Klió 1998/2.
7. évfolyam
Az ipar hanyatlása Nagy-Britanniában?
W. D. Rubinstein korábbi empirikus vizsgálatai során igen fontos részproblémákat tisztázott, melyekkel jelentős mértékben hozzájárult az ún. dzsentrifikációs vita alakulásához. 1995-ben megjelent könyvével még ennél is többre vállalkozott az angol történész: átfogó és véglegesnek szánt választ kívánt adni az angol társadalomtörténet egyik legnagyobb problémájának számító kérdésre, mennyiben magyarázható Nagy-Britannia XX. századi gazdasági hanyatlása a brit társadalomfejlődés azon – állítólagos – sajátosságával, mely szerint a két legjelentősebb elitcsoport (a domináns földbirtokos, illetve a vele szorosan együttműködő pénzügyi elit) különösebb akadályok nélkül magába olvaszthatta a felfelé törekvő ipari elit képviselőit, akiknek asszimilációja a brit gazdaság további fejlődésére jelentős mértékben kiható üzlet- és iparellenes mentalitás beléjük „plántálását” is jelentette.
A „dzsentrifikáció-vita” tehát
elsősorban a dzsentrifikáció, vagyis az ipari felső-középosztály társadalmi
asszimilációjának mértéke, annak gyakorisága körül zajlik. Nem szeretném
részletesen tárgyalni a vitába bekapcsolódó történészek álláspontjait, (ezt
illetően ld. Gyáni Gábor, „Úri kapitalizmus” és a vállalkozók. in: Valóság
1991/12, 39–44.), ám egyikük, Martin J. Wiener koncepciójának – vázlatos –
ismertetése elengedhetetlenül szükséges: Rubinstein könyvének legfőbb célja
ugyanis éppen az, hogy a legmarkánsabban Wiener által képviselt hipotézist
meggyőző módon cáfolja.
Wiener szerint a
Nagy-Britannia modernizációját gátló, és gazdasági fejlődését ily módon
visszavető üzlet- és iparellenes szemlélet a dzsentrifikáció olyan színterein
„fertőzte meg” elsősorban a vállalkozókat, mint az angol (elit)oktatási
rendszer intézményei: elsősorban a fizetős public school-ok (magániskolák),
valamint – az ebből a szempontból kevésbé jelentős – Oxford és Cambridge
egyetemei. Itt a vállalkozók gyermekei ugyanis – gazdasági-műszaki
szakképzettség helyett – klasszikus humán oktatást kaptak; az effajta
iskoláztatás jelentette a dzsentrifikáció lényegét képező szocializációs
mechanizmus fő eszközét. Ahogyan Wiener megfogalmazta: „Egyre könnyebb lett
bejutni a magániskolákba. Azonban a kereskedő- és gyároscsaládból származó fiúk
csak származásuk és osztályuk megtagadásával nyertek bebocsátást. Bár számos
olyan fiú került ide, akinek apja üzletember volt, ők maguk már jóval ritkábban
kerestek boldogulást az üzleti életben; ráadásul még azok is, akik üzleti
pályát futottak be, „civilizálttá” váltak, hiányzott belőlük a megfelelő
elkötelezettség, az elengedhetetlen profitéhség.” (Martin J. Wiener, English
Culture and the Decline of the Industrial Spirit 1850–1980., 1981. 16.)
A szellemtörténész Wiener nem
pusztán gazdasági tényezőkkel igyekszik magyarázni a gazdasági hanyatlást, ő az
„értékek”, a mentalitás szerepét helyezi a középpontba. Nem véletlenül emlegeti
Rubinstein is a nevével fémjelzett „irányzatot” „cultural critique”-ként, a
kulturális tényezők szerepét hangsúlyozó kritikai álláspontként. Rubinstein
először felvázolja legnagyobb hatású képviselőik (Wiener mellett Anthony
Sampson és Correlli Barnett) nézeteit, majd megindítja támadását ellenük. Ami a
leginkább meglepő, hogy mindezt nem a várható módon teszi: nem a –
gyakoriságában és hatásában jelentős – dzsentrifikáció tényének tagadásával
próbálja kihúzni az ellentábor méregfogát, hanem annak alapvető állítását
próbálja érvényteleníteni: Nagy-Britannia XX. századi gazdasági hanyatlásának
tényét kérdőjelezi meg.
Rubinstein érvelésének egyik
alapját a kulturális tényezők szerepét hangsúlyozó kritika egyik valóban
kifogásolható pontja jelenti, amely túlhangsúlyozza (Rubinstein szerint
„fetisizálja”) az ipari termelés szerepét a brit gazdaságban. Rubinstein
szerint az ipar sohasem vált Angliában a gazdaság legfontosabb szektorává, még
az ipari forradalom tetőpontján is a kereskedelmen, a hiteléleten, a
szolgáltatásokon alapult a gazdaság, ezek jelentették valódi húzóerejét. Bár
elismeri, hogy a XIX. század elejétől az 1860-as évekig az ipari termelés
valóban megnövekedett szerephez jutott, véleménye szerint a brit iparnak igen
hamar sikerült mezőgazdasági jellegű gazdaságból modern, a tercier szektor
által uralt gazdasággá válnia.
Mindezt Rubinstein a
középosztály földrajzi elhelyezkedését alapul vevő statisztikákkal próbálja
alátámasztani, amelyek valóban azt mutatják, hogy az elsősorban kereskedő,
bankár és képzett középosztállyal (professionals) bíró London, illetve a
kereskedelmi központok középrétegeinek mindig is nagyobb volt a részesedése a
nemzeti jövedelemből, mint az északi vidékek (Lancashire, Yorkshire) sokkal
nagyobb számban iparral foglalkozó középosztályának (p. 26.). Bár csak a XIX.
századra vannak adatai, úgy véli, a XX. században ez még inkább így volt.
Rubinstein ugyanakkor a foglalkoztatási statisztikákat is előszedi, és ezek
kapcsán kijelenti, hogy a munkaerő abszolút többségét sohasem foglalkoztatták
az iparban. Azt azonban már nem hangsúlyozza, hogy az 1980-as évekig azért csak
ez a szektor foglalkoztatta a legdrágább munkaerőt (40 és 50 százalék között),
még ha az 50 százalékot valóban nem érte el sosem az itt foglalkoztatottak
aránya.
A brit ipar tehát hanyatlott
ugyan, ám a gazdaság egésze nem ilyen irányba haladt, mivel a domináns tercier
szektor mindig életképes maradt. Azt ugyan ő is kénytelen elismerni, hogy az
1870 óta tartó gazdasági hanyatlást az összes, gazdaságtörténészek által
használt statisztika alátámasztja, ám Rubinstein nem is ezeket kívánja
felhasználni, hanem különféle naturális mutatókat, amelyek a tartós fogyasztási
cikkek (porszívók, mélyhűtők, mosogatógépek stb.) elterjedését mutatják az
1970-es, 1980-as évekbeli Nagy-Britanniában. Rubinsteinnek sikerül
megállapítania, hogy ezen a téren Nagy-Britannia bizony egyáltalán nem maradt
el a többi fejlett, ipari országtól, sőt, egy-két területen még el is hagyta
őket! Például 1989-ben a briteknek már 89 százaléka rendelkezett mosógéppel,
míg az amerikaiaknak mindössze 75 százaléka dicsekedhetett ilyesmivel.
Elkábulván ezen hatalmas
eredményektől, Rubinstein felteszi a kérdést: hogyan lehetséges az, hogy pont
akkor, amikor az átlagbrit életszínvonala soha nem látott mértékben növekedett,
Nagy-Britannia gazdasági teljesítményét egyfolytában gúnyos kritikák és
elmarasztalások érik? A gazdaság hagyományos mutatói és az
életszínvonal-mutatók között ily módon felállított ellentmondást Rubinstein
ezek után egyszerűen úgy oldja fel, hogy kijelenti: „a gazdasági teljesítményt
jellemző számadatok egyszerűen nem alkalmasak arra, hogy a gazdaság általános
állapotáról és a lakosság általános gazdasági jólétéről hiteles képet adjanak.”
(uo. 43.) Rubinstein odáig merészkedik, hogy még azt is kijelenti: „a brit
gazdaság soha nem teljesített olyan jól, mint az elmúlt 20 évben.” (uo. 43.)
A kulturális tényezők szerepét
hangsúlyozó kritika alapvető állítása tehát a szerző szerint nem állja meg a
helyét, helytelen a brit gazdaság XX. századi hanyatlásáról beszélni.
Rubinsteinnek sikerül is saját magát meggyőznie erről, ám az olvasó időnként
csak vakarja a fejét a nem elég részletesen dokumentált és nem túl meggyőzően
bizonyított hipotézis olvasása közben.
Miután leszögezi, hogy a
kulturális kritika egy olyan jelenségre próbál magyarázatot adni, amely
valójában nem is létezik, Rubinstein azt a véleményt veszi górcső alá, mely
szerint a brit kultúra üzlet- és iparellenes volt. A második fejezetben, ahol a
brit kultúra természetét vizsgálja, rögtön azzal vádolja Wienert és a
kulturális kritika többi képviselőjét, hogy tévesen azonosítják a kultúra
fogalmát a magas kultúráéval; Rubinstein véleménye szerint a Wiener által idézett
értelmiségiek (üzletellenes) kijelentései szinte soha sem estek egybe az
átlagember véleményével, így nem lehetett túl sok közük a gazdaság
teljesítményéhez sem. Miután rámutat a forrásszelektálás és a
nemzetkarakterológia bizonyos alapvető problémáira, kifejti tézisét, amely
ellentétes Wiener – szerinte téves – alapfeltételezésével: az európai
értelmiség attitűdjével összehasonlítva a brit értelmiség sokkal kevésbé volt
ellenséges az üzlet és a kapitalizmus világával szemben. Mindezt a német értelmiség
álláspontjának illusztrálásával kívánja bizonyítani, és nemcsak a (természetszerűleg
antikapitalista) szélsőjobb és szélsőbal képviselőire hivatkozik, hanem Thomas
Mann nevezetes családregényére is. Úgy véli, hogy összemérve a
Buddenbrook-házzal, a Forsythe Saga sokkal pozitívabban ábrázolja a
felső-középosztálybeli polgárságot. Ugyanakkor a német értelmiség
kapitalizmussal szembeni ellenségesebb álláspontjáról szóló állítását nem tudja
Rubinstein igazán kiterjeszteni a
második világháború utáni időszakra.
Ugyanilyen pozitívan ítéli meg
az újkori brit politikát is, amely a kultúrához hasonlóan mindenkor sikerrel
izolálta az esetlegesen jelentkező kapitalizmusellenes szélsőségeket.
Rubinstein szerint a jelentős politikai pártok közül egyikre sem volt jellemző
az antikapitalizmus (még a Munkáspártra sem, amennyiben hatalomra került). A
brit politikai elitet is az a mérsékeltség, racionalizmus jellemezte, mint a
brit élet oly sok más területét. Ennek kapcsán – némi kitérőként – felhívja a
figyelmet az angol nyelv racionalitást sugalló közérthető jellegére.
Idézetekkel támasztja alá az angol nyelvű prózaírás fejlődésének fő
tendenciáját, az egyszerűség és a szabatosság irányába történő haladást, mely
magával vonta az angolszász eredetű szavak előnyben részesítését is. Ezt a
kissé dicshimnusz szerű értékelést némiképp beárnyékolja Rubinstein sajátos
stílusa amely – amellett, hogy időnként komoly odafigyelést igénylő
körmondatokat is használ – ritkán látott mértékben sorakoztat fel olyan, nem
igazán angolszász eredetű kifejezéseket, melyek használata aligha indokolt: vis-a-vis,
non sequitur, in toto, (mindezek két egymást követő lapon), valamint metier,
entrepot, per se és még sorolhatnánk.
Rubinstein könyvének
szakmailag legértékesebb, kutatásokkal leginkább alátámasztott részét a
harmadik fejezet jelenti, amelyben a public school-okat vizsgálja, mint az
asszimilációs folyamat állítólagos legfontosabb színtereit. Előbb ismerteti a
kulturális kritika képviselői által kialakított public school-képet, majd röviden
felvázolja a magániskolák történetét a XVIII. század végi, XIX. század eleji,
anarchisztikus állapotok által jellemzett időszaktól a Thomas Arnold-i reform,
azaz a klasszikus műveltség, a keresztény etika és a versenyszerű sportok által
meghatározott dicsőséges viktoriánus-korig. Mindezek után bemutatja, hogy
saját kutatásai milyen megvilágításba helyezik a dzsentrifikáció-pártiak azon
koncepcióját, mely szerint a magániskolákba járatott vállalkozófiúk gyakran nem
az üzleti életben csináltak karriert, vagy ha mégis, akkor – a főként a public
school-okban zajló – dzsentrifikációs folyamat eredményeként kevésbé rátermett
és sikeres üzletemberek lettek. Kutatása elsősorban nyolc elismert public
school (köztük Harrow, Rugby és természetesen Eton) diákjainak társadalmi
hátterére, illetve a diákok által befutott karrierre összpontosul. Az iskolai
évkönyvek mellett halotti, házassági bizonyítványokat, gyászjelentéseket stb.
is felhasznált annak érdekében, hogy megállapítsa, milyen pályát választottak
az itt tanuló fiúk. Az 1840-es, az 1870-es és az 1895/90-es évek mintái alapján
próbál választ találni a következő négy kérdésre: 1) gyakori volt-e a
középosztály egészét tekintve a magániskolai oktatás a XIX. század második
felében ahhoz, hogy tekintetbe vehessük, mint a dzsentrifikáció lehetséges
tényezőjét? 2) A fenti kérdést felteszi
a gyárosfiúk csoportjára leszűkítve. 3)
Üzleti pályára mentek-e azok, akik effajta oktatásban részesültek? 4)
Mindazok akik az üzlet világát választották, mennyire váltak „civilizálttá”,
vagyis tehetségtelen, nem eléggé rátermett üzletemberekké?
Az első két kérdésre adott
válasza: a középosztály egészére nem gyakorolhatott nagy hatást a public
school szelleme, mivel egész egyszerűen túl kevés (10 százalék alatti)
középosztálybeli fiú járt magániskolába a XIX. század folyamán. Ráadásul a
(rendszerint északi) gyárosok fiai még ennél is kisebb arányba jártak
magániskolába, mivel közöttük meglehetősen magas volt a nonkonformisták aránya,
ugyanakkor majdnem minden public school anglikán alapítású volt és általában
délen helyezkedett el, távol az északi iparvárosoktól. Rubinstein itt felhívja
a figyelmet a kulturális kritika egyik ellentmondására: a bankárok és
kereskedők gyerekei nagyobb arányban jártak magániskolákba, mint a gyárosok fiai,
mégis az ipar hanyatlott, nem a kereskedelem vagy a bankélet.
A harmadik pontban lényegében
az kerül nagyító alá, mennyiben követték a fiúk apjuk foglalkozását. Nos,
Rubinstein szerint a gyermekek rendszerint folytatták a családi hagyományokat,
vagyis az üzletemberek fiai is általában üzletemberek lettek. Ráadásul az a
legfeljebb 25 százalék, aki nem vált apja mintájára vállalkozóvá (Rubinstein
szerint gyakran sokadik fiú a családban, akinek már nem jutott hely a családi
üzletben), nem a földbirtokosság irányába mozgott, hanem képzett
értelmiségiként (professional), tehát papként, jogászként,
katonatisztként vagy gyarmati tisztviselőként próbált boldogulni. Vagyis „a
tehetség eláramlása” az üzleti életből csak korlátozottan jelentkezett, és
akkor is elsősorban a biztonságos egzisztenciát jelentő pályák irányába
történt. Rubinstein ennek kapcsán jogosan kérdezi, hogy mindezek az emberek,
akik nem üzletemberként, hanem képzett értelmiségiként állították tehetségüket
Anglia és a birodalom szolgálatába, vajon tényleg feltétlen veszteséget
jelentettek a brit gazdaság számára; és ha nem, akkor mennyiben van értelme a
tehetség elvérzéséről beszélni?
Rubinstein amúgy nemcsak
általában az üzletemberek fiait vizsgálta meg ebből a szempontból, hanem ezeken
belül az északi gyáros családok sarjait is, három magániskola esetében (Eton,
Harrow és Rugby). A fenti három, legelőkelőbbnek tekinthető public school-ban
volt a legalacsonyabb az „üzletember-csemeték” aránya, és Rubinstein adatai
szerint ezek nagy része az üzleti életben maradt.
A negyedik pontban feltett
kérdésre lehet a legnehezebben korrekt választ adni. Rubinstein is utal a
problémára, amelyet nyugodtan tekinthetünk a dzsentrifikációs kutatások egyik
legnagyobb gordiuszi csomójának: azt ugyanis nem túl nehéz megállapítani, hogy
az illető vállalkozó lett-e, vagy sem; azt viszont már jóval nehezebb
eldönteni, hogy az adott üzletember mennyire tekinthető sikeresnek, mennyiben
érződik üzleti tevékenységén és mentalitásán a dzsentrifikáció állítólagos
hatása. Rubinstein úgy próbálja a sikerességet valamelyest mérhetővé tenni,
hogy összehasonlítja az üzletember apák ás vállalkozó fiaik örökségét. Persze
itt sok mindent – inflációt, adónövekedést és egyéb tényezőket is – figyelembe
kell vennie, ám Rubinsteinnek sikerül arra a következtetésre jutnia, hogy a
fiúk általában nem lettek sikertelen üzletemberek.
Nincs bizonyíték tehát a
public schoolok állítólagos vállalkozó- és üzletellenességére, és a szerző itt
nagyon helyesen arra is emlékeztet, hogy nem árt konkrétan megbizonyosodni az
egyes iskolák tananyagáról és az itt tanított tantárgyakról, mielőtt elítéljük
őket szellemiségük miatt. (Az, hogy valaki például Cambridge-be járt egyetemre,
nem feltétlenül jelentette azt, hogy az üzleti karrier szempontjából
haszontalan léhaságokra fecsérelte az idejét, hiszen tanulhatott ott
közgazdaságtant is. Márpedig ebben az esetben aligha címkézhetjük az illető
iskoláztatását „dzsentrifikációs tényezőnek”.)
Rubinstein meggyőződése
szerint a magániskolák összességében sokkal kisebb mértékben járulnak hozzá
annak megértéséhez, hogy a brit elitcsoportok milyen szerepet játszottak a
gazdaság irányításában. Ebben minden bizonnyal sok igazság van, ám a szerző
talán jobban tette volna, ha nemcsak a harmadik fejezetben prezentált
kutatásaira alapozta volna nagy ívű fejtegetéseit. Csak utal más, szintén
értékes kutatási eredményeire (az üzletemberek XIX. századi földvásárlásáról,
illetve a nemesi/peer-i, baroneti/ címet szerző üzletemberek számarányának
változásáról), ám megfelelő alátámasztás nélkül a könyvben felvázolt
koncepciót, illetve az ezt körüllengő optimista, emelkedett hangulatot
Nagy-Britannia múltját és jelenét illetően nem feltétlenül fogja mindenki
magáévá tenni.
W. D. Rubinstein: Capitalism, Culture and Decline in Britain. 1750–1990 (Kapitalizmus, kultúra és hanyatlás Nagy Britanniában 1750–1990). Routledge, 1995. 182. p.
Timár Attila