Klió 1998/2.
7. évfolyam
A korai magyar történet – orosz szemmel
Az 1990-ben az Oroszországi Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Információs Intézetében elhelyezett kézirat a jelen kötet első változatának tekinthető, melyet a szerző, V. P. Susárin már jóval korábban doktori disszertációként kívánt megvédeni, de az, főleg egyes szlavista akadémikusok ellenállása miatt nem sikerült. Magunk már az 1980-as évek derekán megismerkedhettünk a még nyers kézirattal Moszkvában, és örömmel vettük kézbe a most megjelent könyvet. Szerzője évtizedekkel ezelőtt Magyarországon volt aspiráns és védte meg disszertációját az Anonymus-kérdésről, magyarul kitűnően megtanult. Később felelős szerkesztője és társszerzője lett a Moszkvában 1971-ben megjelent Magyarország Története című háromkötetes mű első kötetének és társszerzője a T. M. Iszlamov által szerkesztett és ugyanott 1991-ben kiadott Magyarország Rövid Története című munkának. Többek között megírta az 1514. évi magyarországi parasztháború történetét is, amely Moszkvában 1994-ben jelent meg. Személyében tehát a magyar történelem alapos ismerőjét, kiváló kollégánkat és barátunkat tisztelhetjük, aki nagy rokonszenvvel foglalkozik hazánk és népünk történetével.
A tudós szerző
problémafelvetése, megközelítése sajátos, habár természetesen rokonvonásokat
fedezhetünk fel benne a korán elhunyt Szűcs Jenő törekvéseivel, aki viszont
német ösztönzés (R. Wenskus 1961) révén igyekezett feldolgozni ezt a témakört.
Munkásságát Susárin ismeri. A népi öntudatról és annak kialakulásáról van
ugyanis szó, amely a magyar történettudományban az 1960-as évek végétől került
viták középpontjába. A szerzőn természetesen nem kérhetjük számon, hogy erre
vonatkozóan minden magyar munkát ismerjen, de ugyanakkor sajnáljuk, hogy sem
Róna-Tas Andrásnak a Valóságban megjelent fontos (1985, 1987) cikkei, sem
Bartha Antal kis könyve (1987) nem került látókörébe. Könyve természetesen az
oroszországi, vagy helyesebben az oroszul olvasni tudó szakembereknek szól,
azokhoz, akiket ez a témakör érdekel. Nekünk úgy is kell olvasnunk, hogy
megértsük, hogyan látja egy neves orosz akadémiai történész az egykor a későbbi
délorosz sztyeppéken átvonuló, és a Kárpát-medencében hazát alapító magyarság
etnikai történetét. Szűcs Jenő a magyar nemzeti tudat kialakulását vizsgálta,
V. P. Susárin viszont a korai (IX–XII. századi) szakasz vizsgálatát állította
könyve középpontjába, azaz az etnikai (ön)tudat kialakulásának a forrásait,
módjait keresi könyvében. V. P. Susárinhoz hasonlóan, Szűcs Jenő is feltette a
kérdést: beszélhetünk-e etnikai „Mi” tudatról a honfoglaló magyarságnál (1992.
19. old.). Végül mindketten igenlő választ adnak. Viszont Szűcs Jenő utalt arra
a valójában rendhagyó sajátosságra, hogy a honfoglalással beköltözött magyarság
rövidesen részesévé vált a keresztény Európának, a többiek viszont az etnikai.
(ön)tudatukkal együtt eltűntek (1992. 34. old.). Valamely nép etnikai tudatának
forrásaként, Wenskus nyomán, Szűcs Jenő is a nép történetére saját magára,
tegyük hozzá, mint egységre vonatkozó hagyományokra utalt (i. m. 62. old.).
Írásos forrásaink a magyarságra vonatkozólag ezt csak a IX. századnak legjobb
esetben csak a második harmadától támasztják alá, azt is csak úgy, ha a jóval
későbbi időkből megyünk visszafelé a lehetőség határáig. Szűcs Jenő is
mélyebben keresi a magyarság etnikai tudatának kialakulását, V. P. Susárin
szintén, és ez már mindkettőjük esetében jelentős lépés Deér József
koncepciójához képest (1930), aki csak Árpád uralmától kezdve számolt
ilyesfélével. Ősi eredetmondáink (a Csodaszarvas monda) pedig még sokkal ősibb
mélységekre mutat, mint a IX. század.
Lássuk most sorban a
monográfia egyes fejezeteit! Az I. fejezet „Az etnikai öntudat
tanulmányozásának módszere” címet viseli (7–17. old.), melyben summásan arról
ír a szerző, hogy az ilyen öntudat léte természetesen az azt képviselő nép
(népesség, etnikosz) valós létére utal. Ez az öntudat, az etnikai tudat,
akkor változhat meg, ha az adott népbe „etnotranszformáló” folyamaton áteső
néprészek kerülnek. Ez a nézet még a nálunk is jól ismert régebbi, máig
érvényesnek tekinthető nézeteknek felel meg, melyet mások mellett Ju. Bromlej
és V. Kozlov képviselt a legpregnánsabban az 1970-es évek derekán. A népi
öntudatot más etnikus alakulatoktól való eltérésekkel fejezik ki, és ennek az
öntudatnak társadalmi jelentősége van, illetve tulajdonképpen a társadalmi
tudatformák egyik válfaját képezi. V. P. Susárin megpróbál rendet teremteni a
terminológia terén is. „Etnikumnak” nevezi azt a népnevet, mellyel más etnoszok
illetik az adott etnoszt a saját nyelvükön (12. old.). Az adott etnosz saját
népneve (= önelnevezése) viszont az, amellyel ő maga nevezi magát a
többiekkel szemben, ez pedig az „etnonim”. Ezt már a magyar olvasó is jól
ismeri Ju. Bromlejnek 1976-ban Budapesten, magyarul is megjelent könyvéből
(Etnosz és néprajz). Az etnosz egysége, melyre ez az elnevezés vonatkozik,
tagjai közös történelmi fejlődésének eredménye.
A II. fejezetben, amely „Az etnikus terület kialakulása” címet viseli,
a Közép-Duna-mellék természeti környezetét véve tekintetbe, abból indul ki,
hogy a jövevény magyarság félnomád, azaz a földművelés kezdeteit is ismerő nép
volt (19. old.). Ezzel azonban ma már nem minden hazai kutató ért egyet (l.
Kristó Gy. összefoglalását: Századok, 1995) már ami a „félnomád” jelleget
illeti, és az sem szerencsés, hogy Ferenczy Endrének a még 1958-ban megjelent
kis népszerűsítő könyvét veszi először alapul a helybeli, VI–IX. századi
helyzet vizsgálatakor, de végtére is kénytelen újabb és lényeges
kiegészítéseket is bevezetni. A szlávok megjelenését itt már az V. században
lehetségesnek véli, ezzel azonban a magyar tudományosság általában nem ért
egyet.
Áttekintve röviden az avar
uralom korszakát is (20–27. old.), megállapította, hogy az avarok számbeli
fölénye mellett, a szlávok ugyanakkor megtartották saját közösségeiket. V. P.
Susárin meglehetősen jól ismeri az avarkorra vonatkozó magyar szakirodalmat, de
elkerülte figyelmét néhány fontos munka (pl. Németh Gy.: Az avarok nyelvéről,
Leningrád[!] 1976.; Az avarkori bizánci pénzforgalomról Acta Antiqua 1982/84).
Az Avar Kaganátus bukása után fokozódó szláv beáramlás és a frank telepesek
megjelenése tény, ennek leszögezése mellett a szerző elutasítja az avar
továbbélés lehetőségeit, és a székelyek avar eredetének feltételezését, és
megemlíti tagadólag a kettős honfoglalás hipotézisét is (28. old.).
Ezután tér rá még rövidebben a
bolgárok megtelepedésének kérdésére. Erdély esetében ezt nem, de a többi,
közép-dunai részeken tagadja megjelenésüket és uralmukat. Nagymorvaország és a
Dunántúl etnikai-hatalmi kapcsolatai vonatkozásában Peter Ratkoš szlovák
történésszel vitatkozik annak keleti határait illetően, és a reálisabb magyar
álláspontot foglalja el vele szemben. Ebben a fejezetben és a későbbiekben V.
P. Susárin igen nagy figyelmet és teret szentel a szláv–magyar kapcsolatoknak.
Először a IX. század vonatkozó bonyolult történelmi folyamatait mutatja be
világosan, utalva például arra, hogy a Dunántúl és Morvaország népei egymástól
eltérő etnoszociális képlethez tartoztak (41. old.). Megpróbálja részletesen
kiaknázni Theotmár salzburgi érsek 900-beli levelét, melyet nagyobb
szövegrészekkel ismertet (a 44. oldaltól). Emellett természetesen kitűnően
ismeri a Bajorok és Karantánok megtérése, valamint a Fuldai Évkönyvek adatait
is. Mindez azért szükséges, hogy alaposan felvázolhassa a magyar honfoglalás
idejére a Kárpát-medencén belüli etnikai-politika helyzetképet. A magyarok 894.
évi, morva szövetségben véghezvitt hadjáratát nem tartja a honfoglalás első
eseményének (55., 58. old.), úgy véljük, helyesen. Érinti a honfoglaló
magyarság lélekszámának kérdését is, de csak néhány szélsőséges véleményt említ
(52–53. old.), saját álláspontját a 400–500 ezres létszámhoz igazítva – ez
számunkra elfogadhatatlanul sok. A továbbiakban a magyar etnikum által a X–XI.
században elfoglalt területeket igyekszik körülhatárolni. Szembehelyezkedik
azzal a tényleg elfogadhatatlan szlovák véleménnyel, hogy a mai Szlovákia
területén a X. századig csak szlovákok éltek (73. old.). Ezt a véleményét
helynév-anyaggal argumentálja. Itt Szabó János Győző kitűnő dolgozatainak
említését hiányolhatjuk elsősorban. A magyarság korai erdélyi emlékeit illetően
Fjodorov és Polevoj álláspontját szedi ízekre (91–93. old.). A magyarok előtt
ott csak szláv népességet szerepeltet (98. old.), a vlach = ősromán egyeztetést
sem fogadja el az 1210 előtti időkre (104. old.).
A kötet III. fejezete „A törzsszövetség kora (a IX. századig)” címet viseli.
Ebben úgy véli, hogy a magyar etnogenezis a IX. század 70-es éveire már
befejeződött (107. old.) és a IX. század végére már létrejött a magyar etnikai
tudat (118. old.). Ezután tekinti át a magyarság korai önálló életének
bizonyító álláspontjait és megemlíti a „magyar” népnév eredetére vonatkozó
egyik legújabb hipotézist (Veres P. 1977). A továbbiakban a kazár–magyar
etnikai szembenállás elemzése következik (a 111. oldaltól). V. P. Susárin
kitűnően ismeri mindazokat a ránk maradt írásos forrásokat, melyekben a
honfoglalás előtti magyarok különféle neveken, etnikumokon szerepelnek,
részletesen kitér ezek közül a turk etnikonra.
A könyv IV. fejezete „A közép-dunai etnikai terület elfoglalásának időszaka
és a korafeudális államiság kialakulása (X. század). Ez a fejezet Bíborbanszületett
Konstantin „A Birodalom kormányzása” című munkájának elemzésével indul, melynek
nem túl régen készült el pompás orosz fordítása és kommentárja G. Litavrin
tollából (1982), de V. P. Susárin jól ismeri Moravcsik Gyula fordítását is, és
kitér a forrás minden problematikus mozzanatára: Levedia lokalizálására, a
szavárd kérdésre, a vezéreikre, stb. Ebben a fejezetben esik szó részletesen
Julianus barát útjáról, és ezzel kapcsolatban a tatárföldi Bolse Tyigani falu
közelében megtalált, vélhetően ősmagyar temetőről is. Sajnos, V. P. Susárin a
temető téves keltezését adja meg, nem ismervén N. A. Mazsitov azt későbbre
datáló kritikai véleményét. Ezután következik a baskír–magyar kapcsolatok
részletes taglalása, a fennmaradt, magyarokra vonatkozó helynevek és orosz
okleveles adatok számbavétele (melyre már magunk is utaltunk az 1959-ben
megvédett kandidátusi dolgozatunkban). Ezek alapján nyilvánvaló, hogy a régi
magyarok etnikai tudata sokkal ősibb (és igen szilárd!), mint a IX. század
(164–165. old.).
Nem kerülte ki V. P. Susárin a
máig nem teljesen tisztázott kavar (kabar) csatlakozás egész kérdéskörét sem (a
167. oldaltól). Ellentmond Moravcsik Gyula egykori véleményének, aki szerint a
kavarok csatlakozása után a magyarság kétnyelvű néppé vált volna (169. old.),
hiszen az sem bizonyított, hogy a kavarok egységes nyelven beszéltek, bár a
rövid forrásadatból ez következik. Ezek után veszi sorra a törzsneveink
kérdését, jártassága ebben a dologban is igen alapos, bár Berta Árpád legújabb
magyarázatait nem ismeri (1989, 1992). A továbbiakban sajnálatos viszont, hogy
Kiszely István antropológus egyáltalán nem kompetens, szakszerűtlen könyvére
hivatkozik (2252. sz. bibliográfiai tétele) a 178. és a 182. oldalon. Egy másik
esetben kénytelen másodkézből és nem egészen jól átvett adatokra támaszkodni, mert
az eredeti közlemény nem jutott el hozzá (181. o., 2475 b. tétel). A
Tisza-folyó nevével kapcsolatban megjegyzendő, hogy Melich véleménye elévült,
jobb lett volna Szádeczky-Kardoss magyarázatát idézni. Néha-néha felbukkannak a
különben igen jól tájékozott szerzőnél olyan bosszantó és zavaró tévedések is,
melyeket kritikátlanul vesz át, mint Molnár E. véleményét arról, hogy az
ősmagyaroknál létezett matriarchátus (199. old.), amit már magunk és Bodrogi T.
is megcáfolt.
Rendkívül fontos a magyar
őstörténetben a bolgár–magyar kapcsolat. Ez V. P. Susárinnak is így tűnik,
ezért került bele oly részletesen ebbe a könyvbe a bolgár–török típusú
nyelvekből a magyarba átvett szavak problematikája (206–211. old.). Gombocz Z.
úttörő munkásságán azonban ma már túlléptünk (Róna–Tas A. 1996). Egyéb
tekintetben ő maga sem ért egyet Gombocz véleményével (213. old.). Az iráni
átvételek magyarázata is modernebbé vált ma már. Tévedésnek látszik az a
vélemény, hogy Batbaján (vagy Baján) vezér népe észak felé vonult el. Inkább az
a helyzet, hogy egyideig a Kaukázus előterében maradt bolgárok körében éltek
még hosszú ideig az őseink.
Az V. fejezet „A feudális viszonyok megerősödése” címet viseli. Ez
az időszak, a XI. század, már rendelkezett egészében ugyan fenn nem maradt, írásos
történeti forrással, az Ősgestával, melyet sikerült a későbbi írásos források
alapján részben rekonstruálni. Ebben a fejezetben a hangsúly a szláv–magyar
kapcsolatokon, az együttélésen van, talán többet is foglalkozik ezzel a kérdés-
és forráscsoporttal a szerző, amint az elvárható lehetne, habár a szlávok
nyelvi és más hatása, azok beolvadása és szomszédsága rendkívül jelentős a
magyar etnogenezis IX–XI. századi szakaszában. V. P. Susárin sorra veszi az
egyes földrajzi területeket Magyarországon és Erdélyben egyaránt, bőven időzik
a helynévanyagnál. Sajnálatos, hogy kimaradt itt a pozsonyi Stanislav Ján
könyve, melyet nem ártott volna kritikusan áttekinteni. Ebben a részben
különösen zavaróak a sajtóhibák, ami egyébként, sajnos, jellemző az egész könyvre
(ez szokatlan és egyáltalán nem volt jellemző a korábbi orosz nyelvű tudományos
szakirodalomra), nyilván nem a szerző hibája. A szláv–magyar együttélés és
összeolvadás folyamatáról Györffy György véleményét követi (251. old.), és igaz
és kemény kritikával illeti egy orosz történész és a már említett P. Ratkoš
megtévesztő álláspontját (251–252., 258. old.). Legfeljebb sajnálhatjuk, hogy
ez nem történhetett meg a 80-as években. Mintegy mellékesen említi meg, hogy a
vlachokat a mai románok és moldovánok őseinek tartja (256. old.). Igyekszik
viszont tisztázni, hogy a „sclavi” szó Anonymusnál nem a szlovákokat jelenti
(259. old.). Egyszóval talán ez a könyv „legizgalmasabb” fejezete.
VI. fejezet: „A korafeudális magyar ‘nép’ (narodoszty) etnikai
öntudata (XII-XIII. század eleje)” (316–359. old.) és végül a rövid zárszó a
360–361. oldalakon, melyben a szerző azt az alapkövetkeztetést vonta le, hogy a
magyar „nép”’ (etnikosz) a IX-XII. század folyamán stabil volt. Véleménye
szerint is ez az egész magyarságot, az egész társadalmat együtt jellemezte. Ezt
a képet a vele érintkezésben állt etnikus közösségekkel való viszonyból
láthatjuk. Ahhoz, hogy az etnikai öntudatot fel lehessen fedezni, szigorúan el
kell különíteni az ideológiai jelenségektől.
V. P. Susárin könyvében
természetszerűleg megtaláljuk a magyar honfoglaláskor előzményeinek,
lefolyásának és szereplőinek a teljes problematikáját. Az oroszul tudó olvasó
első alkalommal kap kézbe teljességre törekvő – nagy felelősséggel megírt –
összefoglalást, értékelő áttekintést ezekről. Itt most nincs mód arra, hogy
tételesen végigmenjünk rajtuk. A továbbiakban csupán egy-két vitatott dolgot
emelhetünk ki közülük, egyúttal jelezve azt, hogy van még más álláspont is
ezekkel kapcsolatosan.
V. P. Susárin véleményével
szemben nem látjuk megnyugtatóan rendezve a honfoglalás előtti magyarság első
ismert kalandozásainak az adatát, annak ellenére, hogy hivatkozik olyan magyar
történészek munkáira (1976), akik szerinte ezt már megválaszolták és az ügyet
lezárták. A 862-es magyar hadjáratról van szó, melyet 1898-ban Mátyás Flórián
illetett – véleményünk szerint alapos – kritikával. Számunkra azonban nem
megnyugtatóak azok a magyar ellenérvek, melyeket V. P. Susárin elfogad a
könyvében, hivatkozva két nem magyar történész álláspontjára.
Igen becsületes dolog, hogy a
szerző több évtizedes történész munkája során kialakított bizonyos véleményeire
is kritikusan néz; közülük csak egyet említünk (174. old.), azért, mert ebben
az esetben nem bizonyos, hogy a régi véleményét el kell vetnie, hiszen
legújabban Berta Árpád szegedi turkulógus részéről bizonyító erejűnek látszó
kísérlet történt arra vonatkozólag, hogy a magyar~megyer törzs mégis centrális
helyzetet kellett, hogy elfoglaljon a IX–X. században.
Más dolog, hogy V. P. Susárin
nem hivatkozik könyvében Álmos (~ Almus) nevével kapcsolatosan arra (149.
old.), hogy az általa ismert vett jelentés mellett még más megoldások is
léteznek (Róna–Tas 1996. 187.). Ennek az oka az, hogy a legújabb magyar munkák
a könyv kéziratának nyomdába adásakor még nem állhattak rendelkezésére.
Egyébként a kötet bibliográfiája óriási, összesen három és félezer címről
szerzünk belőle tudomást (többet közülük a szerzőnek ki kellett hagynia, így
előfordul az is, hogy a szövegben történő utalás nyomán viszont nem találjuk
meg a munkát a bibliográfiában). Ekkora ismeretanyaga nincs és nem is volt
eddig egyetlen orosz történésznek sem.
A kötet nagy jelentőségű,
határozott nyeresége a nemzetközi szakirodalomnak, és minden valószínűség
szerint termékeny vitát fog kiváltani. A szerző teljesítményéhez gratulálunk!
V. P. Susárin: Rannyij etap etnyicseszkoj isztorii vengrov (A magyarok etnikai történetének korai szakasza). Moszkva, Rosspen 1997. 361 o., 362–502 bibliográfia, 3496 tételből.
Erdélyi István