Klió 1998/2.
7. évfolyam
Szent Gellért és az első keresztes háború
Az első pillanatban meghökkentőnek tűnik szent Gellértet bármilyen összefüggésbe hozni az első keresztes háborúval, amely mintegy fél évszázaddal a csanádi püspök halála után kezdődött. Jotischky amerikai történész azonban a szent későbbi keletkezésű legendáit veszi vizsgálat alá, amelyeknek néhány eleme szerinte érdekes lehet a keresztes háború szélesebb értelemben vett tanulmányozása, elsősorban a zarándoklatokban való szerzetesi részvétel, valamint a latinok és görögök közti kapcsolat szempontjából. Ám ez csak egy lábjegyzetet érdemelne az első keresztes háború történetében, ha a karmeliták nem használták volna fel Gellért életrajzát a késő középkorban rendjük régiségének bizonyítására oly módon, hogy életét átalakították és összekapcsolták a keresztes háborúval.
Jotischky Gellért
életrajzainak bemutatásakor főként C. A. Macartney és Kosztolnyik Zoltán
műveire támaszkodva megállapítja, hogy a két legkorábbi vitae datálásában
nincs konszenzus a történetírók között. Úgy tűnik azonban, hogy az első
keresztes háború idején keletkezett vita minor egy korábbi elveszett
szöveg rövidítése, míg a XIV. századi kompilációban fennmaradt vita maior
tartalmaz Gellért korabeli elemeket, de olyanokat is, amelyek valószínűleg a
XII. század első negyedében keletkeztek. A tanulmány főleg a vita maiorra
hivatkozik, mert ebben vannak olyan részek, amelyek megragadták a középkor végi
karmeliták figyelmét.
A szerző, miután a vita
maior alapján röviden ismerteti Gellért életének legfontosabb állomásait,
áttér a részletesebb elemzésre. A keresztes háború első említése akkor tűnik
fel a műben, amikor – anakronisztikusan – Gellért apját keresztes vitézként
mutatja be, aki a Szentföldön halt meg az igaz ügyért. Gellért zarándoklatra
akar menni, hogy felkeresse Krisztus sírját, de ebben nemcsak az égi, hanem a
földi atyjának tett tiszteletadást is kell látnunk – véli az amerikai
történész. Mikor Gellért elmondja vágyát a kolostor apátjának, kétértelmű
választ kap. Nem tiltja meg neki a zarándoklatot, de felhívja a figyelmét arra,
hogy az csak a Szent Sír felszabadításáért harcoló laikusok számára szokásos.
Ez
a szövegrészlet annak a vitának a fényében érdekes, ami a XI–XII. században a
szerzetesek szentföldi zarándoklatát övezte. II. Orbán, aki a laikusok számára
meghirdette a keresztes háborút, kifejezetten megtiltotta a szerzetesek
számára, hogy részt vegyenek benne. Az 1120-as években pedig Clairvaux-i szent
Bernát bírálta élesen Morimond apátját, Arnoldot, aki szerzeteseivel
Jeruzsálembe ment. Bernát érvelése szerint a kolostorba való belépéssel (amely
az égi Jeruzsálem földi mása) feleslegessé válik azokat az előnyöket keresni,
amelyek egy szentföldi zarándoklattal járnak, hiszen azok már adottak a
szerzetes számára. Ugyanakkor ez a tiltás nem a keresztes háború eredménye:
Damiáni Péter már egy generációval annak kezdete előtt hasonló álláspontot
képviselt.
Rasina
apátnak (Gellért fölöttesének) a szerzetesek zarándoklatára vonatkozó
megjegyzései ily módon szervesen beilleszkednek a korabeli nyugati monasztikus
kultúrába. Ez azt is mutatja, hogy a vita maior szerzője ismerte a
korszak jelentős szerzeteseinek véleményét és II. Orbán 1095-ös utasításait. Az
apát érvelése azonban különbözik ezektől. Számára a jeruzsálemi utazás
egyenértékű a fegyveres harccal, a harc pedig tiltott dolog a szerzeteseknek.
Ebből következik, hogy véleménye szerint a zarándoklat és a keresztes háború
ugyanazt jelentették. Nem tiltja meg Gellért számára a kolostor elhagyását, de
aggódik, hogy a zarándoklat olyan kellemetlenségeket okoz majd számára,
amelyekre nincs felkészülve. Ezért alternatív megoldást javasol: Gellért ne
Jeruzsálembe menjen, hanem a frissen megtért Magyarországra, ahol a prédikációra
nagyobb szükség van. Bár ennek a szövegrészletnek nyilván az a célja, hogy
elővételezze Gellért tevékenységének fontosságát a nemrég megtért pogány
magyarok között, az a szándék is megjelenik benne, hogy megmutassa: a hit
magyarországi hirdetése nem kevésbé fontos dolog, mint a szentföldi
zarándoklat.
Magyarország
keresztes határvidékké vált, olyan területté, ahol a keresztények ugyanazokat
az előnyöket nyerhették el, mint Palesztinában. Ezt bizonyítja, hogy Ajtony
leverése után Gellért egy újonnan alapított latin rítusú egyházmegye püspöke
lesz, s új kolostor alapítására is sor kerül Oroszlámoson. (Jotiscky itt
Oroszlámos mellé, mintegy azonosításként, zárójelben Maroszvár [sic!] nevét
írja, ami természetesen helytelen. Marosvárt, Ajtony székhelyét viszont végig
Morisena néven említi. Láthatólag nem tudja, hogy Morisena azonos Marosvárral,
az viszont nem egyenlő Oroszlámossal.) Az életrajznak az Ajtony elleni
hadjáratot, és annak a római rítus számára előnyös következményeit bemutató
hangneme a keresztes háború beszámolóinak stílusát tükrözi. Azt a tényt, hogy
Gellért a marosvári görög szerzeteseket Oroszlámosra költözteti és helyükbe
latinokat telepít, Jotischky párhuzamba állítja az újonnan létrejött szentföldi
latin fejedelemségek görögökkel kapcsolatos ellentmondásos politikájával.
A vita maiorban
található keresztes témák, azaz a háborúban való szerzetesi részvétel kérdése
vagy az Ajtony elleni hadjárat jellege arra utalnak, hogy a kompiláció ezen
részei a XII. században keletkeztek, amikor ezek a problémák aktuálisak voltak
a keresztény világban.
Úgy tűnik, hogy a vita
maior XIV. század végi epilógusa, amely beszámol arról, hogy 1371-ben
Erzsébet királynő megalapította Szent-Gellért kolostorát, nagyban inspirálta a
karmeliták érdeklődését Gellért iránt. John Bale angol karmelita történetíró
kéziratos jegyzetei között, amelyeket az 1520-as években készített
franciaországi és németalföldi tanulmányútján, fontos jegyzeteket találunk
Gellértről, amelyek misszionáriusként és remeteként ábrázolják, valamint egy
rövid vita-t, amely a flamand Julianus Hassart karmelita szerzetes azóta
elveszett munkája alapján készült.
Ebben az életrajzban a vita
maior Gellértjétől nagyon eltérő ábrázolással találkozunk. Eszerint Gellért
remete volt a Karmel-hegyen, míg Antiochia patriarchájának meg nem
választották. A tisztséget azonban nem fogadta el, hanem 1040 körül Rómába
ment, majd a pápa utasítására Magyarországra jött, hogy ellenőrizze a magyar
egyház tevékenységét, amely István király halála után nehéz helyzetben volt.
Itt lelt mártírhalált 1046-ban.
Gellértnek volt egy
tanítványa, egy Guy nevű lovag, akit megpróbált meggyőzni arról, hogy legyen
remete a Karmel-hegyen. Guy ehelyett egy látomás hatására megházasodott: egy
Solon nevű magyar király (vélhetőleg Orseolo Péter) lányát vette el, akitől két
fia született, Aimery és Berthold. Aimery-ből a franciaországi Le Puy püspöke
lett, később pedig II. Orbán pápa legátusa az első keresztes háború idején.
(Ezt a püspököt a valóságban Adémarnak hívták.) Antiochia elfoglalása után
Aimery a város patriarchája lett, míg Berthold nevű testvére Jeruzsálem
meghódítását követően Remete Péterrel együtt csatlakozott a Karmel-hegyi
remeteközösséghez, ahol a keresztes háborúig csak görög rítusú keresztények
voltak. A közösségből 1121-ben lett rend – ekkor már a latin egyház részeként –
Antiochia püspöke (Aimery utódja) kezdeményezésére.
Hogyan lehet ezt a fantáziadús
történetet összefüggésbe hozni Gellért életének ismert elemeivel? – kérdezi
Jotischky.
Először is azt a karmelita
törekvést kell figyelembe venni, amely a XV. század elejétől azon igyekszik,
hogy a rend történetét kiterjessze az ótestamentumi időkig, és rnegpróbáljon
folytonosságot biztosítani a Karmel-hegyi remeteközösségek és a XII. századi
rendalapítás között.
Gellért karmelita remeteként
való megjelenése a XV. századi németalföldi életrajzokban ennek a törekvésnek
az eleme. Gellértnek nyilván semmi köze nem volt a Karmel-hegyhez. Az egyedüli
kapcsolat az igazi Gellért és karmelita vitá ja között, hogy mielőtt
csanádi püspök lett volna, egy ideig remeteként működött. Márpedig, ha remete
volt, akkor feltétlenül a karmelitákhoz kellett tartoznia – legalábbis a rend
felfogása szerint.
Ugyanakkor ennél komplexebb a
szerepe a karmelita történetírásban. Gellért, valamint Guy nevű tanítványa, és
annak fiai révén a karmeliták kapcsolatot tudtak teremteni a Karmel-hegy
ortodox és latin-frank szakasza között. Velenceiként Gellért a keleti és
nyugati kereszténység kulturális határvidékéről származott, csanádi püspökként
pedig a magyarországi latin és görög egyháznak egyaránt szellemi vezetője volt.
Kérdés, hogy a korszak annyi
más jelentős személyisége közül miért éppen Gellértet választották ennek a
kapcsolatnak a megszemélyesítésére. Jotischky szerint azért, mert a vita
maior-beli Gellért-kép keresztes elemeket tartalmaz, ahogy azt fentebb
láttuk. Egy új missziós terület úttörője volt, Berthold és Aimery spirituális
elődje. Hozzájuk hasonlóan Gellért is pápai küldött volt (legalábbis a
karmeliták szerint) egy, a hitetlenektől éppen csak meghódított területen, ahol
szembe kellett néznie a latin rítus meghonosításának problémájával egy ortodox
lakosságú régióban.
Gellért és az első keresztes
háború közti kapcsolat természetesen kitaláció. Ha azonban a karmelita
történetírás összefüggéseiben vizsgáljuk meg, a kapcsolat legalábbis érthetővé
válik. Nem kizárólag a karmelita rend igyekezett történetét összekapcsolni az
első keresztes háborúval: hasonló tendencia mutatkozik a XII. század elején
alapított Szent János lovagrend esetében is. Világi arisztokrata családok pedig
ugyancsak a XII. századtól kezdve igyekeztek őseiket keresztesként feltüntetni.
Mindez tekintélyt jelentett. Ez a jelenség bukkan tehát elő – hasonló
indíttatásból – Gellért vita maiorjában és későbbi karmelita
legendájában.
A fent ismertetett tanulmány
szerzője két elemzést próbált egybekapcsolni. Egyfelől Gellért korai
életrajzainak anakronizmusát, keresztes szellemét elemezte, másfelől a
karmelita életrajzok fantáziadús elemeinek gyökereit kutatta. Számunkra nyilván
az első az érdekesebb. Eltekintve a külföldi írókra jellemző immár
hagyományosnak tekinthető zavartól, amikor középkori magyar helységnevekkel
kell dolgozniuk (lásd Marosvár, Morisena, Oroszlámos), a szerző jól ismeri a
Gellértre vonatkozó idegennyelvű szakirodalmat, bár ezek inkább a
harmincas-hatvanas évek munkái. Érdekes viszont az, ahogyan kimutatja, mennyire
szervesen kapcsolódtak az életrajzok koruk kulturális-politikai közegébe, a
keresztes háború és zarándoklat értelmezése körüli vitákba.
A tanulmány második részének
összekapcsolása az elsővel már problematikusabb. Bár hallatlanul izgalmas találkozni
az ennyire látványosan presztízscélokat szolgáló legendagyártás folyamatával,
Jotischky túlzottan is magától értetődőnek tartja, hogy a XV. századi
németalföldi vitae forrása a vita maior, holott erre semmilyen
bizonyítéka nincsen. Ennél súlyosabb probléma, hogy a szerző végig rabja marad
annak a gondolatnak, hogy a karmeliták választása azért esett Gellértre, mert
neki is meg kellett küzdenie a latin rítus bevezetésének problémájával egy
ortodox területen, azaz Dél-Magyarországon. Erre azonban még az általa
forrásnak tekintett vita maiorban is csak egy nagyon homályos és
sokféleképpen értelmezhető utalás található. Szegfű László szerint például a
kolostorokban elterjedt bogomil eretnekség okozta a görög–szláv szerzetesek
áttelepítését. Egyéb dokumentumok hiányában tehát azt hiszem, hogy a fönti
bizonyítékok nem teszik egyértelműen rekonstruálhatóvá Gellért szereplésének
okait a karmelita életrajzokban.
A. T. Jotischky: Saint Gerard of Csanád and the Carmelites: Apocryphal Sidelights on the First Crusades (Csanádi Szent Gellért és a karmeliták: az első keresztes hadjárat apokrif megjelenítésben). In: Autour de premiére Croisade. Actes du Colloque de la „Sociely for the Study of the Crusades and the Latin East” (Clermont–Ferrand, 22–25 juin 1995). Paris, Publications de la Sorbonne, 1996, 143–155.
Györkös Attila