy Julia Domna földi maradványait
elhelyezzék itt, aki fiának, Caracallának Kr. u. 219-ben történt meggyilkolása
után öngyilkos lett. Ez idő tájt azonban a síremlék már elveszítette egykori
jelentőségét. Augustus mauzóleuma maradt az antik Róma legnagyobb síremléke.
Ezzel csak a később Hadrianus által építtetett síremléket lehet összehasonlítani,
melynek monumentális maradványai képezik az Angyalvár magját.
Az emlékmű a birodalom bukása után
Egy bizonytalan hír szerint Alarich Kr. u. 410-ben megparancsolta az Augustus-mauzóleum kifosztását. Az azonban bizonyos, hogy az óriási emlékmű tulajdonképpeni pusztulása csak a római kor után következett be. A középkorban a helyet Mons Augustinak (Augustus hegyének) hívták. Ezen elnevezés kétségtelenül legendás magyarázatához a Mirabilia urbis XII. századi adatai adnak segítséget. Eszerint a domb Augustus császár egyik rendeletének eredményeképpen jött létre, mely úgy hangzott, hogy valamennyi Rómába látogató kegyeleti okokból egy marék otthoni földet köteles hozni és azt e helyen elszórni.
A XII. században egy tehetős
római nemesi család, a Colonnák családja a még meglévő falakat egy
erődítményhez hasonló létesítmény építésére használja. Századokig tartó
folyamatos pusztulás után az építmény ily módon teljesen új rendeltetést kap:
egy jómódú nemzetségnek a város irányításának megszervezéséért folytatott
fegyveres harca katonai „támaszpontja” lesz.
Megint csak károkat szenvednek
a római építmény maradványai, amikor a megerősített létesítményt egy felindult
néptömeg 1167-ben megrohanja és feldúlja. De már két generációval később a
Colonnák mindent újra felépítenek (1241). A rablógazdálkodás, mely a XIII.
század óta Róma még meglevő antik műemlékeit sújtotta, az Augustus-mauzóleumot
sem kímélte. A még akkor meglevő márványtömböket más építkezéseknél alkalmazták,
vagy mészégető kemencékbe kerültek.
A viszonyok csak X. Leó pápa
idején (1513–21) változtak meg. Ő a Medici családból származott és Rómában is
folytatta azt a mecénási tevékenységet, amely a Medici családra jellemző volt.
1519-ben az Augustus-mauzóleumban is ásatások kezdődtek. Az emlékmű akkori
állapotáról Baldassare Peruzzi pontos méretadatokkal ellátott rajzai
tudósítanak bennünket. Korabeli metszetek tanúsága szerint közvetlenül a
részben még törmelékkel és földdel borított mauzóleumra házakat építettek, ami
az építmény eredeti architektonikai karakterét természetesen teljesen
eltorzította.
Az emlékmű belseje is új
funkciót kapott: derűs itáliai kertet létesítettek benne. Sok évszázadon át
megmaradt ez a park, még ha néhányszor gazdát is cserélt. A XVIII. század
közepe táján Correa márki tulajdonába kerül. 1780. július 3-án az emlékmű belső
tere ismét új rendeltetést kapott: az a hely, mely eredetileg halottak
nyugvóhelyének volt szánva, most a világi szórakozás egyik színtere lett. A
márki bérbe adta a kertet a spanyol Bernardo Matasnak, aki az egész komplexumot
amfiteátrummá építi át. A mostantól kezdve Theatro Correának nevezett építmény
persze nem színház a szó hagyományos értelmében, sokkal inkább hasonlít egy
spanyol arénához (Plaza de Toros). Merthogy a Theatro Correát is bikaviadallal
nyitják meg, és a következő 50 év folyamán is rendszeresen tartanak itt
bikaviadalokat. Mivel ezen látványosságok során egyre-másra súlyos balesetek is
történtek, a hatóságok már idejekorán beavatkoztak ilyen vagy olyan módon. Maga
a pápa, V. Pius is elítélte e viadalokat, sőt pápai rendeletek is születtek,
melyek szerint a klérus tagjai nem látogathatják e viadalokat. Azok a matadorok
pedig, akik az arénában baleset áldozatai lettek, nem részesülhettek egyházi temetésben.
A XVIII. században a pápai
kormányzat már nem törődött a dologgal. 1793-ban a mauzóleum akkori tulajdonosa
unszolására újabb ásatásokra került sor. Ezek során az egykori falak lezuhant
maradványait kiásták, de aztán ismét mellőzték és elhanyagolták. Sajnos a lelet
semmiféle dokumentálására nem került sor.
1802-ben a Szentszék lett a
műemlék tulajdonosa. 1810 júliusa óta az Augustus-mauzóleumban napközben is
folytak színházi előadások. A XIX. század első évtizedében Giuseppe Valadier
tervet dolgozott ki az épület átépítésére. Ezek alapján az épület szilárd,
oszlopokkal alátámasztott fedelet kapott volna. A munkálatok megkezdődtek
ugyan, de a mennyezet a helytelen kivitelezés miatt beomlott, és ezért az egész
tervet feladták. Miután az emlékmű 1881-ben Tolfener gróf tulajdonába került,
megvalósulhatott a régóta dédelgetett terv: az egész épület szilárd tetőt,
üvegkupolát kapott. Ennek elkészülte után az épület új neve „Teatro Umberto I.”
lett. Drámákat, operákat és operetteket mutattak itt be ezután. A színházat
viszont hamarosan bezárták, mivel hiányoztak a rendőrség által előírt
vészkijáratok.
Az épület ezután állami
tulajdonba került, és elrendelték végleges bezárását. Ettől kezdve építési
anyagokat tároltak benne, melyeket II. Victor Emánuel híres emlékművének
építéséhez használtak. 1891-ben gipszmúzeumot akartak a mauzóleumban nyitni.
1907-ben Róma városa megbízást adott Rebacchi építésznek, hogy alakítson itt ki
koncerttermet. A koncertek a fasiszta hatalomátvétel után is folytatódtak, majd
1926–1930 között ismét régészeti ásatások kezdődtek.
Az egykori Augustus-mauzóleum
hatalmas maradványai ma egy modern tér középpontját képezik. A későbbi korokban
ráépített házaktól megszabadítva, ciprusokkal és egyéb örökzöldekkel beültetve
az építmény – változatos története ellenére – mégis visszakapott valamit antik
méltóságából.
Maria Aurora von Hase Salto: «L’ augusteo». Das Augustusmausoleum im Wandel der Geschichte (Augustus mauzóleuma. Az Augustus-mauzóleum a történelem változásában). In: Antike Welt 1997/4, 297–308. p.
Kiss Sebestyén