Klió 1998/2.
7. évfolyam
Magyarország 1956-ban
A szerző, Alföldi Géza, szűkebben vett szakterületének nemzetközileg is elismert kutatója, szokatlan szakmai vizekre evezett. Az ókori Róma történe-tének szakembere arra vállalkozott, hogy ezredévnyire elkalandozzon „eredeti” témájától. Mint rutinos kutató természetesen jól ért a források kezeléséhez, a kihívás, hogy megjelenítse és megértesse az 56-os eseményeket, izgalmas kalandot kínál a szerzőnek. Amit nem „tapasztalhat” meg Róma esetében, hogy ti. személyes szereplője legyen az eseményeknek, azt 1956 esetében maga is átélhette.
A kötet műfajilag vegyes
szerkezetű, hiszen alapvetően két kérdéskört mutat be. Szigorúan vett
eseménytörténeti összegzést, amelyet át- meg átszőnek személyes élmények, s a
tájékoztató jellegű bibliográfiai és egyéb forrásanyagot, amelyet a szerző
átvett anyagként kezel, de azok értékelését meglehetősen szubjektív módon végzi
el. Természetesen jobban ismeri a nyugati irodalmat, s így annak kommentárjai
is szakszerűbbek, a hazai irodalommal csak ritkán bocsátkozik polémiába, az
orosz forrásokat csupán tárgyszerűen értelmezi.
A forradalom történetének
negyvenedik évfordulójára publikációk könyvtárnyi tömege jelent meg.
Tudományos tanácskozásokon megszólaltak egykorú szereplők és szemtanúk, s a
világ legkülönfélébb tájairól idesereglett kutatók. Szokatlan bőséggel és
eltérő minőséggel kaphatott tájékoztatást a magyar közvélemény a forradalom
megítélésének megannyi árnyalatáról. S ahogyan ilyenkor legtöbbször lenni
szokott, a bőség „zavara”, az információ gazdagsága és összetettsége az események
megítélését „kuszáltabbá” tette, mint ahogyan azokat még a tudományos
megismerés is sejtette. Nincs terünk arra, hogy akárcsak vázlatosan is
kitérjünk a részletesebb bemutatásra, de két dolgot ki azért ki szeretnénk
emelni, amelyhez a jelen ismertetendő kötetnek is kapcsolódási pontjai vannak.
Az egyik: a magyar események olyan nemzetközi erőtérben játszódtak le, amelynek
erőkoordinátáit még mindig a nagyhatalmak Potsdamban kötött szerződései
határozták meg. S a másik újdonságot az jelenti, a Szovjetunió a végső
megoldást illetően nem mondott ugyan le a katonai eszközök alkalmazásáról, de a
közelmúltban publikált orosz források világosan érzékeltetik, a hozott döntést
soha korábban nem tapasztalt belső hezitálás előzte meg, s hogy a
katonai megoldást a „baráti” országok legalább annyira szorgalmazták, mint az
oroszok. Kína szerepe legalább annyira fontos volt, mint Titóé. S Hruscsovnak
nemcsak a hazai keményvonalasokkal kellett megküzdenie, de olyan ideológiai
problémával is, hogy a jugoszlávok által képviselt nemzeti kommunizmus mellett
vajon megengedhető-e olyan magyar változat, amelyet a történeti múltjában és
tapasztalataiban szovjet gyökerekkel
rendelkező Nagy Imre képviselt.
A recenzens enyhén szólva
tapintatlanul járna el, ha olyan értékelések és elvárások kritikai rendszerét
kérné számon a kötettől, amelyeknek gazdagságát és újszerűségét éppen a
negyvenedik évfordulóra megjelent tanulmányok sokasága tartalmazza. Maga a
szerző is elismeri, könyvének megírását a szubjektív késztetésen túlmenően, a magyar
viszonyokról meglehetősen tájékozatlan nyugati, közelebbről német közvélemény
informálásának objektív szándéka vezette. Igaz, ezen a téren is van jócskán
tisztázandó, s hogy szak-mailag a legfontosabbat említsük, éppen a SZER
szerepének a kritikus értékelése.
A szerző minden bizonnyal
érdekesen és a német közvélemény, különösen az egyetemi hallgatók számára írja
le érdekesen és plasztikusan a magyar események alakulását, a nevezetes október
23-át. Szeretnénk hinni, a német olvasó is katarzisként fogja fel az
eseményeket, megértve azt, hogy hosszú idő után történik olyan tüntetés,
amelyet nem felülről kezdeményeznek. Az már kétséges, hogy „A magyarok Istenére
esküszünk, esküszünk, hogy rabok tovább nem leszünk!” dübörgő sorai ugyanazt az
érzelmi rezonanciát váltják-e ki a viszonyokat és a történeti tradíciót alig
ismerő egyetemi hallgatók köréből.
Nem hallgathatjuk el, éppen a
közelmúltban napvilágra került levéltári dokumentumok alapján, hogy
Magyarország ürügyén olyan nemzetközi érdekegyeztetés folyt, nem kis mértékben
az októberi napokban kulmináló szuezi események ürügyén, amelyek a
világpolitikában meghatározó szerepet betöltő hatalmak, mindenek előtt a
Szovjetunió és az Egyesült Államok ’45–47-es egyezségét és a hatalmi
érdekszférák további fenn- és megtartását tartották elsődlegesnek. Nemcsak a
Kreml urai voltak döntés- és határozatképtelenek, de az amerikai politika is
szarkasztikusan közömbös volt. A Kreml vezetői először kerültek abba a
helyzetbe, hogy az egykori vezér, Sztálin nélkül kellett dönteniük.
Ma már sokkal többet tudunk az
1956-os eseményekről, azok dokumentális alátámasztása hovatovább könyvtárnyi
irodalommal rendelkezik. A szerző ezeket természetesen nem építhette be
munkájába, de azt azért elárulja könyve, sokat ismer belőlük. Magyar szemmel
olvasva a könyvet, a dicséretes szándékon túlmenően, amellyel a szerző
igyekezett tárgyilagos pontossággal tájékoztatni német olvasóját, némi
hiányérzettel kifogásolhatjuk nekünk fontosnak tartott körülmények nem kellő
hangsúlyozását a könyvből. A személyes jellegű tapasztalatok olvasmányossá és
esetenként izgalmassá is teszik a könyvet, de hiányérzettel fogalmazhatjuk meg,
hogy a szerző egyáltalán nem tesz említést a nyugati politika
felelőtlenségéről! Az elnökválasztásra készülő Amerika nemhogy a magyar
eseményekbe nem avatkozott be lényegesen, de a szuezi-kérdés „megoldását” is
európai szövetségeseire bízta. Az amerikai helyzetértékelés Magyarországot
illetően legalább annyira tájékozatlan volt, mint Lengyelország esetében.
Megtévesztette ez még a magyar emigrációt is, hiszen Nagy Ferenc biztosabb
amerikai támogatást remélve igyekezett visszajönni Magyarországra, és egészen
Bécsig jutott! A SZER adásainak zöme, ezt ma már világosan tudjuk, nemcsak
illúziók tömegét sugározta magyar hallgatói felé, ez lenne még a bocsánatosabb
bűn, de valótlan állítások tömkelegével buzdította a magyar felkelőket arra,
hogy a Nagy Imre-kormány nem képviseli a magyar érdekeket, a menesztése a
magyar forradalmi erők egyik legfőbb feladata kell, hogy legyen. A szerzőnek
immáron negyvenéves távlatból azt mindenképpen érzékeltetnie kellett volna,
hogy a „nyugati szabad világ” már sokadik alkalommal vezette félre Kelet-Európa
„rab nemzeteit”. Mint ahogyan az is nyilvánvaló, azok a nyugati baloldali
értelmiségiek álltak ki a magyar forradalom mellett, akik morális
meggyőződésből hittek abban, hogy a szocializmusnak vannak emberi értékeket
valóságosan képviselő alternatívái. Ahogyan azt is történelmi tények
bizonyítják, ugyancsak másik szomorú tapasztalatként, hogy éppen az olasz
kommunista vezetők szorgalmazták a magyar eseményekkel szembeni könyörtelen
fellépést.
A történelem sokféle
véleményalkotáshoz és értékítélethez szállíthat igazoló muníciót. Egy „nyugati”
és ráadásul szakmájában igencsak elismert történésztől magyar olvasója annak
kimondását azért elvárta volna, hogy a nyugati reménységeiben a magyarság
ezúttal is megcsalattatott!
Az a filozófikus tömörségű
mondás juthat az eszünkbe, hogy szerethetjük Platont, de talán még jobban az
igazságot, s nem kell majd a késői történésznek azt konstatálnia, mai európai
reménységeinket is majdan a csalódás érzése lengi be.
Alföldy Géza: Ungarn 1956: Aufstand, Revolution, Freiheitskampf (Magyarország, 1956. Felkelés, forradalom, szabadságharc). Schriften der Philologisch-historischen Klasse der Heidelberger Akademie der Wissenschaften, Band 2, Heidelberg, 1997. 170 p.
Szőke Domonkos