Klió 1998/2.
7. évfolyam
„Köztes”-Európa
Ez a nagyon érdekes kötet a finnországi turkui egyetem politikatörténeti tanszékének kiadványa. Két kivétellel a turkui és a helsinki egyetem oktatói írták. A tanulmányokat három csoportba osztották, az első címe: A határok problémái, a másodiké: Ahol Kelet találkozik Nyugattal, a harmadiké: Megmozdulások. A kötet egy Köztes-Európa project eredménye. A bevezetőben a szerkesztő Vesa Saarikoski a Köztes-Európa fogalmat tárgyalja. Ez a németek és az oroszok közti európai területet jelenti, amelyet Hugh Seton Watson Kelet-Európának nevezett. Samuel Huntington civilizációs választóvonala a nyugati, keleti kereszténység és az iszlám között éppen itt húzódik. Ennél a felosztásnál azonban a szerző jobbnak tartja Szűcs Jenő ismert könyvét a három európai régióról. Huntington felosztása voltaképpen Arnold Toynbee ismert művéből indul ki. Ma ez a terület éppen úton van Keletről Nyugat felé. Vagy sikerül ez, és akkor megszűnik a Köztes-Európa, vagy nem, akkor megmarad. A terület valamilyen föderalizációja nem látszik valószínűnek.
Az észt Jaan Kaplinski
a határok és a különbségek kérdését veti fel elvi síkon. A politikai földrajz
végeredményben a határok földrajza, ezek természetesen önkényesek. A tér ennek
a révén válik hellyé. Észtország keleti határa voltaképpen a Nyugat határa is.
A két nagy tömb közé beszorítva az észtek csak 1918-ban és 1991-ben
választhattak szabadon, ez mindkét esetben egy szűk értelmiségi és politikusi
réteg választását jelentette. Voltak a Nyugat és a Kelet közti harmadik útnak
is hívői, de mindig nagyon kevesen.
Anssi Paasi a
globalizálódó világban keresi a határok értelmezését, ismerteti az ezzel
kapcsolatos politológiai elméleteket. Úgy látja, a nemzeti identitást a határok
határozzák meg.
A második rész első
tanulmányában Heikki Mikkeli az Európa-fogalom történetét tekinti át.
Hérodotosz a szabad Nyugat és a despotikus Kelet közt tett különbséget, és
ekkor Európa a görög városállamokat jelentette. A középkor a kereszténység
egységében gondolkodott. A reneszánsz idején vált ismét divatossá Európa, az
oszmánokkal szemben. Európa ekkor a világ urának tekintette mnagát. A XVII.
század az örök békét próbálta elérni, s ezzel az egyensúlyt az európai államok
közt. Napóleon kísérelte meg Európa egyesítését, de a bécsi kongresszus újra
visszatért az egyensúly elvéhez. Utána a nacionalizmus tette bizonyos
szempontból egységessé Európát. Egy egyesített Európának azonban Bismarck és
Anglia egyaránt hátat fordított. Az első világháború sokkja után, a húszas
években egyesítő törekvések is jelentkeztek, például a Páneurópa-mozgalomban. A
második világháború újra lerombolta Európát. Utána gyors gazdasági integráció
indult meg, de a politikait még meg kell valósítani. Európa sokáig a két
szuperhatalom közt helyezkedett el, most már könnyebb a helyzet. Európa ismét
népszerű. De van-e lelki egyensúly? Hogyan lehetséges a nemzetállamok
integrációja európai tudat nélkül? Keresztény alapon már nem teremthető meg az
egység, így a kérdés továbbra is nyitott.
Patrik Björkman és Mikko Kivikoski két Közép-Európa-fogalmat
tárgyalnak, az egyik Naumanné 1915-ből, tehát a német vezetés alatt álló. A
másik lehetőség az Anglia és Oroszország közti Európa. T. G. Masaryk a maga
kisállami koncepciójával ennek antitézisét vetette fel. Milan Kundera 1984-es
írása Közép-Európa tragédiájáról a maga idején kihívás volt a szovjet uralom
ellen. Köztes-Európa voltaképpen igazi harmadik Európa, ezt a szovjet korszak
megszakította. 1989 kissé Kundera folytatása volt, de Közép-Európában ma is
erős a német komponens.
Allan Tiitta a finn Sahari
(Zacharias) Topelius 1840-es évekbeli elképzelését ismerteti, aki Finnország
helyét Svédország és Oroszország közt kívánta meghatározni, és hangsúlyozta a
különbséget mindkettőtől. A nyelvben, a nemzeti jellemben és a természetes
határokban látta az ország sajátosságát. Közvetítő szerepet szánt neki a Balti
tengerparton.
Vesa Saarikoski Finnország helyzetét keresi a XX. században, és azt
is vizsgálja, hogyan látták a finnek Köztes-Európát. Az 1920-as években Sakari
Pälsi író lelkesedett a kemény szerbekért. Kekkonen köztársasági elnök 1975-ben
mélyen egyetértett Titóval az el nem kötelezettségben. Most Bosznia áll az
előtérben a káosszal. Finnországnak is volt hasonló három korszaka. A két
világháború közt az állam állt az előtérben. 1945 után a két elnök, Paasikivi
és Kekkonen szabta meg a finn semlegesség elvét. Most nyitni kell az Európai
Unió felé. Bosznia nem európai jelenség. Finnország most, lehetőségeit
tekintve, közelebb áll a húszas, mint a hetvenes évekhez. 1918-ban a
függetlenséget a szomszédok gyengesége miatt sikerült elérni. Finnország ekkor
magyar és észt kapcsolatokat ápolt, finn-ugor alapon, de a többi balti állammal
is. Minthogy a Köztes-Európa ekkor agrárországokat jelentett, ezen az alapon
próbáltak szervezkedni a Zöld Internacionálé keretein belül. Ez az autoritárius
rendszerek miatt nem sikerült. A gazdasági kapcsolat kevés volt. A szovjet
korszakban Finnország távolodott Európától, illetve a Köztes-Európától,
1948-ban mégis szerződést kötött a Szovjetunióval. Paasikivi ugyanakkor kijelentette,
hogy Finnország a Nyugathoz tartozik. A Paasikivi–Kekkonen-doktrína a
Szovjetunió érdekeinek figyelembevételét jelentette. 1956-ban nagy együttérzés
volt a magyarokkal, 1968-ban még a baloldal is elítélte a csehszlovákiai
beavatkozást. A kormány azonban óvatos volt, a finn kommunista párt viszont
kettészakadt, mert a konzervatívok a szovjet álláspontot fogadták el.
Finnország veszélyes példa lehetett a köztes-európai szocialista országok
számára. 1981-ben némaság volt, hiszen nem volt szovjet beavatkozás
Lengyelországban. A gazdasági kapcsolat a köztes-európai országokkal kevés
volt, de kulturális egyezményeket kötöttek, és voltak testvérvárosok. 1989-ben
a finn reagálás az eseményekre majdnem elkésett volt, fel kellett adni a
Paasikivi–Kekkonen-doktrinát. A balti államok függetlenségét a finn kormány
csak az 1991. augusztusi moszkvai puccs után ismerte el. Jugoszlávia
felbomlásakor Finnország már a nyugati államokat követte. A gazdasági
kapcsolatok Észtországgal és Lengyelországgal jelentősek, növekvőben is vannak.
1995-ben Finnország az EU tagja lett. De Oroszország bizonytalan tényező,
Köztes-Európa még visszatérhet.
Vesa Vares a papok
szerepét vizsgálja Köztes-Európában a két világháború között. A Monarchia
valójában jó rendszer volt. Felbomlása után a régi elitek nehezen találták meg
a helyüket, az új államok túlságosan demokratikusak voltak. A klérus
Ausztriában, Szlovákiában és Finnországban játszott jelentős szerepet. Valóban
lehet ausztrofasizmusról beszélni. Ausztriában nem volt revizionizmus, ezért
kívánta a csatlakozást Németországhoz. Ez volt az egyik lehetőség, a másik
valamiféle föderáció a Monarchia helyett, a harmadik egy katolikus délnémet
állam létrehozása. A keresztény-szociálisok az osztrák identitás mellett
foglaltak állást. A példa Ignaz Seipel kanonok, kétszer is osztrák
miniszterelnök. Minthogy nemzeti alapon nem volt mit kezdeni, mert az német
volt, Seipel az államot állította az előtérbe, mint isteni alkotást. A nemzet
kulturális megalapozottságát fontosabbnak tartotta az etnikai származásnál.
Hivatkozott arra is, hogy Ausztria egykori római birodalmi terület, ezért is
különbözik Észak-Németországtól. A húszas évek derekáig Seipel a
parlamentarizmus híve volt, utána azonban már nem. Ellenezte a pártpolitikát, a
rendi állam volt az eszménye. Ő ugyan 1932-hen meghalt, a rendi állam mégis
létrejött. Dollfuss mint kancellár ezt a vörös- és Hitler-ellenes politikát
folytatta.
Szlovákia ugyancsak jó talaj
volt, jobb, mint Csehország, ebben a magyar elnyomás is szerepet játszott. A vezető
szlovák párt a katolikus ihletésű néppárt volt, előbb Andrej Hlinka, majd Jozef
Tiso vezetése alatt. A kommunisták is erősek voltak, hiányzott viszont
valamiféle centrumpárt. Tiso nem volt fasiszta, de a párton belül Vojtech Tuka
már az. A néppárt antiurbánus is volt. 1939-ben Tiso autoritariánus rendszert
vezetett be. Nem volt Seipel-formátumú ember, de plébánosként kapcsolata volt a
néppel. (Plébániáját köztársasági elnökként is megtartotta, amiről a szerző nem
tud.) Seipeltől eltérően, az állam helyett a nemzetet állította a központba. A
radikális jobboldali ellenzéket megtűrte. Pragmatikus politikus volt. A
pillanatnyi erőviszonyok terméke volt.
A finn példa Lauri Ingman
evangélikus lelkész, az ófinn párt politikusa, egyszerre volt klerikális és
demokrata. Miniszterelnök is volt, több ízben miniszter, 1940-től pedig
Finnország érseke. Paasikivi ma háttérbe szorítja az alakját. 1913–20 közt ő
volt a konzervatív. De politikusként mentes volt a teológiától. 1914 előtt
ellenezte az oroszosítást, ezzel nem idegenítette el a konzervativizmust a
modern társadalomtól. Az erőszakot ellenezte. Az 1918-as polgárháború után
egyébként nem az ófinnek voltak a legkonzervatívabbak. Nem voltak reakciósak,
mert nem voltak ilyen hagyományaik. Ingram ellenezte például a második kamara
létrehozását. Konzervativizmusa skandináv mintákat követett, nem volt
kelet-európai jellegű. Az első világháború után különben is a vallás volt az
egyetlen alternatíva a szocializmussal és a fasizmussal szemben.
Másutt mégsem voltak ilyen
vezető klerikális politikusok. Magyarországon az ellenzéknek nem volt komoly
jelentősége Bethlennel vagy akár a tőle eltérő Gömbössel szemben. A felekezeti
megosztottság sem kedvezett a papok politizálásának. A nemességnek nem volt
szüksége a klérus támogatására. Romániában a vallás a szélsőjobboldal érve
volt. A Vasgárda vallásos, nyugat-ellenes és paraszti jellegű volt. Bázisa az
akadémiai ifjúság volt, amely még nem középosztály. A másik keresztény párt, a
nemzeti keresztény párt Nyugaton nem számítana konzervatívnak. Lengyelországban
a nemzeti demokrata párt volt a fő erő (de ez éppen nem volt klerikális,
tehetjük hozzá). Mellette voltak kisebb keresztény pártok. Csehszlovákiában
Karel Kramař nemzeti demokrata pártja éppenséggel pánszláv és antiklerikális
volt. Egyedül a szlovéneknél volt
Jugoszlávián belül jelentős katolikus politikus. A különbségek a politikai
kultúrából és a korábbi birodalmakon belül elfoglalt helyből származnak.
Parlamenti konzervativizmus a nyugati és az északi államokban volt, erre példa
Ingmar. Az autoritariánus konzervativizmus akár a többség ellen is hajlandó
volt fellépni. A fasizmussal szemben gyanakvó volt, mert az elitista Ausztria
1918 után új állam volt, Szlovákia is, Finnország viszont nem, hiszen 1809 óta
jelentős autonómiája volt az orosz birodalmon belül. Világi eliltje is volt.
Itt nem volt szükség a vallásra a nemzeti küldetéshez. Magyarországhoz,
Romániához és Lengyelországhoz hasonlóan Bulgáriának is volt nemessége (amiben
természetesen nincs igaza a szerzőnek). A nemzeti küldetéstudatra Magyarország
a legjobb példa. A kommunista hatalomátvétel után viszont a pártállamokban
ismét a papok voltak az ellenállás szimbólumai, mint Mindszenty, Popieluszko
vagy Stepinac.
A Finnországban oktató török Zeki Kütük a török–görög viszonyt vizsgálja, beállítva Törökország
geopolitikai helyzetébe, amelynek lényeges pontja Törökország hűséges
NATO-tagsága 1952 óta. Görögország elsősorban balkáni érdekeltségű. Attól fél,
hogy Törökország észak felől, a muzulmánok révén elszakítja Európától. A két
ország között évszázados a bizalmatlanság. Természetesen Ciprus a nagy
vitakérdés. Törökország a Balkán, Közép-Ázsia és a Közel-Kelet közötti
övezetben fekszik biztonságpolitikai szempontból. Balkáni érdekeltsége az
ottani muzulmánok révén van. A szovjet rendszer felbomlása után török
kezdeményezésre jött létre 1992-ben a Fekete-tengeri gazdasági együttműködés.
Ez nem az Európai Unió alternatívája. Regionális bank a térség kezelésére
pénzeszközök híján még nem jött létre. A török–görög viszonyban nincs jele a
jóindulatnak, kölcsönösen vannak kisebbségek, muzulmánok Görögországban,
görögök Konstantinápolyban. A ciprusi kérdés megoldására a görög kormány az
egységes köztársaságot javasolja, a kisebbségek teljes szabadságával. A török
álláspont föderativ államot is lehetségesnek tart. A görög kormány a kurdokkal
és Szíriával tárgyal, Törökország 1996-ban Izraellel kötött szerződést. Ezt az
arabok és Irán egyaránt ellenzik. A megoldás valamiféle török–görög regionális
együttműködés lehetne, ezen belül a ciprusi kérdést is meg lehetne oldani. A
hidegháború végeztével ennek nem felülről, a globális központokból kellene
kiindulnia, hanem helyben, kölcsönösen kedvező gazdasági kapcsolatokkal, nem
csupán egyes kérdésekre koncentrálva. A két ország fejlődésében vannak hasonló
sajátságok, ezekre is lehetne építeni. Az együttműködés a periferizálódás ellen
is hatna. Nyugat-Európa valószínűleg nem fog terjeszkedni, Kelet-Európa sem. A
már meglévő Barents-tengeri együttműködés lehetne a példája egy Égei-tengeri
együttműködésnek. Ezt a regionalizmust kellene kiterjeszteni a Balkánra is. A
tanulmány főcíme az, hogy ellenségeskedésből barátság felé, de az elmondottak a
kívülálló számára ezt még eléggé távolinak mutatják.
Heikki Larmola azt mutatja be, hogy Csehszlovákiában az 1945 utáni
átmenet a szocialista rendszerbe elkerülhetetlen volt. Beneš még 1943-ban
kötött szerződést a Szovjetunióval Moszkvában, ekkor tárgyalt a moszkvai
csehszlovák emigráció vezetőivel is, és ezzel már el is kötelezte magát a kommunistáknak.
Az 1945-ös kassai kormányprogram ennek konkretizálása volt. Nem Jaltában dőlt
el az érdekszférák felosztása, hanem azon múlt, meddig jutnak el a szovjet,
illetve az amerikai csapatok. Vagyis Jaltában nem kötöttek titkos egyezményt a
felosztásról. Ha mégis lett volna ilyen egyezmény, utólag mindkét félnek érdeke
volt annak eltagadása. Csehszlovákia felszabadítása szempontjából az volt a
fontos, melyik hadviselő fél ér előbb Prágába. Prágában a Cseh Nemzeti Tanács
vezetése alatt kitört a felkelés 1945. május 5-én, a németek azonban nagy
túlerőben voltak, csak a Vlaszov-féle csapatok segítségével sikerült
fegyverszünetet kötniük a németekkel. A németek a fegyverszünetet nem tartották
be, de 1945. május 9-én hajnali 4 órakor már megjelentek a szovjet tankok
Prágában. A felkelés cseh vesztesége mintegy 5000 fő volt. Az amerikaiak már a
közelben voltak, Plzeň és České Budějovice a kezükben volt, néhány óra alatt
elérhették volna Prágát, de szovjet kérésre nem tették. A szovjeteknek csak
nagy emberveszteség árán sikerült Drezda felől eljutni Prágába.
Beneš intenciói ellenére a
csehszlovák kormány szovjet nyomásra nem fogadta el a Marshall-tervet. 1947
közepétől már teljes volt a szovjet kontroll Csehszlovákiában. 1947
szeptemberében a Tájékoztató Iroda létesítésével teljessé vált a szovjet
uralom. 1947 végén Truman elnök már megüzente Masaryk csehszlovák
külügyminiszternek, hogy a nyugatiak leírták Csehszlovákiát. Pedig a
Marshall-segélyt a kommunisták is szívesen látták volna. A Tájékoztató Irodát
eredetileg talán csakugyan tájékoztatási célokból hozták létre, hiszen Gomulka
szervezte a tanácskozást. A KGST 1949-es létrehozása után már nem is volt rá
szükség, 1956-ban fel is számolták. 1947 novemberében Jan Masaryk már közölte a
kormánnyal, hogy amerikai segítségre nem számíthatnak. Csehszlovákia minden
oldalról körül volt zárva, hiszen osztrák területen is szovjet megszálló
csapatok voltak. Ezért Csehszlovákiából már 1945 novemberében kivonták a
szovjet csapatokat, az amerikaiakkal egyidőben. A szlavofil és russzofil
hagyományok miatt a kommunizmus a csehek számára könnyebben volt elfogadható.
Ha az amerikai csapatok szerzik meg Prága felszabadításának a dicsőségét, talán
nehezebben ment volna a betagolás a szovjet tömbbe, a cseh tartományokból
lehetett volna nyugati zóna. Sztálin számára amúgy is Szlovákia volt a
fontosabb.
Heimo Nyyssönen a magyar 1956 utóéletét vizsgálja, nagyobbrészt
magyar forrásanyag alapján. Úgy látja, 1956 nem volt tabu-téma, a hatalom saját
legitimációjára használta fel az „ellenforradalom” felszámolását, a nyolcvanas
évek végén szervezkedő ellenzék ugyancsak 1956-ra hivatkozott. Nagy Imre
újratemetése volt a nagy fordulópont. 1956 emlékéhez március 15. és a
Kossuth-címer is kapcsolódott. 1956 legitimáló szerepe ma is uralkodó a magyar
politikában.
Kimmo Kuusela az észt parlamentarizmus fejlődését vizsgálja az
1992. és az 1995. évi választások kapcsán. A választás részben kerületi
rendszerben, részben pártlisták révén történik (mint nálunk, tehetjük hozzá).
Az 5 százaléknál kevesebbet elért pártok kizárásával a rendszer a nagy
pártoknak kedvez. Az első alkalommal 7, a másodikkal 6 párt került be a
parlamentbe, a rendszer tehát működik.
Matti Wiberg úgy látja, hogy az Európai Unió bővítése esetén
Finnország szavazatokat vesztene, de csak marginálisan, ezért nem érdeke a
bővítés ellenzése.
A nagyobb lélegzetű
tanulmányok angol nyelvűek, a rövidebbek finn nyelvűek, ezeket csak a rezümék
alapján tudtuk ismertetni.
And never shall they meet? European Space and Thought Between East and West (És sohasem találkoznak? Európai térség és gondolkodás Kelet és Nyugat között). Ed. by Vesa Saarikoski. Turku, 1997, 259. o. The Department of Political History. University of Turku. Publications 6.
Niederhauser Emil