Klió 1998/2.
7. évfolyam
Alsó ika, Ljubljana elővárosa
Akkurátusan, az archívumok, irattárak, korabeli folyóiratok, visszaemlékezések, későbbi feldolgozások, rengeteg illusztráció (kataszteri térképek, épületek alaprajzai, önkormányzati bélyegzők, korabeli metszetek egy 1855-ben készült fametszet készíttetője bizonyos Friedr Simoni plakátok, fotók, képeslapok másolatai), jegyzőkönyvrészletek, statisztikai adatok, a választások eredményeit, az adófizetők neveit és az általuk befizetett adókat tartalmazó táblázatok stb. segítségével mutatja be a szerző, a szlovén iskolamúzeum kustosa, hogyan fejlődött 1885 és 1914 között egy Ljubljana melletti kis falucska ika Ljubljana elővárosává. Annak a folyamatnak lehetünk tanúi, amelyet Valentin Zarnik (1879 és 1887 között a ljubljanai városi tanács tagja), utar által mottóul választott, a magyar fül számára feltűnően ismerős szavai így jellemeztek: Ljubljana... a szlovén főváros... kalapot nyert, ika pedig e kalapon bokréta lett. (Vö: Petőfi: Ha a föld Isten kalapja, Hazánk a bokréta rajta.)
ikát először
1370-ben említi egy dokumentum, ekkor ugyanis e falucska temploma előtt
kötöttek békét a szlovén lakta területért még a későbbiekben is vetélkedő
velenceiek és a Habsburgok. A XIX. század elején nem sok tudnivaló van erről az
egyértelműen agrár településről, amely különböző földbirtokosok tulajdonában
volt. Közülük persze először a Szögyény név tűnik fel. E család egyik
férfitagja ugyanis a XVIII. században feleségül vette az elhunyt Leopold
Lamberg özvegyét, a család tulajdonában lévő váracska pedig azóta őutána
mivel a szlovénok a magyar nevet csak eltorzított formában voltak képesek
kiejteni a Cekinov grad nevet viseli. A falucska jelentős része 1825-ben,
majd 1834-ben tűzvész áldozata lett.
Alapvető
változások az 1860-as évektől következtek be a település életében, amikor
megkezdődött a mezőgazdasági tevékenység háttérbe szorulása. Ez időtől kezdve
már nem a parasztok a legfőbb adófizetők, hanem a háztulajdonosok, a
kereskedők, a vendéglősök. E folyamatnak persze igen összetett okai voltak. A
bortermelő vidéken megjelentek a vendéglősök, akik a Ljubljanához közel eső
területre csábították a felüdülésre vágyó polgárokat. A város közelsége miatt
szívesen telepedtek meg itt a nagykereskedők, de a Ljubljanában dolgozó
munkások egy része is ikában
lakott, hiszen itt alacsonyabbak voltak a megélhetési költségek, mint a
városban. Fontos, ugyanakkor szinte véletlenszerű esemény volt, amire hatott
Rudolf trónörökös vasúttársaságának és a katonaságnak az érdekeltsége, illetve
a ljubljanai vasútállomás anyagi megfontolása is, hogy a Ljubljanát
Klagenfurttal (szlovénül Celovec) összekötő országút mentén fekvő ika 1870-ben vasútállomást kapott,
amely három percnyire volt a ljubljanai pályaudvartól. Figyelemreméltó tény,
hogy a Ljubljana és Tarvisio (Trbi) közötti 102 kilométeres vasúti szakaszt
1869 tavaszán kezdték építeni és 1870 decemberében már át is adták.
A
gyorsan fejlődő falucskában egyre többen laktak, az 1900 és 1910 közötti
periódusban 42,6 százalékkal nőtt a lakosság. A gazdasági lehetőségek sokfelől
vonzották ide az embereket. A Temesvárról elszármazott zsidó vállalkozó, Adolf
Löwy, a zágrábi Milan Rosnerrel együtt hozta létre a termékek széles skáláját
előállító szeszfőzdéjét. Talán még érdekesebb lehetett a sorsa Oroszy Henriknek
és Rudolfnak, akik nem csupán egy szekérgyár és fűrésztelep bérlői voltak s
mint ilyenek a leggazdagabbak közé számítottak , de a település német (!)
lakosságának vezetői, s 1911-ben a választáson is induló gazdasági párt
elöljárói. 1900-ban a település 2808 lakosából 2800 volt katolikus, 8 zsidó, a
kommunikáció nyelve 2131-nél volt szlovén, míg 638-an a németet jelölték meg.
Ezzel kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy a szlovén történészek egy része
szerint pl. Ljubljanában 1880-ban többen voltak olyanok, akik nem voltak német
származásúak, de magukat különböző okokból németnek tartották.
Az
erőteljes városiasodást mutatta, hogy amíg Szlovénia szerte az volt a
tapasztalat, hogy a falvakban a katolikus Szlovén Néppárt, a városokban pedig
többnyire a liberális párt nyerte meg a választásokat, ikában az 1911-es választásokon 450-en szavaztak a
szociáldemokratákra, 250-en a liberálisokra, és csupán 91-en a Néppártra. utar bemutatja a település
önkormányzatának tevékenységét, építészeti, kommunális, közvilágítási és
közlekedési fejlődését, a különböző egyletek és szövetkezetek működését, az
egészségügyi és szociális viszonyokat, valamint az iskoláztatás problémáját.
Ez
utóbbi terület egyik feszültséggel terhes problémája volt a német anyanyelvűek
oktatásának kérdése. A XIX. század végén a szlovénül nem tudó gyerekek a
ljubljanai német iskolába jártak. Tekintettel arra, hogy a növekvő lakosság
egyre nagyobb hányada vallotta magát németnek (1910-ben már egynegyede), a
tízes években ekörül már komoly vita zajlott. A település vezetői 1903-ban még
elutasították, hogy ikában
német tannyelvű iskola nyílhasson, de 1905 végétől már működött egy német
nyelvű óvoda, 1906-ban egy egyosztályos német magániskola. Az iskola, amelyet a
Deutsche Schulverein támogatott, 1908-ban három-, 1910-ben négyosztályossá
vált. utar szerint 1908-ban az
iskola 89 tanulójának a vezetéknév és a születési hely alapján kb. a fele volt
németnek tekinthető.
Az egyre inkább vegyes
lakosságú ikában 1886-ban
kezdte meg működését a szlovén nemzeti önvédelem feladatát felvállaló Cirill és
Metód Társaság, majd 1902-ben a Sokol helyi szervezete, amelynek vezetője úgy
vélte, hogy nemzeti szempontból veszélyes helyzetet teremtett a németek
szisztematikus betelepítése. A nemzetiségi feszültség egyre növekedett, s
1911-ben különös, de a kor németszlovén ellentéteinek tükrében jellemző
nézeteltérésre került sor. A helyi templomban, amelyben valamennyi helyi
iskolás számára egyetlen misét tartottak, nem volt elegendő hely az összes
gyermeknek, ezért azok mintegy fele kívülrekedt, kitéve az időjárás viszontagságainak.
Albert Pirc vallásoktató megoldásul azt javasolta,hogy a szlovén gyerekek
járjanak a ljubljanai iskolai misére. A liberális Jutro című lap
felháborodottan kérdezte, hogy miképp vigyenek át 700 gyermeket biztonságosan
a városba, s szóvá tette, hogy ez azt jelenti: az itthoni gyerekek tehát
menjenek Ljubljanába, az idegen gyerekek pedig majd az itthoni templomban
vesznek részt az iskolai misén. A meglehetősen kemény összecsapás (a rendőrséget
is ki kellett vezényelni) azzal a kompromisszummal végződött, hogy azontúl
három iskolai misét tartottak, kettőt a szlovén, egyet pedig a német gyerekek
részére.
A ljubljanai polgármester az
iskolaügyi problémákkal kapcsolatban már 1897-ben úgy vélekedett, hogy ika inkorporációja csupán idő
kérdése, s a ikaiak akkor Ljubljanába járnak majd iskolába... Tény, hogy
Ljubljana már 1865-től arra törekedett, hogy megszerezze magának ika értékesebb részeit. A város első
sikerét 1865-ben aratta, majd 1892-ben újabb fontos objektumok kerültek a
tulajdonába. 1912-től pedig élénk vita zajlott a település Ljubljanához
csatolásának előnyeiről és hátrányairól. A ikai liberálisok úgy vélték, hogy
az adóemeléssel, a megélhetési és a lakhatási költségek növekedésével járna
együtt, miközben a felajánlott infrastrukturális fejlődés nem ellensúlyozná
kellőképpen. Hiába tiltakozott azonban a bekebelezés ellen ika háromtagú küldöttsége a
tartományi gyűlés elnökénél, a gyűlés 1913-ban Ljubljana javára döntött, s ezt
az osztrák császár 1914. július 19-én jóváhagyta.
Az új ljubljanai városrész
lakói még sokáig őrizték lokális öntudatukat. A szlovén történetírás egy
szakmai szempontból kitűnően megírt és megszer-kesztett kötettel lett
gazdagabb.
Branko C. utar: Spodnja ika puelc Ljubljane. Archivski zapiski s poti vasi v predmestje 18851914 (Alsó ika Ljubljana bokrétája. Archív anyagok egy falu elővárossá válásáról 18851914). Zgodovinski Archiv Ljubljana, Gradivo in razprave 18, Ljubljana, 1996. 376 p.
Szilágyi Imre