...Sokoldalúan képzett (balett, jazz Jeszenszkynél,
majd külföldön a legújabb kortárs tánctechnikák
, s egyéb szakismeretek, mint pl. a BMC), nyitott, szinte csapongó,
de minden kalandjában önmagát megmutató egyéniség.
Közösségben is szívesen és jól dolgozik:
a Madách Színház Táncszínháza
vendégkoreográfiára is felkérte... - Lõrinc
Katalin írja a Magyar Táncmûvészet 1990-1995
c. évkönyvben
- 1989-9O-ben befejeztem ill. elvégeztem a Testnevelési
Fõiskola sport-akrobatika szakedzõi tanfolyamát. 1992-93.
középfokú modrentánc pedagógusi képesítést
szereztem a Táncszövetség szakirányú tanfolyamán.
A CIE. 2 in 1 egyik alapító és vezetõ tagja
vagyok. 1990 óta rendszeresen képviselem aktív jelenlétemmel
és munkámmal a magyar kortárs táncmûvészetet
különbözõ nemzetközi csoportokban és
projectekben. A legjelentõsebb csoport, amelyben részvettem
a berlini székhelyû, ám nemzetközi mûvészekkel
dolgozó a világ élmezõnyébe jutott Sasha
Waltz and Guests, valamint a new york-i székhelyû és
szintén internacionális David Zambrano és csoportja.
Sasha Waltz két darabjában is részt vettem egészen
1998 tavaszáig, amikor is befejeztük a két elõadás
több éves turnéztatását a világ
különbözõ neves fesztiváljain. David Zambranoval
pedig részese lehettem a new yorki kísérleti
táncéletnek. David, aki Magyarországon is nagy sikert
aratott az új információkat magában hordozó
Low Fling technikájával, az amsterdami, budapesti
felkészülés után New Yorkban fejeztük be
és mutattuk be Ballroom c. darabját, óriási
sikerrel a legendás St. Marks templomban, amely ma is a new
yorki kortárstánc élet egyik fellegvára. A
sokéves külhoni munka és tapasztalat gyûjtés
mellett mindig szakítottam idõt kisebb koreográfiák
elkészítésére, amelyekbõl egy kis csokrot
állítottam össze 1997-ben a KET (Közép-Európa
Táncegyüttes) felkérésére. 1998 novemberére
elkészült az elsõ egészestés - támogatott
elõadásom a Faun délelõttje c. amelyet szoros
együttmûködésben készült Árvai
György vizuális mûvésszel és Minhaela
Pein osztrák táncmûvésszel. Munkámban
fontos helyet foglal el a humor és a realizmus drámai és
romantikus elemekkel vegyítve. Az absztrakció csak eszköz
egy mélyebb kifejezési formához, azonban nem cél
a számomra. Fontos szerepet tulajdonítok az elõadói
személyiségnek mely igazzá és hitelessé
tehet bármilyen mozgást és gesztust. A mozgásban
és a táncban az ember természetes mozgáskészségét
és a test fizikális lehetõségeit kutatom. Erõsen
vonzódom az improvizált mozgáshoz, partner munkához,
mely csak az adott pillanatban igaz viszont mindig új lehetõségeket
nyit egy koreográfia készítésénél.
Szeretem koreográfiáimat különbözõ
méretû és minõségû terekre adaptálni.
A tér nagyon fontos a számomra mert alapvetõen meghatároz
mozgásminõségeket és érzéseket.
Szeretnék a jövõben vizuális mûvészekkel
és zenészekkel gyakrabban együttmûködni ill.
videofilm adaptációkat készíteni munkáimból.
A Company 2 in 1
1994 nyarán egy müncheni projectben ismerkedtem meg egy
friss diplomás, kiváló Osztrák táncmûvésszel:
Michaela Pein-nel akivel próbaképpen létrehoztunk
egy két szereplõs rövid darabot (Flower Power címmel)
melyet 1995-ben Bécsben mutattunk be a Tanzsrache '95 felkérésére.
A darab olyan sikert aratott, hogy úgy gondoltuk tovább dolgozunk
rajta. A kollaboratív munka életre hívta az együttest,
amely 1996 óta mûködik, minimális létszámban
(elõször 2 majd 3 fõ+1 technikus). Debütáló
programunkat elõször Ausztriában, a bécsi WUK
kortárs mûvészeti ház meghívásaként
adtuk elõ a Neuer Tanz '96 fesztivál keretében Garlic
Kiss címmel. Az igazi lendületet azonban az adta, hogy 1996-ban
jelentkeztünk a londoni Place Theater Aerowaves fesztiváljára,
melynek Resolution elnevezésû programjára, olyan
szinte ismeretlen fiatal nemzetközi tánccsoportok kaptak meghívást
akiket egy több mint 20 tagú szakmai zsûri választott
ki közel 250 jelentkezõ közül. A fesztivál
nemzetközi részére mindössze 11 együttes kapott
meghívást, melybe minket is a Company 2 in 1-t beválasztották.
A rangos londoni Place Theater-ben tartott elõadásunk alapján
pedig két nyári nemzetközi táncfesztiválra
kaptunk meghívást. Az egyik a legjelentõsebb kelet-európai
tánc szemle a prágai Tanec Praha és a nyugatabbra
lévõ luxemburgi Festival Cour Des Capucins. Ugyancsak
meghívásunk volt, más forrás alapján,
egy dinamikus fejlõdésnek indult burgerlandi Grenztanz
'97 kortárs tánc szemlének mely a Cselley Mühle-ben
létre jött mûvészeti központban került
megrendezésre valamint egy másik szomszédos ország
Szlovákia egyetlen nemzetközi kortárs táncfesztiváljára,
melyet 1997 október idusán rendeztek meg. 1998 nyarán
részt vettünk New Yorkban az East of Eden c. táncfesztiválon
amelyet egy Budapesten megrendezett showcase jellegû szelektáció
elõzött meg több kelet-európai csoport részvételével.
Saját koreográfiák:
-1998 Egy Faun délelõttje c. együttmûködésben
Árvai Györgyel, Michaela Peinnel
-1997 In moving System kollaborációban Michaela
Pein-nel
-1997 New romantic korábbi darabok újra feldolgozása,
egészestés elôadássá formálása
-1996 "Garlic kiss" kollaboratív rövid darab Michaela
Pein-nel (A)
-1995."Sunlover I." a Madách táncmûhely
részére késztült rövid darab
- 1994 "Afree" rövid darab -1994 performance Mia Zabelka
hegedûmûvesszel (A) (Tangentiale,Vienna-Budapest exchange festival)
-1994 Jazzy-Funky férfi trió az I. Inspirációra
-1993 " Sentimental memory " szóló, "Duet banana"
-1992 " Memory " szóló
Meghívások:
-1998 East of Eden , New York- USA
-1998 Tanzplattform Wien -1997 Tanec DNES, Besztercebánya
-1997 Grenztanz, Ausztria
-1997 Luxemburg, Nemzetközi Táncfesztivál -1997
Prága, Nemzetközi Táncfesztivál
-1997 Aerowaves, London/Place Theater
-1996 Neuer Tanz, Wien
-1995 Tanz Sprache, Wien
- 1995 Budapest Autumn Festival
-1994 Tangentiale,Vienna-Budapest exchange festival
-1993. November - Vienna, Tanzsprache / '93
-1993. June - Vienna, Spatschict / '93
Képzés: 1984 óta foglalkozom táncmûvészettel (breakdance, néptánc, jazz tánc, modern tánc, klasszikus balett). A legtöbb tapasztalatot a jazz tánc, színpadi tánc valamint a kortárs tánc területén szereztem. 1989 jelentette számomra a fordulópontot amikor is a Berger Táncegyüttes tagja lettem (1992-ig). Ettõl az idõponttól számítom elkötelezettségemet a modern tánc mûfaj és különbözõ technikái iránt. Olyan kiemelkedõen fontos irányzatokkal ismerkedtem mint a Limon-, Graham- Hawkins-és a release - technika, kontact-improvizáció, bodymind-centering , Alexander technika.
Fontos tánctanulmányok külföldi és magyar mesterekkel: -David Zambrano (USA/Ven) - low flying/release -Willi Dorner (A) - E. Hawkins and contact dance technique, -Katalin Lõrinc (Hun) / - Graham technique, -Hanna Barbara (CH),DA-MOTUS (CH) - Alexander and bodymind-centering, -Tina Mantel (CH) - new dance, -Doris Rudko, Johana M. Show (USA) - composition, -Warren Spears (USA/DK) - contemporary dance, -Vicky Shick (USA) release technique/based on Trisha B.style, -Bill De Young (USA) - modern dance, -Mark Tompkins, Daniel Lepkoff(USA) - contactimprovisation, video -Compagnie Brigitte Fargis (F) - contemporary and release technique -Gyula Berger (Hun) - Limon and release technique, -Kriszt Laszló (Hun) - jazz dance, -Jeszenszky Endre, Partai Lilla (Hun) - classical ballet, -David Toguri (GB) - musical dance, Kompozició és táncvideó tanulmányok: -1996 Jamie Watton (GB) tánc kompozició workshop, Budapest -1996 tánc kompozició workshop Boswil/ CH, Johana M. Show-val -1993. tánc kompozició workshop Boswil/ CH, Doris Rudko-val. -1992. video és tánc workshop Mark Tompkins-szal
Pedagógusi tanulmányok: -1992-93 középfokú modern tánc tanári tanfolyam. -1988-90 Testnevelési Fõiskola, középfokú sportakrobata szakedzõi tanfolyam.
Hazai és nemzetközi elõadói tapasztalatok: - 1997 A három gátlás, ch. Berger Gyula - 1997 Listing Games, ch.Gál Eszter - 1997 Inmoving system ch. collaboration with Michaela Pein (A) - 1996 Balroom ch: collaboration David Zambrano -val (USA/Venezuela) - 1996 Jahre der Einsamkeit ch: collaboration with Guillermo Horta (Cuba), Irene Kalbus (B) - 1995 Micha Puruker/ Dance Energy (D), Unrest, ch.: Micha Puruker - 1995 Tandem (D),- Lowenfutter, ch.:Tanja Nie, Nadja Raebe - 1995 Ha... , ch.: Isabelle Le (Fr), - 1994 Sasha Waltz & Guests Tears break fast., ch.: collaboration with Sasha Waltz - 1994 Bertl Gstettner/Tanz Hotel (A), Gastspiel, ch.: Bertl Gstettner - 1993 Sasha Waltz & Guests /D-Berlin, Twenty to eight, ch.: collaboration with Sasha Waltz - 1993 Theatre Vig / Budapest West Side Story, musical, ch.: Andrea Ladányi - 1993 Theatre Veszpremi / Veszprem (Hun) Szaz ev magany, Ch.: Katalin Lõrinc (Hun) - 1992 Title: N.N./in Vienna ch:Mark Tomkins (USA/FR) - 1992 Willi Dorner / Salto (A), Und Jezt, Ch.: Willi Dorner - 1991 Willi Dorner / Salto (A), Fremdling(in), Ch.: Willi Dorner - 1990 Berger Dance Company (Hun) Dance evening, Ch.: Michele Larsson (USA), Monica Levy (USA), Gyula Berger (Hun), -1990 Theatre Madach / Budapest Cats, Ch.: Laszló Seregi (Hun).
Film: 1989 Three penny opera Ch.: David Toguri R.: Menahem 1997 Nemek Ch.: Nagy Zoltán R.: Zimmerman Zsolt