Klió 1998/2.
7. évfolyam
1848: a nők forradalma
Ezzel a címmel jelent meg Michelle Perrot tanulmánya a L’Histoire című folyóirat ez évi februári számában. A szerző a „női történelem” kitűnő szakértője, aki húsz éve kutatja e témát, és Georges Duby-vel társszerzőségben öt kötetben megírta „A Nyugat asszonyainak történetét” (Histoire des femmes en Occident. Párizs, 1990–1991.)
A tanulmány alaphangját a
bevezető sorok már érzékeltetik. „Százötven évvel ezelőtt – első ízben – az
1848-as forradalom megadta a nőknek azt a lehetőséget, hogy a politika
színterére lépjenek. Újságok, petíciók és egyesületek révén. Híres asszonyok és
a nép lányai egymás mellett hallatták hangjukat. Rövid felszabadulás: a férfiak
nagyon gyorsan elkobozták tőlük a forradalmi szót!”
Perrot okfejtésében abból a
tényből indul ki, hogy A Nők Hangja (La Voix des Femmes) használta – először –
1848 júniusában az „1848 asszonyai” kifejezést, akiket a történelem szereplőivé
emelt (Eugénie Niboyet orgánuma volt). A múlt század közepén a barikád
férfidolog lett, a nők inkább más eszközöket választottak kívánságaik
megjelenítésére. A leghíresebbek: Niboyet és a nagy nevű írónő, George Sand
erőteljesen fejezték ki a nőknek azt a vágyát, hogy elismertek és autonómok
legyenek, hogy végre megszerezzék a munkához való jogot, a polgárjogot és –
legalábbis egyesek – követelték a szavazati jogot is.
Perrot az előzményeket
taglalva, az 1830-as évek sajtóját említi első helyen, így A Szabad Nő (La
Femme libre) című újságot. A női remények megnyilvánulásaként jellemzi Sand
első regényeit is (Indiana 1832-ben, Lélia 1833-ban), mivel kifejezésre
juttatták tiltakozását a nők elnyomása miatt. Igen érdekesek és tanulságosak az
utópisták szerepét tárgyaló részek. A saint-simonisták és a fourier-isták
lényegében azon az állásponton voltak, hogy végre kell hajtani a munkások és a
nők párhuzamos felszabadítását, tehát meg kell valósítani a két nem
egyenlőségét. Közismert, hogy maga Charles Fourier falanszterében a férfiak és
a nők közösen termeltek volna.
A tanulmányból kitűnik, hogy a
társadalmi hovatartozást tekintve az 1848-ban politizáló nők csoportja igen
tarka képet mutat. Első helyen említi a szerző azt a szellemi elitet, amelynek
tagjai városokban éltek; írástudók voltak, utaztak, ellenállhatatlan vonzódást
éreztek az íráshoz és a szabadsághoz, egyszóval „entellektüelek” voltak,
mielőtt még ez az irodalom megszületett volna (a XIX. század vége). Mellettük a
munkásnők, tanítónők és mások fejtettek ki nagy aktivitást az 1848-as februári
forradalmat követő fellendülés hónapjaiban. Küldöttségeket alakítottak,
bizottságokat szerveztek, angol mintára klubokban egyesültek, továbbá különböző
vitákban vettek részt. Egy jellemző adat: a munka megszervezésével
meghatalmazott bizottsághoz 1848. május 2-a előtt beérkezett 640 petícióból
63-at munkásnők (mosó- és varrónők) fogalmaztak meg. Végül is mit követeltek a
nők? „Kifejeződik bennük a nagyon mély vágy a méltóságra és elismerésre, arra,
hogy kérjék ki a véleményüket és vegyék tekintetbe azt.” Ki akarták vívni azt
a jogukat, hogy konzul-táljanak velük minden olyan kérdésben, amely őket
érinti.
A
szűkebben értelmezett szakmai követelések mellett általános volt az igény a
polgári jogokra, ideértve a válás jogát, a munkához, a tanuláshoz és végül a
politikai jogokhoz való ragaszkodás olvasható ki a szövegekből. Mint nők és nem
mint állampolgárok követelték ezeket a jogokat. Ugyanez vonatkozik a családon
belüli egyenlőségre. „A társadalom a családra épül. Ha a család alapja az
egyenlőtlenség, a társadalomban is minden a régi kerékvágásban fog haladni.”
Perrot
jelentőségének megfelelő terjedelemben tárgyalja a februári forradalomban
született Ideiglenes Kormány retorzióit. A július 27-i rendelet megtiltotta a
nőknek és a gyermekeknek, hogy klubokba és nagygyűlésekre járjanak. Még nagyobb
csapás volt az emancipációs törekvésekre a november 12-én bevezetett új
alkotmány, amely nem bővítette, hanem tovább szűkítette a választójogot. Perrot
mindebből azt a következtetést vonta le, hogy „1848 kudarc volt, amely még
súlyosabbá tette a nők magányosságát az államban”, s hogy „a Második
Köztársaság, távol attól, hogy megfeleljen a nők elvárásainak, hallgatásra
ítélte őket”.
Ehhez
járult az a vád, amellyel a férfiak őket tették felelőssé egyrészt a forradalom
túlzásaiért, másrészt a köztársaság elbukásáért. A férfinemet képviselő
kiválóságok közül első helyre kívánkozik az 1789-es „nagy” forradalom
történetének talán legelső igazi tudós (levéltáros) kutatójának, Jules
Michelet-nek a neve. Ő a College de France-ban 1850-ben tartott előadá-sában a
nőket vádolta meg a köztársaság kudarcáért. Káros szerepüket azzal magyarázta,
hogy a nők szoros kapcsolatban voltak a papokkal. Ily módon, egy klasszikus
tételt hangoztatva fejezte ki a republikánusok bizalmatlanságát a nők politikai
szereplése iránt – teszi hozzá a tanulmány szerzője –, ez később igen káros
örökségnek bizonyult.
Nem lehet elvitatni a „külön”
női történelem jeles képviselőjétől, Michelle Perrot-tól az eredetiséget, azt a
tényt, hogy a „közös” (férfi–női) történetírás által egyáltalán nem vagy csak
felületesen tárgyalt kérdéseket (és adatokat) állított reflektorfénybe.
Mindazonáltal az olvasó jól teszi, ha megőrzi egyéni fenntartását
fejtegetéseivel kapcsolatban. Mindenekelőtt azért, mert bár a nők részéről a
kormányt ért kihívásra valóban oda kell figyelni, nem feledhetjük, hogy az
igazi veszélyt a Nemzeti Műhelyekben tömörült munkások jelentették az új
rendszer számára. Az 1848. június 23-án kirobbant munkásfelkelés közvetlen
előzménye e műhelyek bezárása volt, ami tömeges munkanélküliséget okozott. E
kétségbeesett éhséglázadás leverése után került csak sor a nők politikai
jogainak korlátozására. Hiba lenne tehát szem elől téveszteni a tényleges
erőviszonyokat.
Az sem vitatható, hogy az
ilyen jellegű tanulmányokban és könyvekben tetten érhető bizonyos férfiellenesség.
(Sietek hozzátenni: részemről ez nem elítélés, hanem csupán megfigyelés
eredményének közzététele.) A megoldást abban látom, hogy az 1848-as
forradalmakat és persze más periódusokat is vizsgálva, következetesen szem
előtt kell tartani a nők sajátos helyzetét és mozgalmaikat, amelyek
szükségképpen ellenzékiek voltak, és be kell illeszteni őket a forradalmi
összfolyamatba, hogy elkerüljük a párhuzamos, vagyis lényegében egyoldalú
történetírás veszélyeit.
Michelle Perrot: 1848: la revolution des femmes (1848: a nők forradalma). L’Histoire, 1998. febr. 62–67.
Vadász Sándor