Klió 1998/2.
7. évfolyam
Litvánok a nyugati királyi udvarokban, 1316–1400
E tanulmány szerzője felfigyelt arra, hogy az angol nyelvű szakirodalomban csak az utóbbi években kezdtek foglalkozni az Észak-, Közép- és Kelet-Európa területére vezetett keresztesháborúk történelmével. Igaz, ezek a hadjáratok (1323–24, 1351, 1358, 1385–87) nem sokat változtattak a történelem menetén, mégis szerepük volt a kereszténység megszilárdításában. Még kevésbé fordult a kutatók figyelme azokra a litván utazókra, akik már 1385 előtt jártak Nyugaton, s hazatérve a litván nemesség köreiben terjesztették a katolicizmus eszméit. A szerző hangsúlyozza, hogy ezek a külföldi látogatások előkészítették Litvánia igen gyors bekapcsolódását a közép-európai ügyekbe a XV. század elején, azaz a „civilizálódás” nem tulajdonítható egyedül lengyel hatásnak, ahogy azt némely lengyel történészek állítják. Rowell dolgozatában néhány rangos litván személyiség külföldi útja feltárásának segítségével a katolikus és az ortodox kereszténység között húzódó képlékeny határvonal kérdését, és a pogány Litvánia Közép-Európába való beilleszkedésének történetét világítja meg.
Kestusis annak a litván
uralkodónak, Gediminasnak (1315–1341) volt a fia, aki megalapozta a középkor
nagy litván államát. Gediminasnak és fiainak szakadatlan küzdelmet kellett
folytatniuk a litván földekért nyugaton a Német Lovagrenddel, keleten pedig a
tatár és a moszkvai hódító szándékokkal szemben. Eközben – sőt, tegyük hozzá,
már a XIII. században is – felvetődött a pogány Litván Fejedelemség keresztény
hitre térésének szükségessége, hiszen ez bizonyos védelmet, az európai
közösséghez tartozást jelentett volna. Kestusis arról lett hírhedt, hogy egy
vörös ökör feláldozásával pecsételte meg Nagy Lajos magyar király pavilonja
előtt 1351-ben a kereszténység felvételéről szóló egyezményt. Az eseményről még
Petrarca is tudomást szerzett. 1358-ban Kestusis IV. Károly császárral tárgyalt
(vagy csak színlelte a tárgyalásokat) Litvánia áttéréséről. 1361-ben
Eckersburgnál a Német Lovagrend elleni ostrom során a Rend fogságába esett, s
csak nyolc hónap múlva tudott megszökni. A szökés történetét a tanulmány
szerzője részletesen elbeszéli a marburgi Wigand: Cronica nova prutencia
című műve alapján. A szerző a történetből (a herceg a lovagrend ruhájában
menekült) megállapítja, hogy Kestusis pontosan ismerte a német szokásokat, és
például a lovagrend elismerte a pogány rítusokat, mint a nemzetközi egyezmények
garanciáit. A litván hercegek beszélték szomszédaik nyelvét is. Nem illik tehát
rájuk a „barbár” jelző. Jellemző volt a kölcsönös egymástól tanulás, a lovagok
litván szolgákat alkalmaztak, hogy eltanulják tőlük a litván harcmodort, s a
pogány litvánok követeket küldtek Marienburgba, hogy a hadifoglyok cseréjéről
tárgyaljanak. A két fél hadban állt az 1230-as, még inkább az 1280-as évektől,
s ez idő alatt kialakult köztük valamiféle háborús egyezményrendszer, pl.
arról, hogy nem ölik meg a foglyokat, hanem kicserélik, vagy váltságdíjért
elengedik.
A
litvánok és a Német Lovagrend között egyébként is sokféle kapcsolati szál
szövődött. A Rend lovagjai gyakran alkalmaztak balti szolgákat, máskor litván
letelepülők érkeztek Észak- és Kelet-Poroszország területére, alkalomadtán
pedig a lovagok litván földeket ígértek nekik, ha részt vesznek a litván
nagyherceg ellen vívott harcokban. A balti származású emigránsok gyakran
„árulták el”, adták litván kézre a Rend erődítményeit – bár a középkorban az
ilyen, határokat átszelő, felek közötti átállás nem számított árulásnak.
Hasonlóképpen a lengyel és a német lovagok, földesurak szintén át-átmenekültek
litván földre, ha a helyzetük úgy kívánta. A balti határ éppen olyan képlékeny
volt, mint mondjuk a spanyol, ahol ugyanez időben jócskán tapasztalható muszlim
és keresztény migráció gazdasági, dinasztikus és más politikai okokból
egyaránt.
A
határok mentén tehát alkalmi, helyi, kölcsönös egymásra hatás észlelhető. Volt
azonban arra is példa, hogy a litvánok mélyebben behatoltak a katolikus
területekre. Kestusis például nővéréhez, Erzsébethez, egy mazoviai herceg
özvegyéhez menekült – tudjuk meg Wigand krónikájából. A litván uralkodó
Erzsébet házassága révén biztosította a litvánok számára a Mazovián át szász
földre vezető kereskedelmi útvonalat. Erzsébet viszont a saját lánya házassága
által a sziléziai Piasztok szövetségét szerezte meg. E házasodási politika
leggyümölcsözőbb epizódja Erzsébet Jadwiga nevű unokája (Gediminas dédunokája)
és III. Kázmér lengyel király egyesülése volt. Ez országon kívülről való
házasságok többnyire azt jelentették, hogy ezek a litván hercegnők kereszténnyé
lettek, és ők és férfi leszármazottaik természetesen terjesztették maguk körül
a katolicizmust, támogatták az egyházat. Másrészt ilyen házasságok révén került
rokoni kapcsolatba a litván uralkodó család például a csehországi
Luxemburgokkal, vagy az angol uralkodó házzal. A XIV. század vége felé
Közép-Európa legjobban megalapozott, katonai erőkkel is jól megerősített
uralkodó háza volt a litván.
A pogány hercegnők,
megkeresztelkedésük alkalmával keresztapát választottak; így került közeli
kapcsolatba például Kestusis családja az 1370-es évek elején a Porosz
Lovagrenddel. E kapcsolat azután a politikában gyümölcsözött: fegyverszünet-
majd békekötésben, és egyéb vitás kérdések rendezésében.
A katolikus Európához fűződő,
s leányágon szövődő kapcsolatok mellett – Wigand krónikája alapján – ismerünk
férfiágon kialakult kapcsolatokat is, bár ezek ritkábbak. Két herceg
száműzetésének története jöhet itt szóba: Kestusis fiának, Butautas-Henrynek és
ennek fiának, Vaidutis-Johnnak esete, továbbá egy nemes ember, Survila
története.
Butautas 1362 körül a Német
Lovagrend Kaunas elleni támadása során társaival együtt fogságba esett. Ezután
Litvánia nyugati mocsarain át megszökött, s ekkor ugyanaz a lovag, aki fogságba
ejtette, szíves vendéglátással fogadta. Majd egy königsbergi megbeszélésen,
melynek témája a pogányok megtérítése volt, megkeresztelkedett. Ezután
társaival részt vett a litván területek ellen szervezett keresztesháborúban, s
bár néhány szolgája átszökött a litvánokhoz figyelmeztetni őket a veszélyre, ő
maga még egy ideig a lovagokkal maradt, majd 1366–68 között elment IV. Károly
császár prágai udvarába, ott letelepedett, földeket és birodalmi hercegi címet
kapott. Érdekes és részben homályos Butautas egyik társának, Survilának a
története. Wigand krónikája szerint őt hercegével együtt keresztelték meg
Königsbergben. John of Reading, angol krónikás szerint viszont Warwick grófja
magával vitte Londonba, s ott tért át a katolikus hitre. A szerző aprólékos
kutatással próbál fényt deríteni Survila kilétére, de valószínűnek tartja, hogy
a londoni utazás csak litván legenda. Később Survilát 1382-ben látjuk viszont,
amikor békét közvetít Jogaila, Vytautas, Kestutis litván hercegek és a Német
Lovagrend között.
Butautas IV. Károly udvarában
él, s mint Litvánia hercege, számos okirat szerint jelen van a birodalom fontos
eseményeinél: például 1369-ben Luccában az eretnekséget elítélő Arany Bulla
kibocsátásánál; 1368-ban Rómában Károly negyedik felesége császárnévá
koronázásakor; 1374-ben Tangermündében, Brandenburg Csehországgal való
egyesítésénél, és még más alkalmakkor. Mindez azt mutatja, hogy a birodalmi
hatókört és egységet más államok előkelőségeinek jelenlétével reprezentálni
kívánó alkalmakon a litván herceg megbecsült személynek számított.
IV. Károlynak igen nagyratörő
álmai voltak: Nagy Károly utódának, s a dicső cseh múlt feltámasztójának
szerette láttatni magát. A világ urának, monarchia mundi-nak nevezte magát, s
olyan egyházkerületet szeretett volna szervezni, amelybe Közép-, Kelet- és
Dél-Európa nagy része is beletartozik. Nagy becsben tartotta saját csehországi
Premysl-elődeit, különösen II. Ottokárt, Königsberg megalapítóját.
1358-ban olyan litvániai
eseményekbe keveredett Károly, amelyek megmutatták keleti irányú érdekeit. 1356–57-ben
a cseh és a magyar király bevádolták Kázmér lengyel királyt, hogy túl
barátságosan bánik a pogányokkal. Kázmér védekezésül a litván pogányok ellen
vívott harcaira hivatkozott, s azt kérte a pápától, az átkeresztelkedett
litvánok püspökségeit a lengyel gnyeznói egyházmegye alá rendelje. Károly erre
gyorsan megígérte a litván hercegeknek, hogy megerősíti őket rangjukban,
megvédi őket (tatár) támadás ellen. Emellett azt akarta, a litvánok ne
Gnyeznóhoz, hanem az ő új prágai metropolitanátusához tartozzanak. Ezenkívül
meg akarta szerezni Sziléziát, bizonyos orosz területeket és Vlagyimir
egyházmegyéjét is (melyre ugyanakkor igényt tartottak a lengyelek, magyarok és
a litvánok is).
A litvánok végül a két ajánlat
közül a Károlyéra mondtak igent, mert szükségük volt a békére a nyugati
határaik mentén mind a lengyelekkel, mind a lovagrenddel. Egyébként a litvánok
a saját megkeresztelkedésükről már korábban is gyakran tárgyaltak, s katonai
vagy kereskedelmi előnyöket követeltek cserében, lásd az 1298., 1311–12.,
1323–24. és 1351. évi tárgyalásokat. Károlynak végül 1358-ban csak részben
sikerültek a tervei: Szilézia fennhatóságát megkapta, de a pápa továbbra is
Gnyeznó fennhatósága alá rendelte a litvánokat. Ezért nagy megelégedésére
szolgált, hogy 1367–68-ban megjelent az udvarában egy litván herceg, akinek
címet adományozhatott, akit látványosságként felvonultathatott a kíséretében, s
mindezért még csak erőfeszítést sem kellett tennie. Butautas jelenléte
igazolást jelentett Károly politikájára, nagyratörő terveire.
1380-ban számos litván tartott
Prága felé. Kestusis unokaöccse, Skirgaila a magyar királyhoz utazott, talán a
Lajos által foglyul ejtett néhány litván herceg ügyében. Skirgaila Prágában is
járt, ott megkapta a császártól az Oroszország hercege címet. Ez
kellemetlen meglepetésként érte mind Lajos magyar királyt, mind pedig
Butautast.
1381-ben Kestusis unokája,
Butautas fia, Vaidutis szintén Prágába ment, hogy megkeresztelkedjen. Vaidutis
(valószínűleg) a prágai egyetemen tanult, majd a krakkói egyetem rektora lett.
Ezután megszakadt a litván–cseh közeledés szála. Igaz, 1413-ban Vytautas
nagyherceg ismét megpróbálta feléleszteni a lengyelek s a Német Lovagrend
ellenében a csehországi kapcsolatokat.
A szerző a fent ismertetett
kapcsolatokat összegezve megállapítja: a pogány Litvánia nem volt elvágva a
katolikus európai civilizációtól, s nem is tekintett kizárólag Kelet felé,
ahogy a lengyel történészek állítják, akik azt szeretnék hangsúlyozni, hogy
Lengyelország volt a nyugati kultúra központja.Litvániát ezer szál fűzte a
Nyugathoz: kereszteslovagok, kereskedők, földművesek, nemesek jártak és
telepedtek le kölcsönösen katolikus országokban, illetve Litvániában. A
litvánok sokáig diplomáciai fegyverként használták lehetséges döntésüket:
pogányok maradjanak-e, vagy felvegyék a két, egymással versengő kereszténység
valamelyikét. Amikor aztán választottak, nem kétséges, hogy katonapolitikai
mérlegelés után döntöttek; az orosz szövetség nem látszott célszerűnek. A római
katolikus vallás mellett szóló döntés, persze, nem volt előzmények nélkül: az
1387. évi áttérést évszázados politikai, diplomáciai és kereskedelmi
kapcsolatok készítették elő. Az előkelő családok külföldi házasságkötései
szintén a közép-európai társadalmakba való beilleszkedést segítették elő.
Tanulságos a fenti tanulmányt
elolvasni a magyar olvasónak: egy (észak-) közép-európai kis nép történetéből
ismerős gondok, szándékok bukkannak felszínre. A hosszú, kényszerű keleti
orientáció után a litvánok keresik, bizonyítják nyugati kötődéseiket. „Az utolsó
pogány állam Európában” – ahogy Oscar Halecki emlegeti a középkori Litvániát A
nyugati civilizáció peremén című munkájában – lám, már a XIV. században élénk s
kölcsönös kapcsolatban állt nyugati szomszédaival. S ezután hamar
beilleszkedett...
S. C. Rowell: Unexpected Contacts: Lithuanians at Western Courts, c. 1316 – c. 1400 (Meglepő kapcsolatok – litvánok nyugati királyi udvarokban kb. 1316–1400 között). English Historical Review, CXI. évf. 442. sz., 1996. június, 557–77. old.
Fodor Mihályné