|
---|
Csaknem két évvel ezelõtt a Levegõ Munkacsoport szakértõi becsléseket készítettek arról, hogy mekkora adóbevételtõl esik el a magyar állam a benzinturizmus" és az üzemanyag-csempészet következtében. Ezek helyességét annak idején megerõsítették a VPOP felmérései, amelyek szintén évi 10 milliárd forint körülire tették ezt a veszteséget. Vajon történt-e érdemi elõrelépés ezen a téren az elmúlt idõszakban?
Sajnos csak a helyzet rosszabbodásáról számolhatok be. Ma az üzemanyag-csempészet miatt az állami költségvetés évente több tíz milliárd forint adóbevételtõl esik el. További komoly veszteséget jelent az a környezetszennyezés, amely ennek a tevékenységnek a során keletkezik. Különösen az ukrán és a román határon jellemzõ, hogy a nagy tankkal rendelkezõ ócska Mercedesek naponta több fordulót tesznek meg. A lónyai, barabási, beregsurányi és tiszabecsi határátkelõhelyek forgalmának 95 százalékát a benzinturizmus adja. A szlovén határon sem elhanyagolható az ilyen jellegû forgalom, itt elsõsorban gázolajat hoznak át, amit Szlovéniában literenként 40 forintos áron szereznek be. Elképzelhetõ, mekkora haszonra tehetnek szert, hiszen a magyarországi ár 144 forint. A horvát, jugoszláv és szlovák szakaszon is folyik a benzinturizmus, itt azonban többnyire csak saját célra történõ tankolásra jönnek át, az üzletszerû tevékenység kisebb mértékû.
Miért nem lép fel a VPOP határozottabban ezzel a jelenséggel szemben?
A jelenlegi jogszabályok szerint a gépjármûvek gyárilag beépített tankjában korlátlanul be lehet hozni üzemanyagot vám- és adómentesen, azt azonban elidegeníteni tilos. Csak akkor tudunk tehát eredményesen fellépni, ha értékesítés közben füleljük le a csempészeket. Ezt a gyakorlatban rendkívül nehéz megvalósítani.
A valódi megoldás az lenne, ha az üzemanyagok árát azonos szintre hoznák minden környezõ országban. A Levegõ Munkacsoport szorgalmazza, hogy az Európai Unió gyakoroljon nyomást e téren a közép- és kelet-európai országok kormányaira, ezt Brüsszelben is elmondtuk a Közlekedési Fõigazgatóság és a Környezetvédelmi Fõigazgatóság munkatársainak is. Kezdeményezésünk nyomán az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség most egy tanulmányt készít a témáról, amit eljuttat majd a tagszervezeteinek és a brüsszeli illetékeseknek is. Nem valószínû azonban, hogy rövid idõn belül mindennek gyakorlati hatása lenne. Ezért Magyarországnak mielõbb önállóan is cselekednie kellene.
Nagy elõrelépést jelenthetne már az is, ha a vámtörvényt úgy módosítanák, hogy naponta csak egyszer lehessen vám- és adómentesen üzemanyagot behozni. Mi már jól ismerjük azokat, akik minden nap többször járnak át a határon azért, hogy üzemanyagot hozzanak át autójuk tankjában, ezért egy ilyen törvénymódosítás lehetõvé tenné, hogy ezt a forgalmat leállítsuk. Ezáltal egy csapásra nagymértékben visszaszorulna az üzemanyag-csempészet.
Ezt a törvénymódosítást a Levegõ Munkacsoport már évek óta szorgalmazza. Több országgyûlési képviselõ is egyetértett javaslatunkkal, azonban számunkra érthetetlen módon még a mai napig sem került a téma a parlament asztalára. Vannak-e egyéb javaslataik is?
Az üzemanyagot nem csak személyautókkal, hanem tehergépkocsikkal és autóbuszokkal is csempészik. A vámtörvény szerint ezek a jármûvek a tankjukban alkalmanként legfeljebb 200 liter üzemanyagot hozhatnak be vámmentesen, kivéve, ha nemzetközi egyezmény másként nem rendelkezik. Ezzel a törvénnyel az az egyik gond, hogy gyakran az autóbuszok és a teherautók is több fordulót tesznek meg naponta kimondottan az üzemanyag behozatala céljából. A másik probléma pedig az, hogy a magyar kormány korábban sok országgal (köztük a leginkább érintett Ukrajnával és Romániával is) külön egyezményt kötött a korlátozás feloldásáról, s így ma már az autóbusz- és tehergépkocsi-forgalom közel 90 százaléka kivételt képez a törvény alól. Ennek következtében fõleg arra kell szorítkoznunk, hogy a magyar jármûveket ellenõrizzük, betartják-e a kétszáz literes korlátot.
Ez valóban eléggé abszurd. A Levegõ Munkacsoport már többször javasolta, hogy mondják fel ezeket a kétoldalú szerzõdéseket, a vámmentesen behozható mennyiséget pedig 20 literben határozzák meg. E javaslataink azonban süket fülekre találtak. Megdöbbentõ számunkra az, hogy a korábbi kormányok még ezeket az egyszerû, pénzbe sem kerülõ intézkedéseket sem hozták meg a fekete gazdaság és a környezetszennyezés visszaszorítására.
A környezetvédelmi elõírások és ellenõrzések szigorítása további lehetõségeket adna a csempészet elleni harchoz. A behozott üzemanyagok ugyanis gyakran nem felelnek meg a hazai szabványoknak, amelyek esetenként szigorúbbak a szomszédos országokéinál. Ez még inkább így lesz 1999 áprilisától, amikor már ólmozott benzint sem lesz szabad itthon forgalomba hozni.
A szabványtól való eltérést néha az orrunkkal is érezhetjük. Nemrég Debrecenben jártam, és ugyanazt a bûzt éreztem az utcán, mint a romániai városokban.
Úgy vélem, sokat segítene az is, ha a közlekedési felügyeletek gyakrabban ellenõriznék a jármûveket, hiszen az üzemanyag-csempészek többsége elavult, mûszakilag leromlott kocsikkal közlekedik.
Köztudott, hogy a vámhatóság számos olyan egyéb jelenséggel is találkozik, amelyek sértik a környezet- és egészségvédelem érdekeit. Ön szerint melyek ezek közül a legsúlyosabbak?
Az utóbbi idõszakban a cigarettacsempészet öltött
óriási méreteket. A jugoszláv határon
naponta egy-egy határátkelõhelyen átlagosan
3500 ember jön át csak azért, hogy 500 szál cigarettát
hozzon át. A vámtörvény 1. melléklete
szerint ugyanis ennyit szabad naponta és fejenként vámmentesen
behozni az országba. A szülõk gyakran a gyerekeket és
a nagymamát is magukkal hozzák, hiszen a törvény
mindenkire egyformán vonatkozik, s így az õ kezükben
is ott lehet a karton cigaretta. Ezt a határ túloldalán
vásárolják adómentes boltokban kartononként
600 forintnak megfelelõ áron. Mivel a hazai bolti ár
(elsõsorban a mintegy 250 százalékos adóteher
következtében) 2500 forint körül van, a bezsebelhetõ
haszon nem lebecsülendõ. Ez a jelenség már a
szervezett bûnözés határait súrolja: Szegedrõl
például a tanítás után külön
buszokkal utaznak át a diákok, akik fejenként 500
forintot kapnak a közremûködésükért.
A napi egyszeri vámmentes behozatalra vonatkozó elõírást
pedig sokan úgy játsszák ki, hogy ugyanazon a napon
három viszonylag közeli határállomáson
(Röszke, Tompa, Bácsalmás) mennek át egy-egy
alkalommal, amit már lehetetlen kiszûrni.
|
|
|||
|
|
|
|
|
Ausztria |
210,5
|
134,6
|
176,62
|
136,9
|
Szlovákia |
138,5
|
88,6
|
131,15
|
101,7
|
Ukrajna |
88,4
|
56,5
|
46,21
|
35,8
|
Románia |
109,9
|
70,3
|
72,6
|
56,3
|
Horvátország |
133,7
|
85,5
|
119,0
|
92,2
|
Szlovénia |
138,2
|
88,4
|
127,64
|
99,0
|
Jugoszlávia |
123,2
|
78,8
|
86,29
|
66,9
|
Magyarország |
156,4
|
100
|
129
|
100
|
Számításaink szerint csupán a tompai vámhivatalnál naponta legalább 20,5 millió forint vám, jövedéki adó és áfa kifizetését kerülik el a cigarettacsempészettel. Az összes vámhivatalt beszámítva a teljes összeg elérheti a 7,5 milliárd forintot. Ezen felül az alkohol behozatala is jelentõs, amelyet szintén az adómentes boltokban vesznek, és amelybõl a vámtörvény szerint naponta 1 liter bort, 5 liter sört és 1 liter egyéb szeszes italt lehet vámmentesen behozni. Ezeket általában turistabuszokkal hozzák be.
Milyen megoldást javasolnak Önök?
Teljes egészében meg kell szüntetni a dohányáruk és a szeszes italok vámmentes behozatalának törvény adta lehetõségét.
Az utasforgalomban behozott termékek szigorúbb elbírálását a Levegõ Munkacsoport már régóta szorgalmazza az évente elkészített zöld költségvetési javaslatai keretében. Azonban a kereskedelmi forgalomhoz kapcsolódóan is komoly visszaélések tapasztalhatók. Mennyire veszik ki a részüket a csempészetbõl például a kamionosok?
Jól jellemzi a helyzetet a következõ. Tompán korszerûen kiépített határállomásunk van, jó ellenõrzési lehetõségekkel. A közeli Röszkén viszont a technikai és személyi feltételek hiánya miatt gyakorlatilag nem tudjuk átvizsgálni a kamionokat. Tompán általában egy órán belül át lehet jutni, Röszkén viszont nem ritka a 36 órás várakozási idõ sem. A kamionosok túlnyomó többsége inkább a röszkei határátkelõt választja...
Ez a tény alátámasztja azt a széles körben elterjedt feltevést, hogy a kamionforgalmat részben a csempészet élteti. Az sem lehet véletlen, hogy az elmúlt években a közúti fuvarozók ott is jelentõsen növelték részesedésüket, ahol a vasút leginkább versenyképes: a nagy távolságú áruszállításban. Bár másképp szemlélve, ez bizonyítja igazán a vasút versenyképességét: miközben a közúti teherfuvarozás jelentõs részben elkerüli az adó- és vámfizetést, a vasút ezt nem teheti meg, és mégis átlagosan feleakkora áron szállít, mint a közút. Miként lehetne javítani az ellenõrzés színvonalát a határon?
Magyarország 2240 kilométeres határvonalának ellenõrzése nem egyszerû feladat. A személyi és a technikai feltételeket mindenképp javítani kell, annál is inkább, mert négy év múlva ebbõl 1760 km az Európai Uniónak is a határa lesz, amennyiben hazánkat és Szlovéniát felveszik az EU tagországai közé. Határainkon 15 másodpercenként halad át egy kamion, s ezeknek csak az 5 százalékát tudjuk legalább felületesen megtekinteni, valamivel alaposabban megvizsgálni pedig még az egy százalékukat is alig-alig. Egy kamion teljes körû átvizsgálása legalább fél napig tart, ezt pedig igen ritkán engedhetjük meg magunknak.
Tudomásunk szerint ha valakit rajtakapnak, akkor sincs különösebb izgalomra oka. Magyarországon lassan õrölnek az igazság malmai.
A magyar bíróságok rendkívül lassúak, és sokszor bocsánatos bûnnek tekintik azt a csempészetet, ami a Lajtán túl súlyos gazdasági bûnténynek számít. Nem azt javaslom, hogy még jobban zsúfoljuk tele a börtönöket, hiszen ez sem a társadalomnak, sem az államnak nem lenne kifizetõdõ. A gazdasági bûncselekményeket elkövetõket gazdaságilag lenne célszerû megbüntetni, beleértve ebbe a vagyonelkobzást és a cég bezárását, felszámolását is.
Ezzel elvben egyetértünk, azonban kérdés, hogy az esetek többségében található-e olyan vagyon, amelyet valóban le lehet foglalni?
Ez valóban súlyos gond, mivel az elítélteknek sokszor nincs a nevén olyan vagyona, amit le lehetne foglalni. Jól jellemzi ezt a helyzetet az az adat, hogy a jövedéki bírságok behajtási eredménye 10 százalék alatt van. A cég vagy a telephely bezárásának veszélye pedig csak azoknak a vállalatoknak az esetében jelent komoly visszatartó erõt, amelyek már nevet szereztek maguknak.
Az igazságszolgáltatás színvonala is sok kívánnivalót hagy maga után. Aligha lesz ezen a téren rend, amíg szó nélkül hagyjuk, hogy a bíróság olyan döntéseket hozzon, mint a Kordax esetében.
A Kordax az olajkereskedés során 20 milliárd forint összegû adócsalást követett el. A VPOP-nak sikerült 6,5 milliárd forint értékû vagyont lefoglalnia, a bíróság azonban felfüggesztette a végrehajtást, és így ez a vagyon hozzáférhetõvé vált a vádlottak számára. Elképzelhetõ, mi maradt volna meg belõle, ha nem tudjuk elérni, hogy ekkor haladéktalanul foglaltassa le (és így mentse meg) az APEH.
Mi is kíváncsian várjuk, hogy milyen jogerõs ítélettel zárul majd le ez az ügy, amely talán az évszázad bûntényének is nevezhetõ. Mégis, hogyan lehetne elérni azt, hogy a bûnösök többet fizessenek?
Remélhetõleg változást eredményez az a tervezett törvénymódosítás, amely szerint a bûncselekménybõl származó vagyont akkor is el lehet kobozni, ha az nem az elkövetõ tulajdonában van. Ezen túlmenõen fontos lenne olyan törvényt is hozni, amely lehetõvé tenné a cégek büntetõjogi felelõsségre vonását. Ezt az EU már 1986-ban bevezette. Jelenleg nálunk a cég nem felel az alkalmazottja által elkövetett bûncselekményért, és ha az utóbbinak nincs vagyona, akkor nincs is mit lefoglalni. Másrészt a vállalatoknál sokszor nehéz bebizonyítani azt, hogy kit terhel a felelõsség, és így a személyes büntetõjogi felelõsségre vonás is elmarad.
Ezek szerint a jármûvet sem lehet elkobozni, amellyel a bûncselekményt elkövetik?
A jármûvet csak akkor szabad elkobozni, ha csempészet céljára átalakították. Ha ez nem történt meg, akkor még a pénzbüntetés fedezetére sem foglalhatjuk le. Ezen is változtatna az, ha az EU említett jogszabálya itthon is érvényes lenne.
A Levegõ Munkacsoport azt is javasolja, hogy javítani kellene a VPOP, az APEH és más hatóságok érdekeltségét a jogellenes cselekedetek felderítésében és megakadályozásában. Mi errõl az Önök álláspontja?
1966-ig a vámszerveknél is létezett egyéni érdekeltség, és úgy vélem, hogy a mai viszonyokra alkalmazott újbóli bevezetésével eredményesebben mûködhetnénk. Az egyes testületeket is jobban érdekeltté kellene tenni, például lehetõvé téve az általános béralap emelését. Emelkedne a felderített pénzügyi bûncselekmények megtérülési aránya is, ami jelenleg 35 százalék körüli. A felderített esetek azonban csak a jéghegy csúcsát jelentik, mivel még mindig óriási a felderítetlenek aránya. Az érdekeltség javításának köszönhetõen a mainál jóval több bûncselekményre derülne fény. Semmiképp sem értek egyet azzal az állásponttal, hogy az érdekeltség növelése több visszaéléshez vezetne; sokkal valószínûbbnek tartom azt, hogy a vámhatóságon belül lényegesen csökkenne a korrupció veszélye.
További javaslatunk, hogy fokozni kellene a vámszervek saját bevételeit. Ezzel is egyetért?
Igen. Például a vámkedvezmény megadása vagy az adóraktárak engedélyezése ne ingyenes legyen, hanem az érintettek fizessék meg annak költségeit, mondjuk alkalmanként 10 ezer forintot. Ezáltal mérséklõdnének az állami költségvetés terhei, illetve a többletbevételeket a munkafeltételek javítására lehetne felhasználni.
A VPOP országos parancsnoka, Arnold Mihály nemrég egy nyilatkozatában említette azt, hogy egy törvényjavaslat-csomagot adtak át a kormánynak azzal a céllal, hogy javítsák a vámhatóság munkájának a hatékonyságát. Milyen lényeges elemeket tartalmaz ez a csomag?
Talán a legfontosabb az, hogy minden olyan ügyben, amelyben államigazgatási ellenõrzési jogkörünk van, a nyomozóhatósági jogosítványt is szeretnénk megkapni. Az a tapasztalatunk ugyanis, hogy rendkívül lelassul és megdrágul a nyomozás, ha átadjuk az ügyeket egy másik hatóságnak. Ráadásul ezeknek az ügyeknek elsõsorban mi vagyunk a szakértõi, így mi magyarázzuk el a rendõrségnek a tényállást. Egyszerûsíteni javasoljuk továbbá a jelenleg rendkívül bonyolult jogorvoslati eljárást, ami lényegesen lerövidíthetné egy-egy ügy elrendezésének az idõtartamát.
Végezetül megkérdezném, hogy milyen együttmûködési lehetõséget lát a vámhatóság és a környezetvédõ társadalmi szervezetek között?
Már eddig is komoly segítséget kaptunk a Levegõ Munkacsoporttól abban, hogy a közvélemény és a döntéshozók elé tárjuk az általam felsorolt problémákat és a javasolt megoldási lehetõségeket. Úgy vélem, hogy tovább kell erõsíteni a vámszervek és a környezetvédõ szervezetek közötti együttmûködést, hiszen a környezet védelme is megköveteli a fekete gazdaság, a bûnözés visszaszorítását is.
Lukács AndrásLásd a Lélegzet 1997/2. számát!