Klió 1998/2.
7. évfolyam
Olaszország és a nemzet-mítosz a XX. században
A szerző történelemkönyvnek titulálja művét, amelyben a XX. század nemzet és nemzetállam problematikáját kívánja vizsgálni az olaszok szemszögéből.
Századunk Itáliájában, ahol a
polgárok „történelmük legdöntőbb és legdrámaibb eseményeit élték át”, a
legpontosabb referencia mindig a nemzet mítosza volt. Mit ért mítosz alatt? Értékek,
ideálok, eszmék és hiedelmek olyan „szimbolikus képét”, amely alkalmas arra,
hogy a tömegekben hitet, lelkesedést és cselekvési kedvet támasszon. A nacionalizmus
pedig olyan politikai-kulturális mozgalom, amely a „nemzetnek mint
történelmi, kulturális és politikai entitásnak az elsőbbségét” hangsúlyozza;
semmilyen „etikai vagy politikai értékítéletet nem hordoz magában.” Maga a nacionalizmus
és patriotizmus kifejezések értéke pedig azoktól a „konkrét
történelmi megnyilvánulási formáktól függ, amelyeket magukra öltenek.”
A könyv gyakorlatilag és döntő
mértékben az 1911 és 1961 közötti évtizedek Olaszországának történelmét
vizsgálja a nemzet-mítosz fejlődése szempontjából: a két említett dátum
két évfordulóhoz és ünnepségsorozathoz kapcsolódik: 1911-ben ünnepelték az
olaszok az egységes Itália megszületésének 50., 1961-ben 100. évfordulóját. Az
1911-ben zajlott ünnepségek adták a legkiválóbb lehetőséget arra, hogy a nemzet-mítosz
minden más fölötti elsőbbségét elismerjék, hiszen a nemzetállam maga az első
lépés volt ahhoz, hogy Olaszországot a modern kori civilizációba bevezessék. A Risorgimento
különböző nemzeteszméit (Mazzini, Garibaldi) most a liberális
uralkodóosztály is felelvenítette, igaz, úgy, hogy ideológiailag igyekezett
saját időszerű nézeteihez közelíteni; Garibaldi tettét a nemzetállam létrejötte
szempontjából „alapvető esemény”-nek tekintették.
Az 1911-es „Szent Év”-ben, a
„Haza jubileuma” ünnepségsorozatában a „liberális Itália elkötelezte magát a
Risorgimento azon hite és elképzelése mellett, hogy a szabadság és a nemzet
csak együttesen vezethetnek el a modern civilizációba”. Alapvető ebben a
gondolatban a modernség, ami magát az olasz nacionalizmust is
világra segítette; egyik elsődleges célja az volt, hogy a modernség viselje az
új Olaszország civilizációjának jegyeit is. Modernség alatt pedig gazdasági,
társadalmi, kulturális és szellemi fejlődést értettek a Risorgimento hívei
és követői. A nemzet-mítosz hívei természetszerűleg különbözőképpen
értelmezték a Nagy 0laszország mítoszát, de a modernség és a nemzet-mítosz
ütköztetése kikerülhetetlen momentum volt. Az 1911. júniusában fölavatott
Vittorio Emanuelle-emlékműben pedig „szimbolikus értelmet kapott az ötven éves
Itália egész politikai, társadalmi, kulturális, művészeti erőfeszítése”. A
jubileumot azonban szigorú kritikákkal is illették, sőt pl. a republikánusok, a
katolikusok és a szocialisták egyenesen távol maradtak az ünnepléstől, mondván,
nem ismernek rá hazájukra ebben a monarchikus államban!
1912-ben
a líbiai háborút kísérő
„nacionalista retorika és lelkesültség” még rátett az ötvenéves jubileum ünnepi
hangulatára, s nem kis mértékben elősegítette – a háború erkölcsiségébe, a
háborúba mint az energiák felszabadítását és a hatalom akarását serkentő egyik
jelentős tényezőbe vetett hit révén – Olaszország I. világháborús intervenciós
politikáját. Az ugyanezzel az 1912-es évvel kezdődött évtizedben jelentek meg
azok a politikai mozgalmak, amelyek napjainkig rányomták bélyegüket az olasz
politikai életre. Közben még mindig eleven a modernizáció kérdése, amelyet a
fejlődő ipari civilizáció csak még akutabbá tett, és ami a kultúra területén a futurizmusban
vagy a La Voce hasábjain jelent meg. Az italianizmus nem
kevesebbet tűzött zászlajára, mint azt az eszmét, mely szerint a „világban meg
kell teremteni és erősíteni az olasz modernséget”. Ez az italianizmus volt a
futurizmus egyik alappillére is.
Az imperialista
nacionalisták üdvözölték az I. világháború kitörését, a fasizmus
előretörésében pedig az olasz forradalom betetőződését látták. Az imperialista
nacionalizmus és a fasizmus közös vonása volt, hogy a risorgimentói
tradíciókat elutasították, s elvetették a szabadság eszméit is. Mussoliniék
forradalmi nacionalizmusa olyan újjászületési programot kínált és
igyekezett megvalósítani, amely teljesen új alapokon óhajtotta az új államot és
az új olasz embertípust megvalósítani, univerzalisztikus küldetéssel.
A
fasizmussal tulajdonképpen megindult Olaszországban a nemzet-mítosz
hanyatlása, amennyiben ez a rendszer a nemzetet szisztematikusan és eltökélten
olyan totalitariánus ideológiába taszította, amelyben a nemzet és a fasizmus
teljes egészében egybeolvadt: „az olaszok hazáját fölcserélte a fasiszták
hazája!” A fasiszták egyébként a jövő kultuszát művelték, egy új civilizáció
megalkotói akartak lenni, amelyben az olasz ember a modern kor római polgára
lett volna. A Risorgimento hagyományain nevelkedett hazafias burzsoázia pedig
kedvezően fogadta a fasisztákat, mert azt hitte, tovább folytathatja a minden
olaszok hazájának építését. A 30-as évektől azután fölgyorsult a totalitarizálódás
folyamata, a fasiszták már a nemzet alkotóinak tekintették magukat, s
végeredményben elképzeléseiknek kimondottan vallási jellege volt. Ezen
elképzeléseikben komoly helyet kaptak birodalmi törekvések: azt tartották,
egyetlen modern nagy állam sem létezhet birodalmi hatalmi törekvések nélkül,
amelyek segítségével egyetemes civilizációt lehet létrehozni. 1941–1942
folyamán a fasiszta ideológia azt tervezte, hogy az Új Európa nemzetek
olyan hierarchiájából fog állni, amelyen belul a „nagy nemzetek” vonzásában
fognak létezni a kis nemzetek bizonyos politikai jellegű történelmi,
kulturális, faji egyezések, illetve gazdasági jellegű, nemzeti autarchikus
kritériumok alapján és a nagy nemzetek számára nélkülözhetetlen életterek
biztosítása révén. A fasiszta kultúra egyik vitatott témája volt a
„biológiai” és a „szellemi rasszizmus” közötti különbségtétel.
Ahogyan azután a fasizmus
kezdte belátni a vég közeledtét, úgy próbálta ismét felidézni az „olaszok
hazáját”, hogy így is megpróbálja a tömegeket politikája mögé felsorakoztatni –
de ezzel már elkésett. S 1943 szeptemberében bekövetkezett az olasz
állam széthullása; az „atyák földje senki földjévé vált”. A haza eszménye pedig
az antifasiszták patriotizmusában bukkant föl.
S mi történt a felszabadított
Olaszországban? A politika újjászervezése a passzív szemlélőként viselkedő
olaszok teljes közönyében indult meg; képtelenek voltak nemzeti öntudat
kialakítására, az önkormányzásra. 1945 után pedig elsőkként tagadták meg
a nacionalizmust, a hatalom mítoszát, mintha így akartak volna megszabadulni
attól a rájuk nehezedő „súlyos felelősségtől, hogy az előző világméretű
konfliktus után ők adtak életet egy újfajta háborús, totalitariánus és
imperialista nacionalizmusnak.” Igaz ugyanakkor az is, hogy ez a háború utáni
republikánus Olaszország volt az, amelyik teljesen új megközelítésben kezdett
el ismét gondolkodni nemzetről, nemzetállamról úgy, hogy egyértelműen
elutasított mindenfajta hatalmi törekvést.” A pártok pedig azon gondolkodtak,
milyen úton juthatnak el az decentralizálástól az európai közösségbe
történő belépésig. Ehhez azonban újfent össze kellett békíteni a nemzetet a
szabadsággal, a hazát a humanitással, s mindezt az európai nemzetiséggel.
A nacionalistaellenes törekvéseket a II. világháború utáni Olaszországban az
egyetemes patriotizmus elérésére irányuló erőfeszítések jellemezték, amelyeken
belül a katolikus egyház a nemzeti identitás kialakítását a keresztény
civilizáció alapján képzelte el, míg az erősen előretörő szocializmus úgy
szerepelt, mint a Risorgimento által elindított nemzeti forradalom utolsó
szakasza; a nemzet-mítosz ilymódon összekeveredett a szocializmus mítoszával. A
kommunisták Gramsci eszméiből indultak ki, s az „italomarxizmus” keretén
belül kidolgozták az „italianizmus” új formáját. A kereszténydemokrácia úgy
állította be magát, mint „a beteljesült nemzet kifejeződése és autentikus tolmácsolója”;
az ő nemzet-mítoszukat támogatta XII. Pius pápa is.
Mindezek mellett a republikánus
Olaszország pártjai képtelenek voltak arra, hogy az olaszokban feltámasszák
a nemzeti öntudatot, hazaszeretetet, a társadalmi demokrácia iránti érzéket.
Ennek eredménye eszmei űr kialakulása volt, amelyet már semmilyen
nemzeti identitástudat nem tudott betölteni.
A könyv keretét alkotó másik
alapdátum – amint ismertetésünk elején említettük volt – 1961: az olasz egység
100. évfordulója. A szerző szerint ez már inkább az „uralkodó párt öndicsőítése
volt, semmint a nemzetállamban egyesült olaszok hazájának ünneplése”. A kereszténydemokrácia
úgy látta, hogy joggal ünnepelheti győzelmét a Kommunista Párt fölött –
amely ez ellen, természetesen, élénken tiltakozott! A katolikus egyház
pedig, úgy tűnt, azt ünnepelte, hogy meghódította a nemzetállamot, az olasz
nemzetet, amelyet „visszavezetett az egyház keblére”.
Az olasz állam azonban nem
volt olyan hibátlan és tökéletes, mint amilyennek esetleg látszhatott; igaz,
megtörtént a sokak által emlegetett „gazdasági csoda”, ezt azonban nem követte
egységes olasz öntudat megszületése, létrejötte. S azokat, akik arra
figyelmeztettek, hogy a nemzeti érzés és az állam tiszteletének hiánya bajt
okozhat a jövőre nézve, senki nem vette komolyan. A republikánus Olaszország új
értékrendjében a nemzet-mítosznak már nem volt helye. Az 1961 utáni
évtizedekben pedig a nemzet olyan mítosszá vált, amely „képtelen volt az
olaszokban közös ideálokat, érzelmeket, emóciókat kelteni, közös emlékeket,
fájdalmakat és reményeket támasztani.”
A felsorolt témákon kívül –
illetve azokon belül – a szerző részletesen tárgyal rengeteg egyéb kérdést,
problémát: a „két Olaszország”-ot, a Risorgimento korának nemzet-mítosz és
modernség-elképzeléseit (Cavour, Mazzini, Leopardi, Alfieri nézetei, a
Dizionario dei sinonimi della lingua italiana 1867-es ötödik kiadásának
meghatározásai...), a nacionalizmus elleni olasz véleményeket (katolikusok,
jezsuiták...), az antropológiai forradalmat, stb. A fejezeteket gyakran
beszédekből, újságokból vett idézetek színesítik, illusztrálják.
Emilio Gentile, a mű szerzője egyébként a római La Sapienza Egyetem
oktatója, a fasizmus egyik legismertebb kutatója, több hasonló jellegű könyv
írója, nemzetközi szaktekintély a modern kori történelem területén, történelmi
szaklapok kiadói bizottságának tagja.
A mű mindvégig nagyon
világosan, egyértelműen van megírva, megszerkesztve, szerzője nem tér el
témájától, gondolatmenetétől, egyszer felvállalt célkitűzésétől, az ennek
alárendelt metódusától. Valóban történelemkönyvet írt, egy eszme történetének
könyvét; e sorok írója, mint hasonló esetekben mindig, most is örömmel látta,
hogy Gentile professzor nem „adta el” magát különböző divatos-áldivatos
módszertani és kutatási irányzatoknak, ahol nem a téma s nem az olvasó a
kidulópont és a cél, hanem minél újabb és újabb, dagályosnál dagályosabb stílus
és eljárás alkalmazása... S még valami: Gentile nem esik az ok-okozati
összefüggések feltárásában, honfitársairól alkotott ítéletalkotásai során
szélsőségekbe, nem kíméli a vizsgált kor olasz politikusait, de nem is
mocskolja őket: hideg, kimért, lakonikus, a lehető legobjektívabb igyekszik
maradni mindvégig. És, amikor az olasz politikai élet nagyon negatív oldalaira,
jelenségeire összpontosít, nem próbál más nemzeteket vagy azok politikusait
vádolni saját hazája politikai fejlődéséért – vagy éppenséggel
fejletlenségéért. Mindezek alapján a könyvet haszonnal forgathatják – a téma
iránt érdeklő művelt nagyközönségen kívül – elsősorban természetesen történelem
szakos egyetemi hallgatók, oktatók, a XX. század olasz kultúráját
szerető-kutató szakemberek.
Emilio Gentile: La grande Italia. Ascesa e declino del mito della nazione nel ventesimo secolo (A nagy Olaszország. A nemzet-mítosz felerősödése és hanyatlása a XX. században). Arnoldo Mondadori Editore, Milano, 1997. 404 o.
Kun Tibor