Klió 1998/2.
7. évfolyam
Iuliu Maniu. Nacionalizmus és demokrácia
A Nemzeti Parasztpárt kiemelkedő személyiségeinek, Alexandru Vaida-Voevod, Nicolae Carandino, Ion Raţiu, Corneliu Coposunak emlékiratai, munkái, és a pártot bemutató dokumentumkötet után a Maniu-szakirodalmat (I. Maniu: Morális-politikai testamentum, 1991:, Iuliu Maniu szemben a történelemmel, 1993., I. Maniu–I. Antonescu: Nézetek és politikai csatározások 1940–44, 1994.) a neves román történész, Apostol Stan – a XIX. századi agrárhelyzetének, az 1848-as forradalom és a román államiság első évtizedeinek (1859–1877) sokoldalú megközelítésben bemutató szakértője – nemcsak egy-szerűen egy újabb monográfiával gazdagította, hanem Románia XX. századi történelmének tablójába helyezve, a történelem alakulását befolyásoló, nagyformátumú politikust – akit ellenfelei is kénytelenek voltak tisztelni – emberközelben mutatja be.
Igyekezvén megfejteni az
erdélyi románság emancipációjának és a román nemzet felemelkedésének szentelt
életútjában az elszántság, határozottság és erő mozgatóit, a szerző nagy
bátorsággal nyúl kényes kérdésekhez is. Többek között, hogy Maniu feltett
szándéka volt a nyugati (erdélyi, partiumi, bánáti) románságot a keleti
(regáti) románsággal összebékíteni, s belőle egységes, közép-európai modellt
követő nemzetet faragni; az európai intézményrendszert meghonosítani; a
közéletet demokratizálni – más szóval Romániát modernizálni. Egy olyan
országot, melyet – bár mostanában nem divatos idézni, de nála senki sem
mutatott pontosabb tükörképet – Constantin Dobrogeanu-Gherea találó
megfogalmazásában a XX. század eleje félfeudális, félkapitalista szinten
talált, ahol a tegnapi fezes és kaftános bojárok ugyan cilindert és frakkot
öltöttek, de a nyugati külső balkáni jelleget – hozzátehetjük, jellemet –
takart. (Természetesen ez a királyi Romániára vonatkozott!) Nem Maniun múlott
ennek sikertelensége.
Juliu Maniu 1873. január 8-án
született Szilágysomlyón román nemesi családból. Rokon a Bărnuţiu, Corioan,
Raţiu családokkal, életútja is hozzájuk hasonlóan indult. A zilahi református
kollégium után Kolozsváron, Pesten és Bécsben folytatta jogi tanulmányait.
1898-ban Balázsfalván a görög katolikus püspökség ügyvédje lett. Korán
vezetőszerephez jutott a Román Nemzeti Pártban. 1905. január 10-én Szebenben a
politikai aktivitás mellett voksolt. Itt a vezetőségbe az új generáció tagjai
kerültek, akik szerint – szakítva a passzivitási taktikával – nem elégséges a
magyar intézményrendszert bojkottálni, be kell szállni a politikai ringbe.
1906-tól a Román Nemzeti Párt parlamenti képviselője Budapesten Aurel C.
Popovici hatására az erdélyi románság és Erdély jövőjét föderatív
államformában, Nagy-Ausztriában képzeli el. Erre I. Károly román királyt és a
regáti politikai pártokat is megnyerni látszott, hogy ti. „csak erős Habsburg
Monarchia biztosítja a román nemzet létét”, s egy föderációban még Románia
jelenlétét is elképzelhetőnek tartotta. Brătianunak küldött emlékiratában
elégedetlenségét fejezte ki, mert a román kormány nem gyakorol nyomást
Budapestre az erdélyi román nemzet emancipációja érdekében.
Maniu részt vett azokon a
tárgyalásokon 1910–1914 között, amelyeket a magyar kormány (Tisza István), a
Román Nemzeti Párttal folytatott, s ame-lyeknek célja megtalálni a modus
vivendit. Ezeken Maniut nem elégítette ki a magyar fél tárgyalási alapja.
Kimondott célja ugyanis a román Erdély kialakítása, román hivatalos nyelvvel és
közigazgatással.
1914-ben „radikális fordulat
következett be Maniu és az erdélyi románság életében” – írja Stan.
Gyakorlatilag az első világháború kitörését követően közvetlenül német és orosz
részről versengés indult meg Románia „kegyeiért” a háborúba való belépése
érdekében. Mindkét oldalról Erdélyt és Bukovina románok lakta részét ajánlották
cserébe. Német részről közvetlen tárgyalások kezdődtek az erdélyi románokkal. Tárgyalási
alap: Erdélynek a politikai közigazgatási autonómia megadása, olyan
státusz, amellyel Horvátország és Szlovénia bírt, arányos részvétel a magyar
parlamentben, román kormánybiztos és egy tárcanélküli miniszter kinevezése.
Erdélyben törvényhozói jogkörrel felruházott képviselőház felállítása. Románia
belépése a háborúba a Központi Hatalmakkal szemben (az 1882-ben
megkötött szövetség ellenére) Maniu számára is eldöntötte a kérdést: autonóm
Erdély vagy Nagyrománia.
Apostol Stan kitűnően
érzékelteti: eljött Maniu ideje, aki valóságos hadügyminiszter szerepét
töltötte be 1918 nyarától. A román történész Jászi Oszkár november 18-i aradi
útját úgy értékeli, hogy a – Magyarországtól való különállásról álmodozó – székelyeket
akarta felhasználni a román nemzeti mozgalom ellensúlyozására. Sajnálatos,
hogy elmaradt a Gyulafehérvári Határozatok – melynek egyik magalkotója Maniu
volt – idézése vagy ismerte-tése, bár ezek a kisebbségek, s a többségi román
nemzet részéről is immáron nyolc évtizede hivatkozási alap, hogy ti. (III/1.) „Teljes
nemzeti szabadság az együttlakó népek számára. Mindegyik népnek joga van a maga
neveléséhez és kormányzásához, saját kebeléből választott egyének által. A
törvényhozó testületekbe és az ország kormánzásában való részvételre minden nép
népességének számarányában nyer jogot.”
Stan úgy látja, hogy a
versailles-i békekötést megelőző időszakban a szerb és a magyar propaganda
jobban műkődött a románénál. Vaida-Voevodra hivatkozva állapítja meg a
Kormányzó Tanáccsal kapcsolatban: „Az autonómia egyes erdélyiek számára mint
egyik lehetséges kormányzási rendszer merült fel Nagy-Románián belül. Maniu
küldöttei a béketárgyalásokon megpróbál-koztak azzal, hogy a román delegációval
való kötelező szolidaritáson túl saját érdekeiket is érvényesítsék: biztos
autonómiát, különösen ami az ellátást illeti.”
Vaida és Maniu azon az
állásponton volt, hogy az új alkotmány megszületése (1923) után is megmaradjon
a Kormányzó Tanács, melynek elnöke Maniu volt. Apostol Stan monográfiájának és
Maniu koncepciójának egyik vezérvonala (ennek kimondása, bár csak a
történelemről készített látlelet, a történelmi tapasztalat folyománya,
mindenképpen bátorságra vall), hogy 1) mind a társadalom mentalitása, mind a
regáti központosított politikai gyakorlat eltér és idegen az új
részektől; 2) a demokrácia hiánya letagadhatatlan; 3) agrárreformra; és 4) új
választói törvényre van szükség a régi cenzusossal szemben; és 5) nem
utolsóként kisebbségi jogi kódexre.
Vaida például és az erdélyiek
– írja Stan – a 20-as években is az 1867 előtti erdélyi autonómiában
gondolkodtak, ez pedig nem állt összhangban a homogén román nemzetállam
koncepciójával.
Az erdélyiek, a Román Nemzeti
Párt, Maniu az új állam legstabilabb ellenzéki ereje lettek. 1922–26 a Nemzeti
Parasztpárt megalakulásának ideje volt; Maniu részéről szövetségesek keresése,
ennek legesélyesebbje a Parasztpárt volt. Maniu kormányra kerülésével –
kimondatlanul is ezt sugallja a szerző – Romániának a történelem új
alternatívát kínált: elmozdulást a bizantizmusból, balkánizmusból, az európai
fejlődés irányába. A kormányban az erdélyiek javára billent a mérleg, és két
párt – a korábbi Román Nemzeti Párt és a Parasztpárt politikai koncepciója
ötvözödött: a parasztpártiak – a ţărănişták – radikális változásokat
akartak, sőt a baloldallal rokonszenveztek, a nemzetiek a helyi
autonómiára és közigazgatásra tették a hangsúlyt.
Maniu kormányprogramja sok
aktualitást tartalmaz, nem egy pont megtalálható a párt mai romániai
utódszervezete, a Keresztény Demokrata Nemzeti Parasztpárt programjában:
független és decentralizált autonóm közigazgatást, a fegyveres testületek és az
igazságszolgáltatás depolitizálását, a nemzet erkölcsi és kulturális
felemelkedését, a termelési kedv bátorítását, a lej stabilizálását, a pénzügyi
és hitelélet megteremtését, a közköltségek kontrollját, a kisipar serkentését,
a regionalizmus felelevenítését, a cenzúra és ostromállapot megszüntetését, a
miniszteri tárcák csökkentését, a csendőrség reformját tartalmazta. A
mezőgazdaság – lévén az ország agrárállam – mindenképp prioritást élvezett a
nemzetgazdaságban. Olyan agrárreformot ígért, amely a 25 hektáros
tulajdonviszonyokat szilárdítja meg. Szembeszállt a liberálisok „mindenáron
iparosítani!” koncepciójával, tervezte az exportadó megszüntetését, a
vámtarifák felülvizsgálását, a mezőgazdasági gépek bevezetését (például
traktorgyár egész Romániában nem létezett). A szövetkezeti törvény előtt a
holland és a dán példa állt.
Maniu
külpolitikai koncepciója: a Szovjetunió semlegesítése, gazdasági kapcsolatok
kiszélesítése Magyarországgal, illetve – és ez jól illeszkedett a 30-as évek
biztonsági tervezeteihez – Magyarország, Csehszlovákia, Ausztria,
Lengyelország, Románia (és a Balkán) gazdasági föderációja, vagy legalább a
dunai térség gazdasági föderációja.
Apostol
Stan nem tér ki Maniu kisebbségi politikájára, de más forrásokból tudható, hogy
először kapták meg elmaradt nyugdíjukat a magyar alkalmazottak, a községi
választásokon számarányuknak megfelelő képviselethez jutottak, leszállították a
kiemelt és sokszoros adók egy részét. Maniu – több ízben utal rá Stan –
méltányolta a kisebbségek teljesítményeit, évezredes hagyományaikat,
kulturális, gazdasági műveltségüket, ugyanakkor elfeledkezett a Gyulafehérvári
Határozatokról – bár ez labilis helyzetéből is adódhatott.
Maniu
nagyszabású programja az ország adott körülményei (a felhalmozott csődtömeg), a
liberálisok ellenállása és a gazdasági válság miatt kudarcra ítéltetett. Ehhez
járult az ellentétek kiéleződése a párton belül, vitája Vaida-Voevoddal, annak
elmozdulása a szélső jobboldal felé, nem utolsó sorban a leplezetlen ellentét
és ellenszenv II. Károly király és Maniu között. Maniu mindenféle
együttműködést – egyáltalán a király visszatérését – ahhoz kötötte, hogy a
király alkotmányos módon uralkodjék (az egyszemélyi diktaturára való törekvés
nyilvánvaló volt, a király nem is leplezte), rendezze családi életét, és
távolítsa el az országból Elena Lupescu asszonyt. Maniu a demokratikus jogok
mellőzésében a nemzet jövőjét látta veszélyeztetni, erre pedig több irányból
történt kísérlet.
Maniu
szerint a a Nemzeti Parasztpárt hivatott megakadályozni mind a fasizmus, mind a
kommunizmus térhódítását, a totális rendszerek kialakulását; ahogy Maniu
megfogalmazta: „a párt hivatott mindenféle extremizmust semlegesíteni”. A
Ceauşescu-korszak idején két tudományos munka is foglalkozott a történelmi
pártok, így a Nemzeti Parasztpárt történetével: Mihai Fătu: Dicsfény nélküli
vég (1972) és Ioan Scurtu: Románia 1926–1947 között. Az NPP (1903). Apostol
Stan mégis új oldaláról mutatja be a pártot.
A
„parasztállam”-koncepciót a marxista/kommunista történeírásban főleg negatív
magyarázó szövegek kíséretében ismerhettük meg. Apostol Stan a román
gondolkodásban határozott nyomot hagyó elmélet különböző képviselőivel ismertet
meg.
Mihalache
véleménye szerint a demokrácia a politikai vezetés bármely megjelenési formája
fölött áll, a helyi regionális autonómiát kell kövesse Románia is az amerikai,
svájci és az osztrák példára figyelve; a szélsőséges nacionalista dogmákkal a
kereszténységet állította szembe, mert így közeledhet Európához. Mihalache
továbbá osztotta Gh. Zane véleményét, mely szerint a parasztállam nemcsak új
államforma, de a kapitalizmus és a szocializmus között foglal helyet. C.
Rădulescu-Motru ezzel kapcsolatban így fogalmazott: a parasztállam nem
valamiféle proletárforradalmat valló ideológia szüleménye. Jól illeszkedik a
polgársághoz, ez is, az is az egyéni tulajdon alapjain áll; a polgárság
tulajdonát képezik a bankok, ipari, kereskedelmi vállalatok, a parasztság kezén
van a föld. (A kérdés számos értelmiségit foglalkoztatott a 30-as évek derekán:
Mihai Ralea, D. Boten, Gr. Cazacliu, P. Pandea, Nestor Badea kapcsolódott bele
a vitába.)
A
nemzeti parasztpártiak temészetesen helyre szerették volna állítani az ipar és
a mezőgazdaság közötti, előbbi javára indokolanul elmozdult egyensúlyt.
Mihalache és Serdici egyaránt élősködőnek találta az ipart, illetve ahogy az
utóbbi megállapította: a falu és a város ellentéte a város, a polgárság
kizsák-mányoló tevékenysége révén igencsak megnövekedett.
Maniu
két lépésére mindezidáig nem kaptunk meggyőző magyarázatot. Maniu az
1937. novemberi választások előtti, és csak a választások idejére szóló megnemtámadási
paktum-kötését az NPP, a Codreanu-féle Vasgárda nevű szélső jobboldali
párt, Gheorghe Brătianu liberális pártja, a Zsidópárt, az SzDP és az
Argetoianu-csoport között azzal indokolta, hogy maga köré gyűjtötte azokat a
politikai irányzatokat, amelyek útját akarták állni II. Károly király
alkotmányt felrúgó személyi diktatúrájának (Maniu nyíltan elutasította a
szélsőséges vasgárdista mozgalmat). A másik egy meg nem tett gesztus volt.
Jóllehet, természetesen nem ő volt az, aki a nevét viselő gárdistákat
szélsőséges magyarellenes cselekedetekre, gyilkosságokra buzdította volna (a
rendfenn-tartást szolgálták volna eredetileg), viszont ezidáig nem
találtunk semmiféle utalást arra (ez nem azt jelenti, hogy ne létezne erre
utaló levél, dokumentum, elhangzott kijelentés), hogy elítélte volna
ezért a Maniu-gárdistákat.
A
gárdisták tevékenységéről, mint a szovjet katonai közigazgatás bevezetésének
kiváltó okáról még mindig hallgat a román történetírás. A szakirodalom, a
publicisztika, emigrációban és otthon még mindig nem néz szembe a ténnyel: a
gárdisták 1944 őszén terrorhadjáratot viseltek Erdély egyes vidékén a védtelen,
civil magyar lakosság ellen. Az indokok és a felmentésük között olyasmi
szerepel: a székelyek fegyvereket rejtegettek, partizánokat bújtattak, hátba
akarták támadni a román és a szovjet hadsereget, stb.
Maniu előtt még két nagy
történelmi feladat teljesítése állt: 1941 februárjától ő irányította azokat a
román diplomatákat, politikusokat, akik a semleges országokban tárgyalásokat
folytattak Románia háborúból való kiugrásáról (Maniu is becsapva érezte magát,
mert elmaradt a „balkáni partraszállás”). Ő maga személyesen ezért folytatott tárgyalásokat Anglia és az
Amerikai Egyesült Államok képviselőivel, hogy Romániát a németek által
megszállt országként kezeljék az eljövendő béketárgyalásokon. Maniunak ezt a
tevékenységét az elmúlt rendszer történetírása is kénytelen volt elismerni –
hiszen a kiugrás előkészítését nem lehetett úgy megírni, hogy benne Maniu
érdemeit ne méltatták volna – ezért ennek eseményei eléggé ismertek.
Az 1945–47 közötti
erőfeszítéseit, a demokrácia, a többpártrendszer, a folytonosság megőrzésére
tett kísérletet (természetesen ellenkező előjellel), aminek során
Maniut, mint a hazai reakció vezéralakját mutatták be korábban, szintén több
forrásból mutatja be Stan monográfiája.
Méltósággal viselt, súlyos
börtönéveiről – egy hónappal élte túl 80. születésnapját – egykori rabtársak
emlékeiből tudunk; a téma tabu volt, mint ahogy személyének, a történelmi
pártok érdemeinek felemlítése is. Mint Apostol Stan írja rendkívül gazdag
forrásanyagot feldolgozó tudományos művében, Maniu személye szimbólum volt a
hatalom szemében, a nemzeti ellenállás szimbóluma.
Apostol Stan: Juliu Maniu. Naţionalism şi democraţie. Biografia unui mare român (Juliu Maniu. Nacionalizmus és demokrácia. Egy nagy román életrajza). Bukarest, Ed. Saeculum I. 0. 1997. 511 p.
Lipcsey Ildikó