Az Országgyûlés az Alkotmányból és a nemzetközi szerzõdésekbõl eredõ feladatok teljesítése érdekében, az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztetõ tüzek megelõzése, a tûzeseteknél, a mûszaki mentéseknél való segítségnyújtás, és a tûz elleni védekezésben résztvevõk jogainak, kötelezettségeinek, valamint a védekezés szervezeti, irányítási rendjének, személyi, tárgyi és anyagi feltételeinek szabályozására a következõ törvényt alkotja :
1. § (1)
A törvény hatálya kiterjed
a) a Magyar
Köztársaság területén tartózkodó
magánszemélyekre;
b) a Magyar
Köztársaság területén levõ jogi személyekre,
magán- és jogi személyek jogi személyiséggel
nem rendelkezõ szervezeteire, ha ezekre vonatkozóan jogszabály
vagy nemzetközi szerzõdés másként nem
rendelkezik, ezek hiányában a viszonosság irányadó;
c) a Magyar
Köztársaság területén folytatott, a tûzvédelemre
kiható valamennyi tevékenységre és a tûzoltóság
által végzett mûszaki mentésre.
(2) A diplomáciai
vagy nemzetközi jogon alapuló mentességet élvezõ
személyekre a nemzetközi szerzõdésekben foglaltak,
ezek hiányában a viszonosság az irányadó.
(3) A viszonosság
fennállása tekintetében az igazságügyminiszter,
a külügyminiszter és a belügyminiszter együttes
nyilatkozata az irányadó.
(4) A törvény
hatálya nem terjed ki a Magyar Honvédség létesítményeire
és a bányák föld alatti részeire.
2. §
(1) A tûzvédelemmel és a mûszaki mentéssel
kapcsolatos kötelezettségeket az e törvény hatálya
alá tartozóknak a jogszabályokban és kötelezõen
alkalmazandó szabványokban meghatározottak szerint
kell megvalósítani.
(2) A tûzoltás
és a mûszaki mentés azon önkormányzatok
kötelezõ közszolgáltatási feladata, amelyek
készenléti szolgálatot ellátó hivatásos
önkormányzati vagy önkéntes tûzoltósággal
rendelkeznek.
(3) A tûzoltás
és a mûszaki mentés az e törvényben meghatározott
kivételekkel térítésmentes.
(4) A hivatásos,
az önkéntes és a létesítményi tûzoltóságok
a tûzvédelmi és mûszaki mentési feladataik
ellátása során kötelesek egymással együttmûködni.
3. §
A hivatásos állami, a hivatásos önkormányzati,
az önkéntes és a létesítményi tûzoltóság
(a továbbiakban együtt: tûzoltóság) a tûz
oltása, illetõleg a mûszaki mentés érdekében
a személyes szabadságra, a magánlakás sérthetetlenségére
és a tulajdonra vonatkozó alkotmányos jogokat – az
e törvényben meghatározottak szerint – olyan mértékben
korlátozhatja, amely arányban áll az élet,
a testi épség és anyagi javak védelmével.
Értelmezõ rendelkezések
4. § E
törvény alkalmazásában
a) tûz
(tûzeset): az az égési folyamat, amely veszélyt
jelent az életre, a testi épségre vagy az anyagi javakra,
illetve azokban károsodást okoz;
b) tûz
elleni védekezés (a továbbiakban: tûzvédelem):
a tûzesetek megelõzése, a tûzoltási feladatok
ellátása, a tûzvizsgálat, valamint ezek feltételeinek
biztosítása;
c) tûzmegelõzés:
a tüzek keletkezésének megelõzésére,
továbbterjedésének megakadályozására,
illetõleg a tûzoltás alapvetõ feltételeinek
biztosítására vonatkozó, a létesítés
és a használat során megtartandó tûzvédelmi
jogszabályok, szabványok, hatósági elõírások
rendszere és az azok érvényesítésére
irányuló tevékenység;
d) tûzvédelmi
megfelelõségi tanúsítvány: az az irat,
amely igazolja, hogy az építési anyag, szerkezet,
építési mód, tûz- vagy robbanásveszélyes
anyag – a robbanó- és a robbantóanyag kivételével
–, készülék, gép, berendezés, technológia,
tûzoltótechnikai eszköz és oltóanyag megfelel
a jogszabályokban, szabványokban meghatározott tûzvédelmi
követelményeknek;
e) tûzoltási
feladat: a veszélyeztetett személyek mentése, a tûz
terjedésének megakadályozása, az anyagi javak
védelme, a tûz eloltása és a szükséges
biztonsági intézkedések megtétele, továbbá
a tûz közvetlen veszélyének elhárítása;
f) tûzvizsgálat:
a tûzoltóságnak azon szakmai tevékenysége,
amely a tûz keletkezési idejének, helyének és
okának felderítésére irányul;
g) mûszaki
mentés: természeti csapás, baleset, káreset,
rendellenes technológiai folyamat, mûszaki meghibásodás,
veszélyes anyag szabadba jutása vagy egyéb cselekmény
által elõidézett veszélyhelyzet során
az emberélet, a testi épség és az anyagi javak
védelme érdekében a tûzoltóság
részérõl – a rendelkezésére álló,
illetõleg az általa igénybe vett eszközökkel
– végzett elsõdleges beavatkozói tevékenység.
A tûzjelzés
5. § (1)
Aki tüzet vagy annak közvetlen veszélyét észleli,
köteles azt haladéktalanul jelezni a tûzoltóságnak,
vagy ha erre nincs lehetõsége, a rendõrségnek
vagy a mentõszolgálatnak, illetõleg a települési
önkormányzat polgármesteri hivatalának (körjegyzõségnek).
(2) A törvény
hatálya alá tartozók a tûz jelzéséhez,
a segítségkéréshez híradási eszközüket
kötelesek rendelkezésre bocsátani, szükség
esetén jármûveikkel segítséget nyújtani.
(3) A rendõrség,
a mentõszolgálat, a polgármesteri hivatal (körjegyzõség),
a hozzá beérkezett tûzjelzést köteles haladéktalanul
továbbítani az állandó készenléti
szolgálatot ellátó tûzoltósághoz.
(4) A tûzjelzés
lehetõségét az állandó készenléti
szolgálatot ellátó tûzoltósághoz
minden településrõl és az Országos Tûzvédelmi
Szabályzatban meghatározott létesítménybõl
biztosítani kell. Az ezzel kapcsolatos költségek a települési
önkormányzatot, illetõleg a létesítmény
fenntartóját terhelik. Több fenntartó esetén
az érdekeltek a költségeket érdekeltségük
arányában viselik.
(5) Tûzjelzés
céljára a településen mindenki által bármikor
igénybe vehetõ nyilvános távbeszélõ
állomást kell üzemben tartani.
(6) Az állandó
készenléti szolgálatot ellátó tûzoltóságnál
az ügyeleti szolgálati helyen távbeszélõ
és más, attól független hírközlõ
berendezést kell üzemeltetni. A tûz és káreset
jelzésének fogadására összevont ügyelet
is létesíthetõ.
(7) A tûzjelzés
díjtalan és más hívásokkal szemben elsõbbséget
élvez.
A tûzoltás
6. § (1)
A törvény hatálya alá tartozók a tûzoltásban,
a mûszaki mentésben – ellenszolgáltatás nélkül
– életkoruk, egészségi, fizikai állapotuk alapján
elvárható személyes részvétellel, adatok
közlésével kötelesek közremûködni.
(2) Azokat
a változásokat, amelyek a településen, illetõleg
a létesítményben a tûzoltást befolyásolhatják
(út, közmûvezetékek elzárása, forgalom
elterelése stb.), a kezdeményezõ vagy az elhárításért
felelõs szerv haladéktalanul köteles az állandó
készenléti szolgálatot ellátó hivatásos
önkormányzati, illetõleg önkéntes tûzoltóságnak
szóban azonnal és írásban is bejelenteni.
7. §
(1) A tûz oltásának felelõs vezetõje
a tûzoltásvezetõ, aki csak a tûzoltóság
tagja lehet. A tûzoltás színhelyén más
személy csak a tûzoltásvezetõ elõzetes
egyetértésével intézkedhet.
(2) A tûzoltásvezetõ
a tûzoltáshoz
a) a fegyveres
erõk, a rendõrség, a polgári védelem,
a vám- és pénzügyõrség, a büntetés-végrehajtási
és a környezetvédelmi szervek, a mentõszolgálatok
és a közüzemi vállalatok kirendelését
igényelheti. Ezek a szervek, ha az az alapfeladataik ellátását
nem veszélyezteti, kötelesek eleget tenni a kirendelésnek;
b) magánszemélyeket
a tûz oltásában és a mentési munkálatokban
az életkoruk, egészségi és fizikai állapotuk
alapján elvárható közremûködésre
kötelezhet;
c) az a) alpontban
nem említett jogi személyeket, valamint a magán- és
jogi személyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ
szervezeteit a tûz oltásában és a mentési
munkálatokban való közremûködésre
kötelezhet;
d) az a)–c)
pontban felsoroltak jármûveit, eszközeit, felszereléseit,
anyagait igénybe veheti;
e) elrendelheti
a Riasztási és Segítségnyújtási
Tervben meghatározott tûzoltóságok riasztását;
f) igényelheti
az e) ponton kívüli tûzoltóságok riasztását;
g) a karitatív
szervezetek egységeinek közremûködését
kérheti;
h) elrendelheti,
hogy a tûzoltásban résztvevõk – az 1. §
(2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel – magánlakásba,
illetõleg jogi személyek, a magánszemélyek
és a jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezetek
tulajdonában, használatában, kezelésében
álló területre, létesítménybe,
épületbe, helyiségbe bontással is behatolhassanak.
(3) A tûzoltásvezetõ
a tûz által veszélyeztetett és a tûz oltásához
szükséges területen minden tevékenységet
korlátozhat, megtilthat, elrendelheti az illetéktelen vagy
a veszélyeztetett személyek, valamint az anyagi javak eltávolítását,
a terület kiürítését.
(4) A (2)
bekezdés a) pontjában felsorolt szervek egységeinek
a tûzoltásvezetõ csak a jelenlevõ parancsnokaik,
illetve vezetõik útján adhat utasítást
a tûzoltásban való közremûködésre.
8. §
(1) A tûzoltóság által a tûzoltás,
a mûszaki mentés vagy az ezzel kapcsolatos gyakorlatok során
okozott kár, illetõleg a tûzjelzésben, tûzoltásban,
mûszaki mentésben közremûködõknek a
közremûködésükkel, jármûveik,
eszközeik, felszereléseik igénybevételével
közvetlen összefüggésben keletkezett, más
forrásból meg nem térülõ kárának
megtérítésére – az elmaradt haszon kivételével
–, ha e törvény kivételt nem tesz, a Polgári
Törvénykönyv szabályait kell alkalmazni.
(2) Nem kell
megtéríteni annak a kárát, aki a tüzet
szándékosan vagy súlyos gondatlanságból
okozta.
(3) A kártérítési,
illetve kártalanítási ügyekben a kárt
okozó tûzoltóság fenntartója jár
el.
(4) Köteles
a tûzoltással, mûszaki mentéssel és ezek
jelzésével kapcsolatosan keletkezett költségek
megtérítésére az, aki
a) a beavatkozást
igénylõ eseményt szándékosan okozta;
b) a tûzoltásra
vagy a mûszaki mentésre vonatkozóan szándékosan
megtévesztõ jelzést adott.
A mûszaki mentés
9. § A
mûszaki mentések jelzésére, a jelzés
feltételeinek biztosítására, a mûszaki
mentésben való részvételre, irányítására
– ha jogszabály eltérõen nem rendelkezik – az 5–7.
§-okban foglaltakat kell értelemszerûen alkalmazni.
10. §
(1) A tûzoltáson és a mûszaki mentésen
kívül a tûzoltóság egyéb beavatkozást
az érdekelt kérelmére és költségére
végezhet.
(2) A tûzoltási
és a mûszaki mentési eszközök térítés
ellenében történõ igénybevétele
csak a riaszthatóság megtartása mellett történhet.
Tûzvédelmi hatósági feladatok
11. §
A tûzvédelmi hatóság külön jogszabályban
meghatározott esetekben engedélyezõ, tiltó
és korlátozó intézkedéseket tesz, a
tûzesettel kapcsolatban hatósági bizonyítványt
ad ki, valamint a tûzvédelmi kötelezettségeiket
megsértõkkel szemben tûzvédelmi bírságot
szab ki.
12. §
(1) Tûzvédelmi hatóságként a 13. §-ban
meghatározott kivételekkel elsõ fokon a települési
önkormányzat jegyzõje (körjegyzõ), fõvárosban
a fõjegyzõ, másodfokon a megyei, fõvárosi
közigazgatási hivatal vezetõje jár el.
(2) A tûzvizsgálatban,
a tûzvédelmi ellenõrzés során és
a szakhatósági ügyekben az illetékes önkormányzati
tûzoltóparancsnok jár el.
13. §
(1) Az új tûzoltótechnikai eszközök és
oltóanyagok gyártásának, forgalmazásának,
a meglévõk módosításának engedélyezése,
valamint a jogszabályban, szabványban meghatározott
tûzvédelmi követelményektõl való
eltérés ügyében tûzvédelmi hatóságként
elsõ fokon az országos parancsnok, másodfokon a belügyminiszter
jár el.
(2) Az új
építési anyag, szerkezet, építési
mód, tûz- vagy robbanásveszélyes anyag – a robbanó-
és robbantóanyag kivételével –, készülék,
gép, berendezés, technológia alkalmazásának,
gyártásának engedélyezéséhez
az országos parancsnok egyetértése szükséges.
(3) Az (1)
és a (2) bekezdésben foglalt esetekben a hatósági
engedély, illetõleg az egyetértés csak megfelelõségi
tanúsítvány megléte esetén adható
meg.
A tûzvizsgálat
14. §
(1) A tûzvizsgálatot a tûzoltásvezetõnek
kell megkezdenie, aki bûncselekmény gyanúja esetén
értesíti az illetékes rendõri szervet.
(2) A tûzoltóság
a rendõrség kiérkezéséig köteles
biztosítani a tûzeset helyszínét, továbbá
azoknak a dolgoknak a megõrzését, amelyek a bûncselekmény
gyanújának bizonyítékául szolgálhatnak.
A magánszemélyek tûzvédelemmel és mûszaki mentéssel kapcsolatos feladatai
15. §
(1) A magánszemélyeknek meg kell ismerniük és
meg kell tartaniuk, illetõleg meg kell tartatniuk a tulajdonukban,
használatukban levõ épületek, lakások,
jármûvek, gépek, berendezések, eszközök
és anyagok használatára és mûködtetésére
vonatkozó tûzmegelõzési szabályokat.
(2) A magánszemélyek
kötelesek gondoskodni az (1) bekezdésben felsoroltaknak a jogszabályban,
kötelezõen alkalmazandó szabványban meghatározott
tûzvédelmi felülvizsgálatáról, és
biztosítani a tûzvédelmi ellenõrzés lehetõségét.
16. §
A magánszemélyeknek meg kell ismerniük a tûzesetek
és a mûszaki mentést igénylõ balesetek,
káresetek jelzésével, továbbá a tûz
oltásával és a mûszaki mentéssel kapcsolatos
kötelezettségeiket.
17. §
A magánszemélyek kötelesek gondoskodni arról,
hogy a nevelésük, felügyeletük alatt álló
személyek a 15. § (1) bekezdésében foglalt tûzvédelmi
ismereteket megszerezzék, és tevékenységük
során ne okozzanak tüzet vagy közvetlen tûzveszélyt.
A gazdálkodó tevékenységet folytató magánszemélyeknek, a jogi személyeknek, a jogi és magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezeteinek tûzvédelemmel és mûszaki mentéssel kapcsolatos feladatai
18. §
(1) A gazdálkodó tevékenységet folytató
magánszemélyeknek, jogi személyeknek, a jogi és
magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ
szervezeteinek a létesítmények, az építmények,
a technológiai rendszerek megvalósításával,
üzemeltetésével, fejlesztésével összhangban
gondoskodniuk kell a jogszabályokban és kötelezõen
alkalmazandó szabványokban meghatározott tûzvédelmi
követelmények megtartásáról, valamint
a tevékenységi körükkel kapcsolatos veszélyhelyzetek
megelõzésének és elhárításának
feltételeirõl.
(2) Az (1)
bekezdésben felsoroltak kötelesek
a) a közvetlen
tûzvédelmüket szolgáló – jogszabályban,
kötelezõen alkalmazandó szabványban, hatósági
határozatban elõírt – tûzvédelmi berendezést,
készüléket, felszerelést, technikai eszközt
állandóan üzemképes állapotban tartani,
idõszaki ellenõrzésükrõl, valamint az
oltóvíz és egyéb oltóanyagok biztosításáról
gondoskodni;
b) a tûzoltóság
részére a tûz oltására, a mûszaki
mentésre szolgáló felkészítés
érdekében – elõzetes egyeztetés alapján
– a helyszíni gyakorlatok megtartását lehetõvé
tenni és abban közremûködni;
c) a tevékenységi
körükkel kapcsolatos tûzesetek megelõzésének
és oltásának, valamint a mûszaki mentésnek
jogszabályokban és kötelezõen alkalmazandó
szabványokban meghatározott feltételeit biztosítani;
d) biztosítani
a tûzvédelmi ellenõrzés lehetõségét.
(3) Az erdõ
és a parlag tûz elleni védelme – a tûzesetek
megelõzése, a tûzoltás feltételeinek
biztosítása – a tulajdonos, a kezelõ, illetve használó
feladata.
19. §
(1) A gazdálkodó tevékenységet folytató
magánszemélyeknek, a jogi személyeknek, a jogi és
a magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkezõ
szervezeteinek, ha a munkavégzésben részt vevõ
családtagokkal együtt ötnél több munkavállalót
foglalkoztatnak, vagy ha ötvennél több személy
befogadására alkalmas létesítményt mûködtetnek,
illetve a fokozottan tûz- és robbanásveszélyes
besorolás esetén és kereskedelmi szálláshelyeken
tûzvédelmi szabályzatot kell készíteniük.
(2) Az (1)
bekezdésben felsoroltak kötelesek gondoskodni arról,
hogy munkavállalóik (a munkavégzésben részt
vevõ családtagjaik) a jogszabályokban, kötelezõen
alkalmazandó szabványokban foglalt elõírások
szerint végezzék a tevékenységüket, illetõleg
a létesítmény, építmény, helyiség
igénybe vevõi a tûzvédelmi szabályzatban
foglaltakat megismerjék és megtartsák.
(3) Az (1)
bekezdésben felsoroltaknak a fokozottan tûz- és robbanásveszélyes,
a tûz- és robbanásveszélyes, valamint a tûzveszélyes
tûzveszélyességi osztályba tartozó létesítményekben
megfelelõ szervezettel, tûzvédelmi szakképesítéssel
rendelkezõ személlyel, illetõleg szolgáltatás
igénybevételével kell gondoskodniuk a tûzvédelem
biztosításáról.
20. §
(1) A tûzvédelmi helyzetre kiható olyan tevékenységet,
amely a létesítmény, az épület, az építmény,
a helyiség vagy a szabadtér tûzveszélyességi
osztályba sorolásának megváltoztatását
teszi szükségessé, annak megkezdése elõtt
legalább tizenöt nappal a kezdeményezõ az illetékes
hivatásos önkormányzati tûzoltóságnál
– az új tûzveszélyességi osztályba sorolásra
vonatkozó javaslat megküldésével – köteles
bejelenteni.
(2) Minden
új tûz- vagy robbanásveszéllyel járó
készülék, gép, berendezés, technológia,
anyag bevezetése, illetõleg alkalmazása elõtt
elsõdlegesen a gyártó, amennyiben az nem gondoskodott
arról, akkor a forgalomba hozó köteles a tûzvédelmi
rendelkezések megállapítása céljából
szükséges vizsgálatokat elvégezni, illetve elvégeztetni.
21. §
(1) A felelõs tervezõ köteles a tervekhez tûzvédelmi
fejezetet készíteni, amely tartalmazza a vonatkozó
jogszabályokban, kötelezõen alkalmazandó szabványokban
és hatósági elõírásokban foglalt
követelmények kielégítését.
(2) A kivitelezõ
köteles a tervben szereplõ tûzvédelmi követelményeket
a kivitelezés során megtartani, megvalósítani,
a tervezési hiányosságok megszüntetését
a felelõs tervezõnél, illetõleg a beruházónál
kezdeményezni.
(3) A felelõs
tervezõnek és a kivitelezõnek az (1) bekezdésben
foglaltak érvényesítésérõl írásban
kell nyilatkoznia.
22. §
(1) Az általános és középiskolákban,
a szakképzõ iskolákban, valamint a felsõoktatási
intézményekben a tanulmányi követelményekbe
építve, továbbá a szaktanfolyamokon, továbbképzéseken
oktatni kell az általános és az egyes szakanyagokhoz
kapcsolódó tûzvédelmi ismereteket. Az oktatásról
a nevelési-oktatási intézmény és az
oktatást végzõ szerv köteles gondoskodni.
(2) Jogszabályban
meghatározott foglalkozási ágakban és munkakörökben
csak tûzvédelmi szakvizsgával rendelkezõ személy
foglalkoztatható. A tûzvédelmi szakvizsgáztatást
az adott foglalkozási ágra (munkakörre) képesítést
adó oktatás (szaktanfolyam) keretében az oktatást
végzõ köteles megszervezni.
(3) A munkáltató
köteles gondoskodni a munkavállalói, illetõleg
a munkavégzésben részt vevõ családtagjai
tûzvédelmi oktatásáról és rendszeres
továbbképzésérõl, valamint arról,
hogy azok a munkakörükkel, tevékenységükkel
kapcsolatos tûzvédelmi ismereteket a foglalkoztatásuk
megkezdése elõtt elsajátítsák, a tûz
esetén végzendõ feladataikat megismerjék.
(4) A munkáltató
azt a munkavállalót, illetõleg a munkavégzésben
részt vevõ családtagot, aki a tevékenységéhez
szükséges tûzvédelmi ismeretekkel, illetõleg
az elõírt tûzvédelmi szakvizsgával nem
rendelkezik, az adott tevékenységgel nem foglalkoztathatja.
A belügyminiszter irányító tevékenysége
23. §
(1) A tûzvédelem és a mûszaki mentés,
valamint a tûzoltóság tevékenységének
központi irányítását a belügyminiszter
gyakorolja.
(2) A belügyminiszter
(1) bekezdésben meghatározott irányító
jogköre – a Magyar Honvédség létesítményei
és a bányák föld alatti részei kivételével
– a tûzvédelmet és a mûszaki mentést ellátó
és az abban közremûködõ valamennyi szervre,
minden tûzvédelmi és mûszaki mentési ügyre
és tevékenységre kiterjed.
24. §
A belügyminiszter
a) elõkészíti
a tûzvédelemre, a mûszaki mentésre és
a tûzoltóságra vonatkozó magasabb szintû
jogszabályok, az állami irányítás egyéb
jogi eszközei, valamint a nemzetközi szerzõdések
tervezeteit, illetõleg a hatáskörébe tartozó
rendeletalkotás és az állami irányítás
egyéb jogi eszközei útján, az érdekelt
miniszterekkel egyetértésben szabályozza a tûzvédelmet
és a mûszaki mentést, valamint a tûzoltóság
tevékenységét;
b) egyetértési
jogot gyakorol a más miniszter által tervezett – a tûzvédelmet,
a mûszaki mentést és a tûzoltóságot
érintõ – szabályozásokkal kapcsolatban;
c) gyakorolja
a hivatásos önkormányzati tûzoltóság
létesítésével, átszervezésével
és megszüntetésével kapcsolatos egyetértési
jogot;
d) meghatározza
a tûzoltási, mûszaki mentési és az ezekhez
kapcsolódó tûzvédelmi technika tervezése,
fejlesztése, rendszeresítése, ellenõrzése,
felülvizsgálata és javítása követelményeit;
e) meghatározza
a tûzoltóság tagjaira vonatkozó szakmai képesítési
követelményeket, a képzés rendszerét és
elveit;
f) gyakorolja
a hivatásos állami és önkormányzati tûzoltóságok,
valamint a tûzoltó szakiskolák hivatásos állományú
tagjainak szolgálati viszonyával kapcsolatban, illetõleg
társadalombiztosítási ellátásáról
szóló jogszabályok alkalmazása során
az illetékes minisztert megilletõ jogokat;
g) munkáltatói
jogkört gyakorol az országos parancsnok és helyettese
felett;
h) meghatározza
a tûzoltóság szakmai információs és
adatszolgáltatási rendszerét.
Az országos parancsnok tevékenysége
25. §
Az országos parancsnok figyelemmel kíséri és
segíti az önkormányzatok tûzvédelmi, mûszaki
mentési és tûzoltósággal kapcsolatos
tevékenységét, koordinálja a tûzvédelmi
kutatómunkát, kapcsolatot tart a tûzvédelemmel
foglalkozó köztestületek, egyesületek országos
szövetségeivel.
26. §
Az országos parancsnok
a) irányítja
az állami tûzoltóság tevékenységét;
b) javaslatot
tesz a belügyminiszter részére a tûzoltóság
tevékenységére vonatkozó szakmai mûködési
elõírások, a tûzoltóság szakmai
információs és hírrendszerére, továbbá
a tûzvédelmi felvilágosítás, tájékoztatás
és képzés, valamint a tûzoltóság
szakmai képzése rendszerének és elveinek szabályozására,
illetõleg ellátja a tûzvédelmi és a tûzoltóképzés
szakfelügyeletét;
c) a tûzoltóság
nemzetközi kapcsolatainak szervezésében való
közremûködése során együttmûködési
megállapodást köt és viszonosság alapján
együttmûködik a külföldi és nemzetközi
tûzvédelmi szervekkel;
d) közvetlen
utasítást adhat a tûzoltóság egységeinek
a tûzoltási és a mûszaki mentési tevékenységre,
az ezzel kapcsolatos felkészítésre és jelentéstételre,
mûködési területük elhagyására,
továbbá rendkívüli készenléti szolgálatuk
elrendelésére;
e) felügyeli
a tûzoltóság szakmai tevékenységét;
f) gyakorolja
a jogszabályban részére meghatározott engedélyezési
jogkört;
g) gyakorolja
a részére belügyminiszteri rendeletben megállapított
hatásköröket;
h) munkáltatói
jogkört gyakorol a megyei tûzoltóparancsnok felett;
i) véleményezési
jogkört gyakorol a fõvárosi tûzoltóparancsnok
kinevezésénél és felmentésénél.
A megyei tûzoltóparancsnok
tevékenysége
27. §
A megyei tûzoltóparancsnok
a) irányítja
a megyei tûzoltó-parancsnokság tevékenységét;
b) figyelemmel
kíséri és segíti a helyi önkormányzatok
tûzvédelmi, mûszaki mentési és tûzoltósággal
kapcsolatos tevékenységét;
c) a hivatásos
önkormányzati, valamint az önkéntes tûzoltóság
szakmai felügyelete során a megye területén gyakorolja
a 26. § d) – a rendkívüli készenléti szolgálata
elrendelésének kivételével –, e) és
a megyei tûzoltó-parancsnokság tekintetében
a g) pontban meghatározott jogosítványokat;
d) ellátja
az önkéntes és a létesítményi tûzoltóság
tevékenységének szakmai felügyeletét,
segíti a tûzoltó egyesületek szakmai munkáját;
e) javaslatot
tesz az országos parancsnoknak a hivatásos önkormányzati
és az önkéntes tûzoltóság rendkívüli
készenléti szolgálatának elrendelésére,
valamint az összevont és az ellenõrzõ gyakorlatok
tartására;
f) véleményezési
jogkört gyakorol a hivatásos önkormányzati tûzoltóság
parancsnokának kinevezésénél, illetve felmentésénél;
g) véleményezési
jogkört gyakorol a létesítményi tûzoltóság
parancsnokának kinevezésénél, illetve felmentésénél.
A helyi önkormányzatok tûzoltósággal kapcsolatos tevékenysége
28. §
(1) A hivatásos önkormányzati tûzoltósággal
rendelkezõ települési, fõvárosban a fõvárosi
önkormányzat képviselõ-testülete
a) átszervezheti,
megszüntetheti a belügyminiszter elõzetes egyetértésével
a hivatásos önkormányzati tûzoltóságot;
b) elrendelheti
az irányítása alá tartozó tûzoltóság
rendkívüli készenléti szolgálatát;
c) a fõvárosban
az országos parancsnok véleményének kikérésével
kinevezi és felmenti a hivatásos önkormányzati
tûzoltóparancsnokot, gyakorolja a vele kapcsolatos – jogszabályban
meghatározott – munkáltatói jogköröket;
d) az illetékes
megyei tûzoltóparancsnok véleményének
kikérésével kinevezi és felmenti a hivatásos
önkormányzati tûzoltóparancsnokot, gyakorolja
a vele kapcsolatos – jogszabályban meghatározott – munkáltatói
jogköröket;
e) önkéntes
tûzoltóság alapításában vehet
részt;
f) beszámoltatja
a hivatásos önkormányzati tûzoltóparancsnokot.
(2) A hivatásos
önkormányzati tûzoltósággal nem rendelkezõ
települési önkormányzat képviselõ-testülete
a) a belügyminiszter
elõzetes egyetértésével hivatásos önkormányzati
tûzoltóságot hozhat létre;
b) önkéntes
tûzoltóság alapításában vehet
részt;
c) gondoskodik
az önkéntes tûzoltóság fenntartásáról,
mûködtetésérõl és fejlesztésérõl;
d) megállapítja
az önkéntes tûzoltóság fenntartásához,
illetõleg a költségvetéséhez való
hozzájárulás mértékét;
e) hozzájárulhat
más tûzoltóság létesítéséhez.
29. §
(1) A településen az oltóvíznyerési lehetõségek
biztosítása az önkormányzat feladata.
(2) Az e törvény
1. §-a (1) bekezdésének b) pontjában felsoroltak
az általuk mûködtetett létesítmények
oltóvíz ellátásáról saját
maguk kötelesek gondoskodni.
(3) Az önkormányzatok
részt vesznek a lakosság tûzvédelmi felvilágosításában,
a tûzvédelmi propagandában.
A hivatásos állami és a hivatásos önkormányzati tûzoltóság
30. §
(1) A hivatásos állami és a hivatásos önkormányzati
tûzoltóság (a továbbiakban együtt: hivatásos
tûzoltóság) egységes elvek alapján szervezett
rendvédelmi szerv.
(2) A hivatásos
állami tûzoltóság országos tûzoltó-parancsnokságból
és megyei tûzoltó-parancsnokságokból
áll. Az országos parancsnokság és a megyei
tûzoltó-parancsnokság jogi személy.
(3) A hivatásos
tûzoltóság központi szakmai felügyeleti szerve
az országos parancsnokság. Területi feladatait a megyei
tûzoltó-parancsnokságok útján látja
el.
(4) Az országos
parancsnokság hatósági tevékenységet
végez.
(5) Az országos
és megyei tûzoltó-parancsnokság
a) ellátja,
illetõleg koordinálja a tûzvédelmi oktató
tevékenységet,
b) tûzvédelmi
felvilágosítást és tájékoztatást
végez;
c) jogszabályban
meghatározott esetekben szakhatóságként jár
el;
d) szakértõi
tevékenységet lát el;
e) ellátja
a jogszabályokban meghatározott gazdálkodási,
anyagi, pénzügyi feladatokat.
31. §
(1) A hivatásos önkormányzati tûzoltóság
a községekben, a városokban, a megyei jogú városokban
és a fõvárosban az önkormányzat intézményeként
mûködik.
(2) A hivatásos
önkormányzati tûzoltóság
a) tûzoltási
és mûszaki mentési tevékenységet végez,
illetõleg közremûködik közvetlen tûz-
és robbanásveszély esetén a biztonsági
intézkedések végrehajtásában, ennek
érdekében állandó készenléti
szolgálatot tart;
b) ellátja
az e törvény 12. §-ának (2) bekezdésében,
valamint a 30. §-ának (5) bekezdésében felsorolt
tevékenységeket.
(3) A hivatásos
önkormányzati tûzoltóság a (2) bekezdés
b) pontjában foglalt feladatok ellátására is
mûködtethetõ.
32. §
(1) A hivatásos tûzoltóság és a tûzoltó
szakiskolák hivatásos szolgálati viszonyban álló
tagjai a fegyveres szervek hivatásos állományú
tagjainak szolgálati viszonyáról szóló
törvény hatálya alá tartoznak.
(2) A hivatásos
tûzoltóság és a tûzoltó szakiskolák
polgári állományú tagjai köztisztviselõk
vagy közalkalmazottak.
A tûzoltó egyesület és az önkéntes tûzoltóság
33. §
A tûzoltó egyesület a településen a tûzmegelõzési,
valamint a tûzoltási és mûszaki mentési
feladatok ellátásában közremûködõ
társadalmi szervezet.
34. §
(1) Az önkéntes tûzoltóság a települési
önkormányzat és a tûzoltó egyesület
által közösen alapított köztestület (Ptk.
65. §), amely tûzoltási és mûszaki mentési
célokra folyamatosan igénybe vehetõ készenléti
szolgálatot lát el, és önálló mûködési
területtel rendelkezik. A mûködési terület
megállapítását a székhely szerinti települési
önkormányzat képviselõ-testülete kezdeményezi
a belügyminiszternél.
(2) Az önkéntes
tûzoltóság parancsnokát a megyei tûzoltóparancsnok
véleményének kikérése mellett a köztestület
nevezi ki.
(3) Az önkéntes
tûzoltóság székhelye szerinti települési
önkormányzat részére a központi költségvetés
az átvállalt feladattal arányos költségfedezetet
biztosítja.
A létesítményi tûzoltóság
35. §
(1) A létesítményi tûzoltóság
a gazdálkodó szervezet vagy más jogi személy
tevékenységével összefüggõ tûzoltási
és más mûszaki mentési feladatok elsõdleges
ellátására létrehozott és fenntartott
szervezet. A létesítményi tûzoltóságot
több gazdálkodó szervezet vagy más jogi személy
közösen is létrehozhatja és fenntarthatja.
(2) A létesítményi
tûzoltóság a fenntartó szervezetén belül,
annak szervezeti egységeként, gazdasági társaságként
vagy közhasznú társaságként is mûködhet.
(3) A létesítményi
tûzoltóság vezetõjét (parancsnokát)
a munkáltató nevezi ki és menti fel.
(4) Jogszabály
a gazdálkodó szervezetet vagy más jogi személyt
létesítményi tûzoltóság mûködtetésére
kötelezhet.
(5) A fenntartó
szervezetén belüli létesítményi tûzoltóság
fõfoglalkozású, továbbá alkalomszerûen
igénybe vehetõ létesítményi tûzoltókból
is állhat. Készenléti szolgálatot a fenntartó
által meghatározottak szerint lát el.
Az önkéntes
és a létesítményi tûzoltóságra
vonatkozó közös rendelkezések
36. §
Az önkéntes, illetõleg a létesítményi
tûzoltóság feladatainak ellátására
a 35. § (1) bekezdés szerint létesítésre
kötelezettek megállapodást köthetnek egymással,
illetõleg a települési önkormányzattal.
Az önkéntes és a létesítményi tûzoltóság
létrehozását és megszüntetését,
továbbá a tûzoltói feladatok ellátására
kötött megállapodást az illetékes hivatásos
önkormányzati tûzoltóságnak be kell jelenteni.
37. §
(1) Az önkéntes és a létesítményi
tûzoltónak a tûzoltás, mûszaki mentés,
az ezekre való felkészítés és a rendkívüli
készenléti szolgálat idõtartamára a
munkahelyén történt munkavégzési kötelezettség
alóli felmentés miatt kiesett jövedelmét az igénybe
vevõ téríti meg. Ennek alapján az igénybe
vett önkéntes és létesítményi tûzoltó
társadalombiztosítási ellátásra is jogosult.
(2) Az (1)
bekezdésben meghatározott feladat ellátására
igénybe vett önkéntes és létesítményi
tûzoltó élelmezésérõl és
elszállásolásáról, valamint a felmerült
szükségszerû és indokolt költségeinek
megtérítésérõl az igénybe vevõ
köteles gondoskodni.
(3) Az önkéntes
és a létesítményi tûzoltó kiesett
jövedelme, illetve az általa elszenvedett kár megtérítésére,
illetõleg kártalanítására, ha az igénybevétel
a) a mûködési
területen belül történt, akkor a székhely
szerinti települési önkormányzat, illetõleg
a létesítmény fenntartója;
b) a mûködési
területen kívül történt, akkor külön
jogszabályban meghatározott módon az országos
parancsnokság köteles, amennyiben azok más jogviszonyból
nem térülnek meg.
38. §
A készenlétet ellátó önkéntes és
létesítményi tûzoltó mentesíthetõ
– a tartalékos
katonai szolgálat,
– a polgári
védelmi kötelezettség,
– részben
vagy teljesen a helyi adó megfizetése
alól.
39. §
Az önkéntes és a létesítményi tûzoltó,
valamint a tûzoltó egyesület tagja egyenruha viselésére
jogosult.
40. §
A fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek kártérítési
felelõsségérõl rendelkezõ jogszabályokat
az önkéntes és a létesítményi tûzoltókra
is alkalmazni kell. Az ennek alapján járó összeget
az igénybe vevõ fizeti meg.
A tûzoltóság anyagi, pénzügyi ellátása
1. § (1)
A hivatásos állami tûzoltóság fejlesztésével,
mûködésével és fenntartásával
kapcsolatos költségek fedezetét ouml;zponti költségvetés
a Belügyminisztérium útján biztosítja.
(2) A hivatásos
önkormányzati tûzoltóság mûködésének
és fenntartásának költségeit a központi
költségvetés az illetékes önkormányzat
útján normatív hozzájárulásként,
a létesítés és a fejlesztés költségeit
pedig pályázati formában a Belügyminisztérium
útján biztosítja. A pályázat – a belügyminiszter
által rendeletben szabályozott feltételek szerint
– a fejlesztési költség egészére vagy
annak meghatározott részére irányulhat.
(3) A központi
költségvetésbõl történõ hozzájárulás
mértékét legalább a hivatásos önkormányzati
tûzoltóság elõírt legkisebb létszámának
és gépjármûállományának
figyelembevételével kell megállapítani.
(4) A hivatásos
és az önkéntes tûzoltóság fenntartásával
és mûködésével kapcsolatos rendkívüli
kiadások fedezetére a Belügyminisztérium fejezet
költségvetésében elkülönített
tartalékalapot kell biztosítani. Ebbõl kell gondoskodni
a mûködési területen kívüli vonulások
költségeirõl, illetõleg a szolgálati feladatok
ellátása során súlyos munkabalesetet szenvedett
tûzoltók kártérítésérõl.
(5) A tûzoltóság
fenntartója a tûzoltóság készenléti
szolgálatot, illetve a tûzoltás irányítását
ellátó tagjai részére szolgálati tevékenységükre
vonatkozóan köteles élet- és baleset-biztosítást
kötni.
(6) Az önkéntes
tûzoltóságok létesítésével,
fejlesztésével, fenntartásával és mûködésével
kapcsolatos költségek fedezetérõl a székhely
szerinti települési önkormányzat, valamint az átvállalt
feladattal arányosan a központi költségvetés
gondoskodik.
(7) A tûzoltóságok
tagjai a belügyminiszter által rendeletben elõírt
képesítés megszerzése során a Belügyminisztérium
tûzoltó szakiskoláiban tandíjmentességet
élveznek. A képzéssel kapcsolatos egyéb költségek
fedezetét a hivatásos tûzoltóság tagja
és az önkéntes tûzoltóság tisztségviselõi
esetében a központi költségvetésbõl
a Belügyminisztérium biztosítja, más hallgatók
esetében a küldõ szerv vagy a hallgató viseli.
42. §
A létesítményi tûzoltóság létesítésével,
fejlesztésével, fenntartásával és mûködésével
kapcsolatos költségek fedezetérõl a tûzoltóság
létesítõje gondoskodik.