Klió 1998/2.

7. évfolyam

Alsó šiška, Ljubljana elővárosa

 

Akkurátusan, az archívumok, irattárak, korabeli folyóiratok, visszaemlé­kezések, későbbi feldolgozások, rengeteg illusztráció (kataszteri térképek, épületek alaprajzai, önkormányzati bélyegzők, korabeli metszetek – egy 1855-ben készült fametszet készíttetője bizonyos Friedr Simoni – plakátok, fotók, képeslapok másolatai), jegyzőkönyvrészletek, statisztikai adatok, a választások eredményeit, az adófizetők neveit és az általuk befizetett adókat tartalmazó táblázatok stb. segítségével mutatja be a szerző, a szlovén iskolamúzeum kustosa, hogyan fejlődött 1885 és 1914 között egy Ljubljana melletti kis falucska – šiška – Ljubljana elővárosává. Annak a folyamatnak lehetünk tanúi, amelyet Valentin Zarnik (1879 és 1887 között a ljubljanai városi tanács tagja), šuštar által mottóul választott, a magyar fül számára feltűnően ismerős szavai így jellemeztek: „Ljubljana... a szlovén főváros... kalapot nyert, šiška pedig e kalapon bokréta lett”. (Vö: Petőfi: „Ha a föld Isten kalapja, Hazánk a bokréta rajta”.)

šiškát először 1370-ben említi egy dokumentum, ekkor ugyanis e falucska temploma előtt kötöttek békét a szlovén lakta területért még a későbbiekben is vetélkedő velenceiek és a Habsburgok. A XIX. század elején nem sok tudnivaló van erről az egyértelműen agrár településről, amely különböző földbirtokosok tulajdonában volt. Közülük persze először a Szögyény név tűnik fel. E család egyik férfitagja ugyanis a XVIII. században feleségül vette az elhunyt Leopold Lamberg özvegyét, a család tulajdonában lévő váracska pedig azóta őutána – mivel a szlovénok a magyar nevet csak eltorzított formában voltak képesek kiejteni – a Cekinov grad nevet viseli. A falucska jelentős része 1825-ben, majd 1834-ben tűzvész áldozata lett.

Alapvető változások az 1860-as évektől következtek be a település életében, amikor megkezdődött a mezőgazdasági tevékenység háttérbe szorulása. Ez időtől kezdve már nem a parasztok a legfőbb adófizetők, hanem a háztulaj­donosok, a kereskedők, a vendéglősök. E folyamatnak persze igen összetett okai voltak. A bortermelő vidéken megjelentek a vendéglősök, akik a Ljubljanához közel eső területre csábították a felüdülésre vágyó polgárokat. A város közelsége miatt szívesen telepedtek meg itt a nagykereskedők, de a Ljubljanában dolgozó munkások egy része is šiškában lakott, hiszen itt alacsonyabbak voltak a megélhetési költségek, mint a városban. Fontos, ugyanakkor szinte véletlenszerű esemény volt, amire hatott Rudolf trónörökös vasúttársaságának és a katonaságnak az érdekeltsége, illetve a ljubljanai vasútállomás anyagi megfontolása is, hogy a Ljubljanát Klagenfurttal (szlovénül Celovec) összekötő országút mentén fekvő šiška 1870-ben vasútállomást kapott, amely három percnyire volt a ljubljanai pályaudvartól. Figyelemreméltó tény, hogy a Ljubljana és Tarvisio (Trbiž) közötti 102 kilomé­teres vasúti szakaszt 1869 tavaszán kezdték építeni és 1870 decemberében már át is adták.

A gyorsan fejlődő falucskában egyre többen laktak, az 1900 és 1910 közötti periódusban 42,6 százalékkal nőtt a lakosság. A gazdasági lehetőségek sok­felől vonzották ide az embereket. A Temesvárról elszármazott zsidó vállalkozó, Adolf Löwy, a zágrábi Milan Rosnerrel együtt hozta létre a termékek széles skáláját előállító szeszfőzdéjét. Talán még érdekesebb lehetett a sorsa Oroszy Henriknek és Rudolfnak, akik nem csupán egy szekérgyár és fűrésztelep bérlői voltak – s mint ilyenek a leggazdagabbak közé számítottak –, de a település német (!) lakosságának vezetői, s 1911-ben a választáson is induló „gazdasági párt” elöljárói. 1900-ban a település 2808 lakosából 2800 volt katolikus, 8 zsidó, a kommunikáció nyelve 2131-nél volt szlovén, míg 638-an a németet jelölték meg. Ezzel kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy a szlovén történészek egy része szerint pl. Ljubljanában 1880-ban többen voltak olyanok, „akik nem voltak német származásúak, de magukat különböző okokból németnek tartották”.

Az erőteljes városiasodást mutatta, hogy amíg Szlovénia szerte az volt a tapasztalat, hogy a falvakban a katolikus Szlovén Néppárt, a városokban pedig többnyire a liberális párt nyerte meg a választásokat, šiškában az 1911-es választásokon 450-en szavaztak a szociáldemokratákra, 250-en a liberáli­sokra, és csupán 91-en a Néppártra. šuštar bemutatja a település önkormányza­tának tevékenységét, építészeti, kommunális, közvilágítási és közlekedési fejlődését, a különböző egyletek és szövetkezetek működését, az egészség­ügyi és szociális viszonyokat, valamint az iskoláztatás problémáját.

Ez utóbbi terület egyik feszültséggel terhes problémája volt a német anyanyelvűek oktatásának kérdése. A XIX. század végén a szlovénül nem tudó gyerekek a ljubljanai német iskolába jártak. Tekintettel arra, hogy a növekvő lakosság egyre nagyobb hányada vallotta magát németnek (1910-ben már egynegyede), a tízes években ekörül már komoly vita zajlott. A település vezetői 1903-ban még elutasították, hogy šiškában német tannyelvű iskola nyílhasson, de 1905 végétől már működött egy német nyelvű óvoda, 1906-ban egy egyosztályos német magániskola. Az iskola, amelyet a Deutsche Schulverein támogatott, 1908-ban három-, 1910-ben négyosztályossá vált. šuštar szerint 1908-ban az iskola 89 tanulójának a vezetéknév és a születési hely alapján kb. a fele volt németnek tekinthető.

Az egyre inkább vegyes lakosságú šiškában 1886-ban kezdte meg működését a szlovén nemzeti önvédelem feladatát felvállaló Cirill és Metód Társaság, majd 1902-ben a Sokol helyi szervezete, amelynek vezetője úgy vélte, hogy nemzeti szempontból veszélyes helyzetet teremtett a németek szisztematikus betelepítése. A nemzetiségi feszültség egyre növekedett, s 1911-ben különös, de a kor német–szlovén ellentéteinek tükrében jellemző nézeteltérésre került sor. A helyi templomban, amelyben valamennyi helyi iskolás számára egyetlen misét tartottak, nem volt elegendő hely az összes gyermeknek, ezért azok mintegy fele kívülrekedt, kitéve az időjárás viszon­tagságainak. Albert Pirc vallásoktató megoldásul azt javasolta,hogy a szlovén gyerekek járjanak a ljubljanai iskolai misére. A liberális Jutro című lap felháborodottan kérdezte, hogy miképp vigyenek át 700 gyermeket bizton­ságosan a városba, s szóvá tette, hogy ez azt jelenti: „az itthoni gyerekek tehát menjenek Ljubljanába, az idegen gyerekek pedig majd az itthoni templomban” vesznek részt az iskolai misén. A meglehetősen kemény összecsapás (a rendőrséget is ki kellett vezényelni) azzal a kompromisszummal végződött, hogy azontúl három iskolai misét tartottak, kettőt a szlovén, egyet pedig a német gyerekek részére.

A ljubljanai polgármester az iskolaügyi problémákkal kapcsolatban már 1897-ben úgy vélekedett, hogy „šiška inkorporációja csupán idő kérdése, s a šiškaiak akkor Ljubljanába járnak majd iskolába...” Tény, hogy Ljubljana már 1865-től arra törekedett, hogy megszerezze magának šiška értékesebb részeit. A város első sikerét 1865-ben aratta, majd 1892-ben újabb fontos objektumok kerültek a tulajdonába. 1912-től pedig élénk vita zajlott a település Ljubljanához csatolásának előnyeiről és hátrányairól. A šiškai liberálisok úgy vélték, hogy az adóemeléssel, a megélhetési és a lakhatási költségek növekedésével járna együtt, miközben a felajánlott infrastrukturális fejlődés nem ellensúlyozná kellőképpen. Hiába tiltakozott azonban a bekebelezés ellen šiška háromtagú küldöttsége a tartományi gyűlés elnökénél, a gyűlés 1913-ban Ljubljana javára döntött, s ezt az osztrák császár 1914. július 19-én jóváhagyta.

Az új ljubljanai városrész lakói még sokáig őrizték lokális öntudatukat. A szlovén történetírás egy szakmai szempontból kitűnően megírt és megszer-kesztett kötettel lett gazdagabb.

 

Branko C. šuštar: Spodnja šiška pušelc Ljubljane. Archivski zapiski s poti vasi v predmestje 1885–1914 (Alsó šiška Ljubljana bokrétája. Archív anyagok egy falu elővárossá válásáról 1885–1914). Zgodovinski Archiv Ljubljana, Gradivo in razprave 18, Ljubljana, 1996. 376 p.

 

Szilágyi Imre